Altaan pohja?

Mitä muovia?

Pihalle tuli kaivettua uima-allas 15x25 metriä, mutta pohja on hiesua eikä altaassa kestä vesi, toisaalta samalla kaivantoon löytyi pohjavesisuonikin ja nyt...

1 Vaikka altaaseen valuu vettä 1 m3 tunnissa yläpuolisesta lähteestä niin se holahtaa maahan eikä yli 60cm veden tasoa ole saavutettu

2 ja kun olen laponnut allasta tyhjäksi (takana on metsäoja pari metriä alempana) niin silloin maa itkee vettä sinne rittämiin

Eli ensi keväänä/kesänä ajattelin pitää altaan kuivana sen aikaa että saisin tehtyä pohjan, kestääkö tavallinen rakennusmuovi siinä vai pitäisikö olla jotain "jäykempää"? Muovin päälle ajattelin ajaa noin 10cm hiekkaa että on jalan alla mukavampi.

Mistäköhän löytyisi 2" paineetonta vesiletkua tuohon altaan tyhjennys lappoamiseen, kun myynnissä on vain paineen kestävää (mitä ei tarvia) ja tosi tyyristä. 50 metrin pätkää olen etsiskellyt.

9

4128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuiti

eikö se lasikuitu olisi kestävempää

• tule kestämään

se on hukkaan heitettyä rahaa ja kevyessä maaperässä et tule koskaan saamaan altaassasi vettä pysymään. Ratkaisu on laittaa 15-20 cm kerros oikeaa savea, joka juntataan tiiviiksi kerrokseksi koko altaan alalle seiniä myöten tai sitten allasmuovi, jota on saatavissa rullatavarana tai muotoon hitsattuna mihin allaskokoon tahansa. Muovin paksuudet alkavat 0,5 mm aina 1,5 mm asti. Kokemuksesta en suosittele alle 1 mm ja suositeltava 1,5 mm tulisi olla kudosvahvistettua, sitä vihreää. Muovi viedään aina altaan reunan yli ulkopuolelle saakka. Muovin alle riittävä kerros kivetöntä hiekkaa ja vielä muovinsuojakangas. Mikäli haluat altaastasi uimakelpoisen, joudut todella vähentämään nuukuuttasi.

• pp*

tarvitsetko altaasi toteutukseen ammattiapua ??
        pistä vinkki.

• AVKT

puhutaan muovista- kumia se minun mielestäni on ollut, jos on muovia 1,5 sitä ja kumia voi liimata (hitsata) yhteen ei altaassa vesi muuten pysy. Minulla on valmiiksi "muovailtu" 700l ja sitten toinen itse tehty 1000l (kumi) hyvin kultakalat viihtyvät lisääntyvät, vain liikaa, vesi-putous jne. antavat happea.
      Paras ratkaisu on siihen oikeilla mitoilla tehty kumi-matto, takuu sillä on 10-20v, mutta kestää varmaan kymmeniä vuosia.

• Raatajarankka

Allasmuovia saa jokaisesta puutarhaliikkeestä.
      Toisaalta tuollainen määrä kannattaa tilata tukkurilta.
      Kaikki muut neuvot ovat tee se itse- touhua.
      Ajatuksesi kuulostavat tosin juuri sellaisilta, ettet usko kun järkeä puhutaan.
      "Tuli kaivettua..."
      Olisiko ensinkannattanut tehdä nuo kysymykset.

• Kaivettua

Allasmuovin (ei rakennusmuovi) lisäksi tarvitset puhdistuslaitteen, kiertovesipumpun, pohjaimurin, haavin, sekä monta purkillista erilaisia kemikaaleja.
      Jos ei näitä ole tai tule, niin peitä monttu.

• lammen rakentaja

Mieheni kaivoi "pienen" lammen takapihalle, piti tulla vain pieni koristelampi. Mittaa mokomalle tuli 6x20m ja syvyyttä n 1m. Nyt ollaankin pulassa allasmuovien hintojen kanssa. Tukkuliikkeissa sanoivat kestävän allaskumin hinnaksi n 2000e! Selvitimme asiaa lisää ja halvin EHKÄ toimivin ratkaisu tähän mennessä on etolasta saatava polyteeni-muovi 0,5mm. Meillä hinnaksi tulisi n, 500e. Yritämme saada vielä tietoja maataloudessa käytetystä aumamuovista...voisi olla edullisin?
      Tietääkö joku sen kestävyydestä koristelammessa?

• minä laittaisin

Uima-altaan.
        Niitä saa monen kokoisia ja on sillä muutakin käyttöä, kuin roskien kokoaminen.
        Tuonkokoinen koristeallas on aika äkkiä siinä kunnossa, eli likainen ja limainen, että tulee mieleen täyttää koko kuoppa.
        Ilman kunnollisia puhdistuslaitteita vesi menee "pilalle" jo muutamassa päivässa, kun lämmintä alkaa olla 25 ja silleen.

• 30m*10m on itselläni

Muutaman metrin päässä on peltoalue noin 70 sm alempana,eikä vuotoja ole yhtään.Tosin sameutumisen vuoksi olen laittanut mukulakivetyksen kauttaaltaan,toimii,vesi pysyy kirkkaana.
      Lisäksi olen asentanut tyhjennysputken,talveksi olen tyhjentänyt altaan jolloin pakkaset huolehtivat osaltaan ötökät ja muut epäpuhtaudet pois.
      Tosin seuraavana kesänä nuo luonnolliset eliöt valtaavat taas nopeasti altaan,mutta nehän kuuluvat asiaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 521
      7950
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      233
      2745
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2611
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      164
      1999
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1881
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      1644
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1386
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      80
      1242
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1198
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1175
    Aihe