960 automaatti

Nimetön

Hälytysvalo "automaatissa vikaa, ottakaa yhteys Volvo-huoltoon" syttyy auton ollessa kylmänä. Liikkeellelähtö vaihteiston ollessa D-asennossa tapahtuu ilmeisesti isolla vaihteella, koska ei ole kunnon vetoa. L-asennossa veto on taas normaali. Muuten vaihteisto toimii normaalisti ja vika poistuu yleensä auton lämmettyä, eikä ilmene enää ennen kuin ottaa taas kylmän auton tallista. Auto on mallia 1993 ja juuri sisäänajettu eli mittarissa 100t ja vaihteistoöljy vaihdettu 10t km sitten. Olisiko jollakin kokemusta vastaavasta? Ja voiko vaihteistoöljyn määrän tarkastaa kotikonsteilla?

8

2277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Otappa se omistajan käsikirja käteen katso sellainen kohta jossa katsotaan koneesta öljt samassa kohdalla varnaakin on vaihteiston mittatikun katsominen .Mittatikussa kaksi viivaa öljy kylmänä ja öljy kuumana.Kuumana on se ylempi viiva.Olisiko niin että vaidelaatikkoon on laitettu jotkin väärälaatuiset öljyt jotka ei toimi kun ulkona on pakkasta.Huono pumpattavuus josta johtuu että vaihteisto ei pelitä kunnolla .Tuliko vika kun kylmät alkoi.Tässä aina varoituksen sana laittakaa aina parasta öljyä mitä valmistaja suosittelee kyseiseen laatikkoon.Vastaille kun olet katsonnut sieltä huoltolaskusa mitä öljyä laatikossa on.

      Mobil ATF SHC

      Täyssynteettinen automaattivaihteistoöljy joka ylittää suorituskyvyssä perinteiset öljyt. Erinomainen suorituskyky korkeissa lämpötiloissa. Ylivoimainen juoksevuus alhaisissa lämpötiloissa.


      Mobil ATF

      Moderni korkealaatuinen automaattivaihteistoöljy, joka täyttää valmistajien viimeisimmät suorituskykyvaatimukset. Erinomaisen lämmön- ja hapettumiskestävyytensä ansiosta mahdollistaa
      pitkän öljynvaihtovälin.


      Mobil ATF 220

      Suunniteltu automaatti- ja puoliautomaattivaihteistoja varten

      • Nimetön

        Käsikirja ei kylläkään mainitse sanallakaan automaattivaihteiston öljyn tarkistuksesta, mittatikusta puhumattakaan. Sellaista en ole löytänyt aktiivisesta etsiskelystä huolimatta. Öljyt vaihdettiin Volvo-huollossa, joten uskoisin oikeitten öljyjen tulleen laatikkoon. Vika tosiaan ilmeni säitten viiletessä, joten kosteudella tms. saattaisi olla jotakin tekemistä. Onhan siinä systeemissä paljon sähköisiäkin elementteja.


      • Mittatikku
        Nimetön kirjoitti:

        Käsikirja ei kylläkään mainitse sanallakaan automaattivaihteiston öljyn tarkistuksesta, mittatikusta puhumattakaan. Sellaista en ole löytänyt aktiivisesta etsiskelystä huolimatta. Öljyt vaihdettiin Volvo-huollossa, joten uskoisin oikeitten öljyjen tulleen laatikkoon. Vika tosiaan ilmeni säitten viiletessä, joten kosteudella tms. saattaisi olla jotakin tekemistä. Onhan siinä systeemissä paljon sähköisiäkin elementteja.

        pitäs kyllä löytyä aina.850 automaatis tikku on vähän akusta vasemmallepäin,keltainen tikku mut näinkö on et tos mallis ei oo.


      • volvo_puranen
        Nimetön kirjoitti:

        Käsikirja ei kylläkään mainitse sanallakaan automaattivaihteiston öljyn tarkistuksesta, mittatikusta puhumattakaan. Sellaista en ole löytänyt aktiivisesta etsiskelystä huolimatta. Öljyt vaihdettiin Volvo-huollossa, joten uskoisin oikeitten öljyjen tulleen laatikkoon. Vika tosiaan ilmeni säitten viiletessä, joten kosteudella tms. saattaisi olla jotakin tekemistä. Onhan siinä systeemissä paljon sähköisiäkin elementteja.

        Monelta vahingolta olisi selvitty kun kaveri voisi katsoa mittatikussa niiden öljyjen väriä ja hajua.Oletko katsonut sinne laatikkoon joka menee takavedossa pituus suunnassa ei näy keltaista tai oranssi mittatikun päätä.
        Se siitä toinen seikka on tämä .PNP kytkin taitaa olla ainoa osa jonka joutuu joskus vaihtamaan automaattilaatikossa mutta sinulla on niin vähän ajettu niin ei ongelmia korkeintaan ettei olisi mittään koskekushäiriötä ,mutta jos Volvolla vaidettu öljyt niin ovat tarkistaneet tämäkin seikan siellä. Tässä on kuva PNP kytkimestä http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/26cyk volvo85095-pnp-kytkin.html;jsessionid=8B8A634BAE90C8EA13480185C72CAC95.MSAS1.html.


      • Nimetön
        volvo_puranen kirjoitti:

        Monelta vahingolta olisi selvitty kun kaveri voisi katsoa mittatikussa niiden öljyjen väriä ja hajua.Oletko katsonut sinne laatikkoon joka menee takavedossa pituus suunnassa ei näy keltaista tai oranssi mittatikun päätä.
        Se siitä toinen seikka on tämä .PNP kytkin taitaa olla ainoa osa jonka joutuu joskus vaihtamaan automaattilaatikossa mutta sinulla on niin vähän ajettu niin ei ongelmia korkeintaan ettei olisi mittään koskekushäiriötä ,mutta jos Volvolla vaidettu öljyt niin ovat tarkistaneet tämäkin seikan siellä. Tässä on kuva PNP kytkimestä http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/26cyk volvo85095-pnp-kytkin.html;jsessionid=8B8A634BAE90C8EA13480185C72CAC95.MSAS1.html.

        Sain lainaan v.93 painetun käsikirjan toisella kielellä ja siinä on maininta mittatikusta ja sen sijainnista. Minun käsikirja on v.90, eikä se tosiaan mainitse koko mittatikkua. Johti pahasti harhaan. Löytyihän se sieltä aika helposti vaikka ei ole kaikkein helpoin paikka tarkastaa öljytasoa. Onnistui parhaiten auton alta kun auto oli rasvamontussa. Taso ihan ok.


      • volvo_puranen
        Nimetön kirjoitti:

        Sain lainaan v.93 painetun käsikirjan toisella kielellä ja siinä on maininta mittatikusta ja sen sijainnista. Minun käsikirja on v.90, eikä se tosiaan mainitse koko mittatikkua. Johti pahasti harhaan. Löytyihän se sieltä aika helposti vaikka ei ole kaikkein helpoin paikka tarkastaa öljytasoa. Onnistui parhaiten auton alta kun auto oli rasvamontussa. Taso ihan ok.

        Mittatikku löytyi rupesin epäilemään omaa volvo tietoani.Kun olit siellä alhaalla miltä näytti ne sähköliitokset vai oliko näköpiirissä yhtään.


      • Nimetön
        volvo_puranen kirjoitti:

        Mittatikku löytyi rupesin epäilemään omaa volvo tietoani.Kun olit siellä alhaalla miltä näytti ne sähköliitokset vai oliko näköpiirissä yhtään.

        Kyllä kaikki näytti terveeltä mutta eihän niistä osaa päältäpäin sanoa. Ehkä se PNP sensori kannattaa ottaa irti ja tutkia tarkemmin. Aika ahdas paikka pakoputkien takana. Voi sen ehkä saada irti pakoputkia irroittamattakin... tai sitten ei.


      • volvo_puranen
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä kaikki näytti terveeltä mutta eihän niistä osaa päältäpäin sanoa. Ehkä se PNP sensori kannattaa ottaa irti ja tutkia tarkemmin. Aika ahdas paikka pakoputkien takana. Voi sen ehkä saada irti pakoputkia irroittamattakin... tai sitten ei.

        PNP juttelit, varmaakin aukaset sen niin siellä on kosteutta ja muistaakseni vaseliinia joka pakkasten kanssa huono yhdistelmä.
        Onnea rempaa tietenkin jokainen meistä haluaa olla Hannu Hanhi jolla onnea elämässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58
      2756
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      55
      2413
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      38
      1854
    Aihe