Olen 29-vuotias naisihminen, ja minulla on jo viikon verran ollut outoja pelottavia oireita. Kaikki alkoi, kun vasenta peukaloani alkoi nykiä elohiiri. Muistin jostain lukeneeni, että elohiiri voi olla merkki neurologisesta sairaudesta ja varmistin asian vielä netistä. Se mitä luin sai minut hermostumaan entistä enemmän. Elohiiren sanottiin nimittäin olevan usein MS-taudin tai ALS:in ensioire. Luettuani huolestuttavat tiedot, elohiiret alkoivat tuntua molemmissa jaloissani erityisesti reisissä ja säärissä. Nuo tuntemukset ovat nyt tuntuneet jo melkein viikon.
Jaloissani tuntuu elohiiriä jatkuvasti, mutta ajoittain myös käsissä ja joka puolella vartaloa. Lihakset tuntuu myös olevan hyvin jännittyneet, ja ne väsyvät tavallista nopeammin. Olo tuntuu myös koko ajan jotenkin heikolta. Ulkona viluttaa, vaikka lämpötila on plussan puolella. Tunnen itseni hyvin hermostuneeksi, ja pulssi tuppaa olemaan liian nopea.
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, johon on lääkitys, ja muutama vuosi sitten minulla oli myös paniikkioireita. Oireeni saattaisivat ehkä johtua kilpirauhasesta tai ne voisivat olla psykosomaattisia, mutta mielessäni on suuri pelko, että minuun on iskenyt joku " kanttuveitauti ". Kaikkein eniten pelkään ALSia, mutta ei kai sen oireet näin yhtäkkiä ala ja joka puolella kehoa vai alkaako sittenkin. Kaipaisin asiantuntevia vastauksia, koska en haluaisi pilata jouluani oireiden ja niiden aiheuttaman pelon takia.
Pelottavia oireita
4
9813
Vastaukset
- ...
Kokeile magnesiumia. Mieluiten sitraattia, koska se auttaa toisilla paremmin kuin oksidi. Jos ei auta, käy tarkistuttamassa kilpirauhasarvosi. Muista pyytää TSH ja T4V numeroina. Nopea syke voi johtua kilpirauhasen liikatoiminnasta tai stressistä (kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy joskus noita pakko-ajatuksia tai "neurooseja").
ALS on hyvin harvinainen nuorilla naisilla, joten sitä ei kannata pelätä.- nykii
Minulla on ollut vastaavat oireet nyt jo 12 kk. Olen ollut useamman neurologin tutkittavana ja otettu verinäytteitä laajasti, 4 x ENMG, MRI jne. ja mitään ei ole saatu selville. Nykimiset vain jatkuvat 24/7.
Ei ollenkaan kivaa.
- hommen
Tarinasi kuullostaa tutulta. Itse olin samassa tilanteessa joitakin vuosia sitten. Kaikki alkoi siitä, kun eräs sukulaiseni sairastui (ja sittemmin kuolikin) ALS:iin. Aloin tarkkailla itseäni sairaalloisesti ja kohta nyki jokapaikasta. Nykinät olivat todellisia ja jatkuvia. En kohta osannut ajatella mitään muuta ja olin aivan varma, että sairastan tuota tautia. Elämä oli pelkästään itsensä tarkkailua ja hirveää pelkoa. Sitten piinan jatkuttua jo pari vuotta, tapasin onneksi kokeneen neurologin, jolle kerroin pelostani. Hän suhtautui ongelmaani vakavasti, mutta oli ehdottomasti sitä mieltä, että olen neurologisesti aivan terve. Hän vakuutti minulle, että nykimiset ovat tyypillinen ja yleinen psykosomaattinen oire ja itseään tarkkailemalla voi kehittää itselleen vaikka minkälaiset väpätykset. Pikku hiljaa aloin rauhoittua ja nyt tuntuu uskomattomalta, että päästin itseni tuhon hirveään kierteeseen. Yksi paha virhe oli ehdottomasti kauhutarinoiden ja kaiken maailman lääkäripalstojen lukeminen netissä. Nykyisin en noteeraa nykinöitä enää ollenkaan, kaikilla lihakset nykivät joskus. Suosittelen sinulle rauhoittumista ja oireiden tarkkailun lopettamista. Jos jatkat palstojen lukemista ja oireiden vatvomista, olet kohta hermoraunio. Jos kyse olisi pelkäämästäsi taudista (äärimmäisen epätodennäköista), muut oireet alkavat kyllä ilmoitella itsestään. Rentoudu siis ja unohda koko juttu! Magnesiumia voit toki syödä, usein se vähentää nykinöitä.
- tuskinpa vakavaa
Olen myöskin 29-v. nainen. Mulla on ollut noita nykinöitä 16-vuotiaasta saakka. Aluksi olin varma että kuolen ALS:ään, mutta kun en ole vieläkään kuollut, niin tuskinpa tämä sitä on. Verikokeita on otettu ja ENMG:kin tehty, diagnoosi hyvänlaatuinen lihasnykinä eli "benigni faskikulaatio".
ALS:ään kuuluu myös muita oireita kuten lihasheikkoutta, ja tauti myös usein alkaa juuri jonkin raajan lihasheikkoudella. Nykinät ovat vain yksi oire ja yksinään esiintyessään vaarattomia.
Jos oire jatkuu ja vaivaa, kannattaa toki käydä lääkärissä. Tiedän, että tää on todella v-mäinen vaiva. Nykinöihin on kuitenkin lääkkeitä, jotka usein ainakin helpottaa oloa. Itse käytän karbamatsepiinia vaihtelevalla menestyksellä.
Ja tässä linkki vaivasta kärsivien keskustelupalstoille: www.aboutbfs.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi423047Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452867100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502495Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo472297Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks302081Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451749
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä381600- 461525
- 261361