Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

? 6x9 negatiivien

paperikuviksi

valmistus? Onnistuuko mitenkään scannerilla ja/tai digikameralla. Kopioimalla?

8

1435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä.

      Vaikkapa filmiskannerilla johon mahtuu tuon kokoinen negatiivi. Muista että negatiivi ei saa koskettaa skannerin lasilevyä Newtonin renkaiden välttämiseksi eli tarvitset jonkinlaisen kehyksen negatiivin reunoja tukemaan. Negatiivin on myöskin syytä olla sen verran suora ettei se missään kohtaa pääse lasin kanssa kosketuksiin.

    • Onnistuu - tottakai. Filmiscannerilla tai
      tasoscannerilla. Itse scannasin nuo isot negat tasoscannerilla.
      Tasoscanneri häviää laadussa (hieman). Mutta jos sinulla ei ole paljon noita isoja negoja niin älä investoi filmiscanneriin koska isoja negoja scannaavat laitteet arvokkaita.

      Mulla Nikon Coolscan V ED dioja, 35mm filmejä ja aps filmejä varten.
      Ja sitten Epson V700 valokuvia sekä isoja negoja varten.

      Niin....sitten tarvitset vielä ohjelmiston. Laitteiden mukana tosin tulee - mutta suosittelen VUESCAN:a.

      • paperikuviksi

        neuvoja. Minulla on Canon Pixma 520 monitoimi tulostin/scanneri. En saanut syntymään kuvaa? Miten menettelen?


      • Saa laitteella
        paperikuviksi kirjoitti:

        neuvoja. Minulla on Canon Pixma 520 monitoimi tulostin/scanneri. En saanut syntymään kuvaa? Miten menettelen?

        Jossa ei ole filmin skannausmahdollisuutta.
        Tavallinen tasoläppäskanneri ei kelpaa ilman dialisäkettä, eli diavaloa.
        Sellaista ei läheskään kaikkiin skannereihin saa.


      • kelpaakaan
        Saa laitteella kirjoitti:

        Jossa ei ole filmin skannausmahdollisuutta.
        Tavallinen tasoläppäskanneri ei kelpaa ilman dialisäkettä, eli diavaloa.
        Sellaista ei läheskään kaikkiin skannereihin saa.

        Dialisäke ei kelpaa eli ole välttämättä riittävän isokokoinen 6 x 9 negojen skannaamiseen. Laadukkaaseen lopputulokseen pääsee paremman luokan tasoskannerilla jossa on riittävän iso valokansi.


      • laadukkaaseen, mutta
        kelpaakaan kirjoitti:

        Dialisäke ei kelpaa eli ole välttämättä riittävän isokokoinen 6 x 9 negojen skannaamiseen. Laadukkaaseen lopputulokseen pääsee paremman luokan tasoskannerilla jossa on riittävän iso valokansi.

        jonkinlaiseen, ehkä ihan kelvolliseenkin, tulokseen kyllä pääsee edellä kerrotulla tavalla. Siis käyttäen valokannella varustettua tasoskanneria. Laatu kyllä sitten vaatii filmiskannerin, mutta tarvitaanko huippulaatua on toinen juttu. Riippuu vähän niiden negojenkin laadusta....


      • riittää
        laadukkaaseen, mutta kirjoitti:

        jonkinlaiseen, ehkä ihan kelvolliseenkin, tulokseen kyllä pääsee edellä kerrotulla tavalla. Siis käyttäen valokannella varustettua tasoskanneria. Laatu kyllä sitten vaatii filmiskannerin, mutta tarvitaanko huippulaatua on toinen juttu. Riippuu vähän niiden negojenkin laadusta....

        Laatu riittää erittäin hyvin normaalin harrastelijatason negatiiveihin kuten luultavasti on kyse. Kaikkein halvimmissa tasoskannereissa voi olettaa tingityn aika paljon mutta tuolla viidensadan euron hintaluokassa saa jo aika laadukasta tavaraa. 6x9 negoille riittää varsin pieni resoluutio yleensä vähäisen suurennustarpeen vuoksi. Myöskään harrastelijatason kameroiden piirto ei ollut kovin kummoinen. Samoin skannerin dynamiikka ylittää usein enemmän tai vähemmän väärin valotetun negatiivin dynamiikan.


    • paperikuviksi

      neuvoista. Minulla on Canon Pixma 520 kone ja sain kuin sainkin kuvat paperille. Kuvien laatutaso ei ole kovin korkea, mutta kun negatiivit ovat jatkosodassa otettuja niin sen vuoksi melko tärkeitä. Kiitokset kaikille! Vielä lisää neuvoja? Kun tietokoneella pienennän sähköistä kuvaa ja avaan venytä/viistota niin miten prosentti muutos toimii? Laitettuani samat prosentti arvot korkeus ja leveys kohtiin niin pineneekö kuva mainitun prosentin verran vai jääkö siitä jäljelle annettu prosentti määrä??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe