Millaista asua Joensuussa?

..................

Millaista Joensuussa on asua? Onko pieni vai "keskisuuri" kaupunki? Millainen keskusta, paljonko kauppoja jne? Entä onko pitkämatka keskustasta esim laitakaupungille? Haluaisin myös tietää miten usein joukkoliikenne kulkee, eli meneekö bussit vain 20min välein vai useammin? Kiitos kaikille vastaajille!

73

9891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harkitsemassa

      muuttoa tänne?
      Joensuussa on hyvä asua.
      Itse olen asunut paljon muuallakin mutta tämä on se paras paikka niistä paikoista missä olen asustellut.
      Joensuun keskusta kehittyy kokoajan ja uusia kauppakeskuksia tullut paljon ja tulee lisää.

      Laitakaupungille pääsee hyvin bussilla jotka kulkee ainakin puolentunnin välein, jonnekin useamminkin.

      Tässä yksi mielipide.
      Tosi tietty on että toinen tykkää tyttärestä ja toinen tyttären äidistä niin kuin sanonta kuuluu.

      • viäräleuka

        Kyllähän ne bussit keskustassa kulkee, jopa puolen tunnin välein, mutta joissakin osissa kaupungin reunamilla, kuten Tuupovaaran öllölässä ja muilla sivukaduilla ei kulja muita busseja kuin kouluautot.


    • asunut 40 vuotta

      Joensuu on ok paikka asua. Kuten joku jo kirjoittikin, niin joensuu kehittyy koko ajan ja kauppoja on paljon keskustassa. Ja joukkoliikenne toimii aika hyvin, joka paikkaan ei mene hirmu usein linja-autoja kuten karsikkoon ja kulhoon, mutta esim. rantakylä-utra suunnalle menee linja-autoja parikin tunnissa.
      Työttömyys on täällä paha ongelma.

      Tervetuloa Joensuuhun!

      • -jopa paras

        Olen asunut Joensuussa kolmeen eri otteeseen, tosin en tällä hetkellä.
        Kokemusta on niin etelästä kuin pohjoisestakin, pieni pätkä jopa tuolla ulkomaillakin.

        Paikoista joissa olen asunut parhaita ovat olleet Joensuu ja Kuopio.
        Eivät ole liian suuria, eivätkä pieniä.
        Pienillä paikkakunnilla, jopa tuolla etelämmässä, on aina se pienen paikan ongelma eli leimautuminen.
        Ihmiset ovat liian kiinnostuneita sinusta ja jos et sovi kuvioon niin sinut suljetaan ulos ja silloin olet kyllä auttamatta yksin.

        Liian iso taas on... jaa, mikä se on sitten se liian iso, siinäpä sitä miettimistä.
        Tuli näet aivan yllättäen mieleen etten minä ole asunut Helsinkiä suuremmassa kaupungissa joten ehkä on parempi etten sittenkään sano tuosta kovin vankkaa näkemystä, koska sitä ei näemmä ole.
        Joka tapauksessa Joensuu on ehdottomasti siellä kärkipäässä minun kriteereilläni ja kokemuksellani.
        Toivon vain että pääsen sinne taas... sitten joskus.

        En ole syntyperäinen joensuulainen!


    • onneksi pois

      asuin 90 luvulla Joensuussa 5 vuotta. Kauhein tietämäni paikka! Olen asunut myös Helsingissä, Tampereella Hyvinkäällä, Lahdessa ja Kuopiossa. Joensuu oli paikkakunta, josta toivoin pääseväni pois mahd. pian. Sisäsiittoinen, peräkylä, jossa ihmiset mukamas ulospäin suuntautuneita. En todellakaan suosittele ellei ole pakko esim. opiskeluajan

    • pikku...

      kaupunki. hieman erillään muista kaupungeista. sen takia tämä on tällanen peräkylä. hyviä puolia olisiko vaikka se että opiskelija voi asua kohtuu lähellä keskustaa ja tulla ihan jotenkin myös toimeen. eli elämiseen ja asumiseen on työttömälläkin varaa. parempi niin, paljon niitä työttömiä onkin.

      kaukaisimmat kaupunginosat on marjala (keskustaan 7km) ja toisella puolen jokea hukanhauta (keskustaan 6km). kauppojan on ihan riittävästi.

      • tarkkoja

        Kirjoitit näin; "kaukaisimmat kaupunginosat on marjala (keskustaan 7km) ja toisella puolen jokea hukanhauta (keskustaan 6km). kauppojan on ihan riittävästi".

        Joensuu on laajentunut muutama vuosi sitten ja kaukaisimmat kaupunginosat ovat Hoilola ja Saarivaara, venäjän rajalla (keskustaan yli 50km).


      • ylen

        Niitä "puistoalueita"on Tuupovaaran kaupunginosassa. Jerusalemiinkaan ei ole kuin viitisen kilometriä Joensuusta.


      • Paljasjalkainen joensuulainen

        Kirjoitit "kaukaisimmat kaupunginosat on marjala (keskustaan 7km) ja toisella puolen jokea hukanhauta (keskustaan 6km)."
        -Ei pidä paikkaansa. Marjalan ohella Rantakylä ja varsinkin sen takana oleva Utra ovat kauempana kuin Hukanhauta, ei Karsikkokaan lähempänä ole, eikä Noljakka. Hukanhaudalle on keskustasta matkaa alle kolmesta kilometristä reiluun neljään.


    • RsTs

      ...voin todeta, että ylipäätään yliopistopaikkakunnat ovat virkeämpiä ja nuorekkaampia suurempiinkin ei-yliopistokaupunkeihin verrattuna. Joensuu on opiskelukaupunkina suhteessa suurin piirtein samankokoinen kuin Jyväskylä. Olen myös huomannut esim. sitten 1990-luvun alun, että Joensuuta verrataan nykyisin yhä enemmän Jyväskylään, Kuopioon, Lahteen ja jopa Tampereeseen ja Turkuun kuin vaikkapa Kajaaniin, Hämeenlinnan, Mikkeliin tai muihin keskisarjan kaupunkeihin. Kertoo mielestäni osaltaan Joensuun tietystä tämän hetkisestä vireydestä ja eteenpäin menon meiningistä.

      • Ei Joensuuta voi....

        Joensuuta ei voi kyllä verrata Lahteen... Lahti paljon parempi, lähellä kaikkea ja väkilukukin 102 000 pienellä alueella ei siis kuntaliitoksia, JKL on mennyt ohi kuntaliitoksin :) Lahti elää ilman valtion työpaikkoja toisin kuin Joensuu, joka tuntuu elävän Valtion keskittämisestä esim. tämä Metsäkeskus asia.


      • mitkätunaritmeillä

        Totta se on että Joensuu ei ole todellisuudessa kovinkaan kiinnostunut yrityksistä tai paikallisista työpaikoista. Joensuu ostaa mieluummin palvelut muualta kuin paikkakunnalta. Raha kyllä yrityksistä kelpaisi mutta itse ei laita tikkuakaan ristiin yrittäjille tueksi hankintoihin. Toinen ongelma on kun kaikki merkittävät hankkeet yksityiseltäkin puolelta menee muuanne. Viimeisimpänä mäntysaha ja biolaitos joka meni Etelä-Savoon ja samalla 800 työpaikkaa.


    • ouiuiuiouoiiuo

      Asunnot maksaa saman verran tai jopa enemmän kuin Turussa ja Oulussa.. kallista..

      Vuokratkin Vantaan hintoja

      • kallistako?

        No jos on kallista niin todetaan vaan että "elämä on".

        Joku viitsi nimittää Joensuuta sisäänlämpiäväksi peräkyläksi! Voi olla.
        Minulla(kin) on tuota elämisen kokemusta moneltakin paikkakunnalta, eikä kaikki pelkästään kotimaasta.
        Minä kyllä väitän, että Joensuu on vireä ja eläväinen kaupunki jossa löytyy mm. harrastusmahdollisuuksia lähes joka lähtöön.
        Tapahtumia on niin ettei parhaalla tahdollakaan ennätä kaikkeen mukaan vaikka haluaisi.

        Muualta Suomesta ja ulkoa tulevat opiskelijat ovat hieno "mauste" Joensuu nimisessä kakussa.

        Kiva paikka - kerrassaan!


      • ... ettää on..
        kallistako? kirjoitti:

        No jos on kallista niin todetaan vaan että "elämä on".

        Joku viitsi nimittää Joensuuta sisäänlämpiäväksi peräkyläksi! Voi olla.
        Minulla(kin) on tuota elämisen kokemusta moneltakin paikkakunnalta, eikä kaikki pelkästään kotimaasta.
        Minä kyllä väitän, että Joensuu on vireä ja eläväinen kaupunki jossa löytyy mm. harrastusmahdollisuuksia lähes joka lähtöön.
        Tapahtumia on niin ettei parhaalla tahdollakaan ennätä kaikkeen mukaan vaikka haluaisi.

        Muualta Suomesta ja ulkoa tulevat opiskelijat ovat hieno "mauste" Joensuu nimisessä kakussa.

        Kiva paikka - kerrassaan!

        ... hieno kaupunki mutta asuminen on
        tosiaankin kallista paikan kokoon nähden,,
        junantuomana en vaan ymmärrä mistä se johtuu,,
        tonttimaastakaan ei
        voi olla pulaa? Laakkoset
        monopolisoineet kaiken?


      • Ei-Luakkonen
        ... ettää on.. kirjoitti:

        ... hieno kaupunki mutta asuminen on
        tosiaankin kallista paikan kokoon nähden,,
        junantuomana en vaan ymmärrä mistä se johtuu,,
        tonttimaastakaan ei
        voi olla pulaa? Laakkoset
        monopolisoineet kaiken?

        Mittee sie Luakkosen veljeksiä moitit?


    • kohta ex-asukki

      Olen asunut täällä puolenkymmentä vuotta ja tässä piakkoin olen pois muuttamassa. Listaan tähän plussat ja miinukset:

      Kaunis luonto
      Rauhallista
      Hyvät ulkoilumahdollisuudet
      Välimatkat sopivan lyhyitä
      Ilosaarirock

      - Paljon työttömyyttä
      - Asuntojen vuokrataso täysin kohtuuton
      - Ihmiset epäluuloisia muualta tulleita kohtaan. Missä on se paljon puhuttu karjalainen avoimuus?
      - Olematon kulttuuritarjonta. Kesällä on rokki, mutta siihenpä se jääkin.
      - Huono ravintolatarjonta
      - Liikenne on holtitonta. Ihmiset eivät katso eteensä, eivätkä osaa liikennesääntöjä. Autoilijan painajainen.

      • unto skeptinen

        Työttömyys vs korkee vuokrataso on aika
        outo yhdistelmä,, saattaa johtuu siitä että opiskelijapaikkakunta? papat ja mammat maksaa
        vuokrat?

        yks hölmö kun maksaa liikaa niin toinen
        seuraa perässä, siitä se taso nousee
        kun ei osata tinkiä
        vuokrissa,

        nyt alkaa olla vuokralaisen ja asunnon
        ostajan markkinat,


    • perusluonteeseen

      kuuluu kateus.
      Kateus ajaa pikkusieluisen joensuulaisen eriskummallisiin tekoihin tyyliin "jos mulla ei ole, ei ole sullakaan".
      Paitsi sitten, jos joensuulaisella on jotain mitä muilla ei ole. Nämä kulkevat sitten takki auki, mukamas jotain hienoa omistavana, vaikkapa nyt Ilosaarirock(hah).
      Ei ole ihme, että esim. Helsingissä on paljon entisiä joensuulaisia menestymässä, koska Joensuussa aito menestyminen on mahdotonta.

      Bussit

      Bussiaikataulutkin ovat Joensuussa niukat, koska kateus joensuulaisessa ei halua, että bussi kulkisi useammin ja joku siitä siten hyötyisi.
      Sehän on itseltä pois, jos joku pääsee kulkemaan.

      PS.Itse häivyn täältä heti kun valmistun. Vaikkapa bussilla, jos muuta sitten löydy.

      • tuon kateuden

        itsekin siellä noin viitisen vuotta asuneena tulin toteamaan sen.
        Ensin kun muutimme sinne ajattelin,että tämäpä onkin tavallisen mukava porukkaa ja jopa ystävystyinkin yhden kanssa enemmän.
        Mutta odotahan,kun päästiin paremmin tutuiksi niin johan alkoi kateus paistaa armoton.
        Ihan sama vaikka olisin ostanut nuppineulan niin johan siitä kuuli,että voi v....
        Ja sitten mikään ei riittänyt,piti alkaa miestäni haukkumaan ja jos olet vielä tuon kanssa,niin sinun ystäväsi en enää ole.
        Olin ihan puulla päähän lyöty,etä mitenkä se minun ystävä nyt noin ja kaupassakin kerran äityi mulle huutamaan herjojaan.
        Ajattelin,että lieköhän vain tämä yksilö nuin pöljä,mutta muutimme toiseen kaupunginosaan,niin sielläpä pantiin vielä paremmaksi,nyt olen asunut jo pari vuotta muualla ja takaisin en menis kirveelläkään,karvaat muistot jäi siitä ystävyydestä,ja siitä kaupungista konsanaan.


      • Sivustaseuraaja
        tuon kateuden kirjoitti:

        itsekin siellä noin viitisen vuotta asuneena tulin toteamaan sen.
        Ensin kun muutimme sinne ajattelin,että tämäpä onkin tavallisen mukava porukkaa ja jopa ystävystyinkin yhden kanssa enemmän.
        Mutta odotahan,kun päästiin paremmin tutuiksi niin johan alkoi kateus paistaa armoton.
        Ihan sama vaikka olisin ostanut nuppineulan niin johan siitä kuuli,että voi v....
        Ja sitten mikään ei riittänyt,piti alkaa miestäni haukkumaan ja jos olet vielä tuon kanssa,niin sinun ystäväsi en enää ole.
        Olin ihan puulla päähän lyöty,etä mitenkä se minun ystävä nyt noin ja kaupassakin kerran äityi mulle huutamaan herjojaan.
        Ajattelin,että lieköhän vain tämä yksilö nuin pöljä,mutta muutimme toiseen kaupunginosaan,niin sielläpä pantiin vielä paremmaksi,nyt olen asunut jo pari vuotta muualla ja takaisin en menis kirveelläkään,karvaat muistot jäi siitä ystävyydestä,ja siitä kaupungista konsanaan.

        En oikein ymmärrä tätä ns. kateuskortin esillevetämistä vähintään joka toisessa keskustelussa. Minusta kateus on ihmisten luonteenpiirre eikä mikään tietylle alueelle pesiytyvä ominaisuus. Sitäpaitsi on tullut huomattua, että kaikilla näillä alueiden keskustelupalstoilla valitetaan täsmälleen samoista asioista eli siitä miten pienet piirit sillä omalla paikkakunnalla on ja miten ihmiset ovat kateellisia jne. jne. En suosittelekaan muuttoa suunnitteleville ottamaan kovin tosissaan näitä kateus-blaablaablaa ja muita valitusviestejä, koska samat itkuvirret löydätte joka paikasta ja sekös vasta onkin omiaan hapattamaan mielialoja!


    • asustella on

      Mukava paikka ja rauhallinen!

    • asuttu on

      Pienehkö kaupunki,
      jossa paljon opiskelijoita.

      Teollisuutta niukasti.
      bussit kulkee keskimäärin tunnin välein.
      Ihmiset 2. sukupolven mualaisia, joten
      ei kannata odottaa mitään hypeä.

      Kaupunkina hiljainen, vain 8 ja 16 ruuhkat
      vähän vilkastuttavat eloa.

      Ihmiset selkeästi erilaisia kun esim. kuopiossa.

      • ex-Joensuulainen

        on se, mikä on pieni kaupunki. Joensuussa on sentään yli 50 000 asukasta itse kaupungissa plus nykyiset laita-alueet joten Joensuu luetaan Suomen mittakaavassa isohkoihin paikkakuntiin. Tätä palstaa kun tiirailee, niin huomaa että on ihmisiä joille ei mikään riitä. Jos Joensuussakin ahdistaa, niin muuttakaa sinne missä on mukavaa. Huomaatte ettei asiat juuri muutu muuallakaan, paitsi ehkä huonompaan. Tarjontaa normaaleille ihmisille riittää, kävisitte joskus vaikka kaupungin teatterissa. Itse muutimme vaimon kanssa pois vain työmme takia, muuttaisimme takaisin jos alamme hommia tulisi tarjolle.


      • Höpö höpö
        ex-Joensuulainen kirjoitti:

        on se, mikä on pieni kaupunki. Joensuussa on sentään yli 50 000 asukasta itse kaupungissa plus nykyiset laita-alueet joten Joensuu luetaan Suomen mittakaavassa isohkoihin paikkakuntiin. Tätä palstaa kun tiirailee, niin huomaa että on ihmisiä joille ei mikään riitä. Jos Joensuussakin ahdistaa, niin muuttakaa sinne missä on mukavaa. Huomaatte ettei asiat juuri muutu muuallakaan, paitsi ehkä huonompaan. Tarjontaa normaaleille ihmisille riittää, kävisitte joskus vaikka kaupungin teatterissa. Itse muutimme vaimon kanssa pois vain työmme takia, muuttaisimme takaisin jos alamme hommia tulisi tarjolle.

        Joensuu...iso city? Epäilen. ''Suur''kaupunkeja Suomessa vain Helsinki sen lähiöt Espoo&Vantaa :D Ja Tampere ja Turku. Sitten myös on Lahti, Oulu ja JKL...ehkä Kuopio.


    • Paljasjalkainen joensuulainen

      Kaupunki on virallisesti kyllä keskisuuri, mutta esim. ydinkeskusta on pieni ja pienenoloinen. Monta vuotta on rakentaa myllistetty ja vähän edistyttykin, mutta keskusta ei laajene vaan lähinnä entisten rakennusten tilalle tulee uusia (ja edelleen kovin matalia rakennuksia, keskusta on "pannukakku"). Erona moniin muihin Suomen kaupunkeihin on myös se, että lähes kaikki vanhat rakennukset on purettu, eli kaunista arkkitehtuuria saa etsimällä etsiä. Muutamat jäljellä olevat puurakennuksetkin on päästetty lahoamaan. Kaupungintalo ja pari muuta rakennusta sentään ovat edustavia.

      Mikään shoppailukaupunki Joensuu ei ole, vaikka pikkuhiljaa monia maanlaajuisia ketjuliikkeitä on tullutkin (ja uuden ostoskeskuksen myötä vähän lisää pikkuliikkeitäkin); toisaalta moni ketju on myös kaupungin jättänyt (kuten Rolls [tulossa takaisin], Fazer levymyynti, Free Record Shop) vuosien mittaan.

      Keskustasta ei ole useimpiin kaupunginosiin pitkä matka. Kävelemälläkin selviää usein, 2 - 5 km sisään mahtuu jo paljon asutusalueita. Reilun 5 km sisällä ovat lähes kaikki, pl. kuntaliitoksen myötä tulleet kaupunginosat. Bussit sen sijaan voivat mennä tällaiseen 3 km päässä olevaan suureen kaupunginosaankin vain kerran tunnissa (ja silloinkin äärimmäisen usein täysin tyhjänä, olen huomannut), missä niin lyhyet välit on kuin 20 min?? (Helsingissä varmaan) No okei, muutamaan kaupunginosaan voi päästä puolen tunnin väleinkin, mutta ei kaikilla linjoilla tietenkään.

      Asuminen on kallista, liikkuminen kallista (bensan hinta usein lähes Lapin tasolla), ja sääolosuhteet niin kovia ja vaihtelevia kuin Suomessa vain voi olla (kesällä kovimmat helteet ja kovimmat ukonilmat, talvella lähes kylmimmät pakkaset Lapin ohella, -30 °C ei ole vieras asia). Luonto kaunista, ja opiskelukaupunkina ihan vilkas meininkikin toisinaan. Itse olen ikäni täällä viihtynyt, ja vaikka joskus oli muuttoajatuksiakin, niin mikäs täällä on ollessa.

      28 vuotta kaupungissa takana.

      • Paljasjalkainen joensuulainen

        Joo tosiaan nyt muiden vastaukset luettuani voisin itsekin lisätä tuon liikennekulttuurin miinukseksi. Liikenne on kyllä totaalisen p*rseestä. Ei minkäänlaista joustoa (turha odottaa, että tilaa joku antaisi esim. kaistanvaihtoa odotellessasi vilkku päällä), kaheleita joka päivä ratissa, punaisia päin ajaa aina 2-5 autoa valon vaihduttua, ylinopeuksia, rattijuoppoja.

        Kun 4-kaistainen tie alkaa, niin kaikki juntit luulevat olevansa moottoritiellä vaikka nopeusrajoitus ei mihinkään muutukaan. Tämän seurauksena kilometrin-parin matkalle mahtuu lukematon määrä mielipuolisia ohituksia ja ohituksen jälkeen palataan heti oikealle kaistalle ja yleensä käännytään samantien rampille. Erittäin tyypillistä jokapäiväistä elämää Joensuussa. Autokouluja on kaupungissa reilusti keskimääräistä enemmän, mutta tuntuu, että aniharva on sellaisessa käynyt.

        Joka kerran, kun tästä kaupungista kauemmaksi lähtee ajelemaan, huomaa eron selvästi. Helsingissä tällainen meno ei onnistuisikaan.

        Lisäksi pysäköintipaikkoja keskustassa aivan liian vähän ja ilmaispaikkoja ei juuri missään enää (eikä ole 10 vuoteen tarpeeksi ollut).

        Pyöräily on keskustan ulkopuolella hienoa, laajat pyörätieverkostot. Mutta keskustassa ei toimi sekään - autoilijat eivät ole tiellä pyöräileviin tottuneet, mutta jalkakäytävälläkään ei saa pyöräillä (ja poliisi sekä mummot puuttuvat hanakasti jos näin tekee), sallitut pyörätiet keskustassa liian harvassa.

        Jalankulkijana on parempi ottaa se asenne, että auto ei tietä anna. Vain itsetuhoinen pitää kiinni lain antamasta oikeudestaan astua suojatielle silloin kun on ollut astumassa...


      • ....................
        Paljasjalkainen joensuulainen kirjoitti:

        Joo tosiaan nyt muiden vastaukset luettuani voisin itsekin lisätä tuon liikennekulttuurin miinukseksi. Liikenne on kyllä totaalisen p*rseestä. Ei minkäänlaista joustoa (turha odottaa, että tilaa joku antaisi esim. kaistanvaihtoa odotellessasi vilkku päällä), kaheleita joka päivä ratissa, punaisia päin ajaa aina 2-5 autoa valon vaihduttua, ylinopeuksia, rattijuoppoja.

        Kun 4-kaistainen tie alkaa, niin kaikki juntit luulevat olevansa moottoritiellä vaikka nopeusrajoitus ei mihinkään muutukaan. Tämän seurauksena kilometrin-parin matkalle mahtuu lukematon määrä mielipuolisia ohituksia ja ohituksen jälkeen palataan heti oikealle kaistalle ja yleensä käännytään samantien rampille. Erittäin tyypillistä jokapäiväistä elämää Joensuussa. Autokouluja on kaupungissa reilusti keskimääräistä enemmän, mutta tuntuu, että aniharva on sellaisessa käynyt.

        Joka kerran, kun tästä kaupungista kauemmaksi lähtee ajelemaan, huomaa eron selvästi. Helsingissä tällainen meno ei onnistuisikaan.

        Lisäksi pysäköintipaikkoja keskustassa aivan liian vähän ja ilmaispaikkoja ei juuri missään enää (eikä ole 10 vuoteen tarpeeksi ollut).

        Pyöräily on keskustan ulkopuolella hienoa, laajat pyörätieverkostot. Mutta keskustassa ei toimi sekään - autoilijat eivät ole tiellä pyöräileviin tottuneet, mutta jalkakäytävälläkään ei saa pyöräillä (ja poliisi sekä mummot puuttuvat hanakasti jos näin tekee), sallitut pyörätiet keskustassa liian harvassa.

        Jalankulkijana on parempi ottaa se asenne, että auto ei tietä anna. Vain itsetuhoinen pitää kiinni lain antamasta oikeudestaan astua suojatielle silloin kun on ollut astumassa...

        Itse olen aivan jostain muualta kuin Joensuusta, kaukaa muualta ja siksi olen lähtenyt ohi menemään ja lujaa nelikaistatiellä, koska porukka ajaa vitun hiljaa ja kun on ohitusmahdollisuus niin se on menoa! Itseäni ärsyttää kun porukka jää siihen eteen vaikka joku tulee takaa selvästi lujempaa ja olisi menossa ohi :(


    • huhu

      asuminen täällä on kidutusta.

    • kaikki maksaa

      asuminen täällä on kallista

    • *****

      Ok kaupunki, mutta pienenlainen. Hyvät kulkuyhteydet ja harrastusmahdollisuudet. Hiukkasen ahdasmielinen ja suuri osa ihmisistä itsetärkeitä. Poismuutto haaveena.

      • Toki kaikki maksaa

        Muuta Heinävedelle. Siellä kerrostaloasunto irtoaa pilkkahinnalla.


      • Kuukunen kujalla
        Toki kaikki maksaa kirjoitti:

        Muuta Heinävedelle. Siellä kerrostaloasunto irtoaa pilkkahinnalla.

        Itkisitkö onnesta, jos,,, sua kunnolla?


    • ......

      Asuminen on ankeeta. Muuta kohta Karjalaan.

      • Karjala takasin

        Minä en puolestani ota Karjalaa muuta kuin B nelosoluena suomalaiseta Alkosta noudettuna.


    • Asuin joo

      Kamala kaupunki. Ei tule mieleen mitään hyvää sanottavaa paitsi että jotkut ihmiset oli ihan kivoja. En kyl muista oliko ne joensuulaisia vai muualta.

      Räkälöitä lukuunottamatta kaikki meni kiinni viimeistään klo 19. Vuokrat olivat korkeita jos edes löysi yksiöitä. Kuvaavaa oli että tarjosivat yksiöinä omakotitalojen kellareita...

      Työn perässähän tuonne ei kukaan muuta joten opiskelijat: hakekaa samantien muualle. Kuitenkin fuksivuoden jälkeen teette niin...

    • opopopopopopoo

      Olipas masentavaa luettavaa :D Mutta opiskelun kannaltahan se on vaan hyvä, että paikat menee kiinni viimeistään klo 19.

      Opiskelemaan mietin meneväni, mutta katsotaan nyt miten käy.

    • Jns ex-stadi

      Itse asuin 10vuotta stadissa josta muutin vuosi sitten takaisin synnyinkaupunkiini Joensuuhun.
      Tykkään asua taas täällä kun on lapsuudenystävät ja perhe lähellä.

      Asun keskustassa josta pääsen helposti kävellen joka paikkaan minne haluan ja koirieni kanssa ulkoilemaan helposti, Stadissa asuessa kun vitutti aina kulkea bussilla, sporalla tai metrolla joka paikkaan ja ruuhka-aikana matka-aika saattoi tuplaantua. Täällä sitä ongelmaa ei ole, varsinkin jos on pyörä käytössä.
      Autolla ajaminen keskustassa on yhtä helvettiä, ihmiset eivät katso yhtään eteensä, ja niinkuin joku aiemmin mainitsikin, kaistanvaihtotilanteet saattavat käydä verenpaineen päälle jos sellaista löytyy... Itse kun joudun työni puolesta autoa käyttämään. Jos olisit Helsingissä kävellyt samalla tyylillä kuin täällä porukka kävelee niin olisit kuollut jo ajat sitten.

      Siinä mielessä Joensuun kuviot ovat hulluja että aina on ihmiset olevinaan tietämässä paremmin sinun asiasi ja itsekin kuulin olevani 2 lapsen yksinhuoltaja (vaikka minulla ei ole lapsia) kun takaisin muutin eli p****n jauhantaa tapahtuu. Tämä ehdoton miinus verrattuna Helsingin vuosiini.

      Ja joku sanoi että kaikki menee kiinni klo 19??? What?? Millä vuosikymmenellä elät ja pääsetkö ulos vain viikonloppuisin kun kaupoilla on viikonloppuaukioloajat?

      Ravintoloita löytyy mutta useimmat S-ryhmän alla joten aikas samaa "höttöä" niissä tarjoillaan, myös ruoka- kuin viihdepuolella....

      Ihan kiva mesta ylipäänsä kun vain osaa asennoitua ja nauttia Joensuusta keskisuurena kaupunkina.

      Vuodenajoista vielä sen varran pakko sanoa että olen aina nauttinut Joensuun "rehellisistä" talvista ja pakkasista, jos verrataan vaikka Hki:n merituulitalviin. Ja Joensuu on ihan ehdottomasti kesäkaupunki, talveksi tää kylä vähän niinkuin vaipuu "talviunille".

      Nämä vain mun mielipiteet, sekä huonot että hyvät.

    • joensuun jartsa

      Urheilun saralla Joensuussa voi harrastaa monipuolisesti, etenkin kamppailulajit hyvin edustettuna (krav maga tosin puuttuu).
      2 keilahallia,jäähalli,monta kuntosalia, urheilukeskuksia 3kpl.
      Ympärillä kaunis luonto ja hieno järvi, verkosto pääsee vaikka amerikkaan..
      Metsästys ja kalastus helppoa.

      Kulttuuri tarjonta vaihtelevaa, hyvä elokuva teatteri Tapio liput 7-9e. ( 4 salia)
      Live musiikkia tarjolla talvisin ravintoloissa, joissa tosin ryöstö hinnat, johtuen s-ryhmän monopolista (15-20e mennyt kun pääset vasta baaritiskille).
      Kesällä joen varrella mukava istuskella iltaa jokilaiva elinalla, jokiasemalla ja tuulaakissa, jossa perjantaisin live musaa.
      jokiristeilyt.

      Kesäisin tarjolla ilosaari ja vaarirock, suvisoutu ja muuta pienempää tapahtumaa.
      Torilla kesäisin torikirppi, jossa viihtyisä tunnelma.
      Ihmiset pääosin helposti lähestyttäviä, mukavia,

      Kaupungissa helppo liikkua polkypyörällä.
      Pysäköintipaikkoja riittävästi, ihmiset eivät vain tahdo maksaa parkkitaloon pysäköinnistä, joita keskustassa 5kpl parkkialueet.
      Solidaarisuutta liikenteeseen kaivattaisiin lisää, helsingin malliin.

      Kaupungista suht.lyhyet etäisyydet muualle kuopio m.130km, jyväskylä 270km, helsinkiin 437km (5h) ja venäjälle 70km.
      Lentojen hinnat muualle suomeen kallit. Juna aikatauluista en osaa sanoa.

      Vuokra asuntojen hinnat korkeat ja tarjonta riittämätön.
      Pääkaupunki seudun kolmion hinnalla täällä asuu omakotitalossa joen tai järven rannalla.

      Joensuussa melkein 30v asuneena olen aika tyytyväinen alueeseen.
      S-mafian monopoli tosin tekee ravintoloista kalliita.

      Työpaikkoja aluelle kaivattaisiin lisää.
      Muuttoliikkeen suuntaus näyttää olevan ympäryskunnista joensuuhun ja ja joensuusta eteenpäin.
      Nuoriso pitäisi saada pysymään alueella.

      Rakennusalalla kilpailu on kovaa ja pikkuhiljaa, venäläiset ja virolaiset urakoitsijat ovat saapuneet alueelle etelä-suomen malliin.

      Tässä joitakin ajatuksiani

    • kallista on

      vuokrat hirveät,
      asunnotkin tosi kalliita ostaa
      jos vertaa Kuopioon tai S-Linnaan

      • 5389653

      • en tule takas!
        5389653 kirjoitti:

        ""vuokrat hirveät,
        asunnotkin tosi kalliita ostaa
        jos vertaa Kuopioon tai S-Linnaan ""

        Taitaa olla sama jurputus kaikkialla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10240169

        joensuussa ja kuopiossa asuneet tietää asian laidan. joensuu kalliimpi ja ratkaisevasti huonommat valikoimat.


      • mukavan kallista
        5389653 kirjoitti:

        ""vuokrat hirveät,
        asunnotkin tosi kalliita ostaa
        jos vertaa Kuopioon tai S-Linnaan ""

        Taitaa olla sama jurputus kaikkialla.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10240169

        jurputtaa semmoiset jotka on asuneet vain yhdessä paikassa eivätkä
        osaa vertailla?

        ota nyt ihmeessä huomioon kaupungin koko, ei tää mikään helsinki
        ole vaikka hinnat lähestyy helsinkiä


    • matkalla tuhoon

      Joensuusta lapsiperheiden kannattaa muuttaa pois.
      Joensuu keskittää kaiken asutuksen taajamiin. Ihmiset asuu slummeissa kuten tänäpäivänä asutaan Amerikassa. Taajamissa asuvista lapsista ei kehity omatoimisia itsensäelättäviä. Taajamat muuttuvat slummeiksi kun kenellekkään ei ole työtä, nuoret kehittää itse harrastuksensa.

      • Paska kaupunki

        Terveydenhuolto ei pelaa, työtä ei ole. Kun asukkailla ei ole työtä, jota verottaa, verotetaan asumista ja palveluita. Niitä vähiä joita vielä nimellisesti on jäljellä. Tosiasiallisesti suurin osa ns. palveluista on silmänlumetta. Ollaan tekevionään ja jälki on sen mukaista.

        5000 asukkaan Rantakylässä ei ole ollut lääkäripalveluita enää 10 vuoteen. Hammaslääkärille ei ole päässyt nmiin ikään 10 vuoteen. Ei ole kohtuullista että hammaslääkäriaikoja esim tarkastukseen luvataan antaa 1,5 viiveellä, minkä jälkeen odotusaika noin vuoden.

        Kun terveyskeskuslääkäritoiminta on lopetettu, sairaat pakotetaan sairaalaan notkumaan. Pikkulapsia lukuunottamatta en ole koskaan kuullut kenenkään aikuisen päässen vastaanotolle alle viiden tunnin jonottamisella.

        Joensuussa sairastavan ei kannata olla perssaukinen. Yksityislääkärin vastaanottokäynti maksaa 50-60 euroa ja sen päälle laskunmaksuveloitus 10 euroa. Edes kova hinta ei takaa sitä että lääkärille pääsisi soviottuna aikana. varausjärjestelmään kirjattuja aikoja unohtuu ja asiakkaita odotutetaan.

        Olevinaan kiireistä "keikka"lääkäriä ei kiinnosta asiakkaan ongelmiin perehtyminen, vaan pyrkimys on saada asiakkaat ulos alle 10 minuutissa. Kun lääkärin mielenkiinto ja asiantuntemus ei riitä edes tavallisista tavallsimman vaivan toteamiseen, keppiä tulee että heilahtaa. Toispaikkauntalainen naislääkäri lääkäriasemalla, en tule ikinä koskaan asiakkaksi edes siihen lääkärikeskukseen, jossa työskentelet.


    • Tule ja tutustu

      Olen asunut Joensuussa yli kymmenen vuotta ja viihtynyt erittäin hyvin. Muutamissa viesteissä mainitaan joensuulaiset kateelliseksi ,sitä en ole kyllä huomannut .Ehkä se ilmenee opiskelijoiden piirissä , kun toiset menestyvät opinnoissaa hyvin ja toiset istuskelevat opintorahojaa kuluttamassa ravintoloissa . Joensuussa on paljon , laidasta laitaan harrastusmahdollisuuksia. Toivotan sinut tervetulleeksi mukavaan karjalaiseen kaupunkiin !

      • Omituinen kylä

        Kateutta ja selkäänpuukottamista on paljon. Kaikenlaiset käytöshäriöt ovat yleisiä ja kulkevat suvuissa.


    • Miksi Jojensuuhun

      Joensuu...se ei vain houkuttele. Katsokaas kun täällä Etelä-Suomessa...on tottunut menemään autolla motaria pitkin lujaa ja on ihmisiä paljon, erilaisia tapahtumia ja shoppailu jne mahdollisuuksia, niin miksi muuttaisin Itä-Suomeen ylipäätänsä? Joensuun ja kumppaneiden pitää tehdä jotain todella erikoista ja radikaalia, jos haluavat asukkaita etelästä tai ylipäätänsä, koska tällä hetkellä minusta tuntuu, että pohjoisemman Suomen kaupungit imevät osittain aika paljon väestöä naapureistaan, maakunnastaan. Mutta mitäs sitten kun maakunnasta loppuukin porukka? Esim. Kuopio kasvaa lujaa, mutta Pohjois-Savon maakunnan väkiluku ei oikeastaan kasva (ja Oulu kasvaa Pohjois-Suomen ihmisistä ja lestojen suuresta väestönkasvusta)...tämä on merkki siitä, että Kuopio saattaapi imeä väestönkasvunsa muista maakunnan kunnista. No voin paljastaa, että asustelen Lahden ja Helsingin välimaastossa, miksi vaihtaisin tämän kaiken ''ylellisyyden'' minun mielestäni ns. kolkkoon Itä-Suomeen...itseäni suorastaan jotenkin ahdistaa kun menee Lahtea idemmäksi...Mikkeliin, Kouvola, Lpr...puhumattakaan Joensuusta joka on ihan rajan läheisyydessä :S Viihdyn parhaiten Helsinki-Turku-Tampere-Lahti neliön alueella :) Tampereelle voisin kuvitella muuttavani! JKL, Pori, Kuopio ja Oulukin vielä menee, mutta muut paikat ahdistavat, aiheuttavat kiusallisen tunteen. Olo ei tunnu hyvältä. Loppujen lopuksi valitsisin asuinpaikakseni Lahden tai Tampereen. No...kauneus on katsojan silmässä :)

    • 31

      En itsekkään tykkää Joensuusta.
      Mutta Ilomansin korpimaastot ja synkät metsät mielestäni on maailman napa. Parempaa erlinympäristöä en voi kuvitellakkaan kuin mitä Ilomansti on.
      Olen täällä syntynyt ja täällä viihdyn ja ehkä täällä elän loppuun saakka.
      On mulla kaunis kotimaani se vailla vertaistaa.......

      • Haa___HAAAA

        No menehän sinä ILOMANSTIIN missä se lieneekään?! kjäh kjäh...


    • Kateus pääkäupungiss

      Saattaa olla, että Joensuu/joensuulaisuus herättää kateutta sinänsä - muualla suomalaisissa. Siksi merkittävää on kaupungin kehitys viimeisenä kahtena vuosikymmenenä ollut. Kannattaa kesällä poiketa. (Joku kirjoittaja ei selvästi ole käynytkään).

      Jos opiskelijoiden asema on Suomessa huono, niin se ei varsinaisesti kuulu tähän kaupunkiasumiskeskusteluun.

      Asumisen kalleus on yleensä merkki kapitaalin heräämisestä merkittävän kaupungin ollessa kyseessä. Myös työvoiman ja koulutuksen tarjonnan kannalta on "kapitaali" kiinnostunut.

      Karjalasta kajahtaa. Hyvin yllättävästi. - Uusi Viipuri ?

    • Naulan kantaan

      "Ja tuo tarina oli tosi"

      • Kateellisia ovat

        Pitää paikkansa, kateus on kova Joensuussa!


    • ritkw

      Minä haluaisin muuttaa täältä Joensuuhun ihmiset on mukavia.täällä missä asun nyt ovat tuppi suita eivät tervehdi ikinä .nokka pystyssä kuljetan.töitä on mutta kova on vuokrakin j ilma laatu huonoa

      • kuolevakylä

        Missäs sinä sitten asut?

        Vai on ihmiset joensuussa mukavia?
        Joo o.

        Kunhan sinä saat kokonais kuvan niin kannattaisi sitten ehkä miettiä uudelleen.

        Omat kokemkseni jossa itse olen asunut niin joensuunlaisten sairaan loinen kyttääminen missä vaan on vertaansa vailla.

        Alueet jossa asunut

        pohjois-karjala .........valtimo,lieksa,rääkkylä,hammaslahti,ilomantsi,tohmajärvi,joensuu rantakylä,karsikko,niinivaara,joensuun heinävaara.


        Kun katson muualle jossa olen myös asunut.

        Eteläsuomi,helsinki,sipoo,hämeenlinna ,pirkanmaa.

        Kun kokonaiskuvaa katsoo ja mietti laajemmin nimittäin noilta alueita on kokemusta ja omistus asunnoita mm:ok-talo alueilla,rivitaloalueilta.

        Sekä rantakylän kuuluisasta latolankadusta molemissa päissä latolankatua.

        Jos minun kokemuksella pitää sanoa joensuusta jotain,niin voin sanoa ettei kyseinen alue ole järjellä tehty.

        Missään ei ole muuta kuin uutta asuntoa rakennettu enään,palvelu jäi koko kylästä tekemättä,karsivat ja lisää karsivat.

        Ei missään tapauksessa kuopion veroinen,sieläkin olen asunut kaksi vuotta keskustassa.

        Joensuu on takapajuloiden takapajula joka on nykyisyydellään samanlainen paska kihittymätön alue kuin sipoo,paitsi että sipoossa on 20km päässä pääkaupunki ja kaikki vierellä.

        Joensuussa ei ole mitään eikä ympärillä ole kuin luonto,jos se riittää ja erittäin todennäköinen työttömyys jossain vaiheessa niin ok,mutta joensuu ei kehity,ne on liikeet tehty pääsääntöisesti nyt 20v-30vuodeksi.

        Ihmiset on täysin vailla osotoskeskuksia ja palveluja,busseja ei ole kun ei ole asiakkaitakaan,kokonaisuudessaan kuolut kylä se on kun suoraan kerrotaan.


    • NorMaal

      Tunnusta pois keskustelun aloittaja: et kysymyt oikeastaan että millaista on asua Joensuussa vaan halusit vain tietää vastaajan luonteesta.
      No, löytyy marisijoita kuin tyytyväisiäkin. On suureen maailmaan ja "city-elämän" perään haikailijoita, kuin luonnon rauhasta nauttijoitakin. Ainahan näitä "oon-nähnyt-suuren-kaupungin" -tyyppejä löytyy, mutta onneksi myös normaalejakin ihmisiä.

    • kalliskuppanenpaikka

      Palveluthan on hyvin pientä jos olenkaan ja jos on niin hyvin kallista.

    • Juki555

      Joensuussa 30v asuneena laitetaas pikku tietopaketti tänne muuttoa miettiville:

      Asuinpaikkana ok. Hyvät ulkoilumaastot, paljon kuntosaleja ym liikuntapaikkoja. Ravintoloita kohtalaisesti, jokaiseen makuun jotakin. Isoja ruokakauppoja on keskustan ja pilkon citymarket sekä yksi suomen suurimmista prismoista. Pikkuruokakauppoja joka kaupunginosassa ja noita keskikokoisia, lähinnä s-marketteja ympäri kaupunkia. Autoliikkeitä, korjaamoita, partureita jne löytyy ympäri kaupunkia. Maahanmuuttajia ei hirveästi ole, tai heitä ei tuolla ainakaan näy.. satunnaisesti toki törmää muutamaan somppuun jotka notkuu keskustassa. Rakennustyömaita ympäri kaupunkia ja kokoajan rakennetaan ja/tai korjataan jotakin. Miinuksena voisi sanoa kalliit vuokra-asunnot tai ainakin yksiö/kaksio osastolla. Keskustasta ei alle 500e saa yksiötä tai sitten se on koirankoppi.. Verraten esim helsinkiin: asukkaita huomattavasti vähemmän mutta pinta-alaltaan reilusti isompi.

      • halpaaon

        Yksiö osastolla ei ole kallista jos ei vaadi aivan keskustaan. Minullakin vuokra alle 300/kk ja pieni yksiö tosin keskustaan matkaa 8 km. Tämä ihan kaupungin vuokra-asunto ja rauhallisella alueella/hyvässä kunnossa! Bussit liikkuu tiuhaan tahtiin..


      • aloff

        Tuossa mainittiin että keskustasta ei saa alle 500e ja sinä sanot että jos ei vaadi keskustan alueelta... hohoho. Kannattas lukee mitä kirjoitettu. Kaukaa keskustasta kyllä saa alle 500 mutta ei keskustasta!


    • 53v.kokemus

      Pieni kaupunki, kesällä kaunis ja viihtyisäkin mutta talvella täysi siperia. Mukava torielämä. Asuminen kallista ja ainakin talvella tiestön hoito ala-arvoista. Julkinen liikenne jotenkin pelaa, mutta kallista muihin paikkakuntiin verrattuna. Oma auto lähes pakollinen. Kaukana kaikesta. Jos haluat risteilylle, ulkomaan lennoille tms. niin ajat lähes 500 km tai maksat mansikoita juna- tai lentomatkasta helsinkiin. Plussana venäjän rajan läheisyys, 75 km päässä joensuusta voit tankata autoosi bensaa hintaan 50c/litra. Viisumi venäjälle vuodeksi maksaa 130€ ja sen saat takaisin jo kahdella tankkausreissulla! Venäjällä myös muita etuja, kuten parturi 6-8€, elintarvikkeet hyviä ja halpoja. Jos viivyt venäjällä 24 h niin voit tuoda halpaa alkoholia ja tupakkaa tietyn määrän. Majoitus venäjällä on edullista.
      Jos haluat kalastaa, marjastaa, sienestää niin sitä joensuun ympäristöstä kyllä löytyy!

      • Hyvinpelaakaikki

        Asuminen on halpaa mikäli haluaa halpaa. Bussitkin halpoja vain 2 euroa kello 10-14 välillä eli ei voi sanoa kalliiksi. Ja jos asuu max 8 km päässä keskustasta niin pyörällä pääsee erinomaisesti töihin. Autoa ei tarvitse mihinkään.. Omista valinnoista kiinni mihin rahat käyttää ja mitä tekee!


    • exstadi

      Itse stadissa aikoinaan asuneena (Sörkka, Kallio, Kruunuhaka, Töölö), vertaisin paikkoja näin.. Helsingissä löytyy paljon ravintoloita, liikkeitä, pääsee nopeasti ulkomaille, mutta sitten taas kaupunki itsessään on pelkkää hankaluutta (joka paikkaan ruuhkat, ei pysäköintipaikkoja, pitkä etäisyydet etc.), kunnon luonto etäällä (Nuuksio). Joensuu on juuri päinvastoin. Eli jos haluaa pelkästään liikkeitä ja "kulttuuria" niin eikun vaan Helsinkiin. Mutta jos pitää olemisen vaivattomuudesta ja luonnosta, niin Joensuu.

    • mukavapaikka

      Asuin Jojessa 1986-1997. Mukava kaupunki oli. Rantakylässä asustelin ja en ulkosalla törmännyt ongelmiin, ainoastaan asuintalossani yläpuolellani asui kaupungin vuokrayksiössä useampi sekopää häirikkö kunnes taloyhtiö pakkolunasti asunnon ja vuokrasi kunnollisemmalle asukkaalle. Jojen välimatkat ovat kohtuullisia, keskusta sopiva kävelläkin, ja parkkipaikkoja löytyy. Omalla autolla voi vielä kulkea joskin nyt on torin reunalla tehty typerä joukkoliikennekatu -aivan pöljää matkia vasurivihreiden Helsingistä tällaista pascaa. Palveluja löytyy riittävästi, ihminen ei enempää oikeasti tarvitse, ja nykymaailmassa kulutetaan muutenkin aivan liikaa tavaraa ja samalla luonnonvaroja. On hemmetin hyvä ettei Jojesta pääse suoraan kaukomaille reittilennoilla vaan joutuu näkemään vaivaa -lentoliikenne on erittäin paha ilmakehän saastuttaja ja samalla vaikuttaa ilmastonmuutokseen paljon enemmän kuin autot. Jojen seudulla on upeaa luontoa ja se on ihmiselle paras psyykkisen ja fyysisen terveyden antaja. Toivottavasti Sipilän biopolttoainehöpötys ja sellubuumi eivät tuhoa jäljellä olevia P-K:n metsiä ja soita. Pohjoiskarjalaiset osoittautuivat mukaviksi ja puheliaiksi, enkä huomannut kateutta. Kun olen asustellut Helsingissä nyt 20 vuotta, niin ero on iso. Helsingissä ihmiset ovat olevinaan, ylpeitä vastenmielisiä ja puhumattomia sekä agressiivisia. Kapakoissa on inhottava tunnelma ja tuntuu ettei kuulu porukkaan, Jojessa tunsi kuuluvansa. Liikenne on Jojessa kohtuullista. Toki siellä on tietty agressiivisesti ajava porukka, etenkin saksantuontimersut ja -bemarit joista ei saa mennä ohi tai kuski suuttuu ja alkaa kiusaamaan.

      Jos vaan mahdollista, asuisin jonakin päivänä aivan mielelläni taas Joensuussa. Olen kotoisin savosta mutta koen pohjoiskarjalaisuuden parhaiten omaan persoonaani sopivana. Hyvää jatkoa sinne, tulen taas sielläkin käymään! :-)

    • Anonyymi

      Koko ikäni asunut joensuussa. Hyvä paikka asua. Ihmisiä vajaa 80.000 kun lasketaan joensuuhun kuuluvat pikkukylät mukaan. Pinta -alaltaan iso. Keskusta pieni, löytyy jokaiselle jotakin, on ravintoloita ja pubeja, elokuvateatteri ym perusjutut. Hyvät ulkoilumaastot, kuntosaleja monta, partureita ym. Yliopisto, ammattikorkeakoulu, ammattikouluja ja aikuisopistoja. Kuten täällä aiemmin mainittiin vuokra-asunnot melko kalliita. Kokoajan rakennetaan lisää kerrostaloja ympäri kaupunkia. Keskustasta saa perusyksiön reilulla 500euron kk vuokralla. Kaksiot yleensä 600 ylöspäin. Uudehko yksiö noin 600 ja kaksio 700 vähän päälle. Kaupungilla on vuokra-asuntoja paljon mutta ne on perusasuntoja ja asukkaat saattaa ainakin joissain kaupunginosissa olla laitapuolen kulkijaa. Omakotitaloalueita on useita ja mm. Karhunmäki melko uudehkoja asuntoja toki talot rakennettu vierekkäin. Hyviä asuinalueita keskusta, niinivaara, mutala, hukanhauta. Rantakylä - utra alueet vähän sekalaista sakkia. Nistiä, juoppoja ja perustallaajia. Toki näitä löytyy joka kaupungista. Omakoti ja Lapsiperheelle hyviä alueita karhunmäki, multimäki, lehmo (joka tosin kuuluu kontiolahteen). Näistä asuinalueista tietysti voi olla montaa mieltä mutta nämä ovat vain omia kokemuksia. Ruokakauppoja mm. S-market on joka kaupunginosassa melkeinpä. Keskustasta muutama km so prisma, gigantti, power ym ja lidl myöskin. Toinen citymarket pilkossa ja toinen keskustassa. Pilkon cm vieressä toinen lidl. Junalla pääsee minne tahansa, lentoasema on onttolassa 10km keskustasta.

    • Anonyymi

      Olen syntyperäinen joensuulainen. Kaupunki tuntuu elävältä, kun on elämässä kiinni ja on läheisiä ja ystäviä. Mutta kun on yksin niin tunne on ankea. Kukaan ei juttele ellet itse aloita keskustelua, eikä sitäkään tarvitse kantapubiin mennä aloittamaan. Naapurin mummo rupattelee mielellään. Minulla elämässä pitää koira. Ajelen pyörällä ja pidemmät matkat linja-autolla. Nykyään kauppakeskus prisma vetää enemmän ihmisiä päivisin kuin keskusta. Tokmanni löytyy raatekankaalta ja ydinkeskustasta iso myy, kauppakeskus sekin ja muutama muu kauppa.

      • Anonyymi

        Oikein hyvä. Joensuussa on noin 18900 asukasta mutta kuolleet mukaanlaskettuna melkein 80k. Näistä osa juttelee karjalaa mutta osa - eli noin 60k - ei juttele juuri ollenkaan. Näitä kannattaa välttää liikenteessä ja kauppojen jonossa. Yleensä tunnistaa salihousuista, skandaaleista, vyölaukusta, college-paidasta sekä valkoisista sukista, joiden sisään salihousut makkaralle työnnetty. Heillä on oma kieli eli erilaiset murahdusiänteet. Näitä on kolmenlaisia ja yhteensä niillä voidaan esittää monia erilaisia lauseita, ei kuitenkaan mutkikkaita. Siten sanoisin että hyvä paikka kun välttää näitä utran ja rantsikan asukkeja. On toki Marjalassakin ja joku hassu Noljakassakin, siinä ostarilla.


    • Anonyymi

      Joensuu on hyvä paikka asua ja elää. Jos ei kaipaa Helsinkiä niin on onnellinen.

    • Anonyymi

      Jokainen päivä, jonka saa elää, on lahja ylhäältä. Se ei ole itsestään selvyys. Näin yli kuusikymppisenä sen tietää. Se vaatii urheilua ja työtä sekä toimintaa. Ja utrassa on frisbee-golfrata, hyvät Kuntopolut ja rauhallisia metsäpuistoalueita kävellä ja lenkkeillä. Ihmiset ovat virkeitä, toisiaan tervehtiviä, vaikka oltaisiin mistä kotoisin. Kauppoina lähimmät ovat uran s-market, rantakylän k- ja S-marketit sekä tokmanni ja jonkun matkan päässä iso prisma. Uimahalli Rantakylässä, siellä jonkinmoinen kuntosali. Kirjasto Rantakylässä, samoin kirkko. Kela Rantakylässä sekä hammashoitola, terveyskeskus, ylä ja ala-aste koulussa. Pidän utra, mäntylää ja kettuvaaraa sekä rantakylää mukavia paikkoina asua.

    • Anonyymi

      Joensuun Prisma on megalomaanisen suuri. PKO on siinäkin isotellut ja inhimillinen mittakaava unohtunut. Lopetimme siellä käynnin jo kymmenkunta vuotta sitten. Mutta kyllä siellä kävijöitä ilmeisesti riittää.

      Rooman Klubi selvitteli puoli vuosisataa sitten kasvun rajoja. PKO:ssa ei tunneta kasvun rajoja, vaikka kaikki ennusteet näyttävät maakunnan väen vanhenevan ja väkiluvun laskevan.

      Ilmeisesti tulevaisuus on mitoitettu venäläisten varaan. Se taas riippuu öljyn hinnan vaihteluista.

      • Anonyymi

        Ylihintaiset osake sekä vuokra asunnot,ns kunnon työt puuttuu,paljon työttömiä.Täällä asuneena aika neutraali paikka.On niitä parempiakin.


    • Anonyymi

      Talvet on pitkiä ja pimeitä. On normaalia että pakkasta voi olla 30 astetta. Kaikki samat palvelut on saatavissa kuin Helsingissä.

      Itsellä on kakkoskoti Joensuussa.

    • Anonyymi

      Täysin paska paikka. Ravintoloiden alkoholipolitiikka on aivan järkyttävää nipottamista. Hiton vaikea saada töitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe