Heips, Vanha sotaratsu alkaa olla kohta vaihtoiässä, joten uuden hankinta olisi edessä. Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona olisi Hyundai Sonata 2.0 diesel automaatti. Auto tulisi pääasiassa työpäivittäiseen noin 160 km ajoon jonkin verran muuta ajoa eli kilometrejä kertyy noin 45 000 km vuodessa. Mukaan pitäisi joskus mahtua useampikin aikuinen ihminen, muksuja joskus kolme.
Edellä kuvasin tarpeet pääpiirteittäin seuraavaksi kysymyksiä:
Takuuhan on ilmeisesti sen 5 ilman km rajoitusta, mutta mitä se kattaa? Onko huoltoliikkeiden / maahantuojan kanssa ollut "vääntöä" takuun kattavuudesta?
Mikä on polttoaineen kulutus normaaliajossa, joka sisältää maantieajoa noin 80 %?
Missä suuruusluokassa pyörivät huolto- ja varaosahinnat? Alla oli yksi kommentti 45 000 huollon hinnasta, joka vaikutti kohtuulliselta, mitä muita kommentteja?
Mitä putteita, lastentauteja, tyyppivikoja tms keksinnöstä löytyy?
Miten automaatti ja diesel toimivat yhteen? Riittääkö yhdistelmän suorituskyky?
Millaiset ovat käytännön ajo-ominaisuudet?
Riittääkö talvella lämpö, toimiiko ilmastointi hyvin?
Millainen matkustusmukavuus autossa on, millaiset penkit ja varusteet?
Onko auto luotettava vai pikkuvikainen tai vielä pahempaa "isovikainen"?
Tuossapa mieleeni juohtuneita kysymyksiä. Toivon, että saan asiallisia vastauksia enkä "Osta Avensis" -neuvoja. Kas kun Anjoviksesta ei ole diesel -automaattia :-)
Kokemuksia sonata 2.0 diesel automaatti
27
8580
Vastaukset
- POOLIKAS
sitten tiedät.Avensista älä osta missään tapauksessa vaikka halvalla saisit.
- Pendelöijä
Huolesi on turha, Avea en osta, sillä haluamaani kombinaatiota ei siitä mallistosta löydy. Eikä Ave muutenkaan ole ostoslistalla. Valinnaisina vaihtoehtoina on Sonatan lisäksi kaksi muuta samasta maasta lähtöisin olevaa kulkinetta Letukka ja Kia sekä sen jälkeen Ocu ja Mondeo. Ranskattaret hyvästä diesltekniikasta huolimatta ovat listan ulkopuolella. Ennakkoluuloisena vierastan C5:tä, en pidä 407:n ulkonäöstä ja sen tavaratila on ahdas ja Laguna on Renault, jota meidän taloon ei periaattesta osteta (paitsi tietenkin konjakkia, joka sitten on ihan oma juttunsa :-) ). Passat on taas ihan liian kallis omaan budjettiini.
Tuon selityksen jälkeen Sonata on aika korkealla listalla. - Jukka
Pendelöijä kirjoitti:
Huolesi on turha, Avea en osta, sillä haluamaani kombinaatiota ei siitä mallistosta löydy. Eikä Ave muutenkaan ole ostoslistalla. Valinnaisina vaihtoehtoina on Sonatan lisäksi kaksi muuta samasta maasta lähtöisin olevaa kulkinetta Letukka ja Kia sekä sen jälkeen Ocu ja Mondeo. Ranskattaret hyvästä diesltekniikasta huolimatta ovat listan ulkopuolella. Ennakkoluuloisena vierastan C5:tä, en pidä 407:n ulkonäöstä ja sen tavaratila on ahdas ja Laguna on Renault, jota meidän taloon ei periaattesta osteta (paitsi tietenkin konjakkia, joka sitten on ihan oma juttunsa :-) ). Passat on taas ihan liian kallis omaan budjettiini.
Tuon selityksen jälkeen Sonata on aika korkealla listalla.Itsellä manuaalivaihteinen 2006 Diesel-Sonata, aj. n. 38 tkm:
- ei ainuttakaan takuukorjausta, olin aikeissa viedä kun aina aika ajoin tuntui nokassa pysähtymisen jälkeen palaneen kumin käryä. Meni aikansa ihmettelemisessä, kunnes huomasin yhdistää sen siihen että ilmiö esiintyi aina sen jälkeen kun moottori oli 10-15-minuuttia aivan aavistuksenomaisesti nykinyt ja vaste kaasupolkimeen oli ollut hieman erilainen. Eli varma diagnoosini on että hiukkassuodattimen polttaessa nokihiukkasia, siitä aiheutuu tuo palaneen kumin käry, eli lienee yksinkertaisesti kemiallisen prosessin aiheuttama haju. Usein tuota ei tapahdu, koska suodatin polttaa hiukkaset n. 500-1000 km välein. Ajaessa haju ei tule sisään vaan ainoastaan jos pysähtyy juuri silloin kun polttotoiminto on ollut kesken.
- moottori on erittäin ripeä ainakin manuaalivaihteisena, varsinkin ohituskiihtyvyys on todella hyvää tasoa. Edellinen autoni oli 3.3 V6 Sonata ja tämä diesel ei ohituskiihtyvyydessä ole kovinkaan paljoa tuota isoa bensakoneista huonompi, ainakaan näin manuaalivaihteisena.
- moottorin ääni ulospäin ei ole aivan hiljaisimpia dieseleiden joukossa, mutta sisälle ei kyllä kuulu juurikaan mitään hyvän äänieristyksen johdosta.
- väittäisin että auto on hintaluokkansa (ja varmaan parin seuraavankin luokan) hiljaisin.
- tilat ovat melkein edustustasoa, poislukien tietenkin tavaratila, jonne kyllä menee julmetusti tavaraa, mutta ei isoja esineitä kuten ei mihinkään sedan-koriseen.
- lämpenee kohtuullisesti, ei mitenkään kovin nopeasti mutta ei nyt ole aivan toivotonkaan sen suhteen. Sellaista haaleata ilmaa tulee melko nopeasti, mutta varsinaisen kuuman ilman tulo kestää pidempään.
- kulutus ollut pienimillään 5,2 l/100 km kun ajo oli rauhallista maantieajoa kesällä lomamatkalla nopeudella 90-100 km/h, suurimmillaan kulutus ollut pakkaskelillä 6,6 l/100 km kun ajo oli puoliksi kaupunkiajoa. Tässä on huomioitu matkamittarivirhe, joka kesärenkailla on suurehko n. 5-6 % ja vielä niinpäin että näyttää liian lyhyttä matkaa, joten todellinen kulutus on mitattua mainitun prosentin verran pienempi. Automaatti kyllä vei huomattavasti enemmän koeajossani, ero on varmasti lähemmäs litran satasella maantiellä, kaupunkipyörityksessä varmasti kaksikin litraa omien havaintojeni perusteella.
- huoltojen hinta riippuu huomattavasti huoltopaikasta, pienimmissä valtuutetuissa korjaamoissa selviää halvemmalla jopa todella halvalla, esim. 15000 km huolto Meautossa 245:-, 30000 huolto joka on hieman laajempitöinen pienessä mutta valtuutetussa korjaamossa vain 140 :-, joka on mielestäni todella vähän kun pelkästään öljyäkin menee jo lähemmäs kuusi litraa ja lisäksi öljynsuodatin muistaakseni raitisilmasuodatin. Tuo 140:- siis työ osat. Huoltoliikkeen nimeä en tähän viitsi laittaa, huomaavat vielä ja nostavat hintoja ;-).
- autoon ei ole vaihdettu edes mitään kuluvia osia, kaikki polttimotkin ovat vielä tehtaalla autoon asennettuja
- todella tyytyväinen olen ollut, en oikeastaan heti keksi mitään ärsyttävää piirrettä, no ohjauspyörä voisi olla vähän vähemmän liukas... tulihan sitä jotain moitettakin
- tulossa.
Tiedäthän, että autoon on tulossa facelift, joka kohentaa erityisesti sisätilojen ilmettä huomattavasti. Linkin löydät varmaan tältä foorumilta tai khcf.org:ista.
- löytyi
Tuossa vähän alempana olikin tuo linkki:
http://paultan.org/archives/2007/11/18/2009-hyundai-sonata-transform-facelift/
Valitettavasti tuossa arvellaan, että olisi Euroopan markkinoilla vasta 2009.
- Asiallinen vastaaja
Osta Avensis.
- öksikkä
jos ei sähköinen ohjaustehostin tekisi ohjauksesta täysin tunnotonta ja auto ei vaeltelisi omia aikojaan pitkin pienimpiäkin uria.Jos nuo saataisiin kitkettyä autosta, sitä voisi todella harkita.
- on muuten
öksikkä kirjoitti:
jos ei sähköinen ohjaustehostin tekisi ohjauksesta täysin tunnotonta ja auto ei vaeltelisi omia aikojaan pitkin pienimpiäkin uria.Jos nuo saataisiin kitkettyä autosta, sitä voisi todella harkita.
hydraulinen tehostaja mutta ei edelleenkään tomaattia, paska autohan se on muutenkin.
- Barbeito
kun itsellä on se V6-bensakoneinen automaatti.
-----Takuuhan on ilmeisesti sen 5 ilman km rajoitusta, mutta mitä se kattaa? Onko huoltoliikkeiden / maahantuojan kanssa ollut "vääntöä" takuun kattavuudesta?
En ole vielä mistään lähteestä löytänyt selvitystä siitä, että takuu olisi jotenkin rajaavampi kuin yleensä. Itsellä on tehty pari pientä takuukorjausta ilman mitään narinoita.
--------Millaiset ovat käytännön ajo-ominaisuudet?
Alustan säätöeroista mallien välillä en tiedä, mutta ainakin bensavehe on tuollaiseen leppoisaan, mukavuuteen tähtäävään ajoon tarkoitettu. Mikään ajajan auto se sillä tavoin ei ole että mutkatiellä mentäisiin isoa kovaa, mutta varsinkin isommilla teillä mukavan pehmeä ja hiljainen ja vakaakin ajettava.
-------Riittääkö talvella lämpö, toimiiko ilmastointi hyvin?
Lämpö sinänsä riittää, mutta sen säätö ei pysy niin tasaisena kuin parhaissa vehkeissä. Lisäksi syyssateilla joutuu puuttumaan itse säätöihin, ikkunat eivät pysy kirkkaina automaattiasennossa. Kesällä tuntuu välillä että ilmastointi lykkää liiankin kylmää. Eli keskinkertainen kaiken kaikkiaan tuo ilmastointipuoli - ei huono mutta ei mitään parhaimmistoa.
------Millainen matkustusmukavuus autossa on, millaiset penkit ja varusteet?
Penkit on pehmeät - vähän liiankin -, mutta muuten mukavat. Tukea saisi olla enemmänkin. Dieselin varusteista en tiedä, tuossa V6:ssa ei kaipaa oikeastaan mitään lisää. Varusteluettelo löytyy helposti huihain sivuilta www.hyundai.fi
------Onko auto luotettava vai pikkuvikainen tai vielä pahempaa "isovikainen"?
Verrattuna aiempiin autoihini sanoisin että luotettava (vaikka muutama pikkuvika on ollutkin).
Joo, ja se ratti on kesällä ok, mutta pakkasen kiristyessä suorastaan hengenvaarallisen liukas.
Verhoiluista kuuluvat nitinät (ei mitään kovin pahoja mutta kuitenkin) ovat olleet myös hivenen pettymys.
Radio on muuten minulla ainakin käsittämättömästi ei-RDS -mallia, vaikka ohjekirjan mukaan sellainenkin löytyy tehdasasenteisena.- liukkaudesta
Ratin liukkaudesta..
Sen verran, että ajele vaan sinnikkäästi, niin liukkaus häipyy. Nahka on ilmeisesti käsitelty jollain aineella mikä tekee siitä uutena liukkaan.
Enää ei ratti ole ollenkaan liukas. Ajattelin aluksi itsekin koittaa käsitellä ratin jollain aineella, mutta sitten homma alkoi korjaantumaan itsekseen.
- bääää
Aika harvassa ovat vaihtoehdot kohtuuhintaiset diesel automaatti kategoriassa.
Kun porrasperä tuntuu kiinostavan, niin kannattaa tsekata uusi astra sedan.
Jos diesel automaatti tulee tähän malliin, niin hinta jää reilusti alle 30.000e.
http://www.gmeurope.info/social_media_newsroom/archives/257-Elegant-and-Roomy-Four-Door-Sedan-for-Growing-Markets.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/Opel Astra Sedan/1446447
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=134070
http://www.informatiiauto.ro/noul-opel-astra-sedan-in-detaliu-sid661.html - kannattaa...
...huollattaa Virossa. Olen tiedustellut sieltä määräaikaishuoltojen hintatasoa, joka osoittautui olevan noin puolet täkäläisestä, vaikka tehdään täysin saman protokollan mukaisesti. Takuiden suhteen ei aiheuta ongelmia, kun on kyseessä sertifioitu merkkihuolto. Sellaiset löytyvät ainakin Tartosta ja Tallinnasta.
- ovat
Hyundait kokonaisuudessaan ovat erittäin kestäviä
ja hyviä autoja.
Ajo-ominaisuuksiltaan ovat hyviä.
Kaikkein parasta on se että ovat erittäin vähävikaisia.
Suosittelen. - oli jokin
Nettiautossa oli jokin aika sitten 630 000 km ajettu
Sonata,bensakoneella.Kyllä pitäis kestää. - Sonata
Hieno auto kaikilla herkuilla!
Takseina tosi paljon.
Ei mitään moitittavaa autossa.
Kulkee kuin bemari.
Tilava kuin mese.
Tavaratilaa kuin volvossa.
Huollot toimii kuin vehossa.
Polttoaine kulutus kuin hondassa.
bemari mese volvo on ihan oikeasti Sonata.- puuttuu.....
vertauksessasi nimittäin:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Viat! - Oikeassa
puuttuu..... kirjoitti:
vertauksessasi nimittäin:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Viat!Niitä EI ole.
- Pendelöijä
Kiitos pääosin asiallisista vastauksista. Tuon epäasiallisimman taisin ihan itse provosoida kirjoittamalla, etten Avensista osta.
Tuo ehdotettu huollattaminen Virossa ei ole realistinen vaihtoehto, sillä pelkästään edestakaisiin matkoihin sinne menisi noin 800 km...
Se mikä kuulosti hyvältä, on tuo luotettavuus, jota minä arvostan. Mielestäni autot ovat ajamista varten eikä korjaamolla seisottamista varten.
Auto olisi tulossa pääasiassa "valtatieajoon", jossa päivittäin noin 60 km moottoritieajoa, joten ripeähköstikin sillä liikuttaisiin.
Automaatin haluaminen on oman mukavuuden tavoittelua - ei mitään muuta. Nykyinen kulkinen on käsin hämmennettävä, mutta kokemusta on automaatistakin, sillä huushollin toinen kulkine on automaatilaatikollinen.
Vielä kerran, kiitos asiallisista kommenteista ja Hyvän Joulun toivotukset Teille kaikille!- Sonatasta
Oma kokemus koostuu uutena v. 2006 ostetusta 2,4 -litraisesta käsivaihteisesta bensa-Sonatasta (50 tkm) ja käytettynä ostetusta v. 2006 2,0 -litraisesta automaattivaihteisesta diesel-Sonatasta (CRDi 2,0 GLS, 88tkm/20tkm). Yhteensä siis Sonatalla tullut ajettua reilut 70 tkm. Vastaukset koskevat dieselmallia.
Käsitykseni mukaan takuu kattaa saman, minkä muidenkin merkkien takuut. Joillakin apulaitteilla takuu ei ole 5 vuotta, mutta vaihteisto-moottori, yms. kyllä.
Takuun kattavuudesta ei kokemusta, koska ei ole ollut takuukorjauksia kummassakaan.
Ajan työmatka-ajoa päivittäin 120 km pääasiassa maantiellä ja keskikulutus on noin 20 tkm ajon jälkeen 7,1 l/100km.
75 tkm huolto maksoi noin 250 eur merkkiliikkeessä.
En ole vielä keksinyt mitään lastentauteja, kaikki on pelannut suorastaan idioottivarmasti.
Vaihteisto ja moottori sopivat mielestäni todella hyvin yhteen. Vaihtaminen käy sujuvasti ja lähes ilman nykäyksiä. Tehoa on ainakin minulle riittävästi ja ohitukset onnistuu kyllä. Vaihteisto on muuten Toyotan valmistama ns. oppiva laatikko. Vaihteita on "vain" neljä, joka on joidenkin mielestä vanhanaikaista, mutta minua tuo seikka ei ole mitenkään häirinnyt.
Ajo-ominaisuudet ovat tasapainoiset. Omistamistani 10 autosta lasken Sonatan kuuluvan kärkipäähän. Ehkä Audi 100 ja Citroèn C5 ovat hieman korkeammalla listalla tässä asiassa.
Kun ei ole vielä ollut kunnon talvea, niin ei pysty sanomaan lämmön riittävyydestä. 10 asteen pakkasessa lämpöä kyllä tulee liiankin kanssa. Myyjän mukaan lämpöä riittää ilman Webastoa. Bensamallissa lämmintä oli paukkupakkasillakin ja voittihan se Vuoden Talviauto -tittelinkin TM:ssa.
Dieselissäni on automaatti-ilmastointi (GLS-malli). Se ei ole parhaimmasta päästä. Lämpötila vaeltelee jonkin verran ja automaattiasennossa puhaltaa lähes aina jalkatilaan pelkästään. Käsin joutuu talvella säätelemään jonkin verran. Kesällä toimii ihan ok.
Jousitus on pehmeähkö johtuen Amerikan-markkinoista, mutta ei kuitenkaan liian pehmeä. Pohjaamaan en ole saanut jousitusta täydelläkään kuormalla. Saksalaiset ovat tietty kovempia alustalleen. Kaikki vain ei siitäkään tykkää.
Istuimet ovat hyvät istua, pehmeähköt. Saksalaisten autojen omistajat kaipaavat sivuttaistukea ja kovuutta enemmän, meikäkäiselle sopii hyvin. Kuskin istuin on etureunastaan hieman alhaalla korkeussäädöstä huolimatta. Kuulemma huollossa voivat korottaa etureunaa aluslevyillä sentin verran, parantanee tilannetta.
Varusteita GLS-mallissa on melko paljon ja nyt näyttää lisävarusteitakin löytyvän maahantuojan listalta moneen lähtöön. Tuulilasin pyyhinten sadetunnistin puuttuu, muuta merkittävää en keksi. Radio on vanhanaikainen amerikkalainen Visteon, ilman RDS:ää sun muita hienouksia. Tämä johtuu myös siitä, että automalli on suunnattu alunperin Amerikkaan, jossa ei ole RDS-systeemiä käytössä. Radio kuuluu kyllä hyvin, kunhan jaksaa vaihtaa kanavat käsin. Samoin toimii CD-soitin kuten varmaan myös kasettisoitin, siitä ei kokemusta. Jos haluaa paremman radion, se onnistuu vaihtamalla. - Barbeito
Sonatasta kirjoitti:
Oma kokemus koostuu uutena v. 2006 ostetusta 2,4 -litraisesta käsivaihteisesta bensa-Sonatasta (50 tkm) ja käytettynä ostetusta v. 2006 2,0 -litraisesta automaattivaihteisesta diesel-Sonatasta (CRDi 2,0 GLS, 88tkm/20tkm). Yhteensä siis Sonatalla tullut ajettua reilut 70 tkm. Vastaukset koskevat dieselmallia.
Käsitykseni mukaan takuu kattaa saman, minkä muidenkin merkkien takuut. Joillakin apulaitteilla takuu ei ole 5 vuotta, mutta vaihteisto-moottori, yms. kyllä.
Takuun kattavuudesta ei kokemusta, koska ei ole ollut takuukorjauksia kummassakaan.
Ajan työmatka-ajoa päivittäin 120 km pääasiassa maantiellä ja keskikulutus on noin 20 tkm ajon jälkeen 7,1 l/100km.
75 tkm huolto maksoi noin 250 eur merkkiliikkeessä.
En ole vielä keksinyt mitään lastentauteja, kaikki on pelannut suorastaan idioottivarmasti.
Vaihteisto ja moottori sopivat mielestäni todella hyvin yhteen. Vaihtaminen käy sujuvasti ja lähes ilman nykäyksiä. Tehoa on ainakin minulle riittävästi ja ohitukset onnistuu kyllä. Vaihteisto on muuten Toyotan valmistama ns. oppiva laatikko. Vaihteita on "vain" neljä, joka on joidenkin mielestä vanhanaikaista, mutta minua tuo seikka ei ole mitenkään häirinnyt.
Ajo-ominaisuudet ovat tasapainoiset. Omistamistani 10 autosta lasken Sonatan kuuluvan kärkipäähän. Ehkä Audi 100 ja Citroèn C5 ovat hieman korkeammalla listalla tässä asiassa.
Kun ei ole vielä ollut kunnon talvea, niin ei pysty sanomaan lämmön riittävyydestä. 10 asteen pakkasessa lämpöä kyllä tulee liiankin kanssa. Myyjän mukaan lämpöä riittää ilman Webastoa. Bensamallissa lämmintä oli paukkupakkasillakin ja voittihan se Vuoden Talviauto -tittelinkin TM:ssa.
Dieselissäni on automaatti-ilmastointi (GLS-malli). Se ei ole parhaimmasta päästä. Lämpötila vaeltelee jonkin verran ja automaattiasennossa puhaltaa lähes aina jalkatilaan pelkästään. Käsin joutuu talvella säätelemään jonkin verran. Kesällä toimii ihan ok.
Jousitus on pehmeähkö johtuen Amerikan-markkinoista, mutta ei kuitenkaan liian pehmeä. Pohjaamaan en ole saanut jousitusta täydelläkään kuormalla. Saksalaiset ovat tietty kovempia alustalleen. Kaikki vain ei siitäkään tykkää.
Istuimet ovat hyvät istua, pehmeähköt. Saksalaisten autojen omistajat kaipaavat sivuttaistukea ja kovuutta enemmän, meikäkäiselle sopii hyvin. Kuskin istuin on etureunastaan hieman alhaalla korkeussäädöstä huolimatta. Kuulemma huollossa voivat korottaa etureunaa aluslevyillä sentin verran, parantanee tilannetta.
Varusteita GLS-mallissa on melko paljon ja nyt näyttää lisävarusteitakin löytyvän maahantuojan listalta moneen lähtöön. Tuulilasin pyyhinten sadetunnistin puuttuu, muuta merkittävää en keksi. Radio on vanhanaikainen amerikkalainen Visteon, ilman RDS:ää sun muita hienouksia. Tämä johtuu myös siitä, että automalli on suunnattu alunperin Amerikkaan, jossa ei ole RDS-systeemiä käytössä. Radio kuuluu kyllä hyvin, kunhan jaksaa vaihtaa kanavat käsin. Samoin toimii CD-soitin kuten varmaan myös kasettisoitin, siitä ei kokemusta. Jos haluaa paremman radion, se onnistuu vaihtamalla.----Lämpötila vaeltelee jonkin verran ja automaattiasennossa puhaltaa lähes aina jalkatilaan pelkästään.
Kai olet huomannut, että näytön symboli on harhaanjohtava: kun nuoli osoittaa kohti koipia, on puhallusta suunnattu myös ylös, toisin kuin symbolista voisi päätellä. - oikeassa
Barbeito kirjoitti:
----Lämpötila vaeltelee jonkin verran ja automaattiasennossa puhaltaa lähes aina jalkatilaan pelkästään.
Kai olet huomannut, että näytön symboli on harhaanjohtava: kun nuoli osoittaa kohti koipia, on puhallusta suunnattu myös ylös, toisin kuin symbolista voisi päätellä.Näin todella tapahtuu. Silti tuulilasi ja sivulasit tahtovat huurtua kylmemmällä ilmalla ja täytyy puuttua käsin peliin, jotta virtausta saa enemmän tuulilasille. Tällöin huurre poistuu. Pieni puute, mutta puute kumminkin, jos jotain puutteita pitää mainita.
Jos automatiikka käyttäisi pääasiassa tuulilasi jalkatila -asetusta, homma toimisi paljon paremmin. Auto -asetukset on varmaan tarkoitettu lämpimiin maihin. Voi olla, että huollossa pystyvät muuttamaan automatiikan asetuksia. Täytyypä kysyä!
Ylistystähän tuo kirjoitukseni muuten olikin, hävettää ihan!
- Diesel/automaatti
Kokemukseni Sonata /diesel/automaatti. toimiva kokonaisuus.tehot ym.riittää. autom.ilm.ei pääsyt vielä testaamaan. eikä huollon hintoja (ajettu 8000 km.)tyytyväinen valintaa. ps.kulutus n.7.1l/100 km.
- 2.Sonata
Yksi juttu on, kun Diesel Sonatalla aina ajelee... Niin tulee hyvälle tuulelle. 2009 vm:ssa on Hyundain oma vaihdelaatikko ja vaihteita 5. Ja Shift Tronic - käsivalinta on myös lisäksi. Hyvä ison auton tuntu mutta silti liikkuu kepeästi. Ja maantiellä on kova kulkemaan, vääntöä 305 Nm, ihan kohtuullisesti...
- Anonyymi
Yli 10 vuotta vanhalla tekniikalla Sonata kulkee ihan mukavasti ja etenkin viattomasti. Diesel/aut. menee liikenteessä matka-ajoa 6,1-6,2 l/100km.
Kaupungissa kulutus on sillä hieman korkea, kun painoakin on 1700 kg.
Se 4-vaihteinen automaatti ei oikein sovi 80-nopeuksille, sillä laatikko vaihtelee turhan hanakasti , etenkin mäkisellä taipaleella. Matkanopeutta 90-95 menee tasaisemmin ja näytön mukaan kulutuskin olisi hieman alhaisempi kun suurin välitys/lukitus pysyy päällä.
Samat havainnot tein Tojon 4-vaihteisella laatikolla, tosin bensakoneella,
Voimaa on perhesedaniksi ihan kiitettävästi, sillä ohitus asuntovaunua vetäenkin sujuu ihan mallikkaasti. Käytetyn hintakin on edullinen, mistä lankeaa kiitos osaltaan dieseliä parjaaville ekoterroristeille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822