Jatkuva nahanluonti

geccomama

Mulla on kaksi leogekkoa, joista toinen on aina luonut nahkaa liian tiheesti, mutta koska se on muuten ollut virkeä, niin en ole asiaan kovasti kiinnittänyt huomiota. Nyt toinenkin on alkanut tehdä samaa, eli luo nahkaa jo toista kertaa kuukauden sisällä... myöskin nahanluonti on vaikean tuntuista, eli kestää päivätolkulla... Voiko niillä olla joku tauti?
Vitamiininpuutokseen en oikein usko, koska molemmat ovat syöneet tiheästi vitaminoituja sirkkoja ja jättiksiä. Nyt tosin ovat talvilevolla, joten tietenkin syöneet vähemmän. Et ehkä sillä on kuitenkin joku yhteys... Oon tosiaan aika ymmällä. Onks kellään vastaavasta kokemusta?

5

2917

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan ok

En usko että tästä on syytä huolestua, varsinkin jos liskosi ovat nuoria ja kasvavat. Kun liskot kasvavat, tuntuu että nahkaa irtoaa koko ajan ja niin pitääkin olla. Toki aikuisillakin nahkaa voi irrota. Joten ei syytä huoleen :)

• -geggo-

Kaikki EI suinkaan ole hyvin jos kerran nahanluonti kestää useita päiviäkin. Leopardigekko luo nahkansa yleensä hyvinkin nopeasti. Omani kiskovat sen muutamassa minuutissa. Korkeintaan siihen menee tunnin verran. Tietenkin tuo nahan "irtoaminen" eli harmaantuminen vie ehkä päivän pari. Mutta varsinainen "takinvaihto" ja sen syöminen käy nopeaan.
      Onhan sinulla gekoillasi kosteboksi? Se on erittäin tärkeä onnistuneen nahanvaihdon kannalta.
      Mutta ilman muuta jotakin vikaa on jos aikuinen gekko jatkuvasti luo nahkaansa usean kerran kuukaudessa. Ellei nyt juuri ole alkaneet syödä paljon enenmmän kuin normaalisti.
      Jos nahanvaihdot ovat jatkuvasti hankalat, kannattaa sinun ottaa yhteyttä asiantuntevaan eläinlääkäriin.
      Eihän nahkaa kuitenkaan jää esim. varpaisiin ?
      Ne pitää aina heti poistaa kuolioiden välttämiseksi.
      Toivotaan että nahanvaihdot tasaantuvat ja gekkojen vointi paranee!

• geccomama

On wetboxi ja olen kyllä pitänyt sen märkänä, kun on aina ollut ongelmia tuon nahanluonnin kanssa. Lähes joka "nahanluonnin" jälkeen oon joutunut liottelemaan liskoa ja irrottelemaan nahanjämiä.

Toivon itsekin että tilanteeseen löytyisi joku selvä syy, jonka voisi korjata.

• -geggo-
        geccomama kirjoitti:

On wetboxi ja olen kyllä pitänyt sen märkänä, kun on aina ollut ongelmia tuon nahanluonnin kanssa. Lähes joka "nahanluonnin" jälkeen oon joutunut liottelemaan liskoa ja irrottelemaan nahanjämiä.

Toivon itsekin että tilanteeseen löytyisi joku selvä syy, jonka voisi korjata.

Otapa yhteyttä Johanna Raulioon ja kysy häneltä jos hän osaisi auttaa puhelimessakin.
        Tässä linkki josta voit etsiä hänen numeronsa.
        On ehdottomasti asiantuntevin lääkäri gekoille ja muille matelijoille.

http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=20808&highlight=l%E4%E4k%E4ri

• Anonyymi

Mietin että pitäisikö olla huolissaan kun mun gekko ei oo vaihtanut nahkaa ikinä kun se on ollut mulla, (se on ollut 2v meillä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      119
      3413
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      34
      2816
    3. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      88
      2645
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      103
      1690
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      74
      1518
    6. Valkoinen Golf

Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      19
      1224
    7. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1152
    8. Kaikki ovat syntisiä!!!

Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      376
      1114
    9. Moottorisahalla kauppaan

Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      12
      967
    10. Haluaisitko sinä

Että välimme selkeäisivät vai tämäkö riittää sinulle?
      Ikävä
      60
      908
    Aihe