ONNEKSI JOULU ON TAAS OHI!

joulukaamos

Joulu meni taas, onneksi, mutta vielä olisi kestettävänä uudenvuoden riehat.
Lapset vinkuu nyt joululahjojen jälkeen ilotulitteita.
Tämä joulun sotku ja mässäily vihastuttaa minua, samoin uudenvuoden rakettien räiskyttely.

Koska olen perheellinen, en voi tehdä joulusta sellaista, kuin itse haluaisin.
Jos saisin päättää, en valmistautuisi jouluun millään tavalla, ehkä pari kynttilää kuitenkin ikkunaan laittaisin.

Nyt minun pitää elää ja toimia muiden ehdoilla. Jos en eläisi niinkuin muut tahtoo, olisin pelkkä nolla, jumalaton ja mieleltään häiriintynyt, joka pitäisi toimittaa pikimmiten hoitoon hourulaan.

Olen tänään siivonnut joulun jälkiä ja taas kerran ajattelen: Ohi joulu kun on tiedän varmaan hyvin sen, taas kestä kuukausia kaiken tämän unohtaminen...

Yritysten joulumainoksia on joulua edeltäneinä viikkoina tulvinut iso rojo. Perheeseen tulee monia lehtiä, pakko panna lukemattomina menemään, kun ei ehdi kuitenkaan.
Joskus olen kerännyt lehtiä lukeakseni niitä joskus paremmalla ajalla ja todennut sitten, ettei sellaista aikaa ikinä tule, vaan lehti pinot kasvaa kasvamistaan.
Jahas, Siionin joulu, sekin piti vaan ostaa tavan vuoksi, onkohan perheväki lukenut sen kannesta kanteen. Samoin paksu joulun päivämies on jäänyt selailuasteelle. Lähinnä tuli kerrattua oman siionin pitkä nimiluettelo, jossa suurin piirtein näytti kaikki olevan, mutta aina joku puuttuu ja sitten ne korjaa puuttumisensa päivämiehen uudenvuoden tervehdyksessä.
Ajan asioille ja mennessäni kaarran lehtipaperi keräys lootan luo viedäkseni tunnollisesti kaikki keräykseen kelpaavan paperin uusiokäyttöön.

Kun avaan keräysastian, minut valtaa viha ja suuttumus. Ikipäivinä ei jotkut pösilöt opi lajittelemaan, vaan kaikki roskat nakataan surutta paperinkeräykseen, vaikka vieressä on erilaisille jätteille omat astiansa.

Suutuspäissäni heittelen joulupaperit ja muut muovit, pahvit ja styroksit ulos, koska jos ne jätetään samaan astiaan, minun työni on täysin hyödytöntä, sillä roskakuski panee silloin koko satsin vain kaatopaikan kuormaan.

Mutta palataanpa aikaan ennen jouluaattoa. Jouluruokaa ostetaan surutta jääkaapit pullolleen. Kinkkua pitää olla. Joka joulu meidän perheessä käy samalla tavalla, että valehtelemata noin puolet jouruokiista jää kuitenkin syömättä ja kinkkua on aina liikaa. Kompostori pullistelee jo nyt pois heitetyistä ruokiista, koska lapset varsinkin on sellaisia, että kerran pöydässä seisseitä ruokia ei haluta syödä uudempaa kertaa.

Laskiastiamme täyttyy varsin nopeasti. Moni afrikkalainen eläisi meidän pois heitetyillä sapuskoillamme.
Jouluna ostetaan ruokaa yli tarpeen ja kun se ehtii vanhentua, se vain heitetään kylmästi pois.

Joulun sanomakaan ei jaksa innostaa. Joulu on kaikkea muuta kuin Kristuksen syntymän juhlintaa.
Sehän on vain ihmisten itse itsellensä laittamaa syöminkijuhlaa.
Piti käydä vielä kaupassa aaton aattona 23.12. Markettien pysäköintilat olivat täynnä, mutta jotenkin oli yksi paikka vapaana kuin minua varten.
Ostoskärrytkin oli hakemisessa, piti odottaa, että kassalta tuleva jättäsi kärryn poistuessaan.

Olin aivan hermona, sillä kaupassa oli ruuhkaa ja yrittäessäni liha-kala tiskille otin jonotusnumeron. Hmm. numero on 166. Sitten vilkaisen valotauluun, joka ilmoittaa, kenen numeron vuoro on. Sillon minulta pääsee tuhahdus. Valotaululla on menossa palveluvuorossa vasta numero 57. Jääköön jonotus. Saatuani ostoskärryni täyteen haeskelen jonon päätä. Mitä hiivattia, jonon päähän on aivan kaupan takaosassa, mikä merkitee, että jos nyt asetun jonottamaan, saan varmasti viettää jonossa vähintään tunnin, ellei enemmänki. Minua risoo ja päätän luovuttaa. En halua käyttää lepopäivääni jonossa seisoskeluun. Jätän koiruuttani täyden ostoskärryni jonon päähän, jossa se saa minun puolestani jonottaa.

Minulla on kuuma ja tukala olo ja nälkä pukkaa, sillä en ole ehtinyt vielä kyseiselle päivälle nauttimaan muuta kuin yhden tortun ja kupillisen kuumaa. Kävellessäni ulos kaupasta jonoista ohi huomioni kiinnittyy isomahaisen miehenkörilään ostoskärryyn, jolloin minulta pääsee melkein ääneen lausahdus. No voi hyvänen aika tuonki miehen jouluostoksia, sillä kärryssä on monta päkkiä kaljaa, pari kokonaista sianpotkaa ja oliko vielä makkaroita monta käyrää.

Ajelen vielä toisen ison marketin vieritse, sama juttu sielläkin, autoja täynnä, ei kannata mennä.

Lähellä asuinpaikkaani on kuitenkin pieni lähikauppa, jossa ei ole ensinkään ruuhkaa ja löydän sieltä melkein kaiken tarvitsemani. Ainoastaan savukalaa ei ollut, kinkkua kyllä on joka puodissa yllin kyllin.
Totean lähikaupan kassallekkin, että olipa mukava tulla tänne, kun täällä ei ole sellaista ruuhkaa, kuin tuolla keskustan isoissa kaupoissa.

Joulutunnelmaa haettiin tietysti kirkossa käynnillä ja olihan rauhanyhdistykselläkin joulujuhla. Tälläkertaa siellä oli niin ruma joulukuusen ranki, ettei sen katselu ainakaan lisännyt joulumieltä.
Haudoille kylvetään niinikään mahoton määrä kynttiläsaastetta. Kotona äidillä riittää askareita aattonakin ja vasta illan hämärtyessä on pikku hetki aikaa istahtaa.
Joulun valmistelu on kovaa puuhaa, mutta kun se on tapa,ei muunlainen käytäntö voi tulla kysymykseenkään.
Joka jouluaamu kuunnellaan radiosta joulukirkko, mutta unisena käy niin, että se menee toisesta korvasta samantien ohi.
Kirkoissa on niin paljon jouluhartauksia, ettei varsinainen joulukirkko ole enää se kaikkein paras hartaustilaisuus, vaan muut hartaudet ovat menneet auttamattomasti ohi.

Joulukuu on niin joulua täynnä, että se tulee jo korvista ulos, siis kyllästyttää. Yhtä rientämistä kaikkiin joulujuttuihin, siis adventtisohjoa kyntämässä. On ollut rauhanyhdistyksen myyjäisiä, koulujen joulujuhlia, kuusen hakua, joululahjojen ostoa, mikä onkin kaikista työläisintä touhua. Ja sitten se paketoiminen, sese vasta työn teettää. Eikä lahjojen kääriminen rajoitu vain omaan porukkaan, vaan sitten on muistettava vielä kummilapsia, joista ei näytä pääsevän eroon vielä rippikoulunkaan jälkeen.
Ja unjohtamatta joulukorttien kirjoittelua ja postittamista.Tästä oravanpyörästä kun pääsisi, niin olis valtava edistysaskel.

Jos olisi varakas, voisi mennä valmiiseen jouluun pois kotoa, sillä kotijoulut ovat yhtä hullunmyllyä.
Jouluna olo on rauhaton ja hermostunut, mihinkään ei voi oikein keskittyä. Vaikka vietämme uskovaista joulua, ei se eroa uskottomien jouluista kuin vain siinä, ettemme rahtaa viinaa koteihimme. Ei joutilaisuus ole ihmisille hyväksi joulunpyhinäkään, vaan sitä jo kaipaa arkisia tekemisiä. Jouluviihde ei jaksa innostaa. Ylensyöminen ei sekään maistu enää tapaninpäivään tultaessa. Nyt on tullut taas ihana arki ja kuusikin vietiin jo pihalle, kun sattui olemaan semmoinen huono kuusi, joka varistaa neulasensa kerralla. Pitäisikö ottaa oppia Jehovan Todistajista ja lopettaa koko joulun viettäminen nykyisessä mässäilymuodossaan.
Ei tämä joulunvietto oikein kristilliseltä vaikuta, vaikka lestadiolaisuudessa se on mitä hartain juhla. Lapsetkaan ei innostuneet laulamaan aattona, vaan ainoana kiinnostavana asiana oli päästä avaamaan joulupaketit.
Kun yksi lapsista pantiin lukemaan jouluevankeliumia, hän vastahakoisesti luki sitä jonkin matkaa ja totesi sitten, että tämähän on kuultu jo moneen kertaan tänä jouluna, miksi sitä enää pitää lukea ja läl. läl. lää..

Tiernapojat ja turun joulurauhan julistus eivät nekään ole kiinnostavia. Samat höpötykset kun kuulee joka vuosi, niin kyllästyttää.

Ainoa, mikä kans kiinnostaa uskovaisessa kodissa, on se, kun netistä näkee jotain jouluun liittyvää katseltavaa, niinkuin se karhujen elämää käsittävä elokuva.

Onko joulua pakko viettää, jos ei taho...?

Miten sinun joulusi meni, olis hauska kuulla

30

884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vältä syntiä

Vanha Reinharttihan se siinä. :-)

Etkö tiedä että televisio-ohjelmien katselu ei uskovaiselle sovi. Sielunvihollinen on tuhanten konstien mestari! Kuuliaisuus on parempi kuin uhri!

• Evluttilainen

vuosia sitten aivan samaan suuntaan kuin kuvailit.

Perheemme kanssa erään joulun jälkeen sitten porukalla istuimme alas, että nyt tällainen materialistinen hössötys loppuu.

Sovimme, että ei ole mitään tolkkua laittaa älyttömästi ruokaa, jota sitten jää yli kuten kuvailit ja kaikki on stressaantuneita ja kireitä.

Teemme kevyet salaatit, muutaman laatikon ja pienen kinkun. Ruokaa vähän monipuolisemmin kuin normaalisti viikonloppuna.

Sen sijaan käymme avittamassa suvun yksinäisiä vanhuksia joulun valmistelussa.

Lahjojen osalta sovimme, että lapset ehdottaa kukin yhtä lahjaa (joka on käytännöllinen ja tarpeellinen - ei mitään hössöä) ja toinen on sitten pieni yllätyslahja ja se on siinä.

Keskityimme joulun ilosanomaan ja kun eilen illalla juttelimme lasten kanssa, kaikki olivat sitä mieltä, että entisen kaltaiseen jouluhössötykseen emme palaa.

Annamme joka vuosi lähetystyöhön osan siitä, mitä ennen hössötimme jouluun.

Rakettien osalta olemme sopineet, että se on täysin turhaa emmekä osta ainuttakaan.

Yllättävää on, että kun asia lasten kanssa käydään rauhallisesti läpi, he ovat omineet ajatuksen ilman mitään vastaväitteitä. Eihän Jeesus lapsellakaan ollut mitään maallista, mutta silti Hänessä on kaikki - antaa kaikki aarteensa meille.

• ihana joulu

Kiitos hyvästä vinkistä, täytyypä alkaa itsekkin miettimään joulunviettotapojaan. Nykyisenkaltainen jounvietto tapa kun ei vastaa enää tarkoitustaan ja lienee tullut tiensä päähän.
        Mutta vaikeata se varmasti perinteitten muuttaminen on. Joulu kun tempaa mukaansa tahtoipa tei ei.

• tuo sama kysymys,

että onko joulua pakko viettää, jos ei taho. Minä en taho. Tuntuu vain, että on pakko, vaikkei ole enää lapsiakaan kotona. Miten sitä uskaltaisi sanoa, ettei taho?

• en enää VL

Nyt kun en enää tunnusta VL-uskoa omakseni niin joulukin sai syvemmän kristillisen merkityksen. Tunsin todella, että jeesus-lapsi syntyi minunkin vuokseni...Aloittaja kuvasi joulunviettoa, kuten se meilläkin on usein mennyt, mutta pari viime joulua ovat olleet parempia, rauhallisempia. Se on mietityttänyt, milsi lest.perheet kuvaa usein niin maallisia joulunviettojaan. Luulisi toista.

• Syntinen joulun viettäjä

Meidän joulu oli varmaankin sitten syntisten joulu, koska emme kuulu vl-lahkoon. Asumme sitäpaitsi kaukana maalla avomieheni kanssa, joten ne jotka tulevat tänne vierailulle, joutuvat ajamaan vähintään 20 km korpea kohti.
      Näin sujui meidän joulu:
      Aattona olin vähän sairas enkä voinut lähteä haudoille viemään kynttilöitä, joten mieheni ja siskon perhe kävivät siellä.
      Vietimme aaton kahdestaan,joulusaunassa käyden,jouluaterian nautiskellen, lepäillen ja kuunnellen joululahjaksi saamaani Samuli Edelmanin Virret cd:tä.
      Joulupäivänä oloni oli vieläkin vähän huono, mutta laitoin kuitenkin vaatimattoman joulupäivällisen lapsilleni ja heidän avopuolisoilleen.
      Vaatimattomia lahjoja vaihdeltiin, käytiin kuutamokävelyllä ja kuunneltiin kuinka järvi lauloi lauluaan jäiden alla ja sitten rupesimme pelaamaan Trivial Pursuitin esiastetta vuodelta miekka ja kypärä. Ja niinpä huomasimme, että kello olikin yllättäen neljä tapanin päivän aamuna. Viinaa juotiin yksi viskipaukku, pojat joivat, itse en voi viskiä juoda (olen allerginen mallakselle) ja tytöt eivät tykänneet.
      Tapanin päivä meni lepäillessä, saunoessa, lisää porukkaa tuli vieraisille, käytiin jälleen kävelyllä, nyt pimeän aikaan kun oli pilvistä.Tapanin päivä kun joutui iltaan, olimme jälleen mieheni kanssa kahden.
      Uutena vuotena meillä ei ollut raketin rakettia varattuna, mutta lapsilla oli ja muulla suvulla, jotka tulivat viettämään Uutta Vuotta meille. Pihalla oli kodassa tulet ja siellä sai lämmitellä ja paistella makkaraa. Sisällä tuvassa oli muuta syötävää. Seura oli hilpeää, vähän oli juomia, mutta ei haitaksi asti.
      Uuden vuoden päivänä kerättiin siskon kanssa rakettien jäämät pihalta ja käytiin pakkaslenkillä ja järvi jatkoi lauluaan.
      Ja kaikista ihaninta oli, että avomieheni, jota rakastan ja kunnioitan, järjesti minulle uuden vuoden aattona yllätyksen. Hän pyysi minua pukemaan ylleni lämpimät vaatteet ja iltapäivän hämärässä hän ajeli kanssani kaikilla niillä rakkaitten haudoilla, joille en jouluaattona päässyt. Laitoimme kynttilät myös niille rakkaille, joiden haudat ovat kaukana muualla Suomessa.
      Minun jouluni ovat olleet monenlaisia, on ollut surun jouluja, sairauden jouluja, yltäkylläisyyden jouluja ja köyhiä jouluja. Ja ne köyhät joulut ovat parhaita olleet.
      Leikippä sinäkin joskus sellaista leikkiä, että tulosi ovat alle EU:n köyhyysrajan, joka on 900 € Bruttona per aikuinen, lapsethan saavat lapsilisät. Järjestä näillä tuloilla joulu, tulet huomaamaan että se on elämäsi paras joulu.
      Ja rakkautta, sitä pitää olla ja yhdessä oloa. Silloin se Jeesus-lapsi sopii teidänkin kotiin tulemaan.
      Terveisin erämaan syntisäkki

• paitsi että..

Siellä käytettiin viinaksia. Mikä pakko on aina käyttää viinaksia silloin, kun ollaan vapaalla.
        Viinaksien käyttökin on vain opittu tapa, ei sitä tarvitse tarpeeseen.

• Anonyymi

ujgy

• Anonyymi

Örgh.

• Anonyymi

Nyt se on vasta alkamassa.Ja ku menoa katsoo niin en yhtään ihmettele miksi joillaki on jouluahistus päällä.

• Anonyymi

Ei sitä tarvi ihmetellä.Jos ei yhdy nykyjoulu hössötykseen niin ei olekaan enää jouluihminen.Jos kiinnostaa enempi joulunsanoma niin sitä ei pidetä enää jouluna.

• Anonyymi

Voiko tämmöstä kaupallista hössötystä jouluksi sanoo?överi.Maku tästä on nykään kokonaan mennyt.

• Anonyymi

Elä muuta sano.

• Anonyymi

Sianpaskaa syödään koko joulu ja sitte kädet vilkkuu seuroissa heti joulunjälkeen.

• Anonyymi

Sapettaa pirusti, kun se jeesus syntyy vuoden välein aina vain uudestaan.
      jeesus vois painua kuuseen niiden syntymisiensä kanssa!

• Anonyymi

Joulupukkikin on vaan 1300 vuotias.

• Anonyymi

Joulupukki on aviottomana syntyneen jeesuksen avioton poika, ettäs tiijät!

• Anonyymi

hihu

• Anonyymi

Nykymenoa kun kahtoo.En ihmettele miksi jotkut ahistuu nyky joulusta.

• Anonyymi

Todellaki samaa mieltä sinun kans.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Todellaki samaa mieltä sinun kans.

Koko joulunaika yhtä ruuasta puhumista, joka ohjelmassa, missä on Jeesus-lapsi, jonka syntymää juhlimme?

• Anonyymi

Hulluksi mennyt tämä kaupallinen joulu.Se alkoi jo nyt syyskuun lopulla.

• Anonyymi

Taas ne mässäilee ja ylensyö koko joulun.Sitte tapanin iltana seuroihin ja pyytelee syntejä anteeksi.

• Anonyymi

Sama homma sitte uudenvuoden juhlinnan jälkeen.

• Anonyymi

Osa alottaa jo pikkujouluista sen törsäämisen.

• Anonyymi

Rukouksenmieli, että joulunsanoma koskettaisi minuakin.

• Anonyymi

Paljon in näissä suurissa kirkoissa uskovaisen nimellä kulkevia ihmisiä, jotka elävät vain kasteen armossa, eivätkä ole koskaan todellisuudessa uudestisyntyneet. Tätä on uudestisyntyminen. https://www.youtube.com/watch?v=Le-NKHSa1as

• Anonyymi
    • Anonyymi

onneksi

• Anonyymi

Saitko joulutervehdyksesi Päikkäriin nyt kun siihen on uusi systeemi? Loppiaistervehdys ei taida enää ehtiä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      101
      1631
    2. 210
      1507
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      979
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      55
      809
    6. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      765
    7. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      48
      752
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      712
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      54
      702
    Aihe