TURBOPAINEMITTARI

t.urpo

mitä lukuja turbopainemittari kertoo?mitä turbo tekee?ja miten sitä säädetäään?

13

4937

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4x4bmw

      1.imusarjan paineen. 2.painetta. 3.säädetään mitä?ahtopainetta vai turboa vai mitä tarkoitat säätämisellä?

    • Ahdin..

      Nimihän sen jo kertoo, eli painetta. Yksikkönä bar tai Psi. Turbo ahtaa ilmaa palotilaa, eli moottori ylipainestetaan. Se miten sitä säädetään menee sulle jo överiksi, joten unohda.

    • paineet

      Painemittari näyttää turbon jälkeistä ahtopainetta.

    • ehssec

      No turboruuvi on sellainen,joka on siinä turbossa kiinni.siitä säädetään tehoja.ruuvia auki teho laskee ja kun taas ruuvia kiristetään potkua tulee lisää.Itsellä on aina se ruuvi kiinni,että on kaikki voima mukana.tästä tuleekin sanonta:kiristää ruuvia.Ja taas kiusamaan bemari ja sossupoikia alfalla;)

      • turpotonde

        tuossa olikin tuon turboruuvin toiminta pähkinänkuoressa.kiitos hyvästä vastauksesta!hyvää tätävuotta ja pidetään se turboruuvi kiinni!


      • ami-s
        turpotonde kirjoitti:

        tuossa olikin tuon turboruuvin toiminta pähkinänkuoressa.kiitos hyvästä vastauksesta!hyvää tätävuotta ja pidetään se turboruuvi kiinni!

        Toisissa turboissa rajoitetaan ruuvilla pakokaasujen pääsyä turboon,eli näissä turboissa on syytä pitää ruuvi auki,että kaikki voima on käytössä.En oikein keksi mitään syytä rajoittaa tuota painetta,ostaa vapari,jollei kantti riirä nauttimaan kaikista tehoista.


      • paljonkin
        ami-s kirjoitti:

        Toisissa turboissa rajoitetaan ruuvilla pakokaasujen pääsyä turboon,eli näissä turboissa on syytä pitää ruuvi auki,että kaikki voima on käytössä.En oikein keksi mitään syytä rajoittaa tuota painetta,ostaa vapari,jollei kantti riirä nauttimaan kaikista tehoista.

        Ensinnä moottori ja voimansiirto eivät välttämättä kestä maksimiahtoja. Toiseksi pelkkä ahtopaineen säätö ei riitä, vaan samalla pitää säätää polttoaineensyöttö ja sytytys kohdalleen. Eli turboruuvin kiristäminen äärimmilleen voi helposti aiheuttaa suurta tuhoa.


      • turbotepppo
        paljonkin kirjoitti:

        Ensinnä moottori ja voimansiirto eivät välttämättä kestä maksimiahtoja. Toiseksi pelkkä ahtopaineen säätö ei riitä, vaan samalla pitää säätää polttoaineensyöttö ja sytytys kohdalleen. Eli turboruuvin kiristäminen äärimmilleen voi helposti aiheuttaa suurta tuhoa.

        paineet kannattaa ja pitää olla täysillä,muuten on vaara että kone tukkeutuu ja näin suorituskyky heikkenee ja sitä ei toivo kukaan


    • B.B.Virtanen

      Tuossa nuo pääasiat jo tulivatkin mutta jos yritän kertoa asian tiivistetysti:

      Turboahdin ahtaa moottoriin enemmän paloilmaa ja yhdessä polttoaineen syötön lisäyksen kanssa lisää moottorin tehoa tuntuvasti, 30...100%, ääritapauksissa enemmänkin. (Tuo "ylipaineistaminen" oli oikeastaan varsin hyvä termi myös.)

      Turboahdin saa käyttövoimansa moottorin pakokaasuista ja sen toiminta ajossa on täysin automaattista; mitä enemmän painetaan kaasua, sitä enemmän syntyy pakokaasuja ja sitä enemmän tapahtuu ahtamista, tyhjäkäynnillä turboahdin ei vaikuta moottorin toimintaan vaan vasta tehon noustessa.

      Ja se turbo-mittari eli suomeksi ahtopainemittari näyttää tätä ahtamisen eli ylipaineistamisen määrää. Yksikkö on esim. bar (0 bar on ilmakehän normaalipaine ja 1 bar on kaksinkertainen paine).



      B.B.Virtanen

      • Nimetön

        joo ne on oikein käytettynä melkosen asiallisia osia.eli mittari kytkettynä paine puolelle ja ns.turboruuvi joka huijaa turboa luulemaan että painetta on enemmän kuin onkaan.varsin toimiva paketti,jos vaan maltti pysyy sen ahtopaineen kanssa


      • B.B.Virtanen
        Nimetön kirjoitti:

        joo ne on oikein käytettynä melkosen asiallisia osia.eli mittari kytkettynä paine puolelle ja ns.turboruuvi joka huijaa turboa luulemaan että painetta on enemmän kuin onkaan.varsin toimiva paketti,jos vaan maltti pysyy sen ahtopaineen kanssa

        Siis "turboruuvi", tarkoitatko hukkaportin säätöruuvia, jolla rajoitetaan ahtopaine johonkin lukemaan, jonka kone vielä kestää?

        Ja tämä ruuvi ei huijaa ketään eikä mitään, mistähän tuokin ajatus huijaamisesta on johdettavissa? Ja eiköhän se sanontakin ruuvin kiristämisestä ole alun perin syntynyt jossain aivan muualla.

        Rakentavasti,


        B.B.Virtanen


      • öpiwebhweo
        B.B.Virtanen kirjoitti:

        Siis "turboruuvi", tarkoitatko hukkaportin säätöruuvia, jolla rajoitetaan ahtopaine johonkin lukemaan, jonka kone vielä kestää?

        Ja tämä ruuvi ei huijaa ketään eikä mitään, mistähän tuokin ajatus huijaamisesta on johdettavissa? Ja eiköhän se sanontakin ruuvin kiristämisestä ole alun perin syntynyt jossain aivan muualla.

        Rakentavasti,


        B.B.Virtanen

        Turboruuvi eli ohivirtausventtiiliä tarkoitetaan... Sillä huijataan hukkarpotin kelloa eli säädetään kellolle menevän ilman ohivirtauksen määrää. Kello luulee että painetta on vähän joten se ei aukea niin äkkiä ja läppä pysyy kiinni joten ahtopaineet ovat suuremmat


      • ketä huijataan
        öpiwebhweo kirjoitti:

        Turboruuvi eli ohivirtausventtiiliä tarkoitetaan... Sillä huijataan hukkarpotin kelloa eli säädetään kellolle menevän ilman ohivirtauksen määrää. Kello luulee että painetta on vähän joten se ei aukea niin äkkiä ja läppä pysyy kiinni joten ahtopaineet ovat suuremmat

        Että nakutustunnistimet sun muut suojalaitteet revitään irti koneesta että se yleensä pysyisi edes käynnissä ylisuurilla paineilla, ja paketin kesto turvataan hartailla rukouksilla. ? ?

        Rajapaineen alentamisessahan ei ole mitään järkeä, sylintereihin menevää ilmaa on helpointa säätää kaasupolkimella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3212
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2820
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      45
      2574
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1963
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1291
    Aihe