? 6x9 negatiivien

paperikuviksi

valmistus? Onnistuuko mitenkään scannerilla ja/tai digikameralla. Kopioimalla?

8

1545

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä.

Vaikkapa filmiskannerilla johon mahtuu tuon kokoinen negatiivi. Muista että negatiivi ei saa koskettaa skannerin lasilevyä Newtonin renkaiden välttämiseksi eli tarvitset jonkinlaisen kehyksen negatiivin reunoja tukemaan. Negatiivin on myöskin syytä olla sen verran suora ettei se missään kohtaa pääse lasin kanssa kosketuksiin.

• Onnistuu - tottakai. Filmiscannerilla tai
      tasoscannerilla. Itse scannasin nuo isot negat tasoscannerilla.
      Tasoscanneri häviää laadussa (hieman). Mutta jos sinulla ei ole paljon noita isoja negoja niin älä investoi filmiscanneriin koska isoja negoja scannaavat laitteet arvokkaita.

Mulla Nikon Coolscan V ED dioja, 35mm filmejä ja aps filmejä varten.
      Ja sitten Epson V700 valokuvia sekä isoja negoja varten.

Niin....sitten tarvitset vielä ohjelmiston. Laitteiden mukana tosin tulee - mutta suosittelen VUESCAN:a.

• paperikuviksi

neuvoja. Minulla on Canon Pixma 520 monitoimi tulostin/scanneri. En saanut syntymään kuvaa? Miten menettelen?

• Saa laitteella
        paperikuviksi kirjoitti:

neuvoja. Minulla on Canon Pixma 520 monitoimi tulostin/scanneri. En saanut syntymään kuvaa? Miten menettelen?

Jossa ei ole filmin skannausmahdollisuutta.
        Tavallinen tasoläppäskanneri ei kelpaa ilman dialisäkettä, eli diavaloa.
        Sellaista ei läheskään kaikkiin skannereihin saa.

• kelpaakaan
        Saa laitteella kirjoitti:

Jossa ei ole filmin skannausmahdollisuutta.
        Tavallinen tasoläppäskanneri ei kelpaa ilman dialisäkettä, eli diavaloa.
        Sellaista ei läheskään kaikkiin skannereihin saa.

Dialisäke ei kelpaa eli ole välttämättä riittävän isokokoinen 6 x 9 negojen skannaamiseen. Laadukkaaseen lopputulokseen pääsee paremman luokan tasoskannerilla jossa on riittävän iso valokansi.

• laadukkaaseen, mutta
        kelpaakaan kirjoitti:

Dialisäke ei kelpaa eli ole välttämättä riittävän isokokoinen 6 x 9 negojen skannaamiseen. Laadukkaaseen lopputulokseen pääsee paremman luokan tasoskannerilla jossa on riittävän iso valokansi.

jonkinlaiseen, ehkä ihan kelvolliseenkin, tulokseen kyllä pääsee edellä kerrotulla tavalla. Siis käyttäen valokannella varustettua tasoskanneria. Laatu kyllä sitten vaatii filmiskannerin, mutta tarvitaanko huippulaatua on toinen juttu. Riippuu vähän niiden negojenkin laadusta....

• riittää
        laadukkaaseen, mutta kirjoitti:

jonkinlaiseen, ehkä ihan kelvolliseenkin, tulokseen kyllä pääsee edellä kerrotulla tavalla. Siis käyttäen valokannella varustettua tasoskanneria. Laatu kyllä sitten vaatii filmiskannerin, mutta tarvitaanko huippulaatua on toinen juttu. Riippuu vähän niiden negojenkin laadusta....

Laatu riittää erittäin hyvin normaalin harrastelijatason negatiiveihin kuten luultavasti on kyse. Kaikkein halvimmissa tasoskannereissa voi olettaa tingityn aika paljon mutta tuolla viidensadan euron hintaluokassa saa jo aika laadukasta tavaraa. 6x9 negoille riittää varsin pieni resoluutio yleensä vähäisen suurennustarpeen vuoksi. Myöskään harrastelijatason kameroiden piirto ei ollut kovin kummoinen. Samoin skannerin dynamiikka ylittää usein enemmän tai vähemmän väärin valotetun negatiivin dynamiikan.

• paperikuviksi

neuvoista. Minulla on Canon Pixma 520 kone ja sain kuin sainkin kuvat paperille. Kuvien laatutaso ei ole kovin korkea, mutta kun negatiivit ovat jatkosodassa otettuja niin sen vuoksi melko tärkeitä. Kiitokset kaikille! Vielä lisää neuvoja? Kun tietokoneella pienennän sähköistä kuvaa ja avaan venytä/viistota niin miten prosentti muutos toimii? Laitettuani samat prosentti arvot korkeus ja leveys kohtiin niin pineneekö kuva mainitun prosentin verran vai jääkö siitä jäljelle annettu prosentti määrä??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      222
      4296
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      69
      2765
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      394
      2443
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2363
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      42
      1639
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      555
      1406
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      96
      1334
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      57
      1330
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1329
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1196
    Aihe