Saitteko/annoitteko?

Lahjaa..

Saitko itse kummina tai annoitko (lapsen kanssa/"puolesta") joululahjaa kummille?
Millaisen?

En kysy siksi että pitäsi saada/antaa, vaan ihan uteliaisuuttani :)

13

836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pienen tytön kummi

      Minä sain pieneltä (reilu 1,5v.) kummitytöltäni lahjaksi valokuvakirjan, jossa oli kuvia tytöstä aina syntymästä lähtien. Mielestäni aivan ihana lahja!!

    • äiti*3

      Saatiin ja annettiin.

      Paras lahja oli kummipojan valokuva, joka laitettiin esille välittömästi. Toinenkin kummilapsi muisti pienellä paketilla (tai vanhemmat, lapsi on vielä niin pieni ettei itse muista). Mutta lapsen nimi oli lähettäjänä.

      Itse muistimme kaikkia lasten kummeja kullekin sopivalla tavalla. Esim. keskimmäisen lapsen toiset kummit eivät halua mitään paketteja, joten heille lähetimme hyvän mielen joululahjan, kirkon ulkomaanavun kautta. Pienimmän kummitäti mainitsi kesällä, että astiapyyhkeet ovat aivan lopussa, pitäisi hommata uusia. Laitoimme silloin korvan taakse ja nyt lahjaksi lapsen nimissä niitä puuttuvia pyyhkeitä.

      Tänä jouluna vanhin lapsi ompeli ensimmäistä kertaa omille kummeilleen lahjaksi patalappuja kangaspalasista. Tuli tosi hienoja. Lapsi valikoi itse, millaiset antoi kullekin kummille. Ja sai kiitosta heti jouluaattoiltana puhelimitse. Keskimmäinen piirteli hienoja tikku-ukkokortteja, joita liitettiin korttien mukaan.

      Siis pientä saatiin ja annettiin. Mutta tärkein oli kaikessa mukana: hyvä mieli ja tunne, että tämä lahja sopii saajalle. Oikein lämmin joulu!

    • gummakummi

      kuten ennenkin, mutta koskaan en ole saanut lahjaa.
      Nykyään on niin huonot välit kummipojan äitiin, että olisi tehnyt itsekin mieli jättää väliin. Mutta en viitsi meidän kireistä väleistä rankaista kummilasta tietenkään. Jonkunlaisissa väleissä yritän pysyä...

    • mapee

      kummeja on muistettu paitsi niitä jotka ei pidä yhteyttä enää koskaan ikinä omaa tyhmyyttään..

      Ja ne muut kummit on myös muistaneet lapsia kukin tavallaan. Oikeastaan oltiin vähän järkyttyneitä yhden kummin lahjan arvosta, turhan paljon antoi..

      Lapset myös itse valitsivat kummien lahjat ja tekivät kortit joiden väliin laitettiin uusimmat koulukuvat. Nuo kuvat on meillä kumeille mieluista tavaraa!

      Mukavaa on myös kun kummit on poikenneet pakettiensa kanssa tai me heillä. Se suhde on niin selvä ja heidän keskeisensä, että ei siinä ole mitään epäselvää onko kummi mitä ja ketä varten!

      Eli onnea on ollut noiden osan kummeista kanssa kun ovat niitä loistotyyppejä ja osan kanssa sitten todella onneton sauma..

    • mamma neljälle

      Meillä on 4 lasta ja 5 kummilasta. Meillä 2 omaa jo täysikäistä, samoin2 kummilasta.
      Omien lasten kummit ovat muistaneet aina syntymäpäivinä ja jouluina. Meillä kummien syntymäpäivät ovat saattaneet mennä ohi, mutta jouluna heitä on aina muistettu.
      Meidän kummilapsia olemme muistaneet niin jouluna kuin syntymäpäivinäkin ja muulloinkin. Kummilapsista yksi on meitä muistanut jouluisin.
      Toisaalta en pidä meidän muistamista lasten enkä heidän vanhempienkaan velvollisuutena, mutta koulukuvia joskus haluan.

      • mamma neljälle

        Se miten kummia muistamme. Se on jotakin pientä, joulukukka ja suklaa, lapsen tekemä piirustus, käsityö, lapsen kuva kehyksessä tms.


      • yhtähyvä
        mamma neljälle kirjoitti:

        Se miten kummia muistamme. Se on jotakin pientä, joulukukka ja suklaa, lapsen tekemä piirustus, käsityö, lapsen kuva kehyksessä tms.

        3v lapseni ei saanut ( varakkaalta )kummiltaan joululahjaa tänäkään vuonna. Ko. kummi on minun vanha ystäväni, jonka en tiennyt lähes inhoavan lapsia. Tietenkin nyt toivon, että hän olisi edes jollain puoliuskottavalla verukkeella yrittänyt kohteliaasti kieltäytyä kummiudesta, koska olisin sen heti ymmärtänyt - ja hyväksynyt - mutta nyt ei voi enää mitään; harmi lapselle. Hänellä ei ole tietääkseni yhtään kuvaakaan lapsestani; en ole kehdannut ja viitisnyt lähettää, koska se lentäisi varmaan suoraan paperkoriin. Hänen toinen kumminsa - pariskunta - pyysi, aika hassua mielestäni, meitä oman lapsensa kummiksi paria vuotta myöhemmin, kun meidän lapsi oli syntynyt. Heidän kanssaan on muodostunut sopimus, että lahjoja ei osteta; heillä on kai aika tiukkaa rahallisesti, ainakin oli joskus, mutta sen tiedän varmaksi, että he ovat todella pihejä.

        Toinen lapsi sai kummeiltaan kaikkea suloista ja ilahduttavaa. Heille aion antaa uudenvuodenlahjaksi viinipullot tms. Molemmille ainon keksiä myös jotkut lisäyllätykset; jotain kivaa pientä vaan, en ole vielä päättänyt mitä.

        En koskaan lähettäisi lapsistani kuvia muille, kuin lähemmille sukulaisilleni, siis jollei joku erikseen pyydä. En ole mikään hurmosäiti, enkä erityisemmin usko, että minun lapsieni kuvista tai piirustuksista olis kukaan vieraampi millään lailla kiinnostunut, päinvastoin.


    • sain :)

      Sain itseasiassa kaksi lahjaa. Toisen kummipojaltani, ja toisen kummipoikani isältä joka on minun kummini :)

      Minäkin tietysti sitten muistin kummipoikaani

    • lahjaksi, koska

      niin vanhalle ei voi/osaa ostaa mitään mistä tykkäisi. "Vastalahjaa" en ole koskaan saanut enkä edes kiitosta.

    • tätikummitus

      Annoimme kummipojalle vaatteen ja lelun lahjaksi.
      Itse emme saaneet mitään.
      Mutta en toisaalta yhtään "ihmettele", perhe ei ole sen tyylinen ollenkaan että antaisi lahjoja -eikä kyllä kovasti niitä odotakkaan.
      Pienten juttuja on vain niin mukava shoppailla kun ei muita pieniä ole lähipiirissä :)

    • ja ehkä vähän sainkin

      Ostin lorukirjan, joka on itselle ja omille sisaruksille ollut lapsuudessa erityisen rakas, sekä yksinkertaisen lelun (koska aattona kummilapsi tuskin sai kirjasta mitään iloa). Kummilapsi on veljeni jälkeläinen, ja sisaruksilta perheineen sain joululahjan, joten kummilapsen perhe tuli siinä samassa :) Omille kummeille lähetin tylsäntavallisen joulukortin...

    • kävi..

      Annoin kummilapselleni lahjan ja jotain pientä myös muulle perheelle (eli äidille ja toiselle lapselle). Heiltä sain lahjaksi kummilapsen omia askaroimisia, jotka kelpaavat minulle aivan mainiosti!

      Omille kummeilleni lähetin itsetehdyn kortin. Jouluksi sain heiltä kauniin, kotimaisen kynttiläpaketin.

    • kummitäti x3

      Kummilapsiltani olen saanut tasan yhden lahjan. Ensimmäisen kummilapseni ensimmäisenä jouluna sain häneltä (siis vanhemmilta) kehystetyn valokuvan kummilapsesta. Sen jälkeen ei ole yhdeltäkään kummilapselta (kolme kappaletta) tullut minkään näköistä lahjaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5275
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3287
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1415
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe