Kuka määrää mitä ostat

Paloma.se.co

joululahjaksi perheellesi/läheisillesi? Olen kurkkua myöten täynnä lahjatoivomuksista: joka pieninkin yksityiskohta pitää olla lahjansaajan maun mukaan sommiteltu. Mistä kaupasta, mitä laatua, mitä väriä, kokoa, hintaluokkaa...("ja sitten mun miehelle et osta mitään tyhmää käytännön lahjaa, ne me ostetaan itse"), ja sitten YKSI lahjoista saa olla ylläri...

Olen kohta 60, kasvattanut lapseni aikuisiksi, asunut kolmessa eri vieraassa maassa, käynyt koulut ja korkeat, osaan vaikka mitä, mutta minuun ei voi luottaa että osaan ostaa edes yhden sopivan joululahjan perheeni jäsenille! Lahjalistat ilmestyvät meileihini referenssinumeroineen jo lokakuun puolessavälissä ja mitään itsekeksittyjä variaatioita ei saa olla.

Ensi jouluna meillä on uudet säännöt. En esitä enkä ota vastaan lahjatoivomuksia. Yksi lahja jokaiselle, 50 euron raja.

37

1267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pirre*

ei meillä vaadita, lahjat ansaitaan - jos kerran..

En antas mittää lahjoja.. mie..:))

• ne ansaitaan? Olemalla kilttejä? Kilttejähän tää munkin jälkikasvu on ja joulu tuntuu niin suurelta ja lahjat niin tärkeiltä, mutta se on nyt lyönyt pahasti yli. Mammaa pitää nyt neuvoa ja kontrolloida joka lähdössä ettei se nyt toheloi anopin lahjan suhteen jne...siis meillä on nyt se vaihe jolloin tyttäreni yrittää olla äiti minulle...

• susa51

Kauheaa mielestäni, eikö lahjojen pitäisi olla pukin tuomia ja ylläreitä? Jonkin verran minäkin tosiasiassa kuuntelen toivomuksia, lähinnä nuorimmaltani. Isompi ei kehtaa laatia mitään listaa enää. Aina on meillä lahjoja annettu ja onhan ne ansaittu kaikki.

• Pirre*
        Paloma.se.co kirjoitti:

ne ansaitaan? Olemalla kilttejä? Kilttejähän tää munkin jälkikasvu on ja joulu tuntuu niin suurelta ja lahjat niin tärkeiltä, mutta se on nyt lyönyt pahasti yli. Mammaa pitää nyt neuvoa ja kontrolloida joka lähdössä ettei se nyt toheloi anopin lahjan suhteen jne...siis meillä on nyt se vaihe jolloin tyttäreni yrittää olla äiti minulle...

Nauratti tuo "yrittää olla äiti jne..", sillä nuorempi tytöistämme on oirehtinut samoin :)), toisaalta se on huvittavaa, mutta myös ärsyttävää; ollaankohan me nyt siinä murkkuikäisen "asemassa" :)

Niin, en tarkoittanut mitään kilttinä olemista, vaan ettei lahjoja voi vaatia, tai ei pitäisi - minusta.

• Puidenhalaaja
        Paloma.se.co kirjoitti:

ne ansaitaan? Olemalla kilttejä? Kilttejähän tää munkin jälkikasvu on ja joulu tuntuu niin suurelta ja lahjat niin tärkeiltä, mutta se on nyt lyönyt pahasti yli. Mammaa pitää nyt neuvoa ja kontrolloida joka lähdössä ettei se nyt toheloi anopin lahjan suhteen jne...siis meillä on nyt se vaihe jolloin tyttäreni yrittää olla äiti minulle...

Mieluisten lahjojen ostaminen on tosi vaikeaa. Ja on kurjaa, jos vastaanottaja kiittää kauniisti mutta piilottaa lahjan jonnekin yläkaappiin,josta se otetaan esille kun lahjoittaja tulee kylään. Rahaa menee ihan hukkaan. Siinä mielessä on tietysti ihan järkevää, että tyttäresi opastaa sinua ettei niin kävisi. Kertoohan se avoimista suhteista kun hän uskaltaa toimia näin.

Minä en oikein ymmärrä tuota lahjajuttua. Ostan itse mitä tarvitsen ja jos pidän jotain juhlia niin ilmoitan että lahjoja ei saa tuoda. Aika tylsää ja arkista, joo, mutta elämä on.

• vain

..joululahja sinulle, jos haluat kuunnella Suomen uutiset, yn muuta livenä, ? Kun tämä palvelu on viimeinkin saatu Suomesta maailmalle netin kautta. ;)

http://www.yle.fi/livestream/radiosuomi.asx

Itse en osta lahjaa, en liioin odotatkaan sellaista.

• laitetaan talteen!

Ei kyllä minusta lahjojen antaminen ja saaminen kin on sinänänsä ihan mukavaa, mutta ilman sääntöjä, ylläreinä ja mitä itse haluan lahjoittaa.

• vain
        Paloma.se.co kirjoitti:

laitetaan talteen!

Ei kyllä minusta lahjojen antaminen ja saaminen kin on sinänänsä ihan mukavaa, mutta ilman sääntöjä, ylläreinä ja mitä itse haluan lahjoittaa.

Ja kun tämän Suomen liveradion "löysin" netistä,
        se on kuin olisin saanut tänä vuonna joululahjan.

Tuo radio on koko ajan auki kun olen koneella.

Tosin minulla on 1500 eri TV - ja radio kanavaa ympäri maailmaa,
        eri kielillä, on myös Ruotsin kanavat...

Tulee niin kotoinen olo tuosta Suomen kanavasta. ;)

• vain
        vain kirjoitti:

Ja kun tämän Suomen liveradion "löysin" netistä,
        se on kuin olisin saanut tänä vuonna joululahjan.

Tuo radio on koko ajan auki kun olen koneella.

Tosin minulla on 1500 eri TV - ja radio kanavaa ympäri maailmaa,
        eri kielillä, on myös Ruotsin kanavat...

Tulee niin kotoinen olo tuosta Suomen kanavasta. ;)

Tuo tarjoaa tuollaista lisuketta kuin

( mfplat.dll )

Tuo on ihan OK, eli ei ole mikään virus tai vakoiluohjelma, tai muu se tulee koska pitää hyväksyä tuon kanavan vaikka Media Playeriin.

Tuosta voi katsoa mitkä lataukset on todettu 100% vapaaksi viruksista ja vakoiluohjelmista Windowsin Media Playeriin,...

http://finnish.toggle.com/lv/software/virusreport/kl24020.htm

• joulupukki
        Paloma.se.co kirjoitti:

laitetaan talteen!

jättää jakamatta lahjasi !
        Lahjat annetaan hyvästä sydämestä !

• joulupukki kirjoitti:

jättää jakamatta lahjasi !
        Lahjat annetaan hyvästä sydämestä !

minusta on vain kivaa anta ja saada...lahjoja. Olin stressattu lahjahelvetin selvityspuuhissa kun kirjoitin tuon aloitteen. Vaatimusten yksityiskohtaisuus rassasi pahasti...mutta nyt alkaa olla homma taas kerran hanskassa.

• Puidenhalaaja

Kyllähän lahjojen jako on sellainen ihana ohjelmanumero, että sen takia jotakin aina sinne kuusen alle laitan. Eivät ole pahasti moittineet minun arkisia lahjojani. Silitysrauta on nyt paketoituna, saas nähdä tuleeko kommentteja;) Toinen poika toivoi oikein hyvää sienikirjaa ja sellainen on nyt paketoituna sieniveitsen ja korin kera. Toinen ei esittänyt toiveita, aina se vähän naureskelee äiren keksinnöille, mutta on kuitenkin ihan tyytyväinen. Veljelleni ostan aina jotakin vaatetta, nytkin on pehmonen paketti valmiina. Ja suklaata tietysti kaikille, siitähän se joulutunnelma tiivistyy, kun oikasee sohvalle kirja kädessä ja suklaarasia käden ulottuvilla.

Nuo sinun uudet sääntösi tuntuvat oikein hyviltä. Lapsesi eivät ehkä välttämättä ole ihan tätä mieltä...

• koko perheen voimalla...puolitoistavuotiaalle lapsenlapselleni (en tietenkään osaa ostaa niin tärkeää lahjaa itse). Katsastettiin rumpusetit, keyboardit, pulkat, kelkat, päädyin sitten lopulta Fisher Pricen farmiin (Fisher Price, Brio yai Playskool on sallitut lelumerkit), sen keyboardin saan ostaa sitten parin vuoden päästä kun muksu ylettyy laittaa sormensa kielille.

Mä saisin varmaan silitysraudasta päähäni jos sellaisen antaisin lahjaksi...liian tylsä!

• Puidenhalaaja
        Paloma.se.co kirjoitti:

koko perheen voimalla...puolitoistavuotiaalle lapsenlapselleni (en tietenkään osaa ostaa niin tärkeää lahjaa itse). Katsastettiin rumpusetit, keyboardit, pulkat, kelkat, päädyin sitten lopulta Fisher Pricen farmiin (Fisher Price, Brio yai Playskool on sallitut lelumerkit), sen keyboardin saan ostaa sitten parin vuoden päästä kun muksu ylettyy laittaa sormensa kielille.

Mä saisin varmaan silitysraudasta päähäni jos sellaisen antaisin lahjaksi...liian tylsä!

Pitääköhän unohtaa se silitysrauta pois sieltä kuusen alta - voi sattua aika pahasti... Onhan se aika vihjaileva lahja. Nuorempi poika on boheemi tyyppi ja äitee tietysti toivoisi siihen asiaan jotain muutosta. Jaa-a (miettii).

Suvussani on kyllä perinteitä arkisille lahjoille. Isäkin osti kerran äitienpäivälahjaksi kuokan. Äiti vaan naureskeli ja otti melkein välittömästi käyttöön. Siitä lahjasta oli hyötyä ja hupia pitkään...

• sinuna minä

en ostaisi heille yhtään mitään!
      Lahjoja ei vaadita, niitä saadaan ja niiden kuuluu olla yllätyksiä. Ikäisenäsi ja kouluja käyneenä sinun kyllä tulis tietää tämä jo. Rauhallista joulua toivotellen.

• katso miten niitten

naamat venähtää ja sano,kerro suoraan, että nyt meni liian pitkälle!

• Tuntuu hyvin pahalta puolestasi.

• 60,6v

Meillä on ratkaistu lahjapulma jo 10 v siten, kun lapset pois muuttivat.

Tänä jouluna se on, mennään nettiin, siirretään tililtä, jokaiselle lapselle xxx €.

Lastenlapsille on ostettu vanhempien listan mukaan lahjat,
      lahjojen hinnat lasketaan pääluvun mukaan,
      joka saa pienemmän summan, se myös tilitetään rahana.

• Pirre*

rahaa lastenlasten lahjoihin, mutta niin että sama summa/per pää.

Aikuisten kesken emme vaihda lahjoja, vain kukkia ja suklaata tms. hyvää..

Äidille ostan, tai ostin ihan oikeat lahjat, hän on pian 80 ntä ikäinen.

• Xinorina

suupielessä luin tuosta sun lahjamylläkästä. En pahalla, sieluni silmillä vaan näin tilanteen. On varmaan aikaa vievää ja miettimistä vaativaa lahjan toivojillekin. Ymmärrän, jos sinua ei huvita yhtään. Minä saisin hermoromahduksen tuollaisesta.
      Meillä on tämä joukko niin pieni ja vanheneva, että vuosi vuodelta lahjakasa on kutistunut. Monena vuonna on sovittu, ettei yhtäkään lahjaa hommata, ja nyt ollaan jo tosi lähellä tavoitetta. Jotain pientä, kynttilää tai suklaarasiaa, annetaan jos pyhinä tapaillaan.
      Ehkä sitä kuitenkin aatonaattona jotakin innostuu ihan parille läheisimmälle ostamaan. Mutta saa olla ostamattakin.

Hyvä päätös tuo yksi lahja per henkilö. On sitä siinäkin juoksemista, jos väkeä on paljon.

Joulurauhaa!

• itse kirjoittanut

koko tekstin, tutulta tuntuu
      joululahja-hässäkästä sanoi jälkikasvu että haluaa saada sellaiset lahjat nyt aikuisena kuin haluaa kun ei koskaan saanut lapsena päättää ja lastenlapset pitää saada kaikki mitä he eivät itse koskaan saaneet jouluna, niin että lapset määrää ja päättää
      "ruotsalaislapset" ovat poispilattuja

• Kaivanto

minua, kaikkein vähiten siinä onnistuisivat lapset.

Joulurahaa kaikille lapsille, vain lapsille. Helpoin ja varmin ratkaisu; ei tarvitse piilotella, vaihtaa tai palauttaa. Eikä antajan hiostaa itseään tungoksessa ja saada hermoromahdusta tavarataloissa. Lahjan saaja sitäpaitsi voi kertoa lahjan arvon n. 1,5:llä, kun menee tuhlaamaan lahjansa joulun jälkeen alennusmyynteihin.

Poikkeuksen tästä tekisivät sen ikäiset, jotka ovat vielä uskossa joulupukkiin. Tällä hetkellä meillä ei ole kuin yksi, 25-vuotias.

• idea,

jos ei lahjojen osto todellakaan huvita eikä mieltä hersytä.

Lahjoja jos annetaan, niin yllätyksiä niiden pitää olla. Eihän niissä muuten mitään lahjaa ole, eikä kukaan antajanakaan halua olla tavara-automaatin ominaisuudessa, vaan itse kehitellä miellyttäviä yllätyksiä läheiselle.

Tavarataloissa hikoilemisesta, vähimmällä pääsee, kun tilailee kamppeet ja romppeet nettikaupoista. Valikoimaa on enemmän kuin missään ostoskeskuksessa, hintoja voi vertailla ja tavara tuodaan postiin tai ovelle asti laskun kera. Yhtään ei hiota! Vaikka hikihän se laiskan maatessa.. ;)

• Jermuxi tms.

Kaikki esittää lahjatoiveensa ja sitten mä käyn hakeen niistä ne, mitä mä haluan antaa. En kuuntele mitään urputuksia. Itselleni ostan luultavasti nyt auton, koska mäkin teen kaikenlaista pitkin maailmaa ja juurooppaa. Niiiiiiiiiiiiiiiiiin!

• Diktatuuri!

En ole koskaan ostanut yhtään ainoaa joululahjaa.

Avioiduttuani on vaimo hoitanut sen puolen.

Aivan alkuun hän vihjaisi toivovansa jotain lahjusta.
      Ei suostunut kertomaan mitä.

Delegoin koko revohkan, hänen omat lahjansa mukaan lukien, hänelle.
      Kaikki perheen rahat yhteisellä tilillä ja rinnakkaiset luottokortit.

Hänen esitellessään hankintojaan olen nyökytellyt viisaan näköisenä (ainakin yrittänyt).

• minäNN

kun olet suloisen tylsä!(nyökyttele !)

• Puidenhalaaja

...taisi olla siinä. Kiteytettynä.

• Diktatuuri!
        Puidenhalaaja kirjoitti:

...taisi olla siinä. Kiteytettynä.

Joulu- ja merkkipäivälahjusten hankinta ja tekstiilihuolto ovat nitä harvoja elämän alueita joista olen pysynyt erossa myös virallisen parisuhteemme 38-vuotta.

Vastuujako tuntuu toimivan!

Olen toki ostanut lahjuksia mutta ne ovat olleet "oikeita" ylläreitä.

• lahjus
        Diktatuuri! kirjoitti:

Joulu- ja merkkipäivälahjusten hankinta ja tekstiilihuolto ovat nitä harvoja elämän alueita joista olen pysynyt erossa myös virallisen parisuhteemme 38-vuotta.

Vastuujako tuntuu toimivan!

Olen toki ostanut lahjuksia mutta ne ovat olleet "oikeita" ylläreitä.

..laiskuutta, vaan suurta viisautta. Hyvin olet leiviskääsi hoitanut.

• kiike

minä määlään ja piste.

• enää

En laita lapsilleni lahjoja, miksi laittaisin, heillä on kaikkea mitä tarvitsevat. Minun rahani eivät riittäisi, minkään sellaisen ostamiseen, että asialla olisi merkitystä. Lapset eivät edes odota saavansa lahjoja, ainoat lahjat ovat sukkia ja lapasia lastenlapsille, ja tiedän, että niille on käyttöä.
      Aikuisten ihmisten lahjominen on minusta naurettavaa, ostetaan jotain, minkä toinen siirtää kaappin kätköihin ja ihmettelee, että mitähän tuollakin tekisi, tuhlausta suoraan sanottuna.
      Tuo, että annetaan selvät ohjeet, mitä pitäisi saada lahjaksi, tuntuu lähinnä kerjäämiseltä.
      Olen aina ollut vastarannankiiski näissä lahja-asioissa, kaupallisuus tympäisee.

• lopettaa koko krääsän paketoimishomma. Toisaalta jos halua jatkaa traditiota niin lahjakortti johonkin suosikkikauppaan voisi olla paikallaan. Tai sitten lahjoittaa koko rahasumma mitä on käyttänyt hyväntekeväisyyteen...

• onhan noita
        Paloma.se.co kirjoitti:

lopettaa koko krääsän paketoimishomma. Toisaalta jos halua jatkaa traditiota niin lahjakortti johonkin suosikkikauppaan voisi olla paikallaan. Tai sitten lahjoittaa koko rahasumma mitä on käyttänyt hyväntekeväisyyteen...

osta vuohi...mitä niitä nyt onkaan...

• paa pankkiin!

• osta yksi nyt

• Diktatuuri!

Lapsillemme vaimo kutoo? puikoilla langasta vaatekappaleita.

Matkoilta hän ostaa jotain, mielestään heille sopivaa, paikallista, helposti kuljetettavaa ja ilmeisen halpaa.

Muu lahjominen liittyy lahja- ja perintöverojen ennakkoon varautumiseen.
        Ei kuulu tähän yhteyteen.

• koko syksyn kutonut
        Diktatuuri! kirjoitti:

Lapsillemme vaimo kutoo? puikoilla langasta vaatekappaleita.

Matkoilta hän ostaa jotain, mielestään heille sopivaa, paikallista, helposti kuljetettavaa ja ilmeisen halpaa.

Muu lahjominen liittyy lahja- ja perintöverojen ennakkoon varautumiseen.
        Ei kuulu tähän yhteyteen.

tumppuja ja sukkia ja pipoja, ne saa riittää lahjoiksi aikuisille lapsille. Tyttärenpojalle, pian 3-vuotias, ostimme pyörän ja pyöräilykypärän, koska suksille ei ole oikein käyttöä kun ei ole luntakaan.
        Lahjalistoja ei meillä tunneta. Synttärilahjat voivat sitten olla jotain spesiaalimpaa tai rahana sen minkä voi verotta antaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      101
      1011
    2. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      57
      959
    3. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      61
      820
    4. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      143
      768
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      65
      685
    6. 78
      541
    7. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      89
      528
    8. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      99
      519
    9. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      39
      518
    10. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      40
      516
    Aihe