Antibiootit, tulehdus, diabetes...

niikoo

Tuota noin, nyt pitää kysyä jotain... ja mistä muualta sitä kysyisin kun täältä! :P

Mulla on ollut 2 tyypin (oikeastaan ne ei ole vieläkään varmoja...) diabetes nyt vuoden ja kaikki on ollut suhtkoht hyvin. Käytin alussa Lantusta mutta se lopetettiin koska se vaikutti pahalla tavalla öisin... nyt syön vain 2 tablettia päivässä Diformin Retardia ja kun syön niin laitan Novorapidia.

Niin, eli nyt kysymykseen... kävin päivystyksessä tossa 23.12 koska mulla oli kurkku kipeä. Verensokeri ei ollut korkealla. Lääkäri määräsi antibioottia nimeltä Kefalex jota en ole syönyt kun viimeksi noin 2 vuotta sitten. Pari päivää meni hyvin ja verensokerikin oli OK, eli 5.0 - 8.0 riippuen tilanteesta... no, yhtäkkiä toissapäivänä kun olin syönyt verensokeri pomppasi 15.0'aan eikä laskenut millään vaikka laitoin lisää Novoa. Meni ainakin 12 tuntia että se laski 7.0'aan. Vaihdoin kynän jos vaikka tuo toinen olisi pilalla. Ei mitään. Äsken tulin kotiin ja söin pari kourallista karkkia (jotka EIVÄT ole ennen nostaneet paljon yhtään mitään koska oma insuliinituotantoni toimii vielä... eli elimistöi käsittelee vielä pieniä määriä) ja nyt verensokeri on taas 15.0... mistä ihmeestä on kysymys? Mittari ei ole rikki koska omistan niitä kolme ja kaikki sanoo samaa. Eli aiheuttiko tuo antibiootti sen että elimistöni tekee näin tai että Novorapid ei toimi tai... tai se tulehtus tappelee nyt sitä antibioottia vastaan...? Olen ihan pihalla ja pelottaakin hieman. Menen kyllä lääkäriin jos ei muu auta mutta koska on perjantai ilta ja näin myöhä niin ajattelin että jos täällä joku osaisi kertoa jotain.

Kiitti :)

9

9756

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • d2pohj.

moi tuohon en osaa sanoa mitään tulehdus kyllä nostaa arvoja mut tuosta antibiotti kuurista en osaa sanoa mitää mut mene www.diabetes.fi sivulle ja siellä keskustelu palstalle ja kerro toi juttu siellä kyllä siellä joku osaa vastata sulle ja kerro tännekkin miten kävi itekin odotan mielenkiinnolla vastausta

• bioottien

kyllä pitäisi verensokeria nostaa. Sen sijaan lievähkötkin infektiot saattavat nostaa, joten johtuisiko kumminkin tuosta kurkkutulehduksestasi.

• kalle

taysin normaali homma.noin se tapahtuu.pistele insulinia useammin.kun sokerit normalisoituu on tulehtus paranemaan pain.sokerit nousi luultavasti pari paivaa ennen tulehtuksen alkua.hae lisaa testi liuskoja.mina otin 4 purkkia liuskoja tartuvaa ripuli tautia varten.novoa ehka kolmen tunnin valein tarvittaessa

• type2

Tulehdukset nostavat insuliiniresistenssiä. Tämä näkyy erityisesti diabeetikoilla verensokerin kohoamisena. Kertomasi perusteella hiilihydraatit ovat saaneet sokerit pomppaamaan ylös. Ilman tulehdusta käytössäsi oleva insuliini, siis haiman oma ja ulkopuolinen ei ole riittänyt pitämään kurissa pomppua. Olet jo saanutkin mielestäni oikean ohjeen lisätä Novoa. Verensokerimittaria on syytä käyttää tavallista useammin, jotta saat annostuksen kohdalleen tulehduksen aikana ja myös siinä vaiheessa kun tulehdus alkaa olla ohi.

• sanoi

kyllä minulle, että jos verensokeri on 15, että se on silloin jo akuuttinen.
        Ymmärsin että silloin pitäis mennä sairlaan akuutille.

• sanoi
        sanoi kirjoitti:

Diabetes-sairaanhoitaja
        Kirjoittanut: sanoi 29.12.2007 klo 11.12

kyllä minulle, että jos verensokeri on 15, että se on silloin jo akuuttinen tila.
        Ymmärsin että silloin pitäis mennä sairaalaan akuutille.

• niikoo
        sanoi kirjoitti:

Diabetes-sairaanhoitaja
        Kirjoittanut: sanoi 29.12.2007 klo 11.12

kyllä minulle, että jos verensokeri on 15, että se on silloin jo akuuttinen tila.
        Ymmärsin että silloin pitäis mennä sairaalaan akuutille.

Ensinnäkin kiitos paljon vastauksista ja tein niin kun ehdotettiin eli mittaan usein ja laitan Novoa enemmän... kyllä se nyt taas on 7.6 parhaimmillaan mutta nousee nopeasti ja helposti kun syön.

Mutta tuo akuuttinen tila, eikai se silloin ole niin jos se laskee siitä 15.0 aina välillä...? Ja mikä ON akuuttinen tila? Hehe.

• Allissa
        sanoi kirjoitti:

Kllä sain hyvät naurut... Ei noita sokereita aina saa pidettyä ns. hyvällä tasolla. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, tulehdukset, antibiootit, sydänsurut, kortisoni, hyvä mieli, jne.

• niikoo
        Allissa kirjoitti:

Kllä sain hyvät naurut... Ei noita sokereita aina saa pidettyä ns. hyvällä tasolla. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, tulehdukset, antibiootit, sydänsurut, kortisoni, hyvä mieli, jne.

No hyvä kun naurattaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1068
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      982
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      763
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe