Kotimaisten prujujen hinta

klpro

Eli jokainen on varmastikin huomannut seuraavan :
Kotimaisten patruunoiden ja lataustarvikkeiden roima hinnannousu ei näytä loppuvan. Samalla on voitu todeta laadun ja saatavuuden huononevan, esim. Lapuan piekkarin panokset täyttä sontaa, nyt myös jo edustusampujien mielestä. Ja hinta 50-100% enemmän kuin ulkomainen merkki.
Ruudin saatavuus surkea, toimitusajat paria kuukautta, ennen sai maksimissaan parissa viikossa. Hinta nousut vuodessa 10 eur/kilo (kivääriruudeilla)

Kotimaisten pistooliluotien valmistuksen loppuminen, enää Tomppa tekee ja hyvin tekeekin. Ja todella toivoisin että resurssit riittäisivät heillä myös aloitella kiväärinluotien tuotantoa laajemminkin . Lupaa ostaa vuodessa itselleni riittävästi ja viedä myös kavereille

Kotimaiset patruunat ovat mielettömän kalliita. Kysyin mm. tänä päivänä .223 patruunoiden hintoja. Lapua 55 grs FMJ 1,20 eur /kpl !!
Eli tämä hinta lajittelemattomasta, keskiverto komponentein ladatusta urheilu ja harjoitus patruunasta!

Lapuan kiväärinhylsyjä saa laatutietoinen asiakas ostaa 1-3,5 eur/kpl!!

Miksi näin on?? Tottakai materiaalien ja työn kustannukset ovat nousseet, mutta ei asiakkaan takalisto kestä maksaa.

Olen aina liputtanut kotimaisen patruunan ja latausmateriaalin puolesta, silloinkin kun raapustelin aselehtiin juttuja, minulle ei maksettu kotimaisen kehumisesta, mutta kehuin silti. Ihan siksi että hinta ja laatu olivat balansissa.

Onko maailmalla niin paljon hyvin maksavia asiakkaita, että hinnat voidaan repiä taivaisiin??. Eihän hullu ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.

Vai onko taustalla jo kotimaisen lataus ja patruunateollisuuden lopullinen alasajo?? Eli kun ostajat vähenee, viedään mankelit sinne missä niitä tarvitaan.

En todellakaan voi käsittää mikä juttu on meneillään, silloin kun nuo edellä mainitsemani teollisuudenhaarat ajettin fuusioon globaalin kilpailun nimessä, niin homma alkoi lipsua.
Monikaan nuoremmista toiminta-ampujista ei liene ladannut saati ampunut kotimaisia reukun ja pistoolin luoteja?? Eli Lapuan ja Sakon..

Jokaikisessä paikassa jossa kotimaista patruunaa myydään, lupaan toimia vastedes seuraavasti : Kysyn kohteliaasti hintaa ja mietteliäs ilme naamallani mietin kappalehintaa ääneen.. Kiitos ei, vastaan, ne ovat liian kalliita minulle.. Hyvää päivänjatkoa.

Ja tiedän että kauppias on kanssani samaa mieltä Eiköhän jakelun kautta ala palautetta mennä tukkuportaaseenkin!

Ja tavoistani poiketen alan hamstrata varastoon, tai oikeastaan olen jo alkanut.. Ihan sen päivän varalle, kun ei oikeasti rahat riitä!

2

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fennoman

      ...joku muukin suunsa puhtaaksi kehutun kotimaisuuden palvojille.Järjettömyys patruunoiden hinnassa senkun etenee.

      No nyt kun ihmiset alkavat ostaa enemmän ulkolaista,nousevat niidenkin hinnat ylöspäin,niin tehtiin ennen euroihinkin siirtymistä ja sama jotkuu koko ajan.

      Otetaan vaikka S&S 7,62x25 panokset jotka maksoivat ennen euroihin siirymistä n.30 mk josta hyppäsivät 50 mk ja nyt hintana n.30 euroa/50 kpl .Norincon 7,62x39 panoksia sai markka-aikana 20 kpl rasian 20 markalla,Sellierit taisivat olla 25 mk.

      Kun taas miettii oman palkan nousua,se ei oikein täsmää.

      • Turuse Rietu.

        Aatelkoopas ku kilo kivvääriruutiloeta onnii noossunna 10€. Kilolla sup kumminnii korkkipyssy .308 Winnii 333,33333 patruunoo. Hinta noosoo site yhelle patruunalle 3senttijä. Ee ies tulitiku 5 senti mita vertoo. Eehä se savolaeste rahoessa tunnu missää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe