Peräaukon kutina

Apuja kaipaileva

Hei!
Olen nyt nelisen päivää kärsinyt jatkuvasta peräaukon kutinasta, ja syy on mysteeri. Kärsin aika ajoin hiivatulehduksesta, joten ensin arvelin sen levenneen peräaukkoon ja hoidin sen suun kautta otettavalla tabletilla ja canesten voiteella pois. Peräaukon kutina kuitenkin jäi jäljelle edelleen. Noh, sitten hain kihomatolääkettä varmuuden vuoksi, vaikka en matoja ole havainnutkaan ja muutenki pidän niitä epätodennäköisenä vaihtoehtona. Olen koittanut laittaa hydrokortison-voidetta ja bepanthenia. Kaikkea mahdollista! Olen nukkunut ilman alushousuja ja muutenkin pitänyt väljiä vaatteita, mutta mikään ei tunnu auttavan. Verenvuotoa tai muuta ei ole ollut.. Kutina ja pienehkö kirvely vain.

Mitähän ihmettä tämä on?
Täytyykö tässä lähteä lääkärille vaivojaan esittelemään vai onko jollain keinoja tämän parantamiseksi kotikonstein. Joulukin tulossa, enkä tällaisen sietämättömän kutinan kanssa sitä tahdo viettää, hermoja kiristää..

Kiitos asiallisista vastauksista!

7

10822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko tarkastanut että

Oletko tarkastanut ettet kärsi peräpukamista?Tai sisäisistä pukamista?
      Niitähän ei sinänsä näe noita sisäisiä mutta jos perä-aukon ympärillä on ulkoisia peräpukamia niin nehän näkyvät semmoisina "pallomaisina" tai jos on yksi niin sitten näkyy yksi pallukka vaan.
      Vaikea tässä nyt selittää.
      tiedän kokemuksesta (kun itselläni on ulkoinen peräpukama) että ne kutisevat joskus ja ovat kipeitäkin aika ajoin (esim: jos mahani on kova tai ripulilla) niin peräpukamakin tulee kipeeksi.

Haeppas apteekista Hädensä merkkistä voidetta ja voitelet peräaukon suun varmuuden vuoksi sen kanssa tai sitten scheriproct nimistä voidetta (niitä saa myös puikkoina jotka laitetaan pyllyyn sisälle).
      Nuo scheriproct:it on minusta tehokkaampia kun tuo hädensä mutta kyllä hädensäkin ajaa asiansa eli poistaa kutinan ja kivun :)

Jos et taas kärsi pukamista niin sitten suosittelen lääkärillä käyntiä missä ne ottaa testejä että mikä saattaisi aiheuttaa kutinan.
      Pidäthän hyvää hygienia huolta alapäästäsi? itse jouduin opettelemaan uudestaan peräpukaman takia pesemään alapääni joka päivä vedellä yms.. ettei kipeydy tai kutise.

• Vinkistä

On käynyt kyllä mielessä, että josko se olisi peräpukaman/-pukamien aiheuttamaa kutinaa. Ulkoisesti ei oikeastaan näy mitään, ehkä aavistuksen verran paisunut ja punottaa jostain kohdin, liekö tuo sitten pukamaa? Tai sitten juuri sisäisiä..

Ajattelin ottaa neuvosta vaarin ja käväistä tänään apteekissa hakemassa voidetta ja/tai puikkoja, jos sillä saisi ikävän vaivan kuriin!

Kiitos neuvoista :)

• itse nyt ihan ekaksi
        Vinkistä kirjoitti:

On käynyt kyllä mielessä, että josko se olisi peräpukaman/-pukamien aiheuttamaa kutinaa. Ulkoisesti ei oikeastaan näy mitään, ehkä aavistuksen verran paisunut ja punottaa jostain kohdin, liekö tuo sitten pukamaa? Tai sitten juuri sisäisiä..

Ajattelin ottaa neuvosta vaarin ja käväistä tänään apteekissa hakemassa voidetta ja/tai puikkoja, jos sillä saisi ikävän vaivan kuriin!

Kiitos neuvoista :)

Että hakisit jotain peräpukama voidetta :)

Minulla ei aina tehoa tuo hädensä vaan tulee lisää kutinaa jostain kumman syystä.
        Sivelen itse sitten hydrocortisonia perä-aukon ympärille ja kutina vähän helpottaa.

Pitäisi itsekkin näyttää lääkärille että mikä tuon kauhean kutinan aiheuttaa,tiedän melkein 90% varmuudella että minulla on tuo peräpukama mutta silti haluaisin varmuuden kun ei aina nuo apteekin rasvatkaan auta (siis peräpukama) rasvat niin kutinaan ja kipuun.

Kannattaa sitten lääkäriin mennä,jos kutina ei helpota.
        Siellähän ne tietää enemmän ja ottaa kokeita :)

Toivottavasti olisi jotain apua noista peräpukama voiteista.

• Hakaisemassa

Voidetta sekä peräpuikkoja. Laitoin heti kotiin päästyäni yhden puikon ja vielä voidetta päälle. Nyt vain odotellaan miten alkaa toimimaan..

Miten pian parantuminen yleensä alkaa?
        Ostin scheriproct kombi- pakkauksen!

• on ettö peräpukamasta siis ...
        Hakaisemassa kirjoitti:

Voidetta sekä peräpuikkoja. Laitoin heti kotiin päästyäni yhden puikon ja vielä voidetta päälle. Nyt vain odotellaan miten alkaa toimimaan..

Niin sanoisin että kutina hellittää suht nopeesti.
        Tunnin sisällä noin,jos nyt siis johtuu peräpukamista.

• nokkossu
        Hakaisemassa kirjoitti:

no auttoiko?

• riikka39

terve!

minulla alkoi viikko sitten kanssa kutina,iltaisin ja jos käyn wc:ssa, niin pyyhkimisen yhteydessä, ja kutina niin kovaa että tuntuu sietämättömältä.
      tässä nettisivu missä kerrotaan tarkasti
      kihomadoista:

www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html

apteekista saa sitä pyrvin lääkettä minkä vissiin
      kävit hakemassa? naisilla saattaa kihomadot
      oireilla myös emätin alueen kutinalla -minä luulin viikko sitten että mulla on hiivatulehdus&vieläkin
      kutittaa - ja saattaa
      k.madot aiheuttaa virtsatulehduksenkin.
      noilla nettisivuilla näytetään kuvia madoista,
      mutta mulle sanottiin ettei ulosteessa välttämättä
      näy näitä matoja,ja mullakaan niitä ei ole näkynyt.
      laitoin (kuullostaa epämiellyttävältä,tiedän :), mutta kerron jos tämä keino auttaa sinuakin...)
      ilmastointiteippiä peräaukolle yöksi ja sitten
      aamulla näin näitä matoja vähän teipissä...
      ne on valkoisen ompelulangan palan näköisiä,
      puoli milliä paksuja ja 3-13mm pitkiä.
      eivätkä välttämättä liiku,mulla ei,vaikka
      jossain sivulla niin sanotaan että liikkuvat.

tuolla edellä mainitulla sivulla kerrotaan tarkkaan kihomadoista, ja googlesta löytyy muitakin sivuja.

minä olen miettinyt että mistä ne on tulleet
      kun tytöllä niitä ei tunnu olevan,päivätkoti
      olisi helppo selitys mistä niitä tod.näköisimmin saisi, mutta ei ennen joululomaa tarhatädit puhuneet mitään niistä.

vaarallisia ne eivät ole mutta kiusallisia.
      niin muuten , jos peräpään iho on rikki, niin
      ne leviää/eivät poistu helpommin,eli mainitsemasi rasvaus on hyvä. leikkaa kynnet heti lyhyiksi(jos yöllä raapii kun kutisee,voi niitä olla kynsien alla ja sitten niitä saattaa tartuttaa itse itselleen uudestaan jos laittaa sormet suuhun,vaikka on otanut lääkkeen)
      ja pese kädet hyvin aamuin illoin ja wc käynneillä,sekä ennen ruokaa. ja sitten samassa asunnossa asuvat pitää hoitaa samaan aikaan, ja kannattaa uusia hoito 10-14 päivän päästä. niin joo niitä ohjeita lisää em nettisivulla.

jollain sivulla sanottiin että veden liike ei
      ole tarpeeksi voimakasta irroittaakseen kihomatojen munat iholta,mutta lastenaltaasta
      voi saada näitä herkemin. mietittiin että
      oltiin joku aika sitten uimahallissa missä oli
      porealtaita, ja loikoiltiin 2tuntia sekä tavallisissa että lasten altaassa, ja porealtaassahan on voimakas kuplinta...
      ei muuta selitystä keksitty,paitsi että lapsella
      niitä ei ole... (tai sitten hänellä kutisee vain myöhään yöllä,ja tarhassa ei ole jonkun vanhemmat kehdanneet sanoa hoitajille että heillä on näitä
      matoja ja ne on päässeet leviämään kun käsihygieniassa ei olla oltu tarpeeksi tarkkoja
      tarhassa).

en muuten käsitä sitä että jos vanhemmat eivät
      ilmoita että heidän perheessä on niitä kun säästää ison vaivan jos tarhassa tietävät pitää käsihygieniasta paremmin huolta ja estää muiden perheisiin leviämisen... onhan tämä hirmu
      nolo vaiva,mutta meinaan ainakin heti tarhan alettua sanoa sinne että meidän perheessä on ollut,ja kysyä että onko niistä ollut puhetta
      ennen joululomaa muiden perheiden kanssa.

toivottavasti saat apua ja selvyyden!
      se kutina on tosiaan tosi ikävää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe