Romaanien ruotsalaisperäiset

nimet.

Jos on tuollainen ihmisryhmä joka vaalii perinteitään niin miksi kuitenkin on otettu käyttöön typerät ruotsalaiset nimet? Friman Svensson..

29

1796

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mankkaan Mirkku

      Jos jollakulla on parempaa tietoa tästä asiasta, saa vapaasti oikaista. Oman tutkimukseni ja käsitykseni mukaan romanien ruotsalaisperäiset nimet johtavat vuoteen 1917,jolloin Suomi itsenäistyi ja myös romanit ja juutalaiset saivat kansalaisoikeudet. Tällöin tuli voimaan ns. sukunimilaki, jonka mukaan jokaisella Suomen kansalaisella tuli olla sukunimi.

      Romanit olivat tuohon aikaan ja vielä pitkään sen jälkeenkin "kulun päällä", eli vailla varsinaista asuinpaikkaa. Myöskään sukunimiä ei ollut, koska kaikki tiesivät, kuka kuuluu mihinkin sakkiin eli sukuun. Ei myöskään tavallisilla talonpojilla ollut sukunimiä, vaan he olivat Antti Kallenpoikia tai Maija Eevertintyttäriä. Kun nyt kuitenkin rekisteröitymistä varten tarvittiin sukunimi, niin monet romanit ottivat esim. sen paikkakunnan papin tai virkamiehen sukunimen, missä enimmäkseen oleilivat. Tuohon aikaan papisto ja virkamiehistö olivat enimmäkseen ruotsinkielisiä, vaikka ns. fennomaanit suomensivatkin nimensä osoittaakseen poliittista kantaansa, esim. Grönstrand = Viheriäranta, Sjöberg = Merivuori,jopa Mannerheimin suvusta jotkut vaihtoivat nimensä Mannerheimoksi.

      Tästä siis minun mielestäni johtuu romanien sukunimien ruotsalaisvoittoisuus. En silti näe, että ruotsalaisperäinen sukunimi olisi sen typerämpi,kuin suomalainenkaan. Ovathan suomenruotsalaiset asuttaneet tätä maata hyvin kauan.

      t.
      Mirkku

      • KLKLKLKL

        Kun selität niin kovasti, niin selitä vielä se, mistä johtuu että romanien sukunimistä löytyy paljon juutalaisten sukunimiä. Viittaan Köpin sivuihin, romanit.net, jossa hän kirjoittaa seuraavaa: ps. tiesittekö muuten, että sukunimet, joita on romaneilla: Baltzer (Baltzar), Hager(t), Roth, Lindeman, Lind, Borg ovat juutalaisten sukunimiä?


      • Iso Manne

        Olihan vähän rankaa arvalua, joka valitettavasti ei ole totta. Ruotsin kuningas määräsi 1500 luvulla mustalaiset maataloihin maatöihin, tai muuten tuli köysi kaulaan. Valitettavasti näiltä isänniltä mustalaiset saivat sukunimensä. Että on hiukan vanhempaa perua noi nimet.Asian voi tarkistaa ruotsista VADSTENAN LINNAN JA LUOSTARIN HISTORIAN KIRJOISTA. Vaikka suomssa oli jo romaneilla sukunimi, niin siittä huolimatta kirkokirjoissa luki aina isän nimi n.s. sen ja sen tytär tai poika.


      • Iso Manne
        KLKLKLKL kirjoitti:

        Kun selität niin kovasti, niin selitä vielä se, mistä johtuu että romanien sukunimistä löytyy paljon juutalaisten sukunimiä. Viittaan Köpin sivuihin, romanit.net, jossa hän kirjoittaa seuraavaa: ps. tiesittekö muuten, että sukunimet, joita on romaneilla: Baltzer (Baltzar), Hager(t), Roth, Lindeman, Lind, Borg ovat juutalaisten sukunimiä?

        Katos- eihän Mirkku muuten olisi SAVOLAINEN.
        Savolaiset on tuomosia,- heidän pitää tuota aina nokkansa joka paikkaan. Vaikka eivät ymmärtäisivätkään mitään.
        Savolainen on savolainen , vaikka tervassa keidäs.


      • oikiassa
        Iso Manne kirjoitti:

        Olihan vähän rankaa arvalua, joka valitettavasti ei ole totta. Ruotsin kuningas määräsi 1500 luvulla mustalaiset maataloihin maatöihin, tai muuten tuli köysi kaulaan. Valitettavasti näiltä isänniltä mustalaiset saivat sukunimensä. Että on hiukan vanhempaa perua noi nimet.Asian voi tarkistaa ruotsista VADSTENAN LINNAN JA LUOSTARIN HISTORIAN KIRJOISTA. Vaikka suomssa oli jo romaneilla sukunimi, niin siittä huolimatta kirkokirjoissa luki aina isän nimi n.s. sen ja sen tytär tai poika.

        nimensä mustalaiset saivat ruotsissa gamla soldats namn. että silleen


      • tällä kerralla

        Ja oli muka hieno vastaus olevinaan... oikeesti vailla tietoo ja niinku mirkku sano että korjatkoojn jos on parempaa tietoo...
        No itelläni ei ole sen paremmin tietoa miksi mustalaisilla 90% sukunimistä ruotsalaisperäisiä mutta sen tiedän että ruotsin kautta on iso osa tullut suomeen ja asettunut sitten menetetyille alueille. Mutta nämä nimet on mustalaisilla ollu herranen aika jo 1600-1700 alkaen. Nyt jos mirkulla on kyky käydä esim täällä http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi ni näät jo hakuohjelmalla kun laitat ensin alueen ja sitten sukunimen kohalle jonkun kaaleilla olevan sukunimen ni sieltä löytyy kirkonkirjojen merkintöjä kaaleista monta sataa vuotta sitten.. ja ihan nimillä isberg, hedman, blomerus, palm jne että ihan vaa muutama sata vuosi meni ohi tässä mirkun tiedossa/arvauksessa


      • tällä kerralla

        Ja oli muka hieno vastaus olevinaan... oikeesti vailla tietoo ja niinku mirkku sano että korjatkoojn jos on parempaa tietoo...
        No itelläni ei ole sen paremmin tietoa miksi mustalaisilla 90% sukunimistä ruotsalaisperäisiä mutta sen tiedän että ruotsin kautta on iso osa tullut suomeen ja asettunut sitten menetetyille alueille. Mutta nämä nimet on mustalaisilla ollu herranen aika jo 1600-1700 alkaen. Nyt jos mirkulla on kyky käydä esim täällä http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi ni näät jo hakuohjelmalla kun laitat ensin alueen ja sitten sukunimen kohalle jonkun kaaleilla olevan sukunimen ni sieltä löytyy kirkonkirjojen merkintöjä kaaleista monta sataa vuotta sitten.. ja ihan nimillä isberg, hedman, blomerus, palm jne että ihan vaa muutama sata vuosi meni ohi tässä mirkun tiedossa/arvauksessa


      • Nimetön
        tällä kerralla kirjoitti:

        Ja oli muka hieno vastaus olevinaan... oikeesti vailla tietoo ja niinku mirkku sano että korjatkoojn jos on parempaa tietoo...
        No itelläni ei ole sen paremmin tietoa miksi mustalaisilla 90% sukunimistä ruotsalaisperäisiä mutta sen tiedän että ruotsin kautta on iso osa tullut suomeen ja asettunut sitten menetetyille alueille. Mutta nämä nimet on mustalaisilla ollu herranen aika jo 1600-1700 alkaen. Nyt jos mirkulla on kyky käydä esim täällä http://hiski.genealogia.fi/hiski?fi ni näät jo hakuohjelmalla kun laitat ensin alueen ja sitten sukunimen kohalle jonkun kaaleilla olevan sukunimen ni sieltä löytyy kirkonkirjojen merkintöjä kaaleista monta sataa vuotta sitten.. ja ihan nimillä isberg, hedman, blomerus, palm jne että ihan vaa muutama sata vuosi meni ohi tässä mirkun tiedossa/arvauksessa

        no mistä valkolaiset ja suomalaiset ne nimet sitten on saanu teiltäkö lainannu,heh,,kun niissäkin on hedman lindeman svart enroth aaltonen haakertteja en tiiä mut muita tiiän et on ihan puhtailla suomalaisilla


      • ei pidä paikkaansa
        Iso Manne kirjoitti:

        Olihan vähän rankaa arvalua, joka valitettavasti ei ole totta. Ruotsin kuningas määräsi 1500 luvulla mustalaiset maataloihin maatöihin, tai muuten tuli köysi kaulaan. Valitettavasti näiltä isänniltä mustalaiset saivat sukunimensä. Että on hiukan vanhempaa perua noi nimet.Asian voi tarkistaa ruotsista VADSTENAN LINNAN JA LUOSTARIN HISTORIAN KIRJOISTA. Vaikka suomssa oli jo romaneilla sukunimi, niin siittä huolimatta kirkokirjoissa luki aina isän nimi n.s. sen ja sen tytär tai poika.

        Mitä ihmettä höpötät ei Suiomessa ollut 1500 luvulla yhtään ruotsalaista maataloa. Kartanoita oli ja väitän että ei ollu yhtään mustalaista töissä kartanoissa, eikä ollu kyllä missään muuallakaan. Romaaneja ei olla saatu töihin historian aikana pakolla eikä vapaaehtoisesti missään päin maailmaa.


      • novvoi
        KLKLKLKL kirjoitti:

        Kun selität niin kovasti, niin selitä vielä se, mistä johtuu että romanien sukunimistä löytyy paljon juutalaisten sukunimiä. Viittaan Köpin sivuihin, romanit.net, jossa hän kirjoittaa seuraavaa: ps. tiesittekö muuten, että sukunimet, joita on romaneilla: Baltzer (Baltzar), Hager(t), Roth, Lindeman, Lind, Borg ovat juutalaisten sukunimiä?

        ovat nuoria, nekin usein pakolla otettuja hallitsijan käskystä jolloin otettiin mitä ikinä keksittiin. Näin osa nimistä on sellaisia että niitä on myös ei-juutalaisilla ja usein oli jo ennen kuin juutalaiset ottivat noita nimiä. Nimiä on on paljon vaihdettu ja käännetty eri kieliin riippuen mihin on muutettu, useimmat juutalaiset pyrkivät integroitumaan asuinmaan yhteiskuntaan ja nimien vaihto/käyttö on ollut osa sitä jo pitkään.

        Rothin sivusto tietää juutalaisuudesta, sen tavoista ja historiasta yhtä paljon kuin minä romanien vastaavista:en mitään, jotain luulen tietäväni mutta en oikeastaan tiedä. Puhuisin pelkkiä läpiä päähäni jos alkaisin romaniasiantuntijaksi, tämä koskee meitä kaikkia jotka emme ole romaneja, sen ymmärrätte mutta ette sitä että juutalaisuutta ei voi tuntea jonkun päähänpinttymän tai kristillisen uskon ja raamatunlukemisen kautta.

        Juutalaisuutta voi kyllä opiskella, aihe on laaja eikä avaudu yhdellä istumalla, mutta toivon että mahdollisimman moni, romani ja muutkin, opiskelisi ja tutustuisi, luulo ei ole tiedon väärti missään asiassa.


      • totta mooses
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Mitä ihmettä höpötät ei Suiomessa ollut 1500 luvulla yhtään ruotsalaista maataloa. Kartanoita oli ja väitän että ei ollu yhtään mustalaista töissä kartanoissa, eikä ollu kyllä missään muuallakaan. Romaaneja ei olla saatu töihin historian aikana pakolla eikä vapaaehtoisesti missään päin maailmaa.

        Sehän olis RASISMIA jos romaani joutuisi elättään pesueensa työtä tekemällä!


      • on tainut koulut jäätä kesken
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Mitä ihmettä höpötät ei Suiomessa ollut 1500 luvulla yhtään ruotsalaista maataloa. Kartanoita oli ja väitän että ei ollu yhtään mustalaista töissä kartanoissa, eikä ollu kyllä missään muuallakaan. Romaaneja ei olla saatu töihin historian aikana pakolla eikä vapaaehtoisesti missään päin maailmaa.

        Voi sinua raukkaa kun olet tietämätön julli, on tainut koulut jäätä kesken. Ja vielä lukutaitokin on sinulla retuperällä, en maininut suomea

        Yritä mennä aikuis koulutukseen missä voit käytä peruskoulun loppuun, voi sinua reppanaa.)


      • eframilainen, hää
        novvoi kirjoitti:

        ovat nuoria, nekin usein pakolla otettuja hallitsijan käskystä jolloin otettiin mitä ikinä keksittiin. Näin osa nimistä on sellaisia että niitä on myös ei-juutalaisilla ja usein oli jo ennen kuin juutalaiset ottivat noita nimiä. Nimiä on on paljon vaihdettu ja käännetty eri kieliin riippuen mihin on muutettu, useimmat juutalaiset pyrkivät integroitumaan asuinmaan yhteiskuntaan ja nimien vaihto/käyttö on ollut osa sitä jo pitkään.

        Rothin sivusto tietää juutalaisuudesta, sen tavoista ja historiasta yhtä paljon kuin minä romanien vastaavista:en mitään, jotain luulen tietäväni mutta en oikeastaan tiedä. Puhuisin pelkkiä läpiä päähäni jos alkaisin romaniasiantuntijaksi, tämä koskee meitä kaikkia jotka emme ole romaneja, sen ymmärrätte mutta ette sitä että juutalaisuutta ei voi tuntea jonkun päähänpinttymän tai kristillisen uskon ja raamatunlukemisen kautta.

        Juutalaisuutta voi kyllä opiskella, aihe on laaja eikä avaudu yhdellä istumalla, mutta toivon että mahdollisimman moni, romani ja muutkin, opiskelisi ja tutustuisi, luulo ei ole tiedon väärti missään asiassa.

        Suksi hornan tuuttiin sinä väärä puhuja, sinä olet kappalisti, minä tiedän mitä sinä palvot


      • kyllä olla
        on tainut koulut jäätä kesken kirjoitti:

        Voi sinua raukkaa kun olet tietämätön julli, on tainut koulut jäätä kesken. Ja vielä lukutaitokin on sinulla retuperällä, en maininut suomea

        Yritä mennä aikuis koulutukseen missä voit käytä peruskoulun loppuun, voi sinua reppanaa.)

        toista mieltä, koulut ei ole jäänyt kesken niin kuin luulet.Kysymys:Mikä on ammatti? 3:n pisteen vihje:Valtion oikeuslaitoksen virkamies?


      • Rmanesko
        novvoi kirjoitti:

        ovat nuoria, nekin usein pakolla otettuja hallitsijan käskystä jolloin otettiin mitä ikinä keksittiin. Näin osa nimistä on sellaisia että niitä on myös ei-juutalaisilla ja usein oli jo ennen kuin juutalaiset ottivat noita nimiä. Nimiä on on paljon vaihdettu ja käännetty eri kieliin riippuen mihin on muutettu, useimmat juutalaiset pyrkivät integroitumaan asuinmaan yhteiskuntaan ja nimien vaihto/käyttö on ollut osa sitä jo pitkään.

        Rothin sivusto tietää juutalaisuudesta, sen tavoista ja historiasta yhtä paljon kuin minä romanien vastaavista:en mitään, jotain luulen tietäväni mutta en oikeastaan tiedä. Puhuisin pelkkiä läpiä päähäni jos alkaisin romaniasiantuntijaksi, tämä koskee meitä kaikkia jotka emme ole romaneja, sen ymmärrätte mutta ette sitä että juutalaisuutta ei voi tuntea jonkun päähänpinttymän tai kristillisen uskon ja raamatunlukemisen kautta.

        Juutalaisuutta voi kyllä opiskella, aihe on laaja eikä avaudu yhdellä istumalla, mutta toivon että mahdollisimman moni, romani ja muutkin, opiskelisi ja tutustuisi, luulo ei ole tiedon väärti missään asiassa.

        Romanien ja juutalaisten historiaa, tapakulttuuria ja kulttuuria voi tuntea niin monella tavalla ja tasolla.

        Yksi taso on sisäinen ja subjektiivinen taso, jonka tiedon saavuttaa paikallisesti elämällä sen kulttuurin mukaisessa elämässä.

        Toinen taso on kulloisenkin maan romaneiden ja juutalaisten kulttuurin ja historian tutkimukset, joka edelleen on paikallista, mutta tasoittaa alueellisia eroja alueellisissa pienkulttuureissa. Tällä tasolla pyritään ymmärtämään kulttuureja, sitä miten ja miksi eletään tietyllä tavalla.

        Kolmas taso on maailmanlaajuinen kulttuurinen ja historiallinen tutkimus, joka osin hyödyntää edellisiä tasoja.

        Tätä voisi tietysti jaotella monella tavalla, mutta tällä yritin vain sanoa, että esim. novvoin esittämä näkemys on hieman kapea-alainen ja perustuu vain yhden tason esittämään "totuuteen". Se ei tietysti tee siitä mitenkään vähäarvoisempaa, mutta tärkeää on huomata tämä, varsinkin jos pitää tieteellisen ajattelun ylivertaisuudesta yhtä paljon kuin hän : )

        Juutalaisuudessa sukunimikäytännöt eroavat toisistaan sukujen pääasiallisen asuinpaikan mukaan. Nimien historia on erilainen riippuen siitä, onko perhe/suku asunut itäisessä Euroopassa, läntisessä Euroopassa (sielläkin alueellisia eroja) vai esim. Lähi-Idän alueella.

        Köpan taustasta en tiedä paljoakaan, mutta tiedän että romaneissa on useita, jotka ovat opiskelleet Halachaa ja juutalaista uskoa enemmän kuin useimmat juutalaiset. Samoin löytyy joitakin, jotka tuntevat heikäläisen historin enemmän kuin hyvin, koska ovat sitä opiskelleet kohtuullisen pitkälle. Kyse ei kaikilla ole päähänpinttymästä, raamatunlukemisesta tai kristillisestä uskosta, ainakaan pelkästään. Motivaattori voi joillekin tosin löytyä näistä.

        Romaneiden sukunimistä, historiasta ja tapakulttuurista on vähemmän tiedettävissä ja vähemmän analysoitavissa, koska kirjoitettua tietoa on niin paljon vähemmän. Integraatiotaipumus voi olla juutalaisilla hieman romaneita suurempaa, mutta historian valossa juutalaisten pääryhmä on aina kulttuurisesti kohtuullisen voimakkaasti eristäytynyt yhteiskunnasta. Historiallisesti poikkeuksellisia aikoja ovat olleet aika ennen toista maailmansotaa, 1400-luvun Espanja ja tietyt ajat Bysantissa ajanlaskun ensimmäisillä vuosisadoilla.


      • novvoi
        Rmanesko kirjoitti:

        Romanien ja juutalaisten historiaa, tapakulttuuria ja kulttuuria voi tuntea niin monella tavalla ja tasolla.

        Yksi taso on sisäinen ja subjektiivinen taso, jonka tiedon saavuttaa paikallisesti elämällä sen kulttuurin mukaisessa elämässä.

        Toinen taso on kulloisenkin maan romaneiden ja juutalaisten kulttuurin ja historian tutkimukset, joka edelleen on paikallista, mutta tasoittaa alueellisia eroja alueellisissa pienkulttuureissa. Tällä tasolla pyritään ymmärtämään kulttuureja, sitä miten ja miksi eletään tietyllä tavalla.

        Kolmas taso on maailmanlaajuinen kulttuurinen ja historiallinen tutkimus, joka osin hyödyntää edellisiä tasoja.

        Tätä voisi tietysti jaotella monella tavalla, mutta tällä yritin vain sanoa, että esim. novvoin esittämä näkemys on hieman kapea-alainen ja perustuu vain yhden tason esittämään "totuuteen". Se ei tietysti tee siitä mitenkään vähäarvoisempaa, mutta tärkeää on huomata tämä, varsinkin jos pitää tieteellisen ajattelun ylivertaisuudesta yhtä paljon kuin hän : )

        Juutalaisuudessa sukunimikäytännöt eroavat toisistaan sukujen pääasiallisen asuinpaikan mukaan. Nimien historia on erilainen riippuen siitä, onko perhe/suku asunut itäisessä Euroopassa, läntisessä Euroopassa (sielläkin alueellisia eroja) vai esim. Lähi-Idän alueella.

        Köpan taustasta en tiedä paljoakaan, mutta tiedän että romaneissa on useita, jotka ovat opiskelleet Halachaa ja juutalaista uskoa enemmän kuin useimmat juutalaiset. Samoin löytyy joitakin, jotka tuntevat heikäläisen historin enemmän kuin hyvin, koska ovat sitä opiskelleet kohtuullisen pitkälle. Kyse ei kaikilla ole päähänpinttymästä, raamatunlukemisesta tai kristillisestä uskosta, ainakaan pelkästään. Motivaattori voi joillekin tosin löytyä näistä.

        Romaneiden sukunimistä, historiasta ja tapakulttuurista on vähemmän tiedettävissä ja vähemmän analysoitavissa, koska kirjoitettua tietoa on niin paljon vähemmän. Integraatiotaipumus voi olla juutalaisilla hieman romaneita suurempaa, mutta historian valossa juutalaisten pääryhmä on aina kulttuurisesti kohtuullisen voimakkaasti eristäytynyt yhteiskunnasta. Historiallisesti poikkeuksellisia aikoja ovat olleet aika ennen toista maailmansotaa, 1400-luvun Espanja ja tietyt ajat Bysantissa ajanlaskun ensimmäisillä vuosisadoilla.

        on assimiloiduttu eikä vain integroiduttu, Euroopassa se vain oli pitkään mahdotonta muista kuin juutalaisten asettamista esteistä eli eristäytyminen ei ollut vapaaehtoista.
        Nyt kun on vapaata,suurin osa Israelin ulkopuolella solmituista avioliitoista solmitaan ei-juutalaisen partnerin kanssa ja vain jotkin ortodoksiryhmät erottautuvat elämään omaa elämäänsä.Hekin pääosin osallistuvat täysillä omien maidensa poliittiseen ja yhteiskunnalliseen elämään.

        Arabimaissa vain harvoissa oli edes sukunimiä, monet yhteisöt saivat sellaiset vasta muutettuaan Israeliin, joten heidän nimiperinteensä on 40-ja 50-luvuilta.

        Nytkö ollaan siinä että juutalaiset eivät itse tunne tapojaan,nekin tuntevat muut paremmmin, ok, mikä minä olen sanomaan vastaan?
        Jos joku tuntee halachaa tai muuta juutalaista kulttuuria ja ajattelua, se on hyvä, mutta toivon että se myös näkyisi jossain, että nämä opiskelleet oikaisisivat niitä virheitä joita on Rothin sivuilla tai vaikka täällä. Tämä ei liene liikaa pyydetty?


      • novvoille
        novvoi kirjoitti:

        on assimiloiduttu eikä vain integroiduttu, Euroopassa se vain oli pitkään mahdotonta muista kuin juutalaisten asettamista esteistä eli eristäytyminen ei ollut vapaaehtoista.
        Nyt kun on vapaata,suurin osa Israelin ulkopuolella solmituista avioliitoista solmitaan ei-juutalaisen partnerin kanssa ja vain jotkin ortodoksiryhmät erottautuvat elämään omaa elämäänsä.Hekin pääosin osallistuvat täysillä omien maidensa poliittiseen ja yhteiskunnalliseen elämään.

        Arabimaissa vain harvoissa oli edes sukunimiä, monet yhteisöt saivat sellaiset vasta muutettuaan Israeliin, joten heidän nimiperinteensä on 40-ja 50-luvuilta.

        Nytkö ollaan siinä että juutalaiset eivät itse tunne tapojaan,nekin tuntevat muut paremmmin, ok, mikä minä olen sanomaan vastaan?
        Jos joku tuntee halachaa tai muuta juutalaista kulttuuria ja ajattelua, se on hyvä, mutta toivon että se myös näkyisi jossain, että nämä opiskelleet oikaisisivat niitä virheitä joita on Rothin sivuilla tai vaikka täällä. Tämä ei liene liikaa pyydetty?

        No, älä ymmärrä minuq väärin, en sanonut että muut tuntevat juutalaiset tavat heitä paremmin, viestini vain oli, että monet meikäläiset tuntevat niitä kohtuullisen hyvin, niin kapeammasta näkökulmasta (kulttuurin sisällä eläen) kuin tutkimuksen valossa.

        Aliyassa - samoin kuin ennen sitä - juutalaiseen kulttuuriin on kuulunut monia tapoja, jotka ovat ylläpitäneet omaa vahvaa sisäistä identiteettiä, johon on kuulunut erottautuminen muista kulttuureista. Tämä ei koske vain ortodoksijuutalaisia. Keskustele tästä vaikka oman yhteisösi rabbin tai juutalaisen historian opettajan kanssa, niin uskon että hän puoltaa enemmän minun näkemystäni. Kaikkina aikakausina on tietysti niitä, jotka integroituvat tai assimiloituvat, mutta valtasuuntauksena se on ollut pääasiassa noina aikoina, jolloin mainitsin. Nykypäivänä se on myös valtasuuntaus (n. 90% Suomen juutalaisista löytää puolison muualta kuin juutalaisyhteisöstä; osa puolisoista tosin kääntyy juutalaisuuteen avioliiton jälkeen). Aliyassa eristäytyminen ei ole tietysti ollut pelkästään vapaaehtoista ja usein kaikkein voimakkaimpia assimilaation vuosikymmeniä ovat seuranneet voimakkaimmat vainot.

        Ultraortodoksijuutalaiset ovat menneet toiseen äärilaitaan ja kieltävät Israelin valtion olemassaolon ja odottavat Messiasta perustamaan heille oman maan. Mutta sekularisaation vahvuuden huomaa melko nopeasti vieraillessaan Israelissa. Muutaman vuosikymmenen aikana tässä kehityksessä on tapahtunut huomattavaa etenemistä. Sama ilmiö tosin on monissa muissa kulttuureissa.


      • novvoi
        novvoille kirjoitti:

        No, älä ymmärrä minuq väärin, en sanonut että muut tuntevat juutalaiset tavat heitä paremmin, viestini vain oli, että monet meikäläiset tuntevat niitä kohtuullisen hyvin, niin kapeammasta näkökulmasta (kulttuurin sisällä eläen) kuin tutkimuksen valossa.

        Aliyassa - samoin kuin ennen sitä - juutalaiseen kulttuuriin on kuulunut monia tapoja, jotka ovat ylläpitäneet omaa vahvaa sisäistä identiteettiä, johon on kuulunut erottautuminen muista kulttuureista. Tämä ei koske vain ortodoksijuutalaisia. Keskustele tästä vaikka oman yhteisösi rabbin tai juutalaisen historian opettajan kanssa, niin uskon että hän puoltaa enemmän minun näkemystäni. Kaikkina aikakausina on tietysti niitä, jotka integroituvat tai assimiloituvat, mutta valtasuuntauksena se on ollut pääasiassa noina aikoina, jolloin mainitsin. Nykypäivänä se on myös valtasuuntaus (n. 90% Suomen juutalaisista löytää puolison muualta kuin juutalaisyhteisöstä; osa puolisoista tosin kääntyy juutalaisuuteen avioliiton jälkeen). Aliyassa eristäytyminen ei ole tietysti ollut pelkästään vapaaehtoista ja usein kaikkein voimakkaimpia assimilaation vuosikymmeniä ovat seuranneet voimakkaimmat vainot.

        Ultraortodoksijuutalaiset ovat menneet toiseen äärilaitaan ja kieltävät Israelin valtion olemassaolon ja odottavat Messiasta perustamaan heille oman maan. Mutta sekularisaation vahvuuden huomaa melko nopeasti vieraillessaan Israelissa. Muutaman vuosikymmenen aikana tässä kehityksessä on tapahtunut huomattavaa etenemistä. Sama ilmiö tosin on monissa muissa kulttuureissa.

        että on monia romaneja jotka tuntevat edes kohtuullisen hyvin juutalaisia tapoja/juutalaisuutta, mutta jos tuntee niin hyvä on. Ehkä joku heistä sitten joskus oikaisee edes pahimmat kristilliset klisheet ja väärät luulot juutalaisuudesta joita täälläkin näkee?

        Alijah tarkoittaa kahta asiaa: muuttoa Israeliin tai nousua lukemaan Toraa jumanpalveluksissa. Sana suomennettuna on nousu, nouseminen, joten en nyt ymmärrä mitä sillä tässä tarkoitat. Tunnen kyllä hyvin juutalaisen historian sekä sen miten juutalaiset yhteisöt nykyään elevät, joten ei minun tarvise keskustella siitä rabbin kanssa, joka itse ei elä edes Suomessa vaan käy vierailemassa muutaman kerran vuodessa. Juutalaisen koulun historian opettaja ei ollut edes syntynyt kun jo opiskelin juutalaista historiaa, joten ei taida hänestäkään olla apua.


      • väärti : )
        novvoi kirjoitti:

        että on monia romaneja jotka tuntevat edes kohtuullisen hyvin juutalaisia tapoja/juutalaisuutta, mutta jos tuntee niin hyvä on. Ehkä joku heistä sitten joskus oikaisee edes pahimmat kristilliset klisheet ja väärät luulot juutalaisuudesta joita täälläkin näkee?

        Alijah tarkoittaa kahta asiaa: muuttoa Israeliin tai nousua lukemaan Toraa jumanpalveluksissa. Sana suomennettuna on nousu, nouseminen, joten en nyt ymmärrä mitä sillä tässä tarkoitat. Tunnen kyllä hyvin juutalaisen historian sekä sen miten juutalaiset yhteisöt nykyään elevät, joten ei minun tarvise keskustella siitä rabbin kanssa, joka itse ei elä edes Suomessa vaan käy vierailemassa muutaman kerran vuodessa. Juutalaisen koulun historian opettaja ei ollut edes syntynyt kun jo opiskelin juutalaista historiaa, joten ei taida hänestäkään olla apua.

        Sinun ystäväpiiriisi ei sitten kuulu monia tällaisia romaneita. Israelissakin opiskelee halachaa ja juutalaista historiaa useampikin romani. Tosin kaikki minun tuntemani ovat tällä hetkellä muualta kuin Suomesta.

        Tarkoitin siis exodusta aliahin sijaan.. pää vähän joulusta sekaisin.. sitten ymmärtänet tarkoitukseni..

        Suomessa on rabbeja.. päärabbi tosin on eräältä isolta saarelta Euroopasta, mutta kyllä täällä rabbeja löytyy, jos haluat keskustella.. Enkä tarkoittanut juutalaisen koulun historian opettajaa, joka hänkin on ihan fiksu : ).. alan tutkijoita löytää helposti eri yliopistoista (vihje, Euroopastakin ja englannillakin pärjää), jos haluat kysyä jotain.

        Anteeksi, mutta kirjoituksistasi näkee, että et ole järjestelmällisesti opiskellut juutalaista historiaa, ainakaan missään yliopistossa.. itsellänikin on aikaa muutama vuosikymmen ja olen työvuodet ollut muissa hommissa, mutta sen verran asiat ovat vielä järjestelmällisen opiskelun ansiosta hahmona mielessä, että päälinjat eri tutkimuslinjoista ovat mielessä.. tietänetkin, että juutalaisuudestakaan ei mitään yksiselitteistä yhtenäistä historiakonsensusta ole olemassa tutkijoiden keskuudessa.

        Mitä sitten tulee kristillisiin kliseisiin.. mitä ne mielestäsi ovat? Kristityt katsovat juutalaisuutta erilaisten silmälasien läpi kuin teikäläiset itseään. Samoin juutalaiset katsovat kristittyjä eri laseilla kuin me itseämme. Molemmin puolin voi toisen näkökulmat vaikuttaa falskeilta tai kliseisiltä, mutta sellaista se on kun ihmiset vajavaisuuksineen katsovat toisiaan : )

        Mukavaa joulua sinulle!


      • novvoi
        väärti : ) kirjoitti:

        Sinun ystäväpiiriisi ei sitten kuulu monia tällaisia romaneita. Israelissakin opiskelee halachaa ja juutalaista historiaa useampikin romani. Tosin kaikki minun tuntemani ovat tällä hetkellä muualta kuin Suomesta.

        Tarkoitin siis exodusta aliahin sijaan.. pää vähän joulusta sekaisin.. sitten ymmärtänet tarkoitukseni..

        Suomessa on rabbeja.. päärabbi tosin on eräältä isolta saarelta Euroopasta, mutta kyllä täällä rabbeja löytyy, jos haluat keskustella.. Enkä tarkoittanut juutalaisen koulun historian opettajaa, joka hänkin on ihan fiksu : ).. alan tutkijoita löytää helposti eri yliopistoista (vihje, Euroopastakin ja englannillakin pärjää), jos haluat kysyä jotain.

        Anteeksi, mutta kirjoituksistasi näkee, että et ole järjestelmällisesti opiskellut juutalaista historiaa, ainakaan missään yliopistossa.. itsellänikin on aikaa muutama vuosikymmen ja olen työvuodet ollut muissa hommissa, mutta sen verran asiat ovat vielä järjestelmällisen opiskelun ansiosta hahmona mielessä, että päälinjat eri tutkimuslinjoista ovat mielessä.. tietänetkin, että juutalaisuudestakaan ei mitään yksiselitteistä yhtenäistä historiakonsensusta ole olemassa tutkijoiden keskuudessa.

        Mitä sitten tulee kristillisiin kliseisiin.. mitä ne mielestäsi ovat? Kristityt katsovat juutalaisuutta erilaisten silmälasien läpi kuin teikäläiset itseään. Samoin juutalaiset katsovat kristittyjä eri laseilla kuin me itseämme. Molemmin puolin voi toisen näkökulmat vaikuttaa falskeilta tai kliseisiltä, mutta sellaista se on kun ihmiset vajavaisuuksineen katsovat toisiaan : )

        Mukavaa joulua sinulle!

        nyt puhut exoduksesta, sehän tarkoittaa Egyptistä lähtöä, toisinaan muuta massamuuttoa, mihin sillä viittaat?
        Suomen juutalaisilla on tasan yksi rabbi, hän elää ja asuu Jerusalemissa, mutta lentää vaimoineen tänne juhlapyhinä ja joskus muulloinkin pariksi viikkoa. Chabadnikin ehkä voi laskea toiseksi rabbiksi, mutta hän ei ole seurakunnan rabbi. "Isolta saarelta" oleva tyyppi erotettiin vuosia sitten. Mitä oppia minulta puuttuu, kertoisitko että ehdin opiskella lisää? Mistä minun nyt pitäisi keskustella jonkun rabbin kanssa? Yliopistotutkinto minulla jo on, mutta pitääkö ruveta väsäämään väitöskirjaa? "Israelin kadonneet heimot löytyneet"...


      • Manouche
        novvoi kirjoitti:

        nyt puhut exoduksesta, sehän tarkoittaa Egyptistä lähtöä, toisinaan muuta massamuuttoa, mihin sillä viittaat?
        Suomen juutalaisilla on tasan yksi rabbi, hän elää ja asuu Jerusalemissa, mutta lentää vaimoineen tänne juhlapyhinä ja joskus muulloinkin pariksi viikkoa. Chabadnikin ehkä voi laskea toiseksi rabbiksi, mutta hän ei ole seurakunnan rabbi. "Isolta saarelta" oleva tyyppi erotettiin vuosia sitten. Mitä oppia minulta puuttuu, kertoisitko että ehdin opiskella lisää? Mistä minun nyt pitäisi keskustella jonkun rabbin kanssa? Yliopistotutkinto minulla jo on, mutta pitääkö ruveta väsäämään väitöskirjaa? "Israelin kadonneet heimot löytyneet"...

        Aika erikoista keskustelua täällä, mutta Rmanesko tarkoitti varmaan Diasporaa.. novvoikin sen varmaan tajusi : )

        Ei kai sitä aikuisten ihmisten kannata alkaa koulutuksillaan nokittelemaan. Juutalaiskeskustelijallamme on ajoittain hieman kapeutuneita ajatuksia, kuten meillä kaikilla. Joitain varmaan harmittaa, kun hänellä vaikuttaa olevan aika negatiivinen mielikuva romanien kyvystä hahmottaa asioita. Annettakoon se hänelle anteeksi.

        Joitain vuosia sitten juttelin Helsingin seurakunnan rabbiksi esittäytyneen henkilön kanssa, tiedä sitten oliko oikea. Tanachista, Raamatusta ja yleensäkin elämästä tuntui jonkin verran tietävän : )

        Pian alkaa uusi vuosi ja meillä kaikilla on sen aikana paljon opittavaa.. iloa kaikille!


      • novvoi
        Manouche kirjoitti:

        Aika erikoista keskustelua täällä, mutta Rmanesko tarkoitti varmaan Diasporaa.. novvoikin sen varmaan tajusi : )

        Ei kai sitä aikuisten ihmisten kannata alkaa koulutuksillaan nokittelemaan. Juutalaiskeskustelijallamme on ajoittain hieman kapeutuneita ajatuksia, kuten meillä kaikilla. Joitain varmaan harmittaa, kun hänellä vaikuttaa olevan aika negatiivinen mielikuva romanien kyvystä hahmottaa asioita. Annettakoon se hänelle anteeksi.

        Joitain vuosia sitten juttelin Helsingin seurakunnan rabbiksi esittäytyneen henkilön kanssa, tiedä sitten oliko oikea. Tanachista, Raamatusta ja yleensäkin elämästä tuntui jonkin verran tietävän : )

        Pian alkaa uusi vuosi ja meillä kaikilla on sen aikana paljon opittavaa.. iloa kaikille!

        "Joitain varmaan harmittaa, kun hänellä vaikuttaa olevan aika negatiivinen mielikuva romanien kyvystä hahmottaa asioita." ??? Miten eri etnis/kulttuurisilla ryhmillä voisi olla hahmotuskykyeroja? Nyt saat kyllä perustella,en minä ajattele niin.
        Rabbi M E on ollut täällä monta vuotta jo, tai siis sukkuloinut Jerualemin ja Helsingin väliä, ja on oppinut mies (HÄN on väitellyt) en kiistä sitä ollenkaan, mutta oma elämänkatsomukseni on sekulaari,joten uskonnollinen näkemyspohja meillä on tyystin erilainen. Oppia voi silti tietysti aina lisää, mutta olen yksi niistä jotka toivoivat seurakuntamuodon muuttamista ortodoksisesta liberaaliksi, mikä valitettavasti ei taida toteutua. Jerusalemissa on jo tuleva rabbi koulutuksessa, ellei hänkin nyt sitten jänistä. Edellinen, turkulaispoika, perui viime hetkellä. Nämäkin siis ortodokseja.
        Haluaisin kuitenkin tietää mikä se on mikä tekee näkemykseni "kapeaksi"?


      • Manouche
        novvoi kirjoitti:

        "Joitain varmaan harmittaa, kun hänellä vaikuttaa olevan aika negatiivinen mielikuva romanien kyvystä hahmottaa asioita." ??? Miten eri etnis/kulttuurisilla ryhmillä voisi olla hahmotuskykyeroja? Nyt saat kyllä perustella,en minä ajattele niin.
        Rabbi M E on ollut täällä monta vuotta jo, tai siis sukkuloinut Jerualemin ja Helsingin väliä, ja on oppinut mies (HÄN on väitellyt) en kiistä sitä ollenkaan, mutta oma elämänkatsomukseni on sekulaari,joten uskonnollinen näkemyspohja meillä on tyystin erilainen. Oppia voi silti tietysti aina lisää, mutta olen yksi niistä jotka toivoivat seurakuntamuodon muuttamista ortodoksisesta liberaaliksi, mikä valitettavasti ei taida toteutua. Jerusalemissa on jo tuleva rabbi koulutuksessa, ellei hänkin nyt sitten jänistä. Edellinen, turkulaispoika, perui viime hetkellä. Nämäkin siis ortodokseja.
        Haluaisin kuitenkin tietää mikä se on mikä tekee näkemykseni "kapeaksi"?

        Noh, nyt keskustelu on mennyt hieman väärille urille.. tarkoitus ei ole ollut mollata ketään.

        Tuoksi negatiiviseksi mielikuvaksi voisi laskea viestiketjussa aiemmin ollut arvelu, että et usko meikäläisissä olevan montakaan, joka tietäisi ja ymmärtäisi kulttuurianne ja historiaanne. Ehkä myös se, että meikäläisillä on sinun näkökulmastasi väärinymmärryksiä ja kliseitä.. kristinuskoväritteisiä näkemyksiä teikäläisistä ja meikäläisistä.

        T. Vanhanen voisi olla sitä mieltä, että etnisillä ryhmillä on hahmotuskykyeroja, mutta mukava huomata, että sinä et ole samaa mieltä : )Itse ajattelen täysin samoin.

        Itse en ole kovin tarkkaan noita seurakuntanne rabbiasioita seurannut, mutta seurakunnassanne joitakin kertoja vieraillut.. ja Turussakin. Mukavia paikkoja ja mukavaa on ollut kuunnella maallikkojenkin Tooran lukemista.

        Näkemyksen kapeudesta, niin minulla kuin sinullakin.. se on vain inhimillistä, että sinä katsot maailmaa pääkaupunkiseutulaisesta ja seukulaarista juutalaisuudesta käsin. Minä taas kristillisestä kasvukeskuksen taajamanäkökulmasta. Molemmat meistä on jonkin verran nähnyt maailmaa, sinä luultavasti enemmän kunikääkin voi olla jonkin verran enemmän.. (huomasin viestiketjusta, että et olekaan n. 25 vuotias opintojen loppusuoralla oleva, kuten aluksi oletin).. Meidän ajatteluamme ja maailmankuvaamme rajoittavat ympäristömme, kokemuksemme ja elämänhistoriamme, niin se vain on. Ajattelun ja tutkimuksen avulla näistä rajoitteista voi jossain määrin vapautua, mutta ajattelun laboratorio-olosuhteita on vaikea saada aikaan.

        Hanukka ja joulu ovat onnellisesti takana ja pian alkaa uusi vuosi.. kristillisen kalenterin mukaan.. toivon siitä sinulle onnellista ja menestyksellistä.


      • novvoi
        Manouche kirjoitti:

        Noh, nyt keskustelu on mennyt hieman väärille urille.. tarkoitus ei ole ollut mollata ketään.

        Tuoksi negatiiviseksi mielikuvaksi voisi laskea viestiketjussa aiemmin ollut arvelu, että et usko meikäläisissä olevan montakaan, joka tietäisi ja ymmärtäisi kulttuurianne ja historiaanne. Ehkä myös se, että meikäläisillä on sinun näkökulmastasi väärinymmärryksiä ja kliseitä.. kristinuskoväritteisiä näkemyksiä teikäläisistä ja meikäläisistä.

        T. Vanhanen voisi olla sitä mieltä, että etnisillä ryhmillä on hahmotuskykyeroja, mutta mukava huomata, että sinä et ole samaa mieltä : )Itse ajattelen täysin samoin.

        Itse en ole kovin tarkkaan noita seurakuntanne rabbiasioita seurannut, mutta seurakunnassanne joitakin kertoja vieraillut.. ja Turussakin. Mukavia paikkoja ja mukavaa on ollut kuunnella maallikkojenkin Tooran lukemista.

        Näkemyksen kapeudesta, niin minulla kuin sinullakin.. se on vain inhimillistä, että sinä katsot maailmaa pääkaupunkiseutulaisesta ja seukulaarista juutalaisuudesta käsin. Minä taas kristillisestä kasvukeskuksen taajamanäkökulmasta. Molemmat meistä on jonkin verran nähnyt maailmaa, sinä luultavasti enemmän kunikääkin voi olla jonkin verran enemmän.. (huomasin viestiketjusta, että et olekaan n. 25 vuotias opintojen loppusuoralla oleva, kuten aluksi oletin).. Meidän ajatteluamme ja maailmankuvaamme rajoittavat ympäristömme, kokemuksemme ja elämänhistoriamme, niin se vain on. Ajattelun ja tutkimuksen avulla näistä rajoitteista voi jossain määrin vapautua, mutta ajattelun laboratorio-olosuhteita on vaikea saada aikaan.

        Hanukka ja joulu ovat onnellisesti takana ja pian alkaa uusi vuosi.. kristillisen kalenterin mukaan.. toivon siitä sinulle onnellista ja menestyksellistä.

        ".. että et usko meikäläisissä olevan montakaan, joka tietäisi ja ymmärtäisi kulttuurianne ja historiaanne." En ole sanonut noin, uskon että monikaan ei ole aihetta OPISKELLUT ja siksi on vääriä luuloja. Otantani ei ole laaja, myönnettäköön, mutta kun aina tulevat vastaan samat (kristilliset) luulot ja kun yrittää niitä oikaista, minua itseäni kehoitetaan opiskelemaan enemmän, siitä voi jo vetää jonkun johtopäätöksen. Saatte vapaasti pitää minua kapeana tai minä ikinä , mutta juutalaisittain en ole oppimaton enkä tietämätön. Jos väittäisin tuosta vain että tiedän romanien tavoista teitä itseänne enemmän, jokainen ymmärtäisi että arvostelukyvyssäni on vikaa, mutta toisin päin ...

        "T. Vanhanen voisi olla sitä mieltä, että etnisillä ryhmillä on hahmotuskykyeroja, mutta mukava huomata, että sinä et ole samaa mieltä : )Itse ajattelen täysin samoin. " En ole missään samaa mieltä kuin tämä Tatu, eikä ole se tiedekään mitä T.V on edustavinaan, juna meni jo ja tatu-parka jäi seisomaan laiturille.

        Seurakunnissa kaikki ovat maallikkoja, jotkut oppineempia maallikkoja kuin toiset, mutta maallikkoja. Rabbikaan ei ole pappi.
        Mukava kuulla että olet käynyt, siitä vaan jatkossakin käymään. Hyvää uutta vuotta!


    • face

      se on tiedossa ollut kaaleilla.ruotsin vallan aikana tuli kaaleille ruotsalaiset sukunimet. suomi on ollut ruotsin sekä venäjän vallan alla.lukekaa historiaa,sieltä löytyy.

    • blohaggu

      blomerus...hagert....

    • Anonyymi

      Suomi olli sillon ruotsin vallan alla vaihettiin sukunimet romanit

    • Anonyymi

      Kauan sitten papit eivät suostuneet kastamaan romaneita. Sitten kun se ns. määrättiin pakolliseksi, piti romaneille antaa viralliset sukunimet. Koska papit olivat pitkälti ruotsinkielisiä ja -sukunimisiä, antoivat he romaneille ruotsista peräisin olevat nimet.

    • Anonyymi

      pakko (lue orja) lakien alla, alan "opiskelioille" määrättiin tai annettiin muutama vaihtoehto valita "nimi" joka yleensä kuvaili "ammattia" jollain tavoin. "Freeman"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7705
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      859
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe