olen tyhmä

akku.akku.

eli jos otta ensin akusta plus-kaapelin irti niin miten syntyy ns.oikosulku ?Eli minkä virheen siinä ei kannata tehdä kun on plus-kaapeli irti?

10

7696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • caprice-93

      siinä kannta tehdä mitään virhettä.

    • kun perustiedot puuttuvat

      Jos otat sen plus-kaapelin ENSIN irti ja otat sen ilman mitään työkalua (mikä on kyllä mahdotonta), niin siinä ei tapahdu mitään virhettä, paitsi jos ranteessasi on metallinen kellon remmi ja se ottaa kiinni yhtaikaa akun napaan ja auton maadoitettuun muuhun osaan. Silloin kellon remmi muuttuu sekunnissa punahehkuiseksi ja palaa ranteeseen kiinni luuhun asti. Haju on kuin joulukinkussa.

      Kun sitten käytätkin työkalua pluskaapelin irroitukseen (jakoavain, hylsytyökalu, ruuvimeisseli tms.), sehän vielä herkemmin ottaa lokasuojapeltiin tms. kiinni samalla, kun sen toinen pää on plus-navassa kiinni. Tuloksena oikosulku: ankara kipinä, akun räjähdys tai avaimen muuttuminen punahehkuiseksi, käden palaminen ja auton palaminen.

      • ML213

        Just miinus-/ napa kannattaa irroittaa ensin, koska sitä irroittaessa ei haittaa, jos työkalu käy/lipsahtaa runkoon tms, kunhan ei käy jännitteellisiin pintoihin.


      • helppoa tuokin
        ML213 kirjoitti:

        Just miinus-/ napa kannattaa irroittaa ensin, koska sitä irroittaessa ei haittaa, jos työkalu käy/lipsahtaa runkoon tms, kunhan ei käy jännitteellisiin pintoihin.

        Perinteisissä akuissa ne navat sojottavat tasaisesta kannesta eikä niitä ole upotettu tai suojattu mitenkään.

        Yleensä se 12-13mm lenkkiavain joka tarvitaan akun napojen ruuvien kiertämiseen sattuu olemaan just sen verran pitkä että ylettyy navalta toiselle jos ja kun sen laskee kädestään akun päälle ja sitten tönäisee kyynärpäällä kaapeleita syrjään siirtäessään....

        Hitsautuu yllättävän tiukkaan kiinni mutta siitä huolimatta se kannattaa iskeä irti ennen punahehkuun kuumentumista. Vaihtoehtoisesti voi napata palovakuutuksen maksukuitin talteen ja kirmata nurkan taakse (ei suositella jos auto sattuu sijaitsemaan omakotitalon autotallissa)

        Toinen suosittu moka on laskea irrotukseen käytetyt työkalut ja CRC-pullo ilmanputsarin tai venttiilikopan päälle ja paiskata sitten konepelti kiinni...


      • ...sen verran..
        ML213 kirjoitti:

        Just miinus-/ napa kannattaa irroittaa ensin, koska sitä irroittaessa ei haittaa, jos työkalu käy/lipsahtaa runkoon tms, kunhan ei käy jännitteellisiin pintoihin.

        .., että napoja ei akusta kannata ryhtyä irroittelemaan. Irroitetaan akun kenkä ja miinus ensin, sitten plussa. Paikoilleen laitettaessa ensin plussa ja sitten miinus.


      • taaai taa olla
        helppoa tuokin kirjoitti:

        Perinteisissä akuissa ne navat sojottavat tasaisesta kannesta eikä niitä ole upotettu tai suojattu mitenkään.

        Yleensä se 12-13mm lenkkiavain joka tarvitaan akun napojen ruuvien kiertämiseen sattuu olemaan just sen verran pitkä että ylettyy navalta toiselle jos ja kun sen laskee kädestään akun päälle ja sitten tönäisee kyynärpäällä kaapeleita syrjään siirtäessään....

        Hitsautuu yllättävän tiukkaan kiinni mutta siitä huolimatta se kannattaa iskeä irti ennen punahehkuun kuumentumista. Vaihtoehtoisesti voi napata palovakuutuksen maksukuitin talteen ja kirmata nurkan taakse (ei suositella jos auto sattuu sijaitsemaan omakotitalon autotallissa)

        Toinen suosittu moka on laskea irrotukseen käytetyt työkalut ja CRC-pullo ilmanputsarin tai venttiilikopan päälle ja paiskata sitten konepelti kiinni...

        avainkoko on 10 eeii siis milään m 10 .joka on kierteen koko mulla ollu n 10 kiässiä.


      • a..................
        ...sen verran.. kirjoitti:

        .., että napoja ei akusta kannata ryhtyä irroittelemaan. Irroitetaan akun kenkä ja miinus ensin, sitten plussa. Paikoilleen laitettaessa ensin plussa ja sitten miinus.

        uso. taiole uskomatta .mä oon aina tehny näin .ja mulla on ollu 8 autoa ennen tätä uutta .jonka ostin kev. 07..eka ns tulenuus auto mulla.saa nähdä kui käy ja kukkuu .nyt on kymppi mittarissa. moi


    • vetyä

      akun kemiallisessa reaktiossa. Siksi sitä kipinää varotaan ja otetaan ensin miinus irti.

      • Tonttu-ukko tolvana

        Otetaan sitten irti plus-kaapeli tai miinus-kaapeli, kumpikin aiheuttaa kipinän, mikäli jokin kulutuslaite on päällä irtioton aikana.

        Kun kaapeleita asennetaan, vaikka ensin laitetaan plus-johto, syntyy kipinä, kun se toinen eli miinus-johto kytketään napaan kiinni. Räjähdysvaara on siis AINA, KUN AKUN JÄLKIMMÄISTÄ napaa kiinnittää tai ensimmäistä irrottaa.

        Jotta työkalu ei aiheuttaisi vielä lisäriskiä, irrotetaan miinus ensin.


      • navan sitte laittaakaan

        Kyllä se tosissaan kipinöi aivan sama kumman navan viimesenä laittaa kiinni. Aina tulee kipinä kun virtapiiri sulkeutuu, jos autossa on sulakkeet paikoillaan!!! Eli aivan sama kumman navan kautta se jännite kytketään viimesenä niin kytkemiskohdassa syntyy kipinä!

        Tämän takia apukaapeleitakin käytettäessä viimenen kaapelikenkä kiinnitetään auttavan akun miinusnavan sijasta auttavan auton runkoon, esimerkiksi moottorin nostokorvaan tai muuhun metalliosaan, joka on yhteydessä auton runkoon! Ja samoin irrotetaan ensin siitä rungosta se johto ja sitten vasta loput apuvirtakaapelit.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      151
      13467
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9761
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      96
      9148
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      8106
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      40
      6773
    6. 149
      6186
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      24
      3375
    8. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      33
      1674
    9. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      397
      1265
    10. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1194
    Aihe