Kohdunlaskeumako?

MitäMitä?

Synnytin toisen lapseni 11/2kk sitten. Sairaalasta kotiuduttuani oli kielloista huolimatta pakko hoitaa ja nostella esikoista,, joka on vielä pieni 1v.

Nyt alapää tuntuu omituiselta. Virtsankarkailua on välillä runsaastikin, joutuu pikkarit vaihtamaan ja joskus housutkin. Koko ajan on tunne, että pitäisi "työntää" sormin alapäästä sisäänpäin jotain, joka on työntymässä ulospäin.

Miltä kohdunlaskeuma tuntuu ja näyttää? Miten se oireilee? Synnytyksen jälkeisvaiheessa kohtu oli melkein ulkona. Kätilö ei uskaltanut yhtään vetää napanuorasta istukkaa ulos, ettei kohtu luiskahda samalla.

Jos laskeumalla on toisenlaisia oireita, niin mitä tämä sitten voisi olla? Olen alkanut tehdä lantionpohjanlihasharjoituksia oikein urakalla nyt, kun säikähdin tällaista olotilaa.

Kiitos neuvoista, jos jollakulla sellaisia on antaa!

4

919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut

Sehän on juurikin se kohdunlaskeuma, se on juuri tuollainen. Nyt vaan jumppaat ahkerasti lantionpohjaa ja vältät nostelua ja ponnisteluja. Synnytys elimien (emätin,kohtu jne.) palautuminen ennalleen vie jopa 6kk synnytyksestä, sulla ei ole tuon eka synnytyksen jälkeen täysin ehtiny palautua ennen uutta raskautta, niin siitä tuo laskeuma johtuu.

Hanki vaikka treeni avuksi sellaiset smartballs geishakuulat, jotka soveltuu hyvin synnyttäneelle.

Jos et jumppaamalla saa asiaa kuntoon niin suosittelisin on että suunnilleen tuon 6kk jälkeen annat lääkärin arvioida tilanteen, että tarviiko tehdä jokin kohotusleikkaus.

Älä ainakaan hankkiudu uudelleen raskaaksi ennen kuin saat asian hoidettua.

• AP-

Voi ei, minä pahaa pelkäsinkin, että laskeuma tässä on kehitteillä.

Voiko siitä toipua kokonaan ilman leikkausta?? Entä voiko se pahentua vielä tästä vai voinko jumpalla palauttaa tilanteen normaaliksi? Virtsankarkailu ei tosiaan ole kovin kivaa.. Iältänikään en ole vanha, joten toivoisin todella, että voin itse vaikuttaa lantionpohjan lihasten kuntoon niin paljon, ettei leikkauksia tarvita.

Kyllä harmittaa :(

• edellinen
        AP- kirjoitti:

Voi ei, minä pahaa pelkäsinkin, että laskeuma tässä on kehitteillä.

Voiko siitä toipua kokonaan ilman leikkausta?? Entä voiko se pahentua vielä tästä vai voinko jumpalla palauttaa tilanteen normaaliksi? Virtsankarkailu ei tosiaan ole kovin kivaa.. Iältänikään en ole vanha, joten toivoisin todella, että voin itse vaikuttaa lantionpohjan lihasten kuntoon niin paljon, ettei leikkauksia tarvita.

Kyllä harmittaa :(

Itselläni oli aika selvä laskeuma esikoisen synnytyksen jälkeen, säikähdin todella... Tein lantionpohjalihastreeniä aina imettäessäni ja vältin ponnisteluja ja hyppimistä ekan 6kk ja sain korjattua tilanteen. Virtsankarkailu vaiva loppui sitten myös lopulta.

Sain mieheltäni nuo smartballsit äitienpäivälahjaksi ja niillä on mukava treenailla silloin tällöin vieläkin. Tosin silloin kun se kohtu oli vielä selvästi sormin tunnusteltavissa, en usko että olisin saanut noita palloja edes tungettua sisääni. =)

Mutta uskon että tuolla jumpalla ja muilla ohjeilla säännöllisesti tehtynä voit saada tilanteen korjattua ihan kotonakin! Tsemppiä vaan!! Ja voimia kahden pienen kanssa jaksamiseen..

• allu

Täällä kohtalotoveri. synnytin toisen lapseni pari kuukautta sitten ja nyt jälkitarkastuksessa todettiin hieman kohdunlaskeumaa. huomasin itsekin, että alapää tuntuu jotenkin oudolta ja laitoksella ollessa saattoi pissat tulla tuosta vaan housuihin. en usko että mulla ainakaan on vaikuttanut tuo, että on ollut pakko nostella esikoista, joka siis meilläkin on vasta reilun vuoden ikäinen. kun olen häntä nostanut, olen yrittänyt samalla jännittää lantionpohjan lihaksia. tietysti täytyy yrittää välttää nostelua. lääkäri sanoi että riippuu ihan kudostyypistä, tuleeko kohdunlaskeumaa kovin helposti. nyt ainakin tiedän, että ei kannata uudelleen raskautua, ennen kuin on kunnolla palautunut edellisestä, ja että lantionpohjanlihaksia pitää tehdä myös raskausaikana, mitä en tehnyt. nyt vaan jumppaillaan ahkerasti, eikä se pissakaan ole enää niin karkaillut...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2122
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1785
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      234
      1270
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      950
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      855
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      762
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      38
      698
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      696
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe