Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suklaa.

Allerginenko?

Haluaisin tietää suklaa-allergiasta. :D Minusta tuntuu, että olen allerginen suklaalle, sillä en ole voinut syödä maitosuklaata tms. viimeisen vuoden aikana ollenkaan. Heti jos syön, minulle tulee kamalan paha olo ja mahassa vääntää. Valkosuklaata olen kokeillut, se taitaa aiheuttaa ihottumaa ja taitaa tuo muukin suklaa. Tänään sitten maistoin joululahjaksi saatua itse tehtyä suklaa-riisimuro palleroa, mutta nyt en huomannut että siitä olisi tullut mitään. Otin kyllä tänään allergialääkkeen. Olen allerginen mm. koivulle ja aika monelle muulle, ja olen lukenut että suklaastakin voi saada oireita.

Söin suklaata aina ennen joka päivä, mutta nyt ei pysty, ei. No onneksi sain toffeeta. :D


Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2008! Vastailkaa, suklaa-allergikot jne. :D

17

1863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allerginenko?

      Niin en ole käynyt testaamassa suklaata ja tietääkseni en ole maidollekaan allerginen. :D Mutta jos tuo on sitten ristireagointia koivun kanssa? Ja en voi syödä enää herneitäkään, alkaa kurkussa tuntumaan inhottavalta. :(

      • ihottumaa

      • Allerginenko?
        ihottumaa kirjoitti:

        http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2007/nro_10_2007/allergisen_joulu/
        Allergisen joulu

        Yliherkkyysoireita kaakaosta ja suklaasta
        -----------

        Tein www.google.com -haun termillä "suklaa ekseema", löytyi mm. tuo ylläoleva artikkeli.

        Vältä niitä ruoka-aineita, mistä saat oireita.

        Joo menen katsomaan tuon linkin. :D Niin joo, siinä valkosuklaassa, mitä söin joskus, oli pähkinöitä, niin syömisen jälkeen alkoi kurkkua ahdistamaan, pähkinätkin siis ovat pahoja. :D

        Huomenna mennää sukuloimaan, niin siellä on jotain suklaajuttuakin tarjolla, nyt en muista mitä, mutta mä saan syödä jotain muuta sitten. :)


    • Sama täällä

      Itse olen suklalle allerginen, siitä tulee ihottumaa, ja suklaa koskee päähäne. minulla on myös laktoosi-intoleranssi, joten suklaassa oleva maito vääntää vatsassa. Onko sinulla laktoosi allergia? Luulen että jos suklaa kerran koskee mahaasi, sinulla on laktoosi-intoleranssi. Tämä on hyvin yleinen monella, joten ei mutakun ruokavalioon pieniä muutoksia.. Koskeeko tavan maito mahaasi? (Minulle suklaan syömättömys on kamalan vaikeaa!)

      • Allerginenko?

        Ei mulle tule maidosta mitään. :o Juon kyllä sitä hyvin harvoin, mutta ei tule. :D Kivasti tuli suklaata vielä eilen joululahjaksi, ja en voi syödä, alkaa harmittaa. :( Lisäksi kaikki ihmettelee, mikset muka voi syödä, aivan kun ne luulisivat että olen keksinyt koko asian. Mutta ei, mulle tulee siitä oikeasti oksettava olo. :s :D Söin eilen kaksi sellaista itsetehtyä suklaa-riisimuro juttua, ei tapahtunut mitään. Musta tuntuu, että pitäisi mennä lääkäriin ja selvittää olenko allerginen. :) Nyt tekisi mieli niin maistaa jotain suklaakarkkia, mutta en halua tehdä huonoa oloa. :D

        Huomasin, kun söin muutaman kerran niitä Marabou-Daim suklaalevyjä ylivuosi sitten kun vielä söin suklaata, että kun niitä söin, niin sen jälkeen alkoi tulla muustakin suklaasta huono olo. :o

        Ihottumaa mulle on tainnu tulla sellaisesta Paussi välipalapatukasta, missä on suklaata. Tuli sellaisia pieniä näppylöitä käsiin muistaakseni.


      • pullukka16
        Allerginenko? kirjoitti:

        Ei mulle tule maidosta mitään. :o Juon kyllä sitä hyvin harvoin, mutta ei tule. :D Kivasti tuli suklaata vielä eilen joululahjaksi, ja en voi syödä, alkaa harmittaa. :( Lisäksi kaikki ihmettelee, mikset muka voi syödä, aivan kun ne luulisivat että olen keksinyt koko asian. Mutta ei, mulle tulee siitä oikeasti oksettava olo. :s :D Söin eilen kaksi sellaista itsetehtyä suklaa-riisimuro juttua, ei tapahtunut mitään. Musta tuntuu, että pitäisi mennä lääkäriin ja selvittää olenko allerginen. :) Nyt tekisi mieli niin maistaa jotain suklaakarkkia, mutta en halua tehdä huonoa oloa. :D

        Huomasin, kun söin muutaman kerran niitä Marabou-Daim suklaalevyjä ylivuosi sitten kun vielä söin suklaata, että kun niitä söin, niin sen jälkeen alkoi tulla muustakin suklaasta huono olo. :o

        Ihottumaa mulle on tainnu tulla sellaisesta Paussi välipalapatukasta, missä on suklaata. Tuli sellaisia pieniä näppylöitä käsiin muistaakseni.

        Tuntuu et olispa mullakin sellanen suklaa-allergia, koska tulee itte syötyä ihan liikaa sulkaata ja sen jälkeen tulee huono omatunto, sillä en haluais, mut siihen on jääny koukkuun. Haluaisin pystyä syömään terveellisesti, mutta aina tekee mieli jotain makeaa. :(


      • Allerginenko?
        pullukka16 kirjoitti:

        Tuntuu et olispa mullakin sellanen suklaa-allergia, koska tulee itte syötyä ihan liikaa sulkaata ja sen jälkeen tulee huono omatunto, sillä en haluais, mut siihen on jääny koukkuun. Haluaisin pystyä syömään terveellisesti, mutta aina tekee mieli jotain makeaa. :(

        Joo mä vedin ennen sitä suklaata joka päivä, levynkin tuosta vain. Nyt kaikki tutut ihmettelee, ja ne vaa sanoo: ''Että mehän silloin mietittii, et koska se oikee kyllästyy.'' Ei mulla kyllästymisestä voi kyse olla. :D Tai sit mä oon kehittäny itelleni allergian kuvittelemalla.. Ei mut se on todellista. :D Äh. Vaikea tilanne, no jos pääsis joskus testiin. :) Mä välttelin suklaan syömisen lopettamisen jälkeen muitakin karkkeja, nyt kyllä taas syön. :D Esim. toffeeta ja hedelmäkarkkeja. :D

        Hmm.. Olet sä kokeillu karkkilakkoa? :D Oon huono neuvomaa. :(


    • kaikelle suklaalle. Mulle tulee siitä suu kamalan kipeäksi, kirvelee ja sattuu syöminen pitkän aikaa. Muita oireita ei ole. Kävin testissäkin mutta ihmeekseni se oli negatiivinen. Sitä todella ihmettelen, koska selvästi olen allerginen, mutta verikokeen mukaan en ole! Mitähän ne on oikein testaillu...

      • sama täällä

        Minulta on testattu vaikka mitä ,mutta niihin lääkäreihin ei ole uskomista! Ne vaan tekevät sitä rahasta eivätkä piittaa tämän ihmisen ongelmista välttämättä todellisesti. minä itse olen allerginen melkein kaikelle: sitrushedelmille, suklaalle, kalalle, laktoosille, mansikalle, tomatille, mausteille, pähkinälle... niin ja joillekkin eläimille, mutta testeissä ne eivät kamalasti edes näy. mutta selkä on verillä jos syön niitä koska ihottumaa tulee niin valtavasti.. joten ensimmäisenä kehotan jokaista uskomaan itseään.. :)


      • Allerginenko?
        sama täällä kirjoitti:

        Minulta on testattu vaikka mitä ,mutta niihin lääkäreihin ei ole uskomista! Ne vaan tekevät sitä rahasta eivätkä piittaa tämän ihmisen ongelmista välttämättä todellisesti. minä itse olen allerginen melkein kaikelle: sitrushedelmille, suklaalle, kalalle, laktoosille, mansikalle, tomatille, mausteille, pähkinälle... niin ja joillekkin eläimille, mutta testeissä ne eivät kamalasti edes näy. mutta selkä on verillä jos syön niitä koska ihottumaa tulee niin valtavasti.. joten ensimmäisenä kehotan jokaista uskomaan itseään.. :)

        Joo, niin sellaisia ne lääkärit taitaa olla. Olen itse allerginen siitepölylle, eläimille ja vaikka mille. Meillä on silti 4 lintua, ja en aio antaa niitä pois allergian takia, vaikka olisin niille allerginen. Käytän allergialääkkeitä ja nenäsumutetta. Nyt mua on vaivannut joku kummallinen flunssa, toivottavasti ei johdu linnuista. Jouduin luopumaan kissasta joskus varmaankin viisi vuotta sitten allergiani takia, se oli tosi kurja juttu. :(

        Äitini kävi allergiatestissä, mutta se näytti, että hän ei olisi millekään allerginen. Silti hänestä tuntuu, että saa oireita pähkinöistä. Se testi ei kai ole luotettava vanhemmille ihmisille.

        Eilen söin taas yhden suklaan rasiasta, ei tapahtunut mitään. Kaikesta ei näköjään tule. :)


      • sama täällä
        Allerginenko? kirjoitti:

        Joo, niin sellaisia ne lääkärit taitaa olla. Olen itse allerginen siitepölylle, eläimille ja vaikka mille. Meillä on silti 4 lintua, ja en aio antaa niitä pois allergian takia, vaikka olisin niille allerginen. Käytän allergialääkkeitä ja nenäsumutetta. Nyt mua on vaivannut joku kummallinen flunssa, toivottavasti ei johdu linnuista. Jouduin luopumaan kissasta joskus varmaankin viisi vuotta sitten allergiani takia, se oli tosi kurja juttu. :(

        Äitini kävi allergiatestissä, mutta se näytti, että hän ei olisi millekään allerginen. Silti hänestä tuntuu, että saa oireita pähkinöistä. Se testi ei kai ole luotettava vanhemmille ihmisille.

        Eilen söin taas yhden suklaan rasiasta, ei tapahtunut mitään. Kaikesta ei näköjään tule. :)

        No, itseolen vasta 14 vuotias, eikä etstit näytä totuutta :) Muuten yksi kiva lääkäri minulle sanoi että ei kannata niihin testeihin luottaa niin paljoa kuin itseensä, sillä ne eivät aina sano sitä oikeaa. Minullakin oli kaksi vuotta sitten kaksi papukaijaa utta jouduin ne sitten hävittämään koska ne pölyää niin valtavasti että tuli paljon allergiaa. Nyt tällä hetkellä meillä on kaksi koiraa ja kaksi kissaa. Niin no kaloja meillä on myös mutta eipä niistä oikein akvaariossa voi allergiaa tulla.. :)


        Ehkä sinula ei tule aivan pienestä määrästä suklaata mitään.. Saatat voida vähän syödäkkin. Mutta minulla ihottuma-oireet tulee vasta monta/muutamaa päivää myöhemmin...


        (Nyt aika paljon ihottumaa, koska toinen koiristamme on pitkäkarvainen collie, ja se vaihtaa karvaa joten sitä on joka paikassa, ja olen allerginen koirille hieman, mutta en paljoa)


      • Allerginenko?
        sama täällä kirjoitti:

        No, itseolen vasta 14 vuotias, eikä etstit näytä totuutta :) Muuten yksi kiva lääkäri minulle sanoi että ei kannata niihin testeihin luottaa niin paljoa kuin itseensä, sillä ne eivät aina sano sitä oikeaa. Minullakin oli kaksi vuotta sitten kaksi papukaijaa utta jouduin ne sitten hävittämään koska ne pölyää niin valtavasti että tuli paljon allergiaa. Nyt tällä hetkellä meillä on kaksi koiraa ja kaksi kissaa. Niin no kaloja meillä on myös mutta eipä niistä oikein akvaariossa voi allergiaa tulla.. :)


        Ehkä sinula ei tule aivan pienestä määrästä suklaata mitään.. Saatat voida vähän syödäkkin. Mutta minulla ihottuma-oireet tulee vasta monta/muutamaa päivää myöhemmin...


        (Nyt aika paljon ihottumaa, koska toinen koiristamme on pitkäkarvainen collie, ja se vaihtaa karvaa joten sitä on joka paikassa, ja olen allerginen koirille hieman, mutta en paljoa)

        Joo mä olen 16-vuotias. :D Eilen söin suklaata vähän, niin alkoi yököttämään, otin pari karkkia konvehtirasiasta, ja päätin etten koske siihen nyt enää. :D Onneks on toffeekarkkeja, syön niitä aina välillä. :D Joo meillä on noi 4 lintua, mutta ajattelin etten anna allergialle periksi, en ole tänään ottanu allergialääkkeitä, ja äsken pidin hyvänä lintua. :D Kyllä nenä äsken vuoti, mutta niistelin sitä, niin loppui vähäksi aikaa. :D

        Joo inhottavaa tuo ihottuma, mulle on tainut tulla sellaisia pieniä näppylöitä käsiin ja jalkoihin kun joskus söin välipalapatukkaa, jossa oli suklaata. Pitäis vaa pystyä olemaan erossa. :D Ja nyt teen vaik uuden vuoden lupauksen, etten syö suklaata. :DD


      • sama täällä
        Allerginenko? kirjoitti:

        Joo mä olen 16-vuotias. :D Eilen söin suklaata vähän, niin alkoi yököttämään, otin pari karkkia konvehtirasiasta, ja päätin etten koske siihen nyt enää. :D Onneks on toffeekarkkeja, syön niitä aina välillä. :D Joo meillä on noi 4 lintua, mutta ajattelin etten anna allergialle periksi, en ole tänään ottanu allergialääkkeitä, ja äsken pidin hyvänä lintua. :D Kyllä nenä äsken vuoti, mutta niistelin sitä, niin loppui vähäksi aikaa. :D

        Joo inhottavaa tuo ihottuma, mulle on tainut tulla sellaisia pieniä näppylöitä käsiin ja jalkoihin kun joskus söin välipalapatukkaa, jossa oli suklaata. Pitäis vaa pystyä olemaan erossa. :D Ja nyt teen vaik uuden vuoden lupauksen, etten syö suklaata. :DD

        Juu... Onko minkälaisia lintuja sinulla? Onko ne kesyjä? Muuten onko sinulla messengeriä, että voitaisiin keskustella siellä.. :) ? Aika "työlästä" tänne aina tulla sanomaan pari sanaa :)


      • Allerginenko?
        sama täällä kirjoitti:

        Juu... Onko minkälaisia lintuja sinulla? Onko ne kesyjä? Muuten onko sinulla messengeriä, että voitaisiin keskustella siellä.. :) ? Aika "työlästä" tänne aina tulla sanomaan pari sanaa :)

        Onks sulla mese? Jos voisit antaa ossan. :D Mulla on kans.:D

        Jutellaan siellä sitten lisää.. :D

        Mul on käsissä ihottumaa.. suklaan takia. :( :DD


      • Allerginenko?
        sama täällä kirjoitti:

        Juu... Onko minkälaisia lintuja sinulla? Onko ne kesyjä? Muuten onko sinulla messengeriä, että voitaisiin keskustella siellä.. :) ? Aika "työlästä" tänne aina tulla sanomaan pari sanaa :)

        Onks sulla mese? Jos voisit antaa ossan. :D Mulla on kans.:D

        Jutellaan siellä sitten lisää.. :D

        Mul on käsissä ihottumaa.. suklaan takia. :( :DD


      • Allerginenko?
        sama täällä kirjoitti:

        Juu... Onko minkälaisia lintuja sinulla? Onko ne kesyjä? Muuten onko sinulla messengeriä, että voitaisiin keskustella siellä.. :) ? Aika "työlästä" tänne aina tulla sanomaan pari sanaa :)

        Onks sulla mese? Jos voisit antaa ossan. :D Mulla on kans.:D

        Jutellaan siellä sitten lisää.. :D

        Mul on käsissä ihottumaa.. suklaan takia. :( :DD


      • sama täällä
        Allerginenko? kirjoitti:

        Onks sulla mese? Jos voisit antaa ossan. :D Mulla on kans.:D

        Jutellaan siellä sitten lisää.. :D

        Mul on käsissä ihottumaa.. suklaan takia. :( :DD

        Noh, levitteletkö? Jos levittelet ni en todellakaa tykkää sellasista ihmisistä.. Päät poikki niikltä :) Anna sinä ni mie lisään ni saat samal minun..


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe