kannattaako olla

mukana katsastuksessa?

Moi!
Kysyisin yhtä asiaa, eli kannattaako olla mukana auton katsastuksessa, eli seistä siinä hallissa vieressä kun katsastaja katsastaa autoa?

Eli onko siitä mitään hyötyä?
Meneekö auto helpommin lävitse, jos auton omistaja on mukana kun katsastus tapahtuu?

Vai kannattaako antaa katsastusmiehen ihan itsekseen katsastaa auton, ja sinä aikana juoda itse vaikka kuppi kahvia siellä odotustilassa?

Mielipiteitä, eli kumpi parempi?
Myös katsastajien mielipiteet olisivat tervetulleita, eli onko siitä mitään hyötyä, että auton omistaja on mukana katsastuksessa mukana?

Kiitos vastauksista, ja Hyvää Joulua Kaikille!

16

4763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

      Tykkäisitkö itse, jos joku kyttäisi tappituntumalla tekemisiäsi omassa työssäsi?
      Ja noin muutenkin...katsastuksessa pätee tietyt säännöt, eikä siinä auta muu kuin että auto on katsastettavassa kunnossa...jos ei ole niin hylky tulee, eikä siinä auta silloin joulupukkikaan.

      • minäkin olen...

        Näin minäkin olen ajatellut, että ei siitä ole mitään hyötyä mennä siihen viereen töllistelemään, tai peräti autoon mukaan istumaan.

        Luulisi, että tuo vain ärsyttää katsastusmiestä.

        Miksi sitten useat menevät itse mukaan siihen katsastustapahtumaan, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä??


      • veio4

        Erityisesti vanhojen autojen harrastajat ovat ahkerasti mukana katsastuksessa. Monesti saa hyvät keskustelut katsastajan kanssa. Näyttäisi olevan myös katsastajalle vaihtelua, kun saa jutskata työn ohella.


    • Koppilas

      Oppimaan, ei vittuilemaan. Kun siinä vieressä katselee, ja jos jotain relevanttia tulee mieleen niin kysyy. Tämä kyllä todellakin auttaa ainakin itseä tajuamaan, mikä autossa oli mahdollisesti huonoa, mikä hyvää. Näkee auton kunnon pohjastakin, ja ymmärtää millaista toimintaa katsastus on.

      Mistään vieressä vittuilusta taikka autossa sisällä istumisesta ei ole mitään hyötyä. Ehkä myös hyvä tapa olisi kysyä, että voiko katsoa vierestä katsastusta. Myöskään turhia kysymyksiä ei kannata esittää. Jokainen ymmärtää, että itsestään selvyyksiin vastaaminen on pitkin päivää rasittavaa puuhaa.

      Pääosin katsastajatkin ovat ihmisiä, joten jos haluaa jotain samalla katsastusrahalla oppia ja ymmärtää, niin ihmettelemään vaan!

    • -IK-

      Jos haluat hankaloittaa katsurin työtä mene mukaan mahdollisimman lähelle. Seiso aina tiellä ja väistä väärään suuntaan. Kysele itsestäänselvyyksiä ja jarruta jokavaiheessa työn etenemistä. Tarkastuksen lopussa häviä paikalta juuri silloin kun pitäisi alkaa kertoa katsastuksen tulosta.

      • ilkeä suikkapää

        Näytän usein auton alla lampulla toiseen suuntaan kuin itse katson.
        On hauska seurata kun asiakas menee kuin yökköperhonen valon perässä.
        Hölmöimmät lyövät päänsä keventimeen yrittäessään olla näppärästi tielläni..
        Autoa kiertäessäni olen ennalta-arvaamaton ja saatan tehdä jopa harhautusliikkeen enkä menekään etupyörältä takapyörälle vaan auton toiselle puolelle toiselle etupyörälle. Kiva katsella kompastelevaa asiakasta joka ei ehdi "ajoissa" kohteeseen.

        Jarrutestissä yritän polkea mahdollisimman lujaa, jotta joku ruosteinen jarruputki pettäisi. Käsijarrua revin niin, että kahva taipuu.
        Dieselsavutestissä en tee ollenkaan alkupolkaisuja vaan annan pahimpien savujen mennä mittaukseen aiheuttaen näin hylyn. Moni Dieselhän menee läpi vain siten, että poljetaan reilusti jo ennen mittausta.

        Pyrin myös väenvängällä löytämään ne neljä korjauskehotusta jotka johtavat hylkyyn:
        Halkeama lasissa, heikkotehoinen pissapoika, vaalea eli väärän värinen vilkunlasi, ja joku pimeä polttimo.
        Siinä se on !

        Välillä saatan häipyä mitään sanomatta toimiston puolelle tai sitten kirjaan vikoja mainitsematta niistä mitään pitäen vittumaisen ilmeen kasvoillani. Saatan mainita jotain, mutta tarkoituksellisen epäselvästi ja pahaenteisesti.
        Pidän jännitystä yllä loppuun asti.
        Huokailen renkaiden nastaeroista ym.

        Jos asiakas katoaa lopuksi, ajan auton kauas parkkipaikalle ja jemmaan paperit toimistoon ja otan uuden auton katsastettavakseni.
        Lukekoot itse tarkastuskortista mitä romulle pitää tehdä.

        Tällä tavoin toimin kun saan niskaanpuhaltajahankaloittajan vaivoikseni.


      • Piiiiiitkä vpeeeeeeeeeeeeeeee!
        ilkeä suikkapää kirjoitti:

        Näytän usein auton alla lampulla toiseen suuntaan kuin itse katson.
        On hauska seurata kun asiakas menee kuin yökköperhonen valon perässä.
        Hölmöimmät lyövät päänsä keventimeen yrittäessään olla näppärästi tielläni..
        Autoa kiertäessäni olen ennalta-arvaamaton ja saatan tehdä jopa harhautusliikkeen enkä menekään etupyörältä takapyörälle vaan auton toiselle puolelle toiselle etupyörälle. Kiva katsella kompastelevaa asiakasta joka ei ehdi "ajoissa" kohteeseen.

        Jarrutestissä yritän polkea mahdollisimman lujaa, jotta joku ruosteinen jarruputki pettäisi. Käsijarrua revin niin, että kahva taipuu.
        Dieselsavutestissä en tee ollenkaan alkupolkaisuja vaan annan pahimpien savujen mennä mittaukseen aiheuttaen näin hylyn. Moni Dieselhän menee läpi vain siten, että poljetaan reilusti jo ennen mittausta.

        Pyrin myös väenvängällä löytämään ne neljä korjauskehotusta jotka johtavat hylkyyn:
        Halkeama lasissa, heikkotehoinen pissapoika, vaalea eli väärän värinen vilkunlasi, ja joku pimeä polttimo.
        Siinä se on !

        Välillä saatan häipyä mitään sanomatta toimiston puolelle tai sitten kirjaan vikoja mainitsematta niistä mitään pitäen vittumaisen ilmeen kasvoillani. Saatan mainita jotain, mutta tarkoituksellisen epäselvästi ja pahaenteisesti.
        Pidän jännitystä yllä loppuun asti.
        Huokailen renkaiden nastaeroista ym.

        Jos asiakas katoaa lopuksi, ajan auton kauas parkkipaikalle ja jemmaan paperit toimistoon ja otan uuden auton katsastettavakseni.
        Lukekoot itse tarkastuskortista mitä romulle pitää tehdä.

        Tällä tavoin toimin kun saan niskaanpuhaltajahankaloittajan vaivoikseni.

        Katsastajan osoitteen ottaisin kyllä selville ja sitten olisikin kotikäynnin aika......he he!


      • eräs kats.mies
        ilkeä suikkapää kirjoitti:

        Näytän usein auton alla lampulla toiseen suuntaan kuin itse katson.
        On hauska seurata kun asiakas menee kuin yökköperhonen valon perässä.
        Hölmöimmät lyövät päänsä keventimeen yrittäessään olla näppärästi tielläni..
        Autoa kiertäessäni olen ennalta-arvaamaton ja saatan tehdä jopa harhautusliikkeen enkä menekään etupyörältä takapyörälle vaan auton toiselle puolelle toiselle etupyörälle. Kiva katsella kompastelevaa asiakasta joka ei ehdi "ajoissa" kohteeseen.

        Jarrutestissä yritän polkea mahdollisimman lujaa, jotta joku ruosteinen jarruputki pettäisi. Käsijarrua revin niin, että kahva taipuu.
        Dieselsavutestissä en tee ollenkaan alkupolkaisuja vaan annan pahimpien savujen mennä mittaukseen aiheuttaen näin hylyn. Moni Dieselhän menee läpi vain siten, että poljetaan reilusti jo ennen mittausta.

        Pyrin myös väenvängällä löytämään ne neljä korjauskehotusta jotka johtavat hylkyyn:
        Halkeama lasissa, heikkotehoinen pissapoika, vaalea eli väärän värinen vilkunlasi, ja joku pimeä polttimo.
        Siinä se on !

        Välillä saatan häipyä mitään sanomatta toimiston puolelle tai sitten kirjaan vikoja mainitsematta niistä mitään pitäen vittumaisen ilmeen kasvoillani. Saatan mainita jotain, mutta tarkoituksellisen epäselvästi ja pahaenteisesti.
        Pidän jännitystä yllä loppuun asti.
        Huokailen renkaiden nastaeroista ym.

        Jos asiakas katoaa lopuksi, ajan auton kauas parkkipaikalle ja jemmaan paperit toimistoon ja otan uuden auton katsastettavakseni.
        Lukekoot itse tarkastuskortista mitä romulle pitää tehdä.

        Tällä tavoin toimin kun saan niskaanpuhaltajahankaloittajan vaivoikseni.

        Ihan hauskoja. Enpä muista milloin olisin tätä palstaa lukiessani nauranut yhtä paljon.


      • namulius
        ilkeä suikkapää kirjoitti:

        Näytän usein auton alla lampulla toiseen suuntaan kuin itse katson.
        On hauska seurata kun asiakas menee kuin yökköperhonen valon perässä.
        Hölmöimmät lyövät päänsä keventimeen yrittäessään olla näppärästi tielläni..
        Autoa kiertäessäni olen ennalta-arvaamaton ja saatan tehdä jopa harhautusliikkeen enkä menekään etupyörältä takapyörälle vaan auton toiselle puolelle toiselle etupyörälle. Kiva katsella kompastelevaa asiakasta joka ei ehdi "ajoissa" kohteeseen.

        Jarrutestissä yritän polkea mahdollisimman lujaa, jotta joku ruosteinen jarruputki pettäisi. Käsijarrua revin niin, että kahva taipuu.
        Dieselsavutestissä en tee ollenkaan alkupolkaisuja vaan annan pahimpien savujen mennä mittaukseen aiheuttaen näin hylyn. Moni Dieselhän menee läpi vain siten, että poljetaan reilusti jo ennen mittausta.

        Pyrin myös väenvängällä löytämään ne neljä korjauskehotusta jotka johtavat hylkyyn:
        Halkeama lasissa, heikkotehoinen pissapoika, vaalea eli väärän värinen vilkunlasi, ja joku pimeä polttimo.
        Siinä se on !

        Välillä saatan häipyä mitään sanomatta toimiston puolelle tai sitten kirjaan vikoja mainitsematta niistä mitään pitäen vittumaisen ilmeen kasvoillani. Saatan mainita jotain, mutta tarkoituksellisen epäselvästi ja pahaenteisesti.
        Pidän jännitystä yllä loppuun asti.
        Huokailen renkaiden nastaeroista ym.

        Jos asiakas katoaa lopuksi, ajan auton kauas parkkipaikalle ja jemmaan paperit toimistoon ja otan uuden auton katsastettavakseni.
        Lukekoot itse tarkastuskortista mitä romulle pitää tehdä.

        Tällä tavoin toimin kun saan niskaanpuhaltajahankaloittajan vaivoikseni.

        Jos olet "oikea" (""""-merkeissä, koska et ole koskaan ollut, oli tilanne mikä tahansa) katsastaja, niin toivottavasti olet tässä kymmenessä vuodessa saanut jo potkut perseellesi. Minulla on itselläni auto, joka EI tule menemään läpi kastastuksesta. Käytin sitä korjaamolla ihan äskettäin (tuttu luotettava ammattiautomekaanikko kävi läpi yhden jos toisenkin asian ja autoa yritettiin korjata sen ajan puitteissa mikä oli mahdollista).

        Silti kyseinen mekaanikko ei löytänyt itse vikaa, joten toivon todellakin, että katsastuksessa olisivat viisampia. Rahat tiukilla, joten jokainen vinkki katsastajalta olisi kultaakin arvokkaampi. Ajatuksena ei ole mennä syynäämään katsastajan tekemisiä, vaan nimenomaan oppimaan, sekä jos ja kun autoa pitää vielä fiksata, olisi minun (etenkin hentoisena naisihmisenä, joka lienee höynäytettävän näköinen) hyvä tietää mitä/missä/milloin/miten autoani on syytä huoltaa, että seuraava katsastus menisi läpi.

        Hyvä neuvo ap. kysymykseen: Mene ihmeessä, etenkin jos on aihetta kysyä vanhasta, tai muuten kyseenalaisessa kunnossa olevasta autosta, missä vika jne.. Mutta ei sinne päsmentämään mennä. V*tuttaisihan tuo itsekin, jos omaa työtä seurattaisiin kyylän lailla, vailla minkäänlaista todellista syytä.

        UGH, olen puhunut.


    • vieressä

      kun autoa katsastetaan eikä katsastusmies ole tuosta kyttyrää tykännyt. Kuten yllä sanottiin, näkee auton pohjankin välillä. Ja jos autossa on sanomista, katsastusmies näyttää tarvittaessa kädestä pitäen mikä osa tarvitsee vaihtaa ja miksi.

    • Kallevillejalmari

      Kannattaa yleensä mennä katsastusmiehen mukaan ainakin siinä vaiheessa kun auto on nosturilla. On katsastusmiehellekin helpompaa näyttää mahdolliset viat asiakkaalle heti, kuin selittää niitä jälkikäteen puhelimessa ehkä jopa kuukauden kuluttua. Kannattaa kuitenkin antaa katsastusmiehen hoitaa se katsastaminen.

      Asiakkaan on myös hyvä muistaa, että jos jokin valo ei toimi, pitää se laittaa kuntoon. Vetoaminen kontaktihäiriöön ei auta asiaa. Jos katsastusmies ei jaksa jokaiseen kymmenistä päivän mittaan kuulemistaan "kontaktihäiriöistä" kommentoida, ei se tarkoita sitä, että hän ei siitä merkitsisi korjausmääräystä.

      Käytännön työssä en ole juurikaan törmännyt ongelmiin siinä, että asiakas on mukana jarru- ja heilahduksenvaimennintestissä - tosin kahvikupit voisi jättää ottamatta mukaan. Tätä palstaa lukiessa on toisinaan tullut ilmi sellaisia kommentteja, että olen tullut siihen tulokseen, että on paljon ihmisiä, joiden ei kannattaisi seurata näiden testien suorittamista.

      • 50 v katsastushistorian opi...

        Nyt tuli oikeaa tekstiä alan ammattilaiselta,en minäkään vaivautuisi töllistelemään ko.toimitusta jos en ymmärrä autojen tekniikasta mitään.Kyllä sen vikalistan voi jättää tulkittavaksi osaavalle tekijälle.Aina olen saanut vastauksen katsurilta jos jotain kysyttävää on tullut,tosin joskus vähän piikitteleviäkin,muuta ne olen järjestellyt omaan mappiinsa parempien päivien varalle.Ei ne katukatsastajatkaan aikoinaan huonojen ilmojen takia autoa hylänneet,vaikka josku sekin kävi mielessä,mutta niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa.Ps.Tämä nykykyinen iskareitten testaussysteemi on täysin turhaa tuijotusta,koska ammattinsa taitava henkilö pystyy erittäin helposti toteamaan niiden kunnon muutenkin.


      • veio4
        50 v katsastushistorian opi... kirjoitti:

        Nyt tuli oikeaa tekstiä alan ammattilaiselta,en minäkään vaivautuisi töllistelemään ko.toimitusta jos en ymmärrä autojen tekniikasta mitään.Kyllä sen vikalistan voi jättää tulkittavaksi osaavalle tekijälle.Aina olen saanut vastauksen katsurilta jos jotain kysyttävää on tullut,tosin joskus vähän piikitteleviäkin,muuta ne olen järjestellyt omaan mappiinsa parempien päivien varalle.Ei ne katukatsastajatkaan aikoinaan huonojen ilmojen takia autoa hylänneet,vaikka josku sekin kävi mielessä,mutta niin se metsä vastaa kuin sinne huutaa.Ps.Tämä nykykyinen iskareitten testaussysteemi on täysin turhaa tuijotusta,koska ammattinsa taitava henkilö pystyy erittäin helposti toteamaan niiden kunnon muutenkin.

        Yksi vanhus vei pakunsa Itä-Hakkilan katsastukseen. Sen jälkeen maahantuojalle korjaukseen. Lista näytti siltä että koko ohjaus oli sökönä. Kalliiksi tuli.
        Maahantuoja etsi pitkään eikä löytänyt sen enempää vikaa kuin stopparit oli kuluneet. Vaihto oli naps ja naps.
        Jos katasatus olisi selkeästi kertonut miten pienestä asiasta oli kyse, olisi säästynyt paljon rahaa.


    • olet ammattimies

      kannattaa olla mukana, sillä nykyisin katsastusmiehistä löytyy ammattinsa osaamattomia.
      Autokorjaamon asentajat joutuvat jopa neuvomaan katsastusmiehiä ajovalojen nappuloitten kanssa.
      Myös tyypillinen huomautus ajovalon kuviosta katsastusmieheltä, monesti joutuu huomauttaan pistä pyörät suoraan jos se vaikka auttais.
      En tosiaankaa suosi suunsoittoa vaan asiallista keskustelua.
      Minusta lakiin pitäisi kirjoittaa kohta katsastuksesta, eli katsastusasema olisi vastuussa virheistä.
      Sillä nykytyylillä katsastusmies voi merkitä rekisteriotteeseen ihan virheellisiä korjauskehotuksia ja tavallaan virheelliselle korjauskehotukselle et voi mitään.

    • läskimaha

      Kannattaa olla jos korjaa autonsa itse, muuten aivan turhaa olla mukana.

      • wgegergr

        Niinpä. Auton pohjan tai dynamometrin näyttöjen katselu uteliaisuudesta ei hyödytä yhtään mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe