Alkava nivelreuma?

Aijaijai---

Voiko nivelreuman oireet ilmaantua nopeasti ja voimakkaina vai hiipiikö se päälle ihan hiljaa ja salakavalasti.

Minulla on ollut parin viikon ajan sormet ja ranteet kipeinä. Sormet ovat jäykät ja koukistelu sattuu. Lääkärillä kävin. Tulehdusarvot mitattiin eikä niissä ollut mitään. Sain sairaslomaa ja orudis-geeliä hoidoksi.

Voiko nivelreuma tosiaan tulla näin "puskista"?

6

4559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tetta52

Mene heti reumatologille tai terveyskeskukseen ja vaadi reuma ja sitrulliinivasta-aine kokeet.
      Ne senkka ja tulehdusarvot eivät nouse kaikilla esim minulla ei.Turvotuskin saattaa laskea kipukin vähän hellittää mutta silti niveliä tuhoutuu.
      Minulla tauti sanamukaisesti hyökkäsi päälle, kahden viikon jälkeen menin yksityiselle, hurja lääkitys päälle ,tulehdusarvot ja senkka ovat koko ajanolleet ns. normaalit, oikeastaan tosi alhaiset nyt sitten ranne jo tuhoutunut lääkkeistä huolimatta. Pyydä, siis vaadi ensin kunnon lääkitys ja myös sairaalalähete.Jos et saa noita kokeita terveyskeskuksessa mene yksityiselle.

• Aijaijai---

Kiitos vastauksesta.

Sormeni eivät ole olleet turvoksissa ainakaan merkittävästi. Rystyset ja seuraavat nivelet ovat olleet pahimmin kipeät. Viisi päivää olen ollut rasittamatta käsiä ja kivut ovat helpottaneet.

Lääkäri arveli, että tämä on rasitusvamma. Hän varasi kyllä käyntiajan tammikuun alkuun. Hän sanoi, että mikäli kipu jatkuu niin sitten on tutkimusten vuoro. Röntgenin hän ainakin mainitsi.

• tetta52
        Aijaijai--- kirjoitti:

Kiitos vastauksesta.

Sormeni eivät ole olleet turvoksissa ainakaan merkittävästi. Rystyset ja seuraavat nivelet ovat olleet pahimmin kipeät. Viisi päivää olen ollut rasittamatta käsiä ja kivut ovat helpottaneet.

Lääkäri arveli, että tämä on rasitusvamma. Hän varasi kyllä käyntiajan tammikuun alkuun. Hän sanoi, että mikäli kipu jatkuu niin sitten on tutkimusten vuoro. Röntgenin hän ainakin mainitsi.

Heips joo

Ei tarvii kiittää, tää on vaan tätä :))
        Älä luota röntgeniin, minulla ei löytynyt ranteesta röntgenissä kaksi kuukautta sitten mitään vikaa. Luota vain omiin kipuihisi, minä en tarpeeksi aikaisin luottanut uskoin vaan mitä sanottiin, lopuksi vaadin magneettikuvaa, itse tietty maksoin, joo viime viikolla tehtiin ja tulokset tuli heti, käsi tuhoutunut nivelistä,luista jopa jänteistä.Jos sattuu, särkee jne. vaadi tutkimusta sillä sitä vaan sokeasti luottaa lääkäreihin etenkin erikoislääkäreihin. Minulla ei sormet ole olleet oikeastaan lainkaan turvoksissa vaan nimenomaan rystyset ja ranteet. Toivotaan kovasti että sinulla olisi joku ohimenevä tulehdus. Kyllä tässä pärjäillään harmittaa vaan kun en ollut sitkeämpi :)) Hyvä että on helpottanut, mukavaa joulun jatkoa

• vierailija

Mulla alkoi heinäkuun alussa nivelkipuja rystysistä ja viikon sisällä se oli levinnyt sormiin.
      Kävin lääkärissä ja sain burana 600mg. kaksi viikkoa söin ja oireet alkoi levitä muualle.Epäiltiin rasitusvammaa. Tämän jälkeen menin uudestaan vastaaotolle toiselle lääkärille joka otti minusta lisä kokeita ja röngten kuvat sormista. Niissä ei näkynyt mitään mutta oli sitä mieltä että reumatologin olisi hyvä katsoa. Tämä lääkäri otti vielä lisäkokeita ja epäili sle:tä.Taas menin terv.keskusl.joka laittoi toiselle reumalääkärille lähetteen mutta aika ol
      isi ollut vasta 3-4kk. päästä,sanoin että kivut ja turvotus olivat niin pahoja hän oli samaa mieltä ja laittoi minut kiireellisenä reumalääkärille, jonka luona kävin ja hän totesi nivelreuman minulla. kaikki verikokeissa on minulla ok. ainut näkyvä oire oli turvotus. Lisäksi aamujäykkyys käsissä ja jaloissa, jonne kivut olivt levinneet.
      aktiiviena se oli vain vas. ranteessa. Joten jos vähänkin epäilet varaa aika yksityiselle jos vain mahdollista.

• smip

Jos olet vielä "kuulolla" kerrotko miten tai millä perusteilla Sinulla nivelreuma todettiin? Ja muutkin; onko aina otettu magneettikuvat?

Itse pelkään sitä, kovia kipuja (ei levossa paitsi jos nukun olkapään päällä) suurissa nivelissä siis olkapäät, polvet ja lonkat, nyt myös selkäkipua ja niska on oirinut jo kolme vuotta. Nää muut viime kesällä alkoivat. Kipu on tietyissä liikkeissä tosi kovaa.

Lääkäri pari kuukautta sitten alkoi epäillä nivelrikkoa (äidillä ja sisarella on) johon olen nyt käyttänyt Arthryliä (jauhe) reilut kaksi kuukautta ilman mitään apua. Reumakoe verestä oli tuolloin negatiivinen.

Sanomattakin on selvää että olen pian menossa uudestaan lääkärin.

Olen 44, hoikka, en tupakoi, juon vain vähän alkoholia, syön terveellisesti, liikun, teen toimistotyötä.

• vierailija
        smip kirjoitti:

Jos olet vielä "kuulolla" kerrotko miten tai millä perusteilla Sinulla nivelreuma todettiin? Ja muutkin; onko aina otettu magneettikuvat?

Itse pelkään sitä, kovia kipuja (ei levossa paitsi jos nukun olkapään päällä) suurissa nivelissä siis olkapäät, polvet ja lonkat, nyt myös selkäkipua ja niska on oirinut jo kolme vuotta. Nää muut viime kesällä alkoivat. Kipu on tietyissä liikkeissä tosi kovaa.

Lääkäri pari kuukautta sitten alkoi epäillä nivelrikkoa (äidillä ja sisarella on) johon olen nyt käyttänyt Arthryliä (jauhe) reilut kaksi kuukautta ilman mitään apua. Reumakoe verestä oli tuolloin negatiivinen.

Sanomattakin on selvää että olen pian menossa uudestaan lääkärin.

Olen 44, hoikka, en tupakoi, juon vain vähän alkoholia, syön terveellisesti, liikun, teen toimistotyötä.

En tiedä tarkoititko minua mutta vastaanpa kuitenkin.
        Mulla oli kipuja tosiaan ja toisen käden turvotus oli tosi näkyvää.
        Mulla ei ole reumatekijää veressä mutta erikoislääkäri totesi pelkästään oireiden ja näkyvän turvotuksen perusteella että nivelruman kriteerit täyttyy. Lisäksi vasemman käden rantessa reuma oli aktiivisena, näkyi ultrassa muualla ei ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3053
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2715
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2325
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2178
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      54
      1896
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1370
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1339
    Aihe