Kertokaapa te, joilla on kokemusta polven nivelrikosta: alkaako oireet kertaheitolla jatkuvana kipuna vai hiljaa hiipien? Tai mikä muu sopisi näihin oireisiin?
Aluksi oli kertavihlaisuja silloin tällöin kävellessä. Vain yksi askel, seuraava kerta ehkä huomanna tai kuukauden päästä...Muuttokuormaa kanniskellessa vihlaisi useammankin kerran ja sen jälkeen pientä kipua tasamaallakin kävellessä seuraavat pari viikoa. Vihlaisuja ei sen jälkeen ole tainnut ollakaan, vaan tasaista pikkukipua silloin tällöin, enimmäkseen portaita alas tullessa.
Jotkut sanovat, että kipeytyvän puolen jalka on pidempi kuin toinen, perustuu vain silmämääräiseen tutkimukseen. Toiset taas selittävän jalkojen pituuseron olevan harha, joka johtuu toispuoleisesti jännittyneistä selkälihaksista. Kiropraktikko sanoi myös jotain jalkojen virheasennosta. Molemmathan on nivelrikon riskitekijöitä?
Mietityttää, kun aloitin työssä, jossa liikun paljon portaita ja välillä kanniskelen painavia paketteja. Kovasta kivusta ei voi puhua, mutta rankemman päivän jälkeen hieman pakottaa yöllä sekä portaita alas mennessä. Ei vielä vakavaa, vaiva menee nopeasti ohi, jos saan pari lepopäivää. Olisiko syytä kuitenkin etsiä kevyempää työtä ennekuin on liian myöhäistä?
nivelrikon alkuoireet?
10
1667
Vastaukset
- nivelrikolle
Ei kai nivelrikkoa voida mitenkään ehkäistä, eikös se ole ikääntymisen mukanaan tuoma vitsaus.
Elähän ala mitään työpaikkaa ehtimään, ellei työpaikkaläkääri uudellensijoita. Eläkä arvaile vaan mene lääkärin pakeille. Ne on kovapalkkasta porukkaa ja tietää kyllä mikä ihmiselle on parasta. - elivii
Varmaan hyvin yksilöllistä nivelrikon eteneminen. Itse olen siivoojan työtä tehnyt ikäni, nyt ollut yli vuoden saraslomalla/kuntoutustuella kotona. Pikkuhiljaa vaivat alkoivat, sitten vasemman eli lyhyemmän jalan virheasento paheni ihan muutamassa kuukaudessa. Alkoi kertyä vettä polveen ja joskus ei meinannut jalka pitää allaan ollenkaan. Kun nivelrikko pääsi kunnolla vauhtiin ei edes täydellinen lepo pysäytä sitä. Nyt on paljon huonompana kuin vuosi sitten vaikka en ole töitä tehnyt ollenkaan. Kannattaa varmaan tehdä töitä niin kauan kuin pystyy. En sitten tiedä olisiko tilanne minulla ollut toinen jos olisin saanut ikäni tehdä kevyttä istumatyötä. Nivelrikko kun taitaa olla tulehdussairaus. Tuo jalkojen eripituisuus on ainakin minulla aiheuttanut selkä-ja pakaralihasten toispuoleisen kehityksen eli olen aivan vinossa. Muutama vuosi sitten sattunut polven nyrjähdys antoi vauhtia nivelrikolle.
- Ei pääse lääkäriin
Minulla on myös polvikipu ja virheasento pahentunut vuoden sisällä. Selkä ja lonkatkin tosi kipeänä, joutuu ontumaan. Työ ei ole ollut syynä koska työ on ollut kevyttä ja ajoitttaista. Lisäksi olen harrastanut paljon kävelyä.
No sain aiemmalla käynnillä sellaisen tukipohjallisen, joka vaan ei istu minkäänlaisiin kenkiin, koska nykyisten kenkien lestit ovat liian kapeita ja lesti on myös liian matala, hyvä että saa jalan ängettyä kenkään.
Kuoma-nilkkuriin sain mahtumaan mutta jalka nousi liian ylös ja ompeleet hiersi varpaat vereslihalle.
Orto-jalkineet ovat taas nilkasta liian leveitä, joten kantapää hölskyy "tyhjän päällä".
Mitä jalkinetta yleensä käytetään tukipohjallisten kanssa?
Koska kivut ovat pahoja yritin saada ajan lääkärille, eihän se onnistunut, tammikuun ajatkin menneet ja lääkäritilanne huono eli lääkärille pääsystä ei tietoakaan edes tulevaisuudessa.
Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Miten pääsisin lääkärille? Eikö tila pahene hoitamattomana? - elivii
Ei pääse lääkäriin kirjoitti:
Minulla on myös polvikipu ja virheasento pahentunut vuoden sisällä. Selkä ja lonkatkin tosi kipeänä, joutuu ontumaan. Työ ei ole ollut syynä koska työ on ollut kevyttä ja ajoitttaista. Lisäksi olen harrastanut paljon kävelyä.
No sain aiemmalla käynnillä sellaisen tukipohjallisen, joka vaan ei istu minkäänlaisiin kenkiin, koska nykyisten kenkien lestit ovat liian kapeita ja lesti on myös liian matala, hyvä että saa jalan ängettyä kenkään.
Kuoma-nilkkuriin sain mahtumaan mutta jalka nousi liian ylös ja ompeleet hiersi varpaat vereslihalle.
Orto-jalkineet ovat taas nilkasta liian leveitä, joten kantapää hölskyy "tyhjän päällä".
Mitä jalkinetta yleensä käytetään tukipohjallisten kanssa?
Koska kivut ovat pahoja yritin saada ajan lääkärille, eihän se onnistunut, tammikuun ajatkin menneet ja lääkäritilanne huono eli lääkärille pääsystä ei tietoakaan edes tulevaisuudessa.
Mitä tällaisessa tilanteessa pitäisi tehdä? Miten pääsisin lääkärille? Eikö tila pahene hoitamattomana?Eikö teillä pääse vaikka päivystykseen? Itse menin silloin yli vuosi sitten työterveyshuollon päivystävälle lääkärille ja olen sillä reissulla edelleen. Eilisen kirjoituksen jälkeen on uusia kuulumisia minullakin. Tuli kutsu tekonivelen laittoon. Sairaalaan on mentävä 10.1 ja leikkaus tehdään 11 pv. Jos nyt muut asiat on kunnossa.....
- Vain kiireelliset pääsee
elivii kirjoitti:
Eikö teillä pääse vaikka päivystykseen? Itse menin silloin yli vuosi sitten työterveyshuollon päivystävälle lääkärille ja olen sillä reissulla edelleen. Eilisen kirjoituksen jälkeen on uusia kuulumisia minullakin. Tuli kutsu tekonivelen laittoon. Sairaalaan on mentävä 10.1 ja leikkaus tehdään 11 pv. Jos nyt muut asiat on kunnossa.....
Paikkakunnallani on lääkäripula. Päivystykseen pääsee vain "seulan" jälkeen. Eli jos menee tilaamaan päivystysajan, ne siellä tutkii on ko kyseessä kiireellinen tapaus
Lääkäriaikoja saa seuraavan kerran ehkä helmikuussa? Tai sitten ei jos ei ole lääkäreitä. Työterveyshuoltoon en pääse koska en ole nyt töissä, enkä töihin voisi mennäkkään koska miten kävelisin sinne?
Eli ei auta kuin minimoida liikkumiset niin vähiin kuin mahdollista.
- jozzucca
minullakin alkoi vihlaista polvesta silloin tällöin viime vuonna (silloin 19 -vuotias) ja tänä vuonna kävin fysioterapeutilla. jalkojen virheasentohan sieltä löytyi ja yliliikkuvat nivelet(niistä se asento siis johtui erimittaiset jalat=)
hoitona: jalanmukaisiksi tehdyt 50€ pohjalliset urheiluvälinekaupasta ja omatoimisia lihasharjoitteita... liikkeitä en ole muistanut laiskkuuttani tehdä, mutta pohjallisten käytön aloittaisen jälkeen vihlaisut katosivat miltei tyystin. aluksi jalka kipeytyi tietysti jalan uuden asennon vuoksi, mutta helpotti pian.
nyt en vaihtaisi pohjallisia pois mistään hinnasta. ne muotoiltiin lämpiminä jalkapohjieni mukaan (astui pohjallisen päälle sen ollessa lämmin), joten istuvuus on unelmatasoa. pohjallisia saa kahdessa paksuudessa ja ne ohuemmat(jotka minulla on) mahtuvat kenkään kuin kenkään, koska niitä saa leikata pienemmäksi.. tosin tuleehan kenkä tietysti vähän ahtaammaksi, mutta äkkiä kenkä venyy.
ja lenkkarien ostossa ei sitten kannata pihistellä: hyvät, jalkaa oikein tukevat lenkkarit eivät lähde kaupasta halvalla.
osa urheilulajeista meni pannaan, mutta kannattaa kysyä, mitkä lajit olisivat hyviä sinun polvillesi- t***a
Millaisella menetelmällä fysioterapeuttisi jalkasi tutki?
Kauan sitten, jalkojenhoitaja mittaili lantion luitteni asentoa ja kauppasi minulle juuri kertomasi mukaiset pohjalliset varustettuna lyhyemmän puolen korotuksella. Käytin niitä, kunnes toinen poksahti halki ja uusia en ole ostanut.
Kiropraktikko taas väänteli selän skolioosia suoraksi ja sanoi, että koroketta ei pidä käyttää, se vain pahentaa asiaa koska pituuseroa ei oikeasti ole.
Olen taipuvainen uskomaan kiropraktikkoa, koska kenkien kuluminen on tasoittunut sen jälkeen, kun selkä hoidettiin. Olisin ennen tarvinnut 2 oikean jalan kenkää siinä ajassa kun vasemman pohja kului niin, että olisi aika vaihtaa. Nykyisin eron vielä huomaa pidemmän käytön jälkeen, muttei ole läheskään entistä tasoa.
Lenkkareiden suhteen olen myös päätynyt jättämään halpakengät hyllyyn, mutta työkengät on vaikea valinta. Tällä hetkellä köpöttelen puukengillä, on ainakin tukevat vaikkei ehkä nivelten toiminnan kannalta parhaat mahdolliset. Sivuttaissuunnassa nilkat on löysät, piikkikoroilla (matalillakaan) en pysty edes seisomaan!
Työsuhde on määräaikainen, joten hommasta luopuminen kävisi helposti. Eri juttu sitten, löytyykö sitä kevyempää vaihtoehtoa. Terveys ja liikuntakyky on mittaamattoman arvokas asia...sitä tuskin kannattaa uhrata. No, lääkärille voisi kuitenkin mennä valittelemaan vuodenvaihteen jälkeen, kun kerran työsuhde-etuihin kuuluu.
Kiitos kommenteistanne ja hyvää joulua itse kullekin :) - jozzucca
t***a kirjoitti:
Millaisella menetelmällä fysioterapeuttisi jalkasi tutki?
Kauan sitten, jalkojenhoitaja mittaili lantion luitteni asentoa ja kauppasi minulle juuri kertomasi mukaiset pohjalliset varustettuna lyhyemmän puolen korotuksella. Käytin niitä, kunnes toinen poksahti halki ja uusia en ole ostanut.
Kiropraktikko taas väänteli selän skolioosia suoraksi ja sanoi, että koroketta ei pidä käyttää, se vain pahentaa asiaa koska pituuseroa ei oikeasti ole.
Olen taipuvainen uskomaan kiropraktikkoa, koska kenkien kuluminen on tasoittunut sen jälkeen, kun selkä hoidettiin. Olisin ennen tarvinnut 2 oikean jalan kenkää siinä ajassa kun vasemman pohja kului niin, että olisi aika vaihtaa. Nykyisin eron vielä huomaa pidemmän käytön jälkeen, muttei ole läheskään entistä tasoa.
Lenkkareiden suhteen olen myös päätynyt jättämään halpakengät hyllyyn, mutta työkengät on vaikea valinta. Tällä hetkellä köpöttelen puukengillä, on ainakin tukevat vaikkei ehkä nivelten toiminnan kannalta parhaat mahdolliset. Sivuttaissuunnassa nilkat on löysät, piikkikoroilla (matalillakaan) en pysty edes seisomaan!
Työsuhde on määräaikainen, joten hommasta luopuminen kävisi helposti. Eri juttu sitten, löytyykö sitä kevyempää vaihtoehtoa. Terveys ja liikuntakyky on mittaamattoman arvokas asia...sitä tuskin kannattaa uhrata. No, lääkärille voisi kuitenkin mennä valittelemaan vuodenvaihteen jälkeen, kun kerran työsuhde-etuihin kuuluu.
Kiitos kommenteistanne ja hyvää joulua itse kullekin :)fysioterapeutti katsoi ja alkoi sitten väännellä ja käännellä. kokeiltiin kaikkia liikkeitä (jotka minä itse tein) ja hän kommentoi, mitkä liikkeet tein virheasennosta johtuen väärin. lopulta harjoiteltiin tekemään liikkeet oikein, alkaen jostain niin yksinkertaisesta kuin tuolilta nousu=)
mitään pikaista diagnoosia en saanut, vaan aikaa oli varattu ainakin tunti.
- kierukkavikakin
Minusta nuo oireet sopivat muuhunkin, vaikka nivellpussin pullistumaan tai nivelkierukkaan.
Voisiko olla... ? K.o. vaivat voivat tulla muutankin kuin tapaturmaisesti.
PS taas on kysyjä, joka ei anna iästään mitään vinkkiä. Oletettavasti kuitenkin elle 70 :) kun on vielä töissä. On sillä nyt kuitenkin joku ero kysyykö asiaa kaks- vai kuuskymppinen:(((- t***a
..45 v. Nivelrikkohan ei lukemani perusteella ole yksin vanhojen vaiva, joten en ikääni esitellyt.
Olin parikymppinen, kun valittelin silloisen työpaikkani lääkärille selkäkipua. Lääkärin ensi kommentti kuului:"ei noin nuorella voi olla selkä kipeä!" Kivut alkoivat jo 15-16 vuotiaana, joten ikä ei takaa terveyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417014
- 323948
- 463367
- 402959
- 172736
- 372238
- 162196
- 412153
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472107- 402068