Vetolaitteen kumi

Kuinka on

Olen ostamassa venettä, jossa on S-vetolaite. Kaverit pyysivät minua tsekkaamaan milloin veto-
laitteen kumitiiviste on viimeksi vaihdettu. Se
kuulemma pitää vaihtaa seitsemän (7) vuoden välein. Kysyin Volvolta ja näin kuulemma on, sitten kysyin vakuutusyhtiöistä ja kysymykseni
hämmästytti heitä suuresti. Nyt kysyn arvoisalta
asiantuntijaraadilta pitääkö ko kumi vaihtaa, vai
onko se joku jäänne joltakin kaukaiselta aikakaudelta ?

46

12381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtaisi kauluskumia?

      Vetolaitteella varustetuissa paateissa kumin repeäminen on harvinaista, mutta kohtalokasta. Olen kuullut, että repeämiä olisi tapahtunut pohjakosketuksissa koneen hypähtäessä äkkipysyäyksen takia.
      Kumin vaihto ei ole niin hankala juttu, etteikö sitä voisi suorittaa valmistajan suositusten mukaisesti. Vaihdon voi jopa tehdä itse. Aikaisemmin oman vakuutusyhtiöni ehdoissa edellytettiin ko volvon kumikalvon vaihtamista 7 v. välein (nykyisessä veneessäni on akseliveto enkä tiedä onko ohjeistus muuttunut). Jos vakuutusyhtiösi ei sitä vaadi etkä halua vaihtaa kauluskumia, olisiko vakuutusyhtiön kanta syytä pyytää kirjallisena?

    • kokemusta on

      kyllä se vaihtaa pitää ja vieläpä aikaisemmin kuin 7 vuotta kumi aikaa myöten murenee ja rupeaa falskaamaan, ei ole ihan pieni urakka sillä useimmissa koneissa pitää koko motti nostaa ylös ja tehdä vaihdos. mielellään ammattimiehen avulla, kumilla on hintaa myös aika reippaasti sekä koko toimenpide ei ole ihan pikkujuttu

    • Asiatietoa

      Tämä on tiettävästi vain Volvon määräys, mikään muu moottorivalmistaja ei tiettävästi aseta tällaista rajaa. Koska se on valmistajan määräys vakuutusyhtiöt yleensä vaativat sitä Volvo-moottorin osalta noudatettavaksi jotta korvaus olisi täysimääräinen.Jos sinun vakuutusyhtiösi ei sitä vaadi on sinulla aihetta olla tyytyväinen.
      Ikuinen se kumi ei liene muillakaan valmistajilla. Jos se repeää esim karilleajon seurauksena voi tulla iso vuoto jota on hankala paikata.

      • kotitekoinen ohje

        Esimerkiksi Norjassa kerroin vaihtovaatimuksesta kavereille ja meinasivat kuolla nauruun. Eivät olleet koskaan kuulleetkaan moisesta vaatimuksesta, eikä kumeja myöskään vaihdettu veneisiin.

        Jos Volvolta kysyy, niin takuulla suosittelevat vaihtamaan, vaikkapa varmuuden vuoksi joka toinen vuosi. Sitä nimitetään jälkimarkkinoinniksi. Suomalaiset ymmärtävät, että se on vakuutusyhtiön määräys.


      • sen kumin kanssa
        kotitekoinen ohje kirjoitti:

        Esimerkiksi Norjassa kerroin vaihtovaatimuksesta kavereille ja meinasivat kuolla nauruun. Eivät olleet koskaan kuulleetkaan moisesta vaatimuksesta, eikä kumeja myöskään vaihdettu veneisiin.

        Jos Volvolta kysyy, niin takuulla suosittelevat vaihtamaan, vaikkapa varmuuden vuoksi joka toinen vuosi. Sitä nimitetään jälkimarkkinoinniksi. Suomalaiset ymmärtävät, että se on vakuutusyhtiön määräys.

        Jos ajaa karille niin että moottori sinkoutuu eteenpäin tulee kyllä helposti muutakin mietittävää kuin se kumikaulus.

        Minusta tuntuu, että tästä on Suomessa tehty joku sellainen kaupunkilegenda, jolla pelotellaan veneenomistajia. Onko kellään oikeasti tiedossa tapausta, jossa kumi olisi pettänyt?


      • vahingon
        sen kumin kanssa kirjoitti:

        Jos ajaa karille niin että moottori sinkoutuu eteenpäin tulee kyllä helposti muutakin mietittävää kuin se kumikaulus.

        Minusta tuntuu, että tästä on Suomessa tehty joku sellainen kaupunkilegenda, jolla pelotellaan veneenomistajia. Onko kellään oikeasti tiedossa tapausta, jossa kumi olisi pettänyt?

        jossa vetolaitteen kumi hajosi.

        Isoa englantilaisvalmisteista venettä nostettiin pohjan maalausta varten trukilla telakalle siten, että toinen nostohihna olikin vetolaitteen alla. Huomattiin, kun vetolaitteen kohta tuli pinnalle, liian myöhään.

        Kävin tällä telakalla uudelleen 2 viikon päästä, vene vielä pukeilla vetolaite riisuttuna. Taisi tulla muutakin ongelmaa, moottorin kiinnitykset, vesivahinkoja...

        Vetolaite ei näyttänyt samalta kuin oma V-P, ehkä Yanmar tms, en tiedä.


      • SpK
        kotitekoinen ohje kirjoitti:

        Esimerkiksi Norjassa kerroin vaihtovaatimuksesta kavereille ja meinasivat kuolla nauruun. Eivät olleet koskaan kuulleetkaan moisesta vaatimuksesta, eikä kumeja myöskään vaihdettu veneisiin.

        Jos Volvolta kysyy, niin takuulla suosittelevat vaihtamaan, vaikkapa varmuuden vuoksi joka toinen vuosi. Sitä nimitetään jälkimarkkinoinniksi. Suomalaiset ymmärtävät, että se on vakuutusyhtiön määräys.

        Olen pitkään kysellyt purjehtijapiireissä, että tietääkö kukaan yhdenkään veneen uponneen vetolaitteen kumin pettämisen takia? Karilleajon yhteydessä on kuulemma joskus jossain sattunut.

        Omassa veneessä oli alkuperäinen, jonka vaihdoin "omantunnon syistä" ennen veneen myyntiä. Oli vaihdettaessa yli 20 vuotias. Uutta ja vanhaa vierekkäin taivutellessa ei juuri eroa havainnut.

        Huomattavaa liioittelua moinen 7v vaihtosuositus sanon minä. Mukailee sujuvasti VP:n jälkimarkkinointi- ja tuotteistuspolitiikkaa. Rahat pois urpoilta!


      • Allu akseliveto
        vahingon kirjoitti:

        jossa vetolaitteen kumi hajosi.

        Isoa englantilaisvalmisteista venettä nostettiin pohjan maalausta varten trukilla telakalle siten, että toinen nostohihna olikin vetolaitteen alla. Huomattiin, kun vetolaitteen kohta tuli pinnalle, liian myöhään.

        Kävin tällä telakalla uudelleen 2 viikon päästä, vene vielä pukeilla vetolaite riisuttuna. Taisi tulla muutakin ongelmaa, moottorin kiinnitykset, vesivahinkoja...

        Vetolaite ei näyttänyt samalta kuin oma V-P, ehkä Yanmar tms, en tiedä.

        joissa Volvon koneista oli vetolaitteen suojakumi irronnut puoliksi tai
        hävinnyt kokonaan kesken kauden. Tapaukset huomattiin vasta syksyllä noston yhteydessä ja hyvin pysyi pinnalla. Eihän toi uppoaminen voi olla yhden kumin varassa joka on liimalla kiinni pohjassa, vai onko olemassa erilaisia rakenteita eri merkeillä?


      • asiasta
        Allu akseliveto kirjoitti:

        joissa Volvon koneista oli vetolaitteen suojakumi irronnut puoliksi tai
        hävinnyt kokonaan kesken kauden. Tapaukset huomattiin vasta syksyllä noston yhteydessä ja hyvin pysyi pinnalla. Eihän toi uppoaminen voi olla yhden kumin varassa joka on liimalla kiinni pohjassa, vai onko olemassa erilaisia rakenteita eri merkeillä?

        Se ohut kumilevy, josta puhut, vain peittää vetolaitteen aukon, jotta veden virtausvastus pohjassa olisi pieni. Ei haittaa, vaikka levy puuttuisi, levyllä ei ole mitään tekemistä vedenpitävyyden kanssa.

        Se vetolaitteen paksu aaltomainen kumilevy, jonka vaihdosta ollaan huolissaan on 15-20 cm ylempänä ja näkyy sisältä. Levy on hyvin pultattu kiinni metallirenkaan avulla.


      • S/y Aava
        sen kumin kanssa kirjoitti:

        Jos ajaa karille niin että moottori sinkoutuu eteenpäin tulee kyllä helposti muutakin mietittävää kuin se kumikaulus.

        Minusta tuntuu, että tästä on Suomessa tehty joku sellainen kaupunkilegenda, jolla pelotellaan veneenomistajia. Onko kellään oikeasti tiedossa tapausta, jossa kumi olisi pettänyt?

        nojopa on hankalaa... kolmatta kertaa yritän saada tämän tarinan läpi.

        Siis, karilleajossa kumipalje kesti vauriotta (korjaustelakan mukaan vuodelta -82 eli yli 20 v ikää). Sensijaan moottoripeti irtosi rungosta, onneksi vain lievästi (vuoto 10 l/h), yksi kymmenen vuoden ikäisistä kumityynyistä katkesi, moottorikopan kiinnityshaat oikenivat ja koppa lenti salongin läpi etulaipioon. Kone VP 2010 120S.

        Moottoripetin kiinnitys ei jousta kuten kumi! Se joko kestää tai irtoaa joten se kannattaa tarkastaa huolella!

        Korjaustelakan mies väitti että nykyiset kumit eivät ole niin kestäviä kuin 80-luvulla tehdyt ympäristömääräysten vuoksi. Pitäneekö paikkaansa?


      • Anonyymi
        sen kumin kanssa kirjoitti:

        Jos ajaa karille niin että moottori sinkoutuu eteenpäin tulee kyllä helposti muutakin mietittävää kuin se kumikaulus.

        Minusta tuntuu, että tästä on Suomessa tehty joku sellainen kaupunkilegenda, jolla pelotellaan veneenomistajia. Onko kellään oikeasti tiedossa tapausta, jossa kumi olisi pettänyt?

        Ei ole,täysin turhaa hommaa,itse haksahdon siihen ja vaihdoin 11 vuotta veneessä ollen ku klo
        min,joka oli aivan uuden veroinen.


      • Anonyymi
        sen kumin kanssa kirjoitti:

        Jos ajaa karille niin että moottori sinkoutuu eteenpäin tulee kyllä helposti muutakin mietittävää kuin se kumikaulus.

        Minusta tuntuu, että tästä on Suomessa tehty joku sellainen kaupunkilegenda, jolla pelotellaan veneenomistajia. Onko kellään oikeasti tiedossa tapausta, jossa kumi olisi pettänyt?

        NIMEN OMAAN KUMIKAULUS OLI AINOA EHJÄ OSA POHJAKOSKETUKSEN JÄLKEEN.


    • Akseli Akseliveto

      eikös se vetolaitteen suojakumi ole vain vetolaitteen "kaivon" suojana virtausvastuksen takia. Tiedän monia tapauksia joissa kumi on irronnut puoliksi tai kadonnut kokonaan kesken kauden, eikä veneet ole mihinkään uponneet. Eihän kaikki voi olla pohjassa liimalla kiinniolevan kumilärpäkkeen varassa ja kumi ei monessa veneessä ole edes millään kiinni vetolaitteesa, ainoastaan pohjassa.

      • Luxu

        Kirjoitat Muotokumista, joka liimataan veneen pohjaan vähentämään läpiviennin aiheuttamaa pyörteilyä, niin kuin itse totesit. Kysymys ei ole siitä.

        Kysymys ei myöskään ole kumista, joka vaihdetaan jokaisen käyttökerran jälkeen.

        Muut kirjoittivat kauluskumista/läpivientitiivisteestä, joka pitää veden poissa veneestä.
        Voit tutustua aiheeseen sivulla:
        http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5

        Verkosta löytyy myös seikkaperäinen ohje kumin vaihtamiseen; http://83.227.180.6/balgbyte.html

        Volvon ohjekirjassa opastetaan selkeästi vaihtamaan kyseinen kumipalje seitsemän vuoden välein.
        Itselläni on juuri menossa ko. palje uusiksi paljetta paikallaan pitävän vanteen ruostumisen vuoksi. Vanne on 29 vuotias ja pitänyt paikoillaan kahta paljetta.


      • Luxu

        Kirjoitat Muotokumista, joka liimataan veneen pohjaan vähentämään läpiviennin aiheuttamaa pyörteilyä, niin kuin itse totesit. Kysymys ei ole siitä.

        Kysymys ei myöskään ole kumista, joka vaihdetaan jokaisen käyttökerran jälkeen.

        Muut kirjoittivat kauluskumista/läpivientitiivisteestä, joka pitää veden poissa veneestä.
        Voit tutustua aiheeseen sivulla:
        http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5

        Verkosta löytyy myös seikkaperäinen ohje kumin vaihtamiseen; http://83.227.180.6/balgbyte.html

        Volvon ohjekirjassa opastetaan selkeästi vaihtamaan kyseinen kumipalje seitsemän vuoden välein.
        Itselläni on juuri menossa ko. palje uusiksi paljetta paikallaan pitävän vanteen ruostumisen vuoksi. Vanne on 29 vuotias ja pitänyt paikoillaan kahta paljetta.


      • muotokumi
        Luxu kirjoitti:

        Kirjoitat Muotokumista, joka liimataan veneen pohjaan vähentämään läpiviennin aiheuttamaa pyörteilyä, niin kuin itse totesit. Kysymys ei ole siitä.

        Kysymys ei myöskään ole kumista, joka vaihdetaan jokaisen käyttökerran jälkeen.

        Muut kirjoittivat kauluskumista/läpivientitiivisteestä, joka pitää veden poissa veneestä.
        Voit tutustua aiheeseen sivulla:
        http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta/md5

        Verkosta löytyy myös seikkaperäinen ohje kumin vaihtamiseen; http://83.227.180.6/balgbyte.html

        Volvon ohjekirjassa opastetaan selkeästi vaihtamaan kyseinen kumipalje seitsemän vuoden välein.
        Itselläni on juuri menossa ko. palje uusiksi paljetta paikallaan pitävän vanteen ruostumisen vuoksi. Vanne on 29 vuotias ja pitänyt paikoillaan kahta paljetta.

        Millä liimalla to muotokumi on tarkoitus liimata pohjaan?


      • Luxu
        muotokumi kirjoitti:

        Millä liimalla to muotokumi on tarkoitus liimata pohjaan?

        Sikaflex polyuretaaniliima on sopiva.
        Katso tarkemmin Sika.


    • seeglaaja

      Mitä tapahtuu jos auton rengas tyhjenee - ei mitään dramaattista. Samoin jos nyt veneen moottori karilleajon yhteydessä irtoaa ja liikkuu eteenpäin, paketti toppaa viimeistään siihen että vetolaitteen kaulus, johon tiiviste on kiinnitetty (vrt. autonrenkaan vanne) ottaa kiinni vetolaitteen asennusreiän reunaan (vrt. maan pinta). Tämä liikevara on muistini mukaan luokkaa alle 50 mm, ja tiiviste joustaa helposti sen verran siellä toisella puolella.

      BTW, kuinka moni vaihtaa Manecraftin viiden vuoden välein, kuten Wärtsilä suosittelee? http://www.wartsila.com/Wartsila/global/docs/en/ship_power/media_publications/brochures/product/propulsors/manecraft.pdf

      • kumimateriaali?

        Viittasit auton renkaisiin. Eikö autonrenkaissa kumi vähitellen kovetu ja haurastu? Ainakin siihen tulee pieniä halkeamia ja kitkarenkaiden pito heikkenee kumin ominaisuuksien muuttuessa. Jotain siis tapahtuu. Ehkä UV-säteet ovat osatekijä. Kuitenkin myös fillarin sisäkumi näyttää haurastuvan ajan kuluessa, joten pelkästä auringon vaikutuksesta ei voine olla kysymys. S-vetolaitteen kumi on kohtalaisen hyvässä suojassa UV-säteilyltä, mutta altistuu tärinälle kuten moottorin kumitassut. Kumitassutkin voivat pettää vanhuuttaan.

        Olisi hienoa, jos venekorjaamot ja vakuutusyhtiöt voisivat julkaista tilastoja veneiden vaurioista. Ehkä vetolaitteen kumikalvon ongelmien todellisuuskin selviäisi.

        Googlestakaan en saanut vastausta, koska sail-drive haulla tuli aivan liikaa viitteitä. Enimmäkseen löytyi 7 vuoden vaihtosuosituksia tai joitakin tarinoita 20 v kestäneistä kumeista. Joku katamaraani oli Tyynellä merellä puhkaissut toisen vetolaitteensa kumin. Muita kumin repeämisiä ei osunut silmiini pikaisesti selailemalla.
        Omassa nykyisessä veneessäni on akseliveto, joten ongelma ei itselleni ole ajankohtainen. Vanhassa veneessäni vaihdoin kyllä Volvon kumin n. 10 v jälkeen.


    • venetohtori

      Tiettävästi 1vene uponnut kumin hajottua.Käytännössä lähes"ikuinen" kumi.Vaihtotyö ei sinäänsä mikään suururakka,riippuu veneen moottoritilasta onko tilaa(yleensä ei).Ensin jotain tukea vetolaitteen alle että pysyy suurinpiirtein paikoillaan seuraavaksimoottorin kumityynyt irti petistä 2 2 pulttia sitte laatikko irtikoneesta 6pulttia,seraavaksi pitäis saada jotain koneen alle ja vetää konetta eteenpäin senverran jotta akseli tulee ulos koneen vauhtipyörästä.Nyt vain vinotuki ja pultit metalli kehikonpäältä pois niin johan alkaa kumi oleen käsillä.Ajalisesti riippuen tekiästä/olosuhteista (pakoputki edessä ym)noin 1päivä -8h.Alapään suojakumi on tavalisella contactiliimalla kiinni(bostik)

      • kljlkj

        rappeutuu tai kuluu. Olen pariinkin 80-luvun alun veneeseen motin vaihtanut, kaikissa ollut alkuperäinen, yli 20 v. vanha kumi, ja kuin uusi, joustava, notkea ja ei raavaan miehen voimin saanut minkäänlaista repeämää aikaiseksi. Onneksi nyt Yanmar, jossa myös kumi, mutta kukaan ei vouhota vaihdoista, ei edes Yanmarin buolto. Ei enää koskaan Volvoa meikäläisen paattiin.


      • -kokemus-
        kljlkj kirjoitti:

        rappeutuu tai kuluu. Olen pariinkin 80-luvun alun veneeseen motin vaihtanut, kaikissa ollut alkuperäinen, yli 20 v. vanha kumi, ja kuin uusi, joustava, notkea ja ei raavaan miehen voimin saanut minkäänlaista repeämää aikaiseksi. Onneksi nyt Yanmar, jossa myös kumi, mutta kukaan ei vouhota vaihdoista, ei edes Yanmarin buolto. Ei enää koskaan Volvoa meikäläisen paattiin.

        Minulla oli edellisessä veneessä Yanmar ja nyt Volvon moottori.
        Yanmarin käynnissä oli jatkuvasti murhetta, täristi ja savutti. Hihnat kuluivat jne.
        Volvopenta on toiminut kuin kello. Normaalit tarkistukset ja ei mitään murheita. kone käynnistyy laakista ja käy hiljaisesti, ei savuta, ei täristä, ei kuluta öljyä.Huoltokohteet ovat helposti käsillä jos tulisi tarve huoltoon ryhtyä.


      • -kokemus!!!
        kljlkj kirjoitti:

        rappeutuu tai kuluu. Olen pariinkin 80-luvun alun veneeseen motin vaihtanut, kaikissa ollut alkuperäinen, yli 20 v. vanha kumi, ja kuin uusi, joustava, notkea ja ei raavaan miehen voimin saanut minkäänlaista repeämää aikaiseksi. Onneksi nyt Yanmar, jossa myös kumi, mutta kukaan ei vouhota vaihdoista, ei edes Yanmarin buolto. Ei enää koskaan Volvoa meikäläisen paattiin.

        Minulla oli edellisessä veneessä Yanmar ja nyt Volvon moottori.
        Yanmarin käynnissä oli jatkuvasti murhetta, täristi ja savutti. Hihnat kuluivat jne.
        Volvopenta on toiminut kuin kello. Normaalit tarkistukset ja ei mitään murheita. kone käynnistyy laakista ja käy hiljaisesti, ei savuta, ei täristä, ei kuluta öljyä.Huoltokohteet ovat helposti käsillä jos tulisi tarve huoltoon ryhtyä.


      • Kumipää
        kljlkj kirjoitti:

        rappeutuu tai kuluu. Olen pariinkin 80-luvun alun veneeseen motin vaihtanut, kaikissa ollut alkuperäinen, yli 20 v. vanha kumi, ja kuin uusi, joustava, notkea ja ei raavaan miehen voimin saanut minkäänlaista repeämää aikaiseksi. Onneksi nyt Yanmar, jossa myös kumi, mutta kukaan ei vouhota vaihdoista, ei edes Yanmarin buolto. Ei enää koskaan Volvoa meikäläisen paattiin.

        Oletkos lukenut Yanmarin SD30:n manuaalia? Siellä sanotaan ihan selvällä englanninkielellä, että kaulus tulee vaihtaa kahden (2) vuoden välein: http://www.ekstrom.fi/index.php?doc_id=24.pdf (sivu 36). Pari sivua aiemmin taulukossa tosin sanotaan, että pitää vain tarkistaa kahden vuoden välein, mutta tässä sitä sitten hieman, hmmm, "tarkennetaan"..

        Ylipäätään jokun aikarajan valmistaja aina asettaa, muuten kumia (tai mitään muutakaan läpivientitiivistettä) ei tarvitse vaihtaa "koskaan". Funtsatkaa, mitkä korvausvaateet on päällä ameriikkalaisessa oikeuskäytännössä ensimmäisen pettävän kumikauluksen vuoksi.. Ei kukaan sellaista riskiä ota kantaakseen...

        RTFM vaan merkistä ja mallista riippumatta, kyllä se maininta sieltä jostain pienellä ja puolihuolimattomasti kirjattuna löytyy.. Seglaajahan tuossa jo pointtasi esimerkkinä tuon Manecraftin..


      • S/y Aava
        Kumipää kirjoitti:

        Oletkos lukenut Yanmarin SD30:n manuaalia? Siellä sanotaan ihan selvällä englanninkielellä, että kaulus tulee vaihtaa kahden (2) vuoden välein: http://www.ekstrom.fi/index.php?doc_id=24.pdf (sivu 36). Pari sivua aiemmin taulukossa tosin sanotaan, että pitää vain tarkistaa kahden vuoden välein, mutta tässä sitä sitten hieman, hmmm, "tarkennetaan"..

        Ylipäätään jokun aikarajan valmistaja aina asettaa, muuten kumia (tai mitään muutakaan läpivientitiivistettä) ei tarvitse vaihtaa "koskaan". Funtsatkaa, mitkä korvausvaateet on päällä ameriikkalaisessa oikeuskäytännössä ensimmäisen pettävän kumikauluksen vuoksi.. Ei kukaan sellaista riskiä ota kantaakseen...

        RTFM vaan merkistä ja mallista riippumatta, kyllä se maininta sieltä jostain pienellä ja puolihuolimattomasti kirjattuna löytyy.. Seglaajahan tuossa jo pointtasi esimerkkinä tuon Manecraftin..

        Valitettavasti tuo linkki ei auennut, joten voisitko kopipastata sen ohjeen. Kuulostaa nimittäin uskomattomalta, kumipalkeen vaihto kahden vuoden välein!!! Kaiken lisäksi Yanmarilla on kait kaksinkertainen kumipalje ja palkeiden välissä kosteusanturi (pitääkö paikkaansa?).

        Olen kuvitellut että tämän vuoksi Yanmarilla ei olisi suositusta vaihtoväliksi, mutta että kahden vuoden välein... Niin, minulla on V-P ja olen ollut tähän saakka vähän kateellinen noille Yanmarin vetolaitteen omistaville sen huolettomasta rakenteesta. Mutta eipä luulo sitten ole tiedon väärti?

        :-O


      • Kumipää
        S/y Aava kirjoitti:

        Valitettavasti tuo linkki ei auennut, joten voisitko kopipastata sen ohjeen. Kuulostaa nimittäin uskomattomalta, kumipalkeen vaihto kahden vuoden välein!!! Kaiken lisäksi Yanmarilla on kait kaksinkertainen kumipalje ja palkeiden välissä kosteusanturi (pitääkö paikkaansa?).

        Olen kuvitellut että tämän vuoksi Yanmarilla ei olisi suositusta vaihtoväliksi, mutta että kahden vuoden välein... Niin, minulla on V-P ja olen ollut tähän saakka vähän kateellinen noille Yanmarin vetolaitteen omistaville sen huolettomasta rakenteesta. Mutta eipä luulo sitten ole tiedon väärti?

        :-O

        "The rubber diaphragms (A) and (B) of the Sail-Drive are important parts for the hull and crew safety. Since rubber degenerates during use, be sure to replace them every two years. (Boat hull must be lifted onto a block) To replace consult your Yanmar dealer."

        Totuus on monesti laituriparlamenttejä ihmeellisempää, eikö.. ;-)

        Mainitsemasi rakenne Yanmarissa pitää paikkaansa, ja on varmasti oikein hyväkin sellainen. Tässä on muuten varmaan ainakin yksi juttu, mikä tekee VP:stä värinättömämmän: Yanmarin kaksoiskumirakenne lienee vähän jäykempi ja välittää siten värinät runkoon...


      • Bukki
        Kumipää kirjoitti:

        "The rubber diaphragms (A) and (B) of the Sail-Drive are important parts for the hull and crew safety. Since rubber degenerates during use, be sure to replace them every two years. (Boat hull must be lifted onto a block) To replace consult your Yanmar dealer."

        Totuus on monesti laituriparlamenttejä ihmeellisempää, eikö.. ;-)

        Mainitsemasi rakenne Yanmarissa pitää paikkaansa, ja on varmasti oikein hyväkin sellainen. Tässä on muuten varmaan ainakin yksi juttu, mikä tekee VP:stä värinättömämmän: Yanmarin kaksoiskumirakenne lienee vähän jäykempi ja välittää siten värinät runkoon...

        Bukhin omistajankäsikirja ei tunne kumien vaihtovälejä. Se kehottaa vain vuosittaiseen tarkastukseen = ylemmän kumin tiiveys hälyttimen testaus. Bukhissa siis samanlainen "kaksi kumia ja hälytin välissä" rakenne kuin Yanmarissa. Onkohan Tanskassa paremmat kumit?


      • purugummi
        Kumipää kirjoitti:

        Oletkos lukenut Yanmarin SD30:n manuaalia? Siellä sanotaan ihan selvällä englanninkielellä, että kaulus tulee vaihtaa kahden (2) vuoden välein: http://www.ekstrom.fi/index.php?doc_id=24.pdf (sivu 36). Pari sivua aiemmin taulukossa tosin sanotaan, että pitää vain tarkistaa kahden vuoden välein, mutta tässä sitä sitten hieman, hmmm, "tarkennetaan"..

        Ylipäätään jokun aikarajan valmistaja aina asettaa, muuten kumia (tai mitään muutakaan läpivientitiivistettä) ei tarvitse vaihtaa "koskaan". Funtsatkaa, mitkä korvausvaateet on päällä ameriikkalaisessa oikeuskäytännössä ensimmäisen pettävän kumikauluksen vuoksi.. Ei kukaan sellaista riskiä ota kantaakseen...

        RTFM vaan merkistä ja mallista riippumatta, kyllä se maininta sieltä jostain pienellä ja puolihuolimattomasti kirjattuna löytyy.. Seglaajahan tuossa jo pointtasi esimerkkinä tuon Manecraftin..

        ed. sivulla käsketään "tarkastamaan" kumi kahden vuoden välein ja ilmaisimen toiminta vuoden välein. Kerran kyselin vaihtotarpeesta huollosta kun vene oli telakalla, ja vastaus oli, että voi tietysti vaihtaa samalla jos moottori vaihdetaan, mutta mitään erityistä syytä vaihtoon he eivät nähneet silloinkaan.


      • jepjep11
        purugummi kirjoitti:

        ed. sivulla käsketään "tarkastamaan" kumi kahden vuoden välein ja ilmaisimen toiminta vuoden välein. Kerran kyselin vaihtotarpeesta huollosta kun vene oli telakalla, ja vastaus oli, että voi tietysti vaihtaa samalla jos moottori vaihdetaan, mutta mitään erityistä syytä vaihtoon he eivät nähneet silloinkaan.

        Mulle tuli 2005 vene jossa on just toi SD20 vetolaite. Olen lähes varma, ettei tuota kahden vuoden välein tehtävää vaihtokehoitusta ole siinä.

        Koska vanha veneeni oli akselivetoinen, niin olin oikeasti huolestunut siitä, miten osein se kumi pitää vaihtaa. Lähinnä siksi, että olin kuullut tämän 7 vuoden juorun. No yritin asiaa tutkia, ja viime vuonna venemessuilla ekströmin edustaja (tyyliin "huoltopuolen asiantuntija") sanoi, että ole huoleti ainakin ensimmäiset kymmenen vuotta. Hän sanoi, että jos se vedestä kertova sensori pärähtää niin sitten toki pitää vaihtaa.


      • Luxu

        Hätäilkö sen moottorin irrottamisen kanssa.
        Eihän sitä konetta tarvitse irrottaa, kun paljetta vaihtaa.

        Avatkaa vetolaitteen vaakajako, irrottakaa vetolaitteen takakiinnike ja palkeen tukirengas ja hiukan nostakaa koko pakettia - ja a´vot palje irtoaa kevyesti.
        Katso uudestaan palkeen vaihdosta hyvät kuvat:
        http://83.227.180.6/balgbyte.html


      • kuitenkin
        Luxu kirjoitti:

        Hätäilkö sen moottorin irrottamisen kanssa.
        Eihän sitä konetta tarvitse irrottaa, kun paljetta vaihtaa.

        Avatkaa vetolaitteen vaakajako, irrottakaa vetolaitteen takakiinnike ja palkeen tukirengas ja hiukan nostakaa koko pakettia - ja a´vot palje irtoaa kevyesti.
        Katso uudestaan palkeen vaihdosta hyvät kuvat:
        http://83.227.180.6/balgbyte.html

        kannattaisi tarkistaa samalla vaihdelaatikon sisäänmenevän akselin uritus, jos kyseessä VP2000-sarjan kone. Tietysti tieto voi lisätä tuskaa tässä tapauksessa. http://www.dbmarine.co.uk/default3.htm


      • otin selvää asiasta
        Bukki kirjoitti:

        Bukhin omistajankäsikirja ei tunne kumien vaihtovälejä. Se kehottaa vain vuosittaiseen tarkastukseen = ylemmän kumin tiiveys hälyttimen testaus. Bukhissa siis samanlainen "kaksi kumia ja hälytin välissä" rakenne kuin Yanmarissa. Onkohan Tanskassa paremmat kumit?

        Soitin Bukhin myyjälle ja kysyin kumien vaihtoikää. Tehdas ohjeistaa vaihtamaan kumit (tosiaan 2 kpl päällekkäin) kun tai jos niiden väliin tulee kosteutta ja hälytinsummeri alkaa soida. Suimmeri tosin kehoitettiin säännöllisesti koestamaan. Kumi itsessään on kudosvahvisteinen ja luja kuin tauti. Vaihtotyön suuruudesta itselläni ei ole kokemusta. Tila on ahdas mutta homma näyttää selkeältä.


    • vaihtanut

      Ostin vetolaitteeseeni paketin kumeja.
      Käyttöohjeessa neuvottiin vaihtamaan
      joka kerralla uusi.

      • se...

        tarkoitti kumia, nyt olen tainnut mokata.


    • merimiestapaan

      Kyllä hyvään merimiestapaan kuuluu myös o-renkaan vaihto vuosittain. Tuo Volvon määrittelemä vaihtoväli on maksimiaika mutta vastuunsa tunteva kippari vaihtaa siis vuosittain. Renkaan kustannus on pieni hinta meriturvallisuudesta.

      • töllikkä

        kuuluu kumin vaihto joka kerta kun astuu uuteen veneeseen.


      • vitsi
        töllikkä kirjoitti:

        kuuluu kumin vaihto joka kerta kun astuu uuteen veneeseen.

        Merimiesten tapaan kuuluu vähätellä kumin merkitystä kirkkoveneissä ja jopa kaapparilaivoissa.

        Hyvään tapaan, edes merimiestapaan, taas ei kuulu samojen vitsien kertominen useaan kertaan, jos ollenkaan.


    • vuosimalli65

      osaako kukaan antaa vinkkejä mis vika mul volvo penta md5a veneessä tekitenän ei käynisty aikasemmin lähteny ku palmun alta nyt ei vaa lähde käyntiin
      apua tarttis nopeasti

      • Anonyymi

        Vähän starttipilottia laitat, niin pääset taas liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän starttipilottia laitat, niin pääset taas liikenteeseen.

        vuosimalli65
        2009-05-28 21:48:32
        "apua tarttis nopeasti"

        Taidat olla hämeestä, kun noinkin pikaisesti vastasit. Ei mennyt kuin n. 14 vuotta. Nyt Volvo Penta saadaan viimeinkin käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vuosimalli65
        2009-05-28 21:48:32
        "apua tarttis nopeasti"

        Taidat olla hämeestä, kun noinkin pikaisesti vastasit. Ei mennyt kuin n. 14 vuotta. Nyt Volvo Penta saadaan viimeinkin käyntiin.

        Ehtiipä tuota vieläkin. No panic.


    • pitää..

      vaihtaa joka käyttökerran jälkeen.

    • Anonyymi

      Se on jäänne ei kannata vaihtaa jos on muutakin tärkeämpää tekemistä.Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.

    • Anonyymi

      Kyllä seuran katsastaja katsoo kieroon, jos hyvän merimiestavan mukaisesti koko moottoria ja vetolaitetta ei ole uusittu parin vuoden välein

    • Anonyymi

      Muistathan, että työntövarren kumi on kertakäyttöinen. Niitä saanee ihan huoltoasemilta ja useimmista automarketeistakin.

    • Anonyymi

      Oletko kurkannu septitankkiin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe