Kiinnostaisi tietää, että millaisista ennakko-oireista huomaatte migreenin olevan tulossa? Itsellä tulee omituinen metallinen maku suuhun ja tuntuu, että kieli on ihan "tönkkö", samoin haukotuttaa kokoajan. Yleensä noista oireista seuraavana yönä herään siihen, että on ihan kamala hedari päällä. Onneksi on nykyään noi täsmälääkkeet, itsellä Zomig 2,5mg, joka yleensä hyvin tehoaa kipuun.
Kysyin neurologilta tosta metallin mausta, mutta se ei osannut juurikaan sanoa syytä siihen. Oisko kenties jollain muulla samaa vaivaa ja selitystä asiaan?
Metallin maku suussa
12
8310
Vastaukset
- Yks vaan
Jospa se maku lähtee amalgaamista?
- Metsähiiri
voi tulla. Esimerkiksi hyvin yleinen lisäaine E621 arominvahvenne aiheuttaa migreeniä joillekin ihmisille. On eineksissä, aromisuolassa, marinoidussa lihassa, maustesekoituksissa.
Mies valitti metallinmakua suussa molempina kertoina, kun kävimme pikaruokapaikassa syömässä. Mies söi pitsoja, joihin itse en koskenut ja mm. erilaisia tinapurkista kotoisin olevia kasviksia. Ravintoloihin tuodaan paljonkin elintarvikkeita kiinasta, mm. purkkiherkkusienistä on löydetty kadmiumia jne.
- tipetitap
Mulla on sama. Päänsäryn tulon voi maistaa. Käsittääkseni se on harha aistimus, mikä syntyy aivoissa ilman, että suuhun konkreettisesti liukenisi mistään metallia. En usko, että sitä osataan selittää mitenkään fysiologisesti.
- ällöbansku
on kyllä ennakkoon esim. haukotuttaa, puhe takeltelee, himo herkkuihin, silmiä särkee, niska jumittaa... Migreenin aikana ja ennen sitä hajuaisti on sata kertaa parempi kuin normaalisti! Banaanien haju erityisesti ällöttää.
- pollyannan vastakoht
Joo, alkaa armoton haukottelu, alan äksyillä luonteeni vastaisesti (tästä mieheni tietää epäillä migreeniä!) ja alan kaivella kaapeista keksiä ja suklaata, äänet alkavat sattua korviin ja yhtäkkiä valot näyttävät ihmeen kirkkailta.
- fdjhj
Metallin makua kyllä. Samaten jotain ihme palaneen hajua nenässä.
- PD
Mulla kans tuntuu toi metallin maku suussa, puhe sopertelee, on jotenkin sekava olo. Jos ei siinä vaiheessa ota estolääkettä niin alkaa hetken päästä puutua pää jalka ja käsi toispuoleisesti ja sit onkin pakko jo päästä makaamaan kun jalat lakkaa toimimasta. Jotku hajut laukasee tai en tiedä onko migreenikohtaus siinä vaiheessa jo päällä kun mulla tulee päänsärky vasta jälkijunassa yleensä. Vähän vielä totuttelemista vielä kun on niin uus juttu tää migreeni, mutta sitä paremmin alkaa huomata näitä oireita, mitä enemmän kohtauksia tulee. Lisäksi välillä tuntuu jotain outoja hajuja ym.
- klmop
Voishan toi kuullostaa ihan auralta. Onhan noi hajutuntemuksetkin tulkittu migreenin auraksi,joita itselläni on. Ne on juuri näitä tutkimattomia juttuja. Makutuntemuksia on itsellänikin,mutta erittäin harvoin.
- PD
Mulla noi oireet on niin monen neurologin toimesta tulkittu auraksi että kyllä ne maku- ja hajuaistimukset auraa on.
- eelis1976
mulla maistuu kans välillä rauta, mutta en tiedä johtuuko migreenistä vai nou kun mulla on ilman päänsärkyjä usein, ja aurallisena kun on niin näkyy sahalidat ja näkölähtee, puutuu yms. mut joo, välillä maistuu rauta ja välillä haisee ihan märkäkoira joka paikassa... töissä nauravat kun haistelen kahvikupinkin ennenkun kaadan siihen mitään :)
- Pääpotilas
Hei! Mielenkiintoinen keskustelu. Olen ollut migreenipotilas jo parikymmentä vuotta, mutta viime viikolla huomasin ensimmäistä kertaa ihmetellä veren tai raudan makua suussa. Se tuntui monena päivänä ja lopulta sitten eilen pamahti kunnon migreenikohtaus näköharhoineen päivineen. Aura mulla on ollut aina, joten siinä ei mitään uutta, mutta tämä raudan maku oli uusi tuttavuus. Nähtävästi kuitenkin melko normaalia. :) Googlettamalla löysin tämän keskustelun.
- Anonyymi
Itsellä on kanssa toi raudan maku suussa, ja jotenkin tuoksuu nenässä raudan /veren maku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409