Aikeissa hommata uusi tai vähän käytetty Focus ST170 (127 kW), Seat Leon 1,8 20 VT TS (132 kW) tai VW Golf 1,8 GTI Turbo (110 kW).
Asiantuntevia kommentteja puolesta tai vastaan, pliis! Kuinka onnistuu virittäminen, mitä maksaa ja mikä on hyöty/haitat? Focusta tuskin paljoa pystyy kiusaamaan, kun antaa max.tehot 7000 r/min eikä turboa ole. Leonia näiden keskustelujen perusteella käsittääkseni helpohkosti viritettävissä. Golf taas häviää jo lähtökohdiltaan sorvin tehomäärissä, vaan miten on pajalla käynnin jälkeen.
Focuksen laatuongelmat (kitit putoo yms.) luulis olevan mennyttä, koska on jo kait viides mallivuosi menossa, miten on? Entäs Seatin talviominaisuudet, varsinkin lämppäri kuulemma heikko? Neliveto-Leon olis toki kuningas, mutta jäänee ostamatta kuitenkin.
Kauppaan johtaneista vinkeistä (oli se pirssi sitte mikä tahansa) tarjotaan välittömästi parit kaljat.
Focus ST170 vs. Leon 1,8 20VT TS vs. Golf 1,8 Turbo
13
12290
Vastaukset
- Seat Leonin omistaja
koska se on ylivoimaisesti fiksuin ostos näistä. Fordista olen kuullut niin paljon laatuongelmia, että se on jo sitä myöten siinä (varsinkin kuin turbo puuttuu). Väittävät, että Golfissa on enemmän vikoja kuin Leonissa. Lisäksi Leonissa on isompi turbo kuin Golfissa. Leonissa on kuusilovinen laatikko kun taas Golfissa on viisilovinen. Hinnat Golfissa ja Leonissa on suunnilleen samat, mutta Leonissa on huomattavasti enemmän varusteita vakiona (lisäksi Leon on viisiovinen). Virittäminen näissä autoissa on yhtä helppoa, mutta ed. mainittujen asioiden vuoksi Leon kestää viritystä ilman mitään muutoksia 225 hevosvoimaan asti (näin on suositeltu), kun taas Golfissa ehdoton maksimi ilman muutoksia on 210 hevosvoimaa. Lastuista kannattaa ostaa ABT:n lastu, joka maksaa alle 10 tonnin mummon markkoina. Hyötynä mm. suurempi vääntö ja parempi kiihtyvyys, mutta haittoina suurempi bensan kulutus ja paras vääntö alakierroksilla nousee 1 950:stä n. 2 200:een. Seatin lämppäri ei ole kovin hyvä (ei ole Audi A3: kaan), mutta ilmastointi auttaa asiaa, joka on vakiovaruste. Lisäksi maksaisin vähän väliä (n. 450 euroa), jolla saat manuaali-ilmastoinnin tilalle automaatti-ilmastoinnin. Suurin Seatin ongelma on takakontin lukon jäätyminen, mutta sen takia EI kannata kauppaa jättää tekemättä. Kaupat on jo varmaan kohta tehty, joten lähetä ne kaljat vaikka Ivalon Essolle.
- 20VT
Saattaa kuulostaa pilkunviilaukselta, mutta Leonin turbo on sama(nkokoinen) K03 kuin Golfissa, vain hieman viritelty versio. Tehoa ei Golfista eikä Leonista saa ihan mainostamiasi tehoja pelkällä lastulla, ainakaan vaarantamatta turboa. Ongelma lastuvirityksessä on, ettei yli 5000 kierroksen oikein saavuteta mitään etuja, sen sijaan vääntö kasvaa kyllä reippaasti.
Itse asiasta, Fordin, Golfin ja Leonin paremmuudesta, olen täysin samaa mieltä, siksipä Leoniin päädyin. Kunnon koeajo vaan kaikista, sillä se oma mieltymys selviää. Ford oli kyllä paha pettymys, ei paljoa poikennut taannoisesta 2-litran Focuksestani... - kontsa
Tanakkaa tekstiä! Mieltä ilahduttaa tuo pieni lisäkiusausmahdollisuus. Onko kuulopuheita osien hajoilusta/ennenaikaisesta kulumisesta tuon muutaman kymmenen pollen tehonnoston ansiosta?
Jos ET Seatin myyntimies, pitänee vinkata Tornion kaljarekkaa käymään kurvi Avvilin Essolla. Sen jälkeen suosittelisin automyyjäksi ryhtymistä!
Liikkeet kilpailutukseen, missä porukat tehneet hyvin tingittyjä kauppoja? - Asiantuntijalle
20VT kirjoitti:
Saattaa kuulostaa pilkunviilaukselta, mutta Leonin turbo on sama(nkokoinen) K03 kuin Golfissa, vain hieman viritelty versio. Tehoa ei Golfista eikä Leonista saa ihan mainostamiasi tehoja pelkällä lastulla, ainakaan vaarantamatta turboa. Ongelma lastuvirityksessä on, ettei yli 5000 kierroksen oikein saavuteta mitään etuja, sen sijaan vääntö kasvaa kyllä reippaasti.
Itse asiasta, Fordin, Golfin ja Leonin paremmuudesta, olen täysin samaa mieltä, siksipä Leoniin päädyin. Kunnon koeajo vaan kaikista, sillä se oma mieltymys selviää. Ford oli kyllä paha pettymys, ei paljoa poikennut taannoisesta 2-litran Focuksestani...Olen kuullut, että Leonin turbo olisi vähän isompi kuin Golfin turbo - en ole asiasta itsekään ollut täysin vakuuttunut. Ei olekaan kyse pelkästä lastun vaihdosta, vaikka se ehkä siltä kuulostikin. Tarkoitin esim. sitä, että EI tarvitse uutta laatikkoa eikä esim. jarruihin tarvitse tehdä muutoksia jne. Lastun hinta ekassa viestissä sisälsi tietysti työt.
- Seat Leon
kontsa kirjoitti:
Tanakkaa tekstiä! Mieltä ilahduttaa tuo pieni lisäkiusausmahdollisuus. Onko kuulopuheita osien hajoilusta/ennenaikaisesta kulumisesta tuon muutaman kymmenen pollen tehonnoston ansiosta?
Jos ET Seatin myyntimies, pitänee vinkata Tornion kaljarekkaa käymään kurvi Avvilin Essolla. Sen jälkeen suosittelisin automyyjäksi ryhtymistä!
Liikkeet kilpailutukseen, missä porukat tehneet hyvin tingittyjä kauppoja?"Broidin" kaveri on sanonut, että EI ole sen arvoista nostaa auton "hevosia" pari kymmenellä suhteessa hyötyyn. Olen itsekin miettinyt tehojen nostoa, mutta olen toistaiseksi unohtanut niitten noston. Ehdotin sulle ABT:n lastua, koska olen kuullut enemmän ja vähemmän huonoja uutisia muiden lastujen toimivuudesta, mm. vedet tulleet koneeseen (tosin johtuu myös lastun asentajasta, mutta kuitenkin). Lisäksi pienenä vinkkinä, että tingi auton ovh:sta varusteineen noin 7 - 8 prosenttia - myyvät tällä alennuksella kun vähän maltat tinkiä. Tällä alennuksella saat auton ainakin MetroAuto Viikistä ja Espoosta. Varaudu huonoon asikaspalveluun tietyiltä osin.
- 20VT4
Seat Leon kirjoitti:
"Broidin" kaveri on sanonut, että EI ole sen arvoista nostaa auton "hevosia" pari kymmenellä suhteessa hyötyyn. Olen itsekin miettinyt tehojen nostoa, mutta olen toistaiseksi unohtanut niitten noston. Ehdotin sulle ABT:n lastua, koska olen kuullut enemmän ja vähemmän huonoja uutisia muiden lastujen toimivuudesta, mm. vedet tulleet koneeseen (tosin johtuu myös lastun asentajasta, mutta kuitenkin). Lisäksi pienenä vinkkinä, että tingi auton ovh:sta varusteineen noin 7 - 8 prosenttia - myyvät tällä alennuksella kun vähän maltat tinkiä. Tällä alennuksella saat auton ainakin MetroAuto Viikistä ja Espoosta. Varaudu huonoon asikaspalveluun tietyiltä osin.
Omat kokemukset ja kaikkien muidenkin, joiden tiedän Leonin lastuttaneen ovat erittäin hyviä. Juuri hyöty/huvi kulutettuihin euroihin verrattuna on parasta mitä voi "lisävarusteena" vakioleoniin hankkia.
Ajokokemuksia ei ole kuin Upsoluten ja REVOn versioista, mutta niissä ei ainakaan perstuntumalla eroa huomannut ja hyvin on ainakin tuo ensimmäinen toiminut reilun vuoden aikana. Jälkimmäisessä ei edes tarvita varsinaista "asennusta" eli aika helppo homma nykyään. - jakk_
Leon irrottaa ~210hp ja 310Nm pelkällä Lastulla/ohjelmoinnilla neloskoppanen golf uudemmalla motilla sama määrä, vanhaan mottiin eroa on että siihen on tullut vvt eli imuventtiilien ajoitus, ~ 230hp se turbo hönkääkin (k03s) jota käytetään leon, a3 ja kolffi. jossei tunnu riittävältä (ei tietenkään) niin sitten vaan garrettin gt sarjasta 28rs tai 2871r jonka jälkeen etupyörille tulee jo liikaakin? :D ~4000-6000€ joutuu noihin tykittää rahaa mut se o sen arvoista.... myöskin se nelikon haldex kytkin on joillakin tutuilla alkanu vittuileen ku on lyöty yli 250hevosta. joo ei muuta moro. turbottomia vehkeit o turha miettii jossei ne oo jotain merZuja tai beamereita. takaveto takaa huvin neliveto pidon ja etuveto on vaan etuveto
- Toledo
Itselläni ei ole kokemusta Leonista, mutta Toledosta kylläkin. Viittaan Toledon rengasmeluun ja tuulen suhinoihin. Leon on muotoilultaan hyvin pitkälle sama kuin Toledo, joten voi olla, että tuulen suhinaa voi ilmetä..samoin tuo Toledossa oleva rengasmelu on todella äänekäs. Focusta on moitittu aina äänekkääksi rengasmelujen puolelta, mutta kaikki koeajamani Focukset ovat olleet huomattavasti hiljaisempia kuin Toledo!
http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=95&conference=579&posting=22000000000760653- toledisti
En sanoisi että Leon/Toledo on sen meluisampi kuin muutkaan hintaluokkansa autot. Paljon on kiinni rengasvalinnasta ja siitä, minkä arvon auton meluttomudelle antaa. Suomen olosuhteissa rengasmelu on leveärenkaisissa nykyautoissa yleisenä vitsauksena, koska moottoritila on niin hyvin äänieristetty.
Tämän ketjun yläpäähän kertoisin, ettei Leonin/Toledon lämmityslaitteessa sinänsä vikaa ole. Syynä niukan lämmöntulon vaikutelmaan voi olla moottorin hidas lämpeäminen talvella. Tämä ominaisuus on tietyissä VAG-konsernin malleissa, lähinnä moottorityypistä riippuen. Puhun bensakoneista, diesel on aivan oma lukunsa. - Seat laatua
Itselläni Leonissa, vuosimalli 2001, renkaiden (GoodYear F1) "mitat" 225/45/17", jotka pitävät kyllä meteliä enemmän kuin talvirenkaani (Nokia Q), "mitat" 205/55/16". Syitä mm. kesärenkaiden matalaprofiilisuus verrattuna talvirenkaisiin ja se, että kesärenkaat ovat paljon kovempaa seosta kuin talvirenkaani. EI Seatin ääniristys olekaan mitään luksus -autojen luokkaa eikä ole ollut tarkoituskaan. Tuulen suhinaa en ole älyttömästi havainnut, mutta konehuoneen puolelle tuuli jää ikään kuin pyörimään, ja se pitää "ikävää" meteliä.
- Autoilija
Tein samaa vertailua reilu vuosi sitten 30-35th euron urheiluvaunuista. Parissa kuukaudessa tuli käytyä läpi mm. seuraavia autoja: Focus ST170, Golf GT, Audi A3 1.8T, Volvo S40 T4, Honda Type-R, Peogeot 206 GTI, Opel Astra Bertone, Skoda Octavia, Toyota Corolla T-Sport, Citroen Xsara VTS, Seat Ibiza Sport ja Leonin VT ja Cupra mallit. Jatkoon otin aika selkeästi Leonit, Volvon ja Hondan ja syyt samoja kuin muidenkin meilit jo kertoivat, että samalla rahalla tarjoavat enemmän tai sitten minimiehdot eivät täyty esim. että auto on liian hidas (VTS ja 206).
Vertailin yhdeksää autoa omatekoisella painotetulla vertailulla, jossa pääosa-alueet olivat seuraavat:
Suorituskyky, ajo-ominaisuudet ja turvallisuus, varustelu,ulkonäkö,takuu ja hinta&korko.
Suorituskyvyn sisällä alakohdat olivat kiihtyvyys,hp,neliveto,vääntö max&ala,alusta ja huippunopeus.
Ajo-ominaisuuksista arvostin aika paljon (enkä syyttä) ajonhallintaa, luistonestoa, jarruvoiman tasausta.
Merkitys oli suuri myös ns. perstuntumalla eli kävin pitkillä tyypeillä testaten monia asioita parhaista viidestä. Mm. ajo-ominaisuudet pitää kokeilla, koska sporttialusta esim. Toyotassa on...siis ei ole. Samoin se kuskin istuinpaikka varsinkin penkin osalta on erittäin tärkeä.
Voittaja selvisi loppujen lopuksi helposti ja keltainen neliveto löytyi Lahdesta, kun taasen Metro-Auton mainittu palvelu oli aika erikoista.
Tekevät muuten sitä, että tilaavat asiakkaan toivomin varustein auton tehtaalta, pitävät hetken "myyjän" hallussa ja voivat sitten myydä halvemmalla esittelyautona. En varmasti ostaisi, koska sillä on varmasti ajaneet kokeilijat, joilla ei ole mitään väliä autosta...
Eikä muuten lämppärissä ole mitään vikaa...tosin mulla on yllättävän hyvä jälkiasennettu automaatti-ilmastointi eli suosittelen ehdottomasti jonkun toisenkin kehumaa Climatroniccia tai Diaviaa (vielä parempi).
ESP on ajossa ja varsinkin talvella aivan loistava vaikka luulettekin nyt etten osaa ajaa. Ei ole siitä kysymys vaan, että vaikka mikä Porsche tai Bemari jää talvella tai liukkaalla valoista lähdettäessä, jos siinä ei ole sutimisen ESP:n tmv. estoa!!! Ja mutkissakin auto pysyy paremmin hallinnassa ja nopeammin. Saahan ESP:n napista pois päältä, mutta mulla ei ole tarvetta polttaa kumia...
Nelivedosta en voi muuta sanoa, kun että kun etupyörä pyörähtää neljänneskierroksen nopeammin kuin takapyörä, pistää Haldex-kytkimellä toteutettu tekniikka nelivedon toimimaan ja auto on unelma ajaa. Hieman tuppaa yliohjaamaan, mutta sekä on vain hyvä, kun se pysyy hallinnassa. Nam!
Nelivedossa on muuten parempi alusta takapään osalta, jossa erillisjousitettu monivarsituenta myös takana. Samoin taitaa jäädytetyt levyt olla vain nelivedossa takana.
Testasin Metro-Auton etuvetoista ja alusta eron todellakin huomaa. Testaa ihmeessä. Etuveto-auto ei niin vakaa mutkissa ja suuremmissa nopeuksissa alkaa olla epävakaa.
Ajattelin itsekkin virittää ja laittaa suuremmat spoilerit ym., mutta sitten mietin hetken, että hitto, toi auto on todella hieno, nopea ja hyvä jo nyt, että miksi? 20000 mummon markalla ne onnistuis. En ole vieläkään tehnyt vaikkei toisaalta olis hilloakaan.
Mikä oli suurin syy, joka ratkaisi VT4:n hyväksi:
kokonaisuus ja neliveto.
Ostopaikoista sen verran, että autoverouudistuksen jälkeen ei taida enää onnistua viime vuonna eri liikkeistä ja eri autoista samojen maksimiprosenttien saanti 4-7%. Autoliikkeet ovat alentaneet liian paljon perushintoja. Mutta mielenkiintoista on, että lisävarusteet maksavat edelleen saman kuin vuosi sitten.
Ennemminkin suosittelen hankintaa luotettavan tuntuiselta yksityiseltä autosta, jota on pidetty hyvin ja ajettu vähän.
Pitäiskön itekkin tyytyä pienempään, kun painaa toi velanmaksu aika lailla...- Peke
Väität et kyseisistä autoista VTS on liian hidas!Perusteleppa.Ite oon VTS:llä kusetellu Audi A3 1,8T:n,Focus ST170:n,Golf GTI:n,Skoda Octavian!
Ehkä alaväännös häviää,mut ku rupee kierrättää,auto alkaa liikahtaa.Ja kyllähän noista autoista VTS on yksi parhaista ajettavuudeltaan.Leon on kyl hyvä auto siitä en väitä vastaan,itellekin sellanen saataa viel tulla.Sais helposti viritettyä ku valmiina turbokone.
- sami
Leon on hintaisekseen kova menemään. Laatu ei tietenkään ole huippua, kuten ei muissakaan tämän hintaisissa alemman keskiluokan autoissa. Leoneissa on kyllä suht paljon vikoja, mutta ne hoituu takuuseen.
Tuota ESP:ta ei Leonissa saa kytkettyä kokonaan pois päältä. Ainakin ABS-jarrutuksessa ESP tulee
mukaan, vaikka ESP kytketty pois käytöstä.
Nelivedossa on selvästi paremmat ajo-ominaisuudet kuin etuvedossa sekä paremmat takajarrut. Etuveto on luonteeltaan puskeva, kun taas neliveto neutraali/kevyesti yliohjaava. Ja
neliveto on suuntavakaampi. Talvella nelivetoa on helppo viedä kaasulla luistossa (lastu auttaa).
Lastuista sen verran, että kulku paranee merkittävästi. Yllä väitettiin lastun tuovan mitättömän hyödyn 5000 kierroksen jälkeen, mutta tämä ei pitä täysin paikkaansa (paitsi huonosti ohjelmoiduilla lastuilla/softilla). Lastu auttaa läpi koko kierroslukualueen ja avarammalla pakoputkistolla kone kiertää iloisesti "tappiin". Myöskään polttoaineen kulutus ei käytännössä nouse, mielummin päinvastoin. Riippuu tietenkin lopulta ajotyylistä, mutta jos hyödyntää lisäntyneen väännön kulutus laskee.
Leon 1.8t on varmasti parempi kokonaisuus kuin Focus ST170 tai Golf 1.8t. Golfissahan on "vain" 5-vaihdetta, sekä pienemmät jarrut ja pienempi turbo kuin Leonissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463202Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232738- 442553
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871505- 391330
- 821199