Tehokas itsepuolustuslaji mulle?

isohko setä

Oon tämmöinen 110 kiloinen, 185 senttinen jässikkä jolla on huono tasapaino ja lihakset on yhtä venyvät kuin rautakanki. Aerobinen kuntokaan ei päätä huimaa lähinnä tuon painon ja osaksi kai lihasmassankin takia.

Mikä olisi se "mun laji" kun pitäisi saada nopeasti perusitsepuolustustaitoja kohdilleen, kaveri rupeaa baarinpitäjäksi vuoden vaihteessa ja siis puolen vuoden päästä mun pitäisi olla siellä ovilla vahtimestarina, ja haluaisin olla mahdollisimman hyvässä kunnossa ettei tule mitään yllätyksiä.

Eli semmoinen laji hakusessa missä pärjää tämmöinen ei-niin-ketterä ja aerobiselta kunnoltaan huono iso kaveri. Joku semmoinen laji missä opetettaisiin ottamaan vastustaja mahd. nopeasti ja tehokkaasti pois pelistä, keinoja kaihtamatta koska oma henkeni/terveyteni on sen verran arvokas että en rupea neiteilemään tosipaikan tullen. Ja nimenomaan vielä avainsanana on NOPEASTI, eli tehokkaat jutut opetettais melko nopeasti eikä vasta joskus x vuoden päästä y värisellä vyöllä.

11

1376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • baarijyrä

JOtain perustekniikoita vaan. Itsekin reilu satasena 179 pitkänä tehnyt hommia kahva-apinana. Ihan perustekniikoilla pärjännyt eli puheella ja sumutteella parilla lukolla kaadot.

Anna massan tehdä osansa ja kaippa se lihaskoordinaatio on olennaista. Eli tappelemaan ei kannata ryhtyä vaan suoraan kiinni ja vittuun. Ei siinä oikeastaan kummempaa tarvita. Kokeile frendis kaa miten se kaatuu helpoiten. Eli sumute, oma jalka toisen jalan taakse ja massa kaataa sen suoraan sun alle, jossa sitten yksi isku ja pihalle.

Suoraan pikkasen yli ja suoraan niin että tarkoitat. Kyllä isotkin perääntyy.

• poge

..on nopeasti omaksuttavissa eikä vaadi ketteryyttä tai aerobista kuntoa...sinne vaan!!

• isohko setä

...kun täällä ei tietenkään ole Krav Maga seuraa. Pistin juuri mailia jonnekin suomen k.m. liittoon ja kysyin olisiko edes lähivuosina mahdollisuutta saada tänne pohjois-karjalaan krav magaa. Toi k.m. on nimittäin kiinnostanut kokeilumielessä jo pari vuotta, ja nyt sille olisi oikeasti tarvetta :(

• pete
        isohko setä kirjoitti:

...kun täällä ei tietenkään ole Krav Maga seuraa. Pistin juuri mailia jonnekin suomen k.m. liittoon ja kysyin olisiko edes lähivuosina mahdollisuutta saada tänne pohjois-karjalaan krav magaa. Toi k.m. on nimittäin kiinnostanut kokeilumielessä jo pari vuotta, ja nyt sille olisi oikeasti tarvetta :(

Hokutoryu ju-jutsussa toimii ainakin joillain paikkakunnilla myös eräänlainen "ammatinharjoittajat" treeniporukka eli järkkäreitä, vartijoita, poliiseja joiden harjoituksissa keskitytään hallinta, kuljetus ym.
        tekniikoihin.
        Eli kenties alkeiskurssin kahlattuasi pääsisit ko.poppooseen mukaan. Samantyyppistä toimintaa kannattaa tietty kysellä myös muista kamppis-seuroista.

Shootfighting saattaisi tulla kyseeseen. Ymmärtääkseni shoot/NHB porukat saattavat ottaa mukaan treeneihin ilman alkeiskurssia vaikkei pohjaa kamppailulajeista olisikaan. Eli liityt ryhmään ja vanhemmat vääntäjät opettavat tulokkaalle mättämisen salat.

Shootfightingissa on tuota lähitteluakin eli polvea ja kyynerpäätä oikein isojen ja vihaisten asiakkaiden varalle ja tuonkokoinen kaveri kuin sinä lukottaa sen riehujan pystystä ihan mattotekniikkaa soveltamalla.

Lähes jokaisessa kamppailulajiseurassa treenaa joku joka taitoa tarvitsee ammattinsa puolesta.
        Tämän toisen ammattivääntäjän kanssa on sitten mahdollisuus vapaatreeneissä tai muuten keskittyä olennaiseen eli "asiakaspalveluun".

Siinä nyt muutama ovi joka kannattaa katsastaa.

pete

• The Crow

Kyse on myös siitä, haluatko pelkästään satuttamaan, ruhjomaan ja mukiloimaan, vai haetko jotain monipuolisempaa oppia.

Krav Maga on oikein hyvä, mutta siinä on ongelmana liiallinen tehokkuus ja se, että opetuksessa ei välttämättä painoteta tekniikoiden käytön vastuullisuutta. On helppoa rusentaa toisen niska potkulla, mutta vaikeampaa on oppia elmään sen kanssa.

Suosittelisin yksinkertaisesti painia. Massasi on hurja ja samalla se aerobinen kestävyyskin kohoaa. Ja painiliikkeet ovat oikein suoritettuina murhaavan voimakkaita.

• Tumppi

Minä olen itse kanssa töissä suojelualalla ja olen huomannut, että usein paras taktiikka on tunkea välittömästi ihan iholle kiinni ja sitten kaataa kaveri suorilta maahan. Tätä voi tietysti tehdä monella tavalla. Joku ihan perus jalkakamppi - kurkutus -tekniikka on yleensä toiminut. Humalaisten ihmisten kanssa pelkkä liikkeen nopeus riittää yleensä hoitamaan homman. Onneksi puhumalla sentään pärjää useimmiten!

Sanottakoon vielä, että minulla ei laajaa kamppailulajitaustaa ole, judoa reilun vuoden ja ammattiopinnoissa käytännön itsepuolustusta on tullut treenattua. Massaa on 90 kiloa ja ihan hyvin olen pärjännyt. Tuo 110 kiloa on jo itsessään niin hyvä etu että mielestäni muutaman painiotteen, kaadon ja sidonnan opettelu riittää jo pitkälle sinun kohdallasi. Onnea ja menestystä!

• Tomppa

Omien kokemusten perusteellakin voisi myös judoa harkita. Se on sentään aika yleinen laji jota luulisi löytyä vähän joka kylästä ja mielestäni siitä saa ihan hyviä oppeja ovihommiin, mm. hallintaottaita, kuristuksia ja pyyhkäsyjä. Sekä kunto kasvaa mukavasti. Jaksaa paremmin yöduunissa kun on parempi kunto (henk. koht. kokemusta on). Välttämättäheti peruskurssilla ei opetella montaakaan hallintaotetta, mutta varmasti vanhemmasta väestä (siis pitempään treenanneista) löytyy porukkaa jotka mielellään hioo asiakaspalvelutekniikoita.

Myöskin kaikki edelliset vastaikset oli hyviä, eli vaihtoehtoja löytyy.

• Phoenix82

Vois olla just joku hokutoruy (???) jujutsun sovellus. Yleensä ovilla ongelma asiakkaat on kännissä joten peruslukot ja hallinta otteet toimii. Kannattaa kysellä joltain kokeneemmalta pokelta vinkkejä mut jo järkkärikursseilla opetettujen tekniikoiden HYVÄ hallinta ja soveltamiskyky riittää pitkälle. Pelkkä tteoria ei riitä vaan treeniä treeniä ja treeniä niiden tekniikoiden iskostumiseen tarvii

• kokemusta

Jos kyseessä olisi puhtaasti itsepuolustus tai
      ns.turpaan veto,niin suosittelisin nyrkkeilyä,
      krav magaa tai thai-boxingia.

Mutta koska kyseessä on asiakaspalvelu tehtä-
      vä,niin suosittelen seuraavaa:
      1)Hanki pätevää opastusta venyttelestä:paikat
      avautuu ja mahdollistaa tehokkaamman harjoit-
      telun sekä vähäisemmän riskin loukkaantua.
      2)Tee lyhyttä punnttitreenia,jossa päähuomio
      on perusliikkeissä:kyykky,punnerrus seisten,
      leuanveto ja maastaveto.
      3)Aloita aikidon harjoittelu.Laji sopii hyvin
      portsarin hommiin,mutta tärkeää on läytää oi-
      kea opettaja.Laji pitää sisällään kaiken pysty-
      kamppailussa tarvittava(mutta se opettaja).
      Vaihtoehtona judo(jos omat paikat kestää niin
      OK).

• jag

eli koska kyseessä todellakin on Ammatti, joudut myös tutustumaan valtuukseihisi portsarina.

Toisinkuin vast'ikään tv:stä tullut 4D-dokumentti näytti, Suomessa ollaan tarkkoja mitä portsarit saavat tehdä ja mitä ei. Pienestäkin virheestä napsuu helposti rikossyyte. Jos aiot olla alalla pitkään, tämä ei ehkä niin paha asia ole, mutta jos keräät vain extra-rahaa muuhun tarkoitukseen, kannattaa pitää tausta puhtaana.

Eli:

ÄLÄ mene thai-boxingia harjoittelemaan (hyökkäyslaji).

Krav Maga ei myöskään ole portsaria varten sen tehokkuuden vuoksi.

Nyrkkeily olisi yksi parhaista vaihtoehdoista, koska se kehittää nopeutta sekä käsien lihaskuntoa kaikkein nopeiten. Sopivalla ilmalla ei tarvita kuin paksu hauis liian pienessä t-paidassa estämään konflikti, jos puhe ei auta.

Nyrkkeilyä voi kaiken lisäksi harrastaa aikalailla jokapuolella ainakin isommissa kaupungeissa, ja jos ei paikkaa löydy, säkki vain autotalliin/kerrostalon pohjakerrokseen (talonmiehen luvalla) ja mättämään.

• Pantse

Mikäli haluat nopeasti koulutusta ammattiasi varten, ehkä sinun kannattaisi ottaa yhteyttä lähiseutujen budoseurojen vetäjiin, kysyt vaikka voisitko saada pikakurssitusta työtehtäviäsi varten. Mahdolliset maksut sitten verotukseen koulutuskuluina, jos kuitteja käytetään. Eli osta siis osaamista.

Itselläni on tuntuma, että lähes minkä tahansa lajin mustavyö kykenee tarvittavat ja TURVALLISET väistö-, irrottautumis- ja hallintaotteet sinulle opettamaan, olennaista on että itse valitset konsultiksesi tyypin, johon luotat. Tieto omasta osaamisesta on tärkeää, olet töissä sitten rennompi ja luotat paremmin puheellakin selviämiseen. Kokosi on sen verran vaikuttava, että voit olla joko pelottava tai provosoiva, mikäli itse olet epävarma.

Pitkällä aikavälillä sitten halutessasi menet sen lajin piiriin, johon on mahdollista paikkakunnallasi ja lähimaastossa osallistua. Ja jos ei halua aktiivisti harrastaa, tutki millaisia itsepuolustuskursseja on tarjolla. Ei se ovimiehen homma kuitenkaan mitään huipputaistelijaa edellytä, tervettä järkeä, huumoria, pitkää pinnaa ja itseluottamusta lähinnä. Muista se hymykin ja hyvä palveluasenne ! Olet baarisi käyntikortti.

Pantse - shotokan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      35
      3802
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      98
      3414
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      104
      3338
    4. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3138
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      70
      3070
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2805
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2580
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2483
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      45
      2422
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      90
      2166
    Aihe