Tähystyksestä

Keliaako

Näkeekö tähystyksessä heti onko keliakiaa vai paljastuuko se vain ohutsuolen koepaloista? Mulla tähystettiin 05 ja silloin ei epäilty keliakiaa. Nyt olen itse ruvennut vahvasti epäilemään. Laihtunut olen vuodessa 10 kg, ainainen nälkä vaikka kuinka söisi. Hiuksia lähtee, suupielissä usein haavaumia, silmäluomet turpoo välillä, nivelsärkyä, vatsaa polttelee ja ummetusta.

4

1153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkyäkin

      Jos suolinukka on jo selvästi tuhoutunut niin sen kyllä näkee jo tähystyksessäkin, koepaloista - jos ne on hyvin otettu - selviää mahdolliset tuhot vaikkei suoraan vielä näkyisikään. Joskus taas voi joutua odottelemaan diagnoosia monta vuotta, vaikka oireet on ihan selvät ja vasta-aineet koholla, jos tähystys ei tuota "positiivista" tulosta.

      • se selviäkään verikokeessa jos on keliakia? Mulla on ollu sellanen käsitys.


      • gastroskopialla
        amiga kirjoitti:

        se selviäkään verikokeessa jos on keliakia? Mulla on ollu sellanen käsitys.

        Kyllä verikokeissa voi näkyä että vasta-aineet on koholla ja sen perusteella yleensä lähetetään gastroskopiaan. Mutta ilman gastroskopiassa todettua suolinukan tuhoa ei keliakiadiagnoosia saa... Tosin keliakia voi silti olla, sillä suolinukka ei tuhoudu välttämättä heti eikä kohta vaan keliakia voi olla piilevänä useamman vuoden ja gastroskopioin seurataan (vasta-aineiden ollessa koholla) koska sitten diagnoosi saadaan aikaan. Tyhmintä on että kaikki nuo odotusvuodet pitäisi syödä ihan tavallista gluteenipitoista ruokaa ja voida huonosti - siis jos haluaa diagnoosin ja kelan ruokavalio korvauksen n. 20e/kk.


      • Keliaako
        gastroskopialla kirjoitti:

        Kyllä verikokeissa voi näkyä että vasta-aineet on koholla ja sen perusteella yleensä lähetetään gastroskopiaan. Mutta ilman gastroskopiassa todettua suolinukan tuhoa ei keliakiadiagnoosia saa... Tosin keliakia voi silti olla, sillä suolinukka ei tuhoudu välttämättä heti eikä kohta vaan keliakia voi olla piilevänä useamman vuoden ja gastroskopioin seurataan (vasta-aineiden ollessa koholla) koska sitten diagnoosi saadaan aikaan. Tyhmintä on että kaikki nuo odotusvuodet pitäisi syödä ihan tavallista gluteenipitoista ruokaa ja voida huonosti - siis jos haluaa diagnoosin ja kelan ruokavalio korvauksen n. 20e/kk.

        Pääsin vihdoinkin vastaanotolle lääkäriin ja lääkäri sanoi ettei oireet sovi keliakiaan! Sanoi ettei keliakiassa laihdu noin paljon (siis olen laihtunut vuodessa 9-10 kg). Laittoi kiirellisen lähetteen vatsan ultraan, jonne tosin pääsen vasta 3 viikon päästä :(. Ja sitten jatkotutkimuksiin sairaalaan. Ei sanonut vielä mihin tutkimuksiin, mutta epäilen että laittaa perätähystykseen.. Suoraan sanottuna ihan perseestä! Olisin niin halunt sen gastroskopian ja varmuuden ettei ole keliakiaa.
        Paljonko muut keliakikot ovat laihtuneet ja missä ajassa? Olen ymmärtänyt ettei kaikki laihdu ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      869
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      584
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      35
      532
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      85
      505
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      103
      505
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      455
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      436
    Aihe