Yliaktiivinen rakko

1234

Moikka!

Oon 21v mies. Oon kärsinyt kyseisestä vaivasta muutaman vuoden. Vaiva alkoi pikkuhiljaa ja meni koko ajan huononpaan suuntaan. Nykyään se pysyy lähes samanlaisena. Oon saanut hieman apua lääkkeestä nimeltä Vesicare, mutta se ei tunnu auttavan riittävästi.

Yksinkertaisesti sanottuna vaiva on nykyään lähes päivittäin tällainen: Lievä virtsaamistarve tuntuu jo melko pienellä määrällä. Saatan kestää virtsaamistarvetta suht. hyvin, mutta se saattaa yhtäkkiä yltyä hyvin voimakkaaksi tarpeeksi ja vessaan on suunnilleen juostava ja jos vessaan ei heti pääse, niin jonkin verran saattaa tulla jo housuihin tai pahimmillaan vähän enemmänkin eikä virtsan tuloa pysty hallitsemaan. Virtsaamisen jälkeen ei aina tule helpottavaa oloa ts. lievää virtsaamistarvetta muistuttavaa tunnetta saattaa esiintyä jo välittömästi virtsaamisen jälkeen. Ilmiö korostuu jos joudun tekemään jotain keskittymistä vaativaa tai muuten on kova stressi päällä mutta oireita toki esiintyy stressittömissä ympäristöissäkin. Joskus virtsanerityskin on runsasta ja joskus taas hyvin vähäistä. Joskus tuntuu niinkuin keho jemmaisi nestettä päiväkausia ja joskus yllättäen päästäisi paljon ulos kerrallaan. Virtsa on tällöin hyvin väritöntä ja rakko saattaa täyttyä tällaisena päivänä valehtelematta jopa vartissa ja jopa useamman kerran putkeen. Tuota runsasta eritystä on esiintynyt aiemminkin, mutta varsinaista yliaktiivista rakkoa olen sairastanut vasta muutaman vuoden. Yleensä virtsaneritys on kuitenkin ollut melko normaalia. Vaiva pyörii mielessä lähes koko ajan ja eri tilanteita joutuu suunnittelemaan vaivan mukaan.

Kysyn siis samassa tilanteessa olevilta, onko vaivaan olemassa jotain muutakin apua, kuin pelkästään lääkkeet. Tenan inko-housuja olen käyttänyt pahimmissa tilanteissa mut niistäkin haluaisin päästä eroon. Onko olemassa jotain parempaa lääkettä, kuin Vesicare? Olen käyttänyt Vesicarea jo melko kauan. Terveyskeskuslääkäri ohjasi minut aikoinaan urologin juttusille ja hän kertoi suunnilleen kaiken olevan kunnossa ja urodynamia-kokeessa ei näkynyt yliaktiivisen rakon oireita. Lääkäri teki diagnoosin kertomani perusteella ja määräsi reseptillä ison kasan lääkkeitä joilla pärjäisi pitkään ja suunnilleen toivotti hyvää loppuelämää. Kohta lääkkeet loppuvat. Mitä teen? Onko tästä vaivasta mahdollista parantua kokonaan?

Kiitos jo etukäteen teille, jotka viitsitte vastata! Tiedän että monella tällä palstalla keskustelevalla saattaa olla vaikeampia virtsavaivoja ja näytän heidän silmissään ehkä täysin terveeltä, mutta toivoisin jonkun välillä ottavan vakavasti vaivani! Ja mistä sitä tietää vaikka vaiva pahenisikin hoitamattomana...

7

4473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärtäväinen...

      Onpa ikävä vaiva:(...aattelin vastata sulle ja kertoa, että mun yhellä tutulla on kans ihan samanlainen vaiva....miehellä siis, ja lääkkeistä ei o pahemmin ollu hyötyä. Mut yks juttu on, jota kannattaa harjoittaa ihan vaikka silloin, ku oot kotosalla, että pidättelet virtsaa niin kauan, että tulisi pian housuun ja riennät tietysti vessaan...päästät virtsaa vähän...ihan vähän ja taas pidättelet pöntöllä sitä...ja taas päästät...ja pidättelet, eli jumppaat...se on auttanu ystävääni hieman ja pidätys kykyä on tullut jonkin verran enemmän! Tsemppiä, äläkä anna asian vaivata sinua liikaa....

      • 1234

        Itse en kokeilisi tuota. Olen kuullut että on vaarallista katkaista virtsaaminen kesken kaiken varsinkin jos sitä harjoittaa useammin.


      • kokeilla ja treenata
        1234 kirjoitti:

        Itse en kokeilisi tuota. Olen kuullut että on vaarallista katkaista virtsaaminen kesken kaiken varsinkin jos sitä harjoittaa useammin.

        juuri sitä lihasta jota käytetään kun pysäytetään virtsantulo eli sulkijalihasta. Ja se tapahtuu niin kuin teet silloin jos keskeytät virtsantulon eli supistelet sitä lihasta päivittäin aivan joka välissä kuten esim. kun odotat kassajonossa tai muuten seisot tai katselet TV:tä noin 100-250 supistusta päivässä.
        Myös se että käyt virtsaamassa joka kolmastunti aivan säännöllisesti aloitat aamulla kun heräät esim 06.00, 09.00, 12.00, 15.00, 18.00, 21.00 näin teet aina jokapäivä niin ei ehkä tule niitä yllätyksiä.
        Lääkkeitä on olemassa kyllä muitakin että kyseleppä urologilta. Me saimme tällaiset ohjeet ja niistä on kyllä ollut apua.


      • 24.....
        kokeilla ja treenata kirjoitti:

        juuri sitä lihasta jota käytetään kun pysäytetään virtsantulo eli sulkijalihasta. Ja se tapahtuu niin kuin teet silloin jos keskeytät virtsantulon eli supistelet sitä lihasta päivittäin aivan joka välissä kuten esim. kun odotat kassajonossa tai muuten seisot tai katselet TV:tä noin 100-250 supistusta päivässä.
        Myös se että käyt virtsaamassa joka kolmastunti aivan säännöllisesti aloitat aamulla kun heräät esim 06.00, 09.00, 12.00, 15.00, 18.00, 21.00 näin teet aina jokapäivä niin ei ehkä tule niitä yllätyksiä.
        Lääkkeitä on olemassa kyllä muitakin että kyseleppä urologilta. Me saimme tällaiset ohjeet ja niistä on kyllä ollut apua.

        Tsau.. oon sua pari vuotta vanhempi ja kärsinyt samasta vaivasta oikeestaan koko nuoruuden. En tosin ehkä aivan noin pahana, olen aina selviytynyt vessaan saakka. Mutta on todella ärsyttävää kun puoli tuntia vessassa käynnin jälkeen on pakko mennä uudestaan.. ja tätä saattaa sitten jatkua puoli päivää, haaleeta virtsaa vaan tulee ja tulee:(

        Itselläni huomaan sen johtuvan usein juuri stressaavista tilanteista... tai tilanteet ovat stressaavia ainoastaan tuon vessaan pääsyn kannalta esim. juuri matkustaminen ja yleisötilaisuudet. Rasittavaa kun tämä on oikeastaan ainut asia joka heikentää minä-kuvaani.

        Luulen, että tuo lihasten treenaaminen auttaa ainoastaan pidättämään aavistuksen kauempaa.. se ei millään muotoa poista itse ongelmaa. En ole ikinä kokeillut lääkehoitoa, mutta harkitsen sitä koska oma elämäni olisi muuten jopa täydellistä.

        Sen olen huomannut, että rankan urheilusuorituksen jälkeen ei todellakaan vaiva vaivaa vähään aikaan, johtuu varmasti nesteiden poistumisesta jne. Joten käyn usein aamulenkillä stressaavan päivän uhatessa.

        Olen tullut siihen tulokseen, että kokonaisvaltainen kehon rentoutuminen on avain kaikkeen.. niinpä olen aloittanut joogan:)Saa nähdä auttaako...

        Näin minä.. keskustellaan mieluusti aiheesta lisää.


      • väsynyt...
        24..... kirjoitti:

        Tsau.. oon sua pari vuotta vanhempi ja kärsinyt samasta vaivasta oikeestaan koko nuoruuden. En tosin ehkä aivan noin pahana, olen aina selviytynyt vessaan saakka. Mutta on todella ärsyttävää kun puoli tuntia vessassa käynnin jälkeen on pakko mennä uudestaan.. ja tätä saattaa sitten jatkua puoli päivää, haaleeta virtsaa vaan tulee ja tulee:(

        Itselläni huomaan sen johtuvan usein juuri stressaavista tilanteista... tai tilanteet ovat stressaavia ainoastaan tuon vessaan pääsyn kannalta esim. juuri matkustaminen ja yleisötilaisuudet. Rasittavaa kun tämä on oikeastaan ainut asia joka heikentää minä-kuvaani.

        Luulen, että tuo lihasten treenaaminen auttaa ainoastaan pidättämään aavistuksen kauempaa.. se ei millään muotoa poista itse ongelmaa. En ole ikinä kokeillut lääkehoitoa, mutta harkitsen sitä koska oma elämäni olisi muuten jopa täydellistä.

        Sen olen huomannut, että rankan urheilusuorituksen jälkeen ei todellakaan vaiva vaivaa vähään aikaan, johtuu varmasti nesteiden poistumisesta jne. Joten käyn usein aamulenkillä stressaavan päivän uhatessa.

        Olen tullut siihen tulokseen, että kokonaisvaltainen kehon rentoutuminen on avain kaikkeen.. niinpä olen aloittanut joogan:)Saa nähdä auttaako...

        Näin minä.. keskustellaan mieluusti aiheesta lisää.

        näköjään muillakin ihan sama ongelma kuin minulla. Itse en oo kyllä huomannu et liikunta auttais, päinvastoin ärsyttää kauheesti aina kun liikuntaa harrastan niin todella häiritsevä paineen tunne rakossa, vaikka tiedänkin sen olevan aivan tyhjä.Rasittavaa.
        Muakin stressaa kulkea esim kaupungilla tai matkustaa, sille ei vaan mahda mitään että koko ajan on vessahätä. Oon jo aikojen saatossa tottunut kestämään jatkuvaa pientä vessahätää mutta se on sietämätöntä kun viimistään parin tunnin päästä on ihan kauhea hätä. Tuskin siihen ikinä pystyy tottumaan:(
        Tällä hetkellä syön lääkettä tämän takia mutta eivät ole vielä ainakaa mitekää auttaneet... välillä tuntuu, että alkaa toivo loppua.


      • 1234
        24..... kirjoitti:

        Tsau.. oon sua pari vuotta vanhempi ja kärsinyt samasta vaivasta oikeestaan koko nuoruuden. En tosin ehkä aivan noin pahana, olen aina selviytynyt vessaan saakka. Mutta on todella ärsyttävää kun puoli tuntia vessassa käynnin jälkeen on pakko mennä uudestaan.. ja tätä saattaa sitten jatkua puoli päivää, haaleeta virtsaa vaan tulee ja tulee:(

        Itselläni huomaan sen johtuvan usein juuri stressaavista tilanteista... tai tilanteet ovat stressaavia ainoastaan tuon vessaan pääsyn kannalta esim. juuri matkustaminen ja yleisötilaisuudet. Rasittavaa kun tämä on oikeastaan ainut asia joka heikentää minä-kuvaani.

        Luulen, että tuo lihasten treenaaminen auttaa ainoastaan pidättämään aavistuksen kauempaa.. se ei millään muotoa poista itse ongelmaa. En ole ikinä kokeillut lääkehoitoa, mutta harkitsen sitä koska oma elämäni olisi muuten jopa täydellistä.

        Sen olen huomannut, että rankan urheilusuorituksen jälkeen ei todellakaan vaiva vaivaa vähään aikaan, johtuu varmasti nesteiden poistumisesta jne. Joten käyn usein aamulenkillä stressaavan päivän uhatessa.

        Olen tullut siihen tulokseen, että kokonaisvaltainen kehon rentoutuminen on avain kaikkeen.. niinpä olen aloittanut joogan:)Saa nähdä auttaako...

        Näin minä.. keskustellaan mieluusti aiheesta lisää.

        Suosittelen ehdottomasti lääkehoitoa. Kyllä se helpottaa elämää kummasti. Mulla ei oo ollu mitään sivuvaikutuksia! Tällä hetkellä mulla on kaks eri lääkettä: Librax ja Vesicare. Molemmat vaikuttavat vähän eri tavalla ja käyttökin on tällä hetkellä vain satunnaista. Vesicarea toki joutuu käyttämään pidemmän aikaa säännöllisesti että sillä ois vaikutusta. Pärjään jo melko hyvin näillä. Itsestäkin tuntuu tällä hetkellä että elämä olisi ilman tätä "jopa täydellistä". Noh.. täydellisyyttähän on turha tavoitella kun sitä ei kerran ole olemassakaan :)


    • huolenpitoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      599
      16475
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      52
      14808
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      381
      9301
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      45
      5389
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      11
      4572
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      171
      3109
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      118
      1875
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      57
      1359
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      94
      1282
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      41
      1237
    Aihe