Jatkuva nahanluonti

geccomama

Mulla on kaksi leogekkoa, joista toinen on aina luonut nahkaa liian tiheesti, mutta koska se on muuten ollut virkeä, niin en ole asiaan kovasti kiinnittänyt huomiota. Nyt toinenkin on alkanut tehdä samaa, eli luo nahkaa jo toista kertaa kuukauden sisällä... myöskin nahanluonti on vaikean tuntuista, eli kestää päivätolkulla... Voiko niillä olla joku tauti?
Vitamiininpuutokseen en oikein usko, koska molemmat ovat syöneet tiheästi vitaminoituja sirkkoja ja jättiksiä. Nyt tosin ovat talvilevolla, joten tietenkin syöneet vähemmän. Et ehkä sillä on kuitenkin joku yhteys... Oon tosiaan aika ymmällä. Onks kellään vastaavasta kokemusta?

5

2410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan ok

      En usko että tästä on syytä huolestua, varsinkin jos liskosi ovat nuoria ja kasvavat. Kun liskot kasvavat, tuntuu että nahkaa irtoaa koko ajan ja niin pitääkin olla. Toki aikuisillakin nahkaa voi irrota. Joten ei syytä huoleen :)

    • -geggo-

      Kaikki EI suinkaan ole hyvin jos kerran nahanluonti kestää useita päiviäkin. Leopardigekko luo nahkansa yleensä hyvinkin nopeasti. Omani kiskovat sen muutamassa minuutissa. Korkeintaan siihen menee tunnin verran. Tietenkin tuo nahan "irtoaminen" eli harmaantuminen vie ehkä päivän pari. Mutta varsinainen "takinvaihto" ja sen syöminen käy nopeaan.
      Onhan sinulla gekoillasi kosteboksi? Se on erittäin tärkeä onnistuneen nahanvaihdon kannalta.
      Mutta ilman muuta jotakin vikaa on jos aikuinen gekko jatkuvasti luo nahkaansa usean kerran kuukaudessa. Ellei nyt juuri ole alkaneet syödä paljon enenmmän kuin normaalisti.
      Jos nahanvaihdot ovat jatkuvasti hankalat, kannattaa sinun ottaa yhteyttä asiantuntevaan eläinlääkäriin.
      Eihän nahkaa kuitenkaan jää esim. varpaisiin ?
      Ne pitää aina heti poistaa kuolioiden välttämiseksi.
      Toivotaan että nahanvaihdot tasaantuvat ja gekkojen vointi paranee!

      • geccomama

        On wetboxi ja olen kyllä pitänyt sen märkänä, kun on aina ollut ongelmia tuon nahanluonnin kanssa. Lähes joka "nahanluonnin" jälkeen oon joutunut liottelemaan liskoa ja irrottelemaan nahanjämiä.

        Toivon itsekin että tilanteeseen löytyisi joku selvä syy, jonka voisi korjata.


      • -geggo-
        geccomama kirjoitti:

        On wetboxi ja olen kyllä pitänyt sen märkänä, kun on aina ollut ongelmia tuon nahanluonnin kanssa. Lähes joka "nahanluonnin" jälkeen oon joutunut liottelemaan liskoa ja irrottelemaan nahanjämiä.

        Toivon itsekin että tilanteeseen löytyisi joku selvä syy, jonka voisi korjata.

        Otapa yhteyttä Johanna Raulioon ja kysy häneltä jos hän osaisi auttaa puhelimessakin.
        Tässä linkki josta voit etsiä hänen numeronsa.
        On ehdottomasti asiantuntevin lääkäri gekoille ja muille matelijoille.

        http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=20808&highlight=l%E4%E4k%E4ri


    • Anonyymi

      Mietin että pitäisikö olla huolissaan kun mun gekko ei oo vaihtanut nahkaa ikinä kun se on ollut mulla, (se on ollut 2v meillä)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe