Jatkuva nahanluonti

geccomama

Mulla on kaksi leogekkoa, joista toinen on aina luonut nahkaa liian tiheesti, mutta koska se on muuten ollut virkeä, niin en ole asiaan kovasti kiinnittänyt huomiota. Nyt toinenkin on alkanut tehdä samaa, eli luo nahkaa jo toista kertaa kuukauden sisällä... myöskin nahanluonti on vaikean tuntuista, eli kestää päivätolkulla... Voiko niillä olla joku tauti?
Vitamiininpuutokseen en oikein usko, koska molemmat ovat syöneet tiheästi vitaminoituja sirkkoja ja jättiksiä. Nyt tosin ovat talvilevolla, joten tietenkin syöneet vähemmän. Et ehkä sillä on kuitenkin joku yhteys... Oon tosiaan aika ymmällä. Onks kellään vastaavasta kokemusta?

5

2702

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaan ok

En usko että tästä on syytä huolestua, varsinkin jos liskosi ovat nuoria ja kasvavat. Kun liskot kasvavat, tuntuu että nahkaa irtoaa koko ajan ja niin pitääkin olla. Toki aikuisillakin nahkaa voi irrota. Joten ei syytä huoleen :)

• -geggo-

Kaikki EI suinkaan ole hyvin jos kerran nahanluonti kestää useita päiviäkin. Leopardigekko luo nahkansa yleensä hyvinkin nopeasti. Omani kiskovat sen muutamassa minuutissa. Korkeintaan siihen menee tunnin verran. Tietenkin tuo nahan "irtoaminen" eli harmaantuminen vie ehkä päivän pari. Mutta varsinainen "takinvaihto" ja sen syöminen käy nopeaan.
      Onhan sinulla gekoillasi kosteboksi? Se on erittäin tärkeä onnistuneen nahanvaihdon kannalta.
      Mutta ilman muuta jotakin vikaa on jos aikuinen gekko jatkuvasti luo nahkaansa usean kerran kuukaudessa. Ellei nyt juuri ole alkaneet syödä paljon enenmmän kuin normaalisti.
      Jos nahanvaihdot ovat jatkuvasti hankalat, kannattaa sinun ottaa yhteyttä asiantuntevaan eläinlääkäriin.
      Eihän nahkaa kuitenkaan jää esim. varpaisiin ?
      Ne pitää aina heti poistaa kuolioiden välttämiseksi.
      Toivotaan että nahanvaihdot tasaantuvat ja gekkojen vointi paranee!

• geccomama

On wetboxi ja olen kyllä pitänyt sen märkänä, kun on aina ollut ongelmia tuon nahanluonnin kanssa. Lähes joka "nahanluonnin" jälkeen oon joutunut liottelemaan liskoa ja irrottelemaan nahanjämiä.

Toivon itsekin että tilanteeseen löytyisi joku selvä syy, jonka voisi korjata.

• -geggo-
        geccomama kirjoitti:

On wetboxi ja olen kyllä pitänyt sen märkänä, kun on aina ollut ongelmia tuon nahanluonnin kanssa. Lähes joka "nahanluonnin" jälkeen oon joutunut liottelemaan liskoa ja irrottelemaan nahanjämiä.

Toivon itsekin että tilanteeseen löytyisi joku selvä syy, jonka voisi korjata.

Otapa yhteyttä Johanna Raulioon ja kysy häneltä jos hän osaisi auttaa puhelimessakin.
        Tässä linkki josta voit etsiä hänen numeronsa.
        On ehdottomasti asiantuntevin lääkäri gekoille ja muille matelijoille.

http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=20808&highlight=l%E4%E4k%E4ri

• Anonyymi

Mietin että pitäisikö olla huolissaan kun mun gekko ei oo vaihtanut nahkaa ikinä kun se on ollut mulla, (se on ollut 2v meillä)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      118
      2302
    2. 132
      1856
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1226
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      97
      1172
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      72
      1070
    6. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1050
    7. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      44
      1024
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      78
      981
    9. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      23
      965
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      56
      932
    Aihe