Mokat inssissä?

voileipä

ookei, kertokaa ihmiset mokianne inssissä? mikä meni pieleen ja miksi? mikä johtanut suorituksen hylkäämiseen? olis inssi teidossa viikon päästä ja olis kiva kuulla 'niksipirkkoja' ja oppia muiden mokista =) oma autoilu menny vähän niin ja näin..eritoten kevyt liikenne jää helposti huomioimatta mulla=ei hyvä asia

22

14994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö

      kax keraa oon reputtanu inssin.

      Ekalla kerralla ajoin liian pitkän matkan ylinopeutta, en huomannut nopeusrjoitusta ja otin muista autoilijoista mallia ja ajoin n.viittäkymppiä, vaikka ne muut aijoivat vieläkin lujempaa (rajoitus oli 40).
      Sit se inssi ukko nauro vittumaisesti lopussa, ettei pidä ottaa muista mallii (se oli ite huomannu, että otin muista mallii).


      Toisen kerran menin kai hiukan paniikkiin, kun en ollut koskaan ajanut kaistalla joka loppuu.
      Yritin kauheen tarkasti katsoa koska voin vaihtaa kaistaa (oli mieletön ruuhka) siinä sit yrittäessä katsoa sopivaa aukkoa en huomannu, että vilkku ei enää vilkuttanu vaan vaihdoin kaistaa ilman vilkkua, sen se inssi äijä katso niin pahax vaaratilanteex, kun vilkku unohtu, että ei menny läpi.

      Onnee sulle inssiin!!!!!!!

    • kaveri

      Oikealta tuli auto. Mutta en sitä huomannut kun se oli 100metrin päässä. Lähti parkista ja ilman valoja. Perkeleen inssi anto siitä virheen.

      Toinen oli se, että en antanut jalankulkijoille mahdollisuutta ylittää suojatietä vaan painelin siihen tyyliin, että ei ne ylittämään lähde jos auto tulee.

      Läpipä tuo kuitenkin meni.

    • Suvi

      Tulipa ajankohtainen kysymys. Mun ajokokeesta on tänään tasan puoli vuotta aikaa! Pääsin kyllä ajokokeesta helpolla, kun oli melkein 30 astetta pakkasta silloin. Ajoin tavallista lyhyemmän ajan, enkä joutunut lainkaan käynnistämään tai sammuttamaan autoa. Tietenkin myös väkeä oli tosi vähän liikkeellä, kun kaupunki on muutenkin pienehkö. Silti tuli kaikenlaisia pikkuvirheitä, mutta en niitä enää oikein muista. Pääsin kuitenkin läpi. Kannatta vaan olla tarkkana ja rauhallisena, niin hyvin menee!! Tsemppiä!!

    • löysä

      Tämä sattui keskellä Helsinkiä ruuhka aikaan.
      Ajelin kuorma-autolla kaikessa rauhassa kunnes tuli risteys.Ei muuta kuin jarrua ja samassa rytisi.Volvo kuski veti suoraan perseeseen.
      Siinä sitten vahinkopapereita täyttelemään.
      Volvosta hajos maski ja molemmat valot.
      Kuorma-autosta meni yksi heijastin.
      Ihmiset katsoi siihen malliin et siellä taas
      autokoululainen sählää.
      Saatiin paperit tehtyä ja ajon loputtua Inssi kysy et miten meni.Sanoin et helvetin hyvin.
      Inssi nauroi ja sanoi niin meni.
      Kortti tuli!!

      • Putki Notkonen

        Inhimillistä toimintaa inssiltä, vaikka olen aiemmin antanut kertoa itselleni, että kenen tahansa syystä aiheutunut kolari johtaisi aina hylkäykseen.


      • löysä
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Inhimillistä toimintaa inssiltä, vaikka olen aiemmin antanut kertoa itselleni, että kenen tahansa syystä aiheutunut kolari johtaisi aina hylkäykseen.

        Olin aivan varma että uusiks meni.Mutta sehän on AINA peräänajajan vika.Olkoon tiellä sitten jäätä,vettä,ihmisiä,eläimiä ym.


      • chamade
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Inhimillistä toimintaa inssiltä, vaikka olen aiemmin antanut kertoa itselleni, että kenen tahansa syystä aiheutunut kolari johtaisi aina hylkäykseen.

        Ei tietenkään kolari johda hylkäykseen, jos ajokokelas ei ole siihen syyllinen millään tapaa. Mainittu peräänajo on hyvä esimerkki. Eräs kaverini ajoi inssissä kärkikolmion takaa tulleen auton kylkeen. Hän sai kortin, koska inssikään ei ollut ehtinyt tehdä mitään (painaa jarrua) estääkseen kolarin.


      • Putki Notkonen
        chamade kirjoitti:

        Ei tietenkään kolari johda hylkäykseen, jos ajokokelas ei ole siihen syyllinen millään tapaa. Mainittu peräänajo on hyvä esimerkki. Eräs kaverini ajoi inssissä kärkikolmion takaa tulleen auton kylkeen. Hän sai kortin, koska inssikään ei ollut ehtinyt tehdä mitään (painaa jarrua) estääkseen kolarin.

        Ajokoehan jää "vajaaksi", kun ei ehditä säädettyä 45 min tai 60 min täyteen ajella. Tällä perusteelle oletin, että kolari olisi aina este ajokokeen hyväksymiselle.


      • Syde
        Putki Notkonen kirjoitti:

        Ajokoehan jää "vajaaksi", kun ei ehditä säädettyä 45 min tai 60 min täyteen ajella. Tällä perusteelle oletin, että kolari olisi aina este ajokokeen hyväksymiselle.

        Ei sellasia aikarajoja ole!! Sitä ajetaan niin kauan kunnes inssi vakuuttuu ajotaidoista. Itse ajoin inssiä 22min...


      • yksityisope
        Syde kirjoitti:

        Ei sellasia aikarajoja ole!! Sitä ajetaan niin kauan kunnes inssi vakuuttuu ajotaidoista. Itse ajoin inssiä 22min...

        AKEn saitilla http://www.ake.fi/ Ajokortit ja tutkinnot>Tutkinnot mainitaan:

        ”Kuljettajantutkinnon ajokokeen tavoitteena on varmistua, että kokelas hallitsee ajoneuvon erilaisissa liikennetilanteissa. Ajokokeen kesto on 45 -60 minuuttia tutkintoluokasta riippuen.”
        Kerran minua valistettiin katsastustoimistossa suunnilleen näin, että aika sisältää valmistelupalaverin, ajon sekä palautekeskustelun.
        Tästä aika-asiasta on myös jotain säädöksissä, mutta lain tarkka kohta ei ole muistissa.

        Lyhin ajoaika, josta olen kuullut, oli opetuslupaoppilaalla, jolla itse ajo kesti 21 minuuttia, yritys oli ensimmäinen ja se myös silloin hyväksyttiin. Liekö loppu aika sitten mennyt suorituksen kehumiseen :).


    • voileipä taas

      Inssissähän on varaa tehdä niitä pienempiä virheitä, mutta mitkä virheet sitte reputtaa kerrasta poikki? Esimerkkejä laidasta laitaan saa kertoa, tahdon aina valmistautua hyvin mitä sitte teinkin...

      • joo

        Stop-merkillä pysähtymättömyys, punaisia päin ajaminen... Itse onnistuin sammuttamaan auton mutta sehän ei ole mikään paha virhe.


      • Dulia

        Pahoja virheitä, joista todennäkösesti hylätään: Kaistan vaihto/vaihtuminen ilman pimeän kulman tsekkaamista ja vilkun käyttöä, väistämisvelvollisuuden laiminlyönti, pysäkillä vasemmalle vilkuttavan bussin ohittaminen 60km/h tai alle nopeusrajoituksen aikana, muiden autojen nopeuksien ja etäisyyksien paha väärin arviointi, punaisia päin ajaminen, yli 10km/h ylinopeus, liian äkilliset jarrutukset, väärät ajolinjat risteykseen tultaessa ja risteystä jätettäessä, vastaantulijoiden kaistalla ajaminen, suojatien eteen pysäköidyn/pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä, stop-merkin laiminlyönti, merkkien kielletty ajosuunta, ajoneuvolla ajo kielletty tms vastainen ajo... Mulla meni inssi ekalla läpi vaikka kolmion jälkeen sammutin auton keskelle risteystä ja unohdin tsekata yhdet ratikkakiskot. Aina ku käännyt kato et ei tuu sivuilta pyöräilijöitä ja nosta kaasujalkaa tasa-arvoisia risteyksiä ennen. Mua auttoi kun ihan inssin alusta asti puhuin ääneen mitä oon tekemässä. Tarkista ainakin ennen lähtöä et valot on päällä ja jos oot epävarma siitä piitäkö vilkuttaa nii vilkuta ihmeessä... Good luck!


      • pekez

        automaattisesti pomppaa inssissä jos se äijä joutuu puuttumaan sun ajoon kesken ajon.eli esim polkasee jarru tms.silloin voi hypätä vaikka vauhdista pois ja huutaa perään että aja äijä ite!!


    • yksityisope

      Kauan sitten eräs inssi laittoi oman puoleisen oven huonosti kiinni. Koska kokelas oli vastuullinen kuljettaja, hänen olisi pitänyt tarkistaa, että kaikki ovet ovat kunnolla kiinni ennen liikkeellelähtöä. Oven raollaanolo paljastui liikkeelle lähettyä. Pomppasi. Koskaan ei selvinnyt, tekikö inssi virheensä tahallaan vai vahingossa.

      Talvella valmiissa ajourissa ajo vastoin kaista-ajon sääntöjä on aiheuttanut ainakin huomautteluja.

      Hylkäämiseen johtaa aina suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohitus pysähtymättä, ellei aja liikennevaloissa suoraan vihreän turvin. Muita poikkeuksia ovat välissä oleva tyhjä ajokaista tai suojakoroke.
      Jo klassiseksi esimerkiksi on muodostunut vähemmän kuin 5 metriä ennen suojatietä väärin parkkeerattu auto. Sellaisen ohittaminen pysähtymättä myös johtaa taatusti uusintaan.
      Hankalampi on huomata ja harvinaisempikin lienee tilanne, että risteyksen keskialueelle syystä tai toisesta pysähtynyt auto on toisinaan viittä metriä lähempänä risteyksen jälkeistä suojatietä. Sellaistakaan autoa ei saa viereistä kaistaa myöten ajaen ohittaa pysähtymättä ennen risteyksen jälkeistä suojatietä.

      Vielä ikivanha, mutta veteraaniautokouluopettajan kertoma tositapaus, jollaista ei tarvinne nykyisin enää pelätä. Ajokokeeseen on toisinaan kuullut pistokokeittain ajoneuvon tuntemuksen osaamistestejä. Eräs kokelas reputti, kun ei löytänyt auton sisävalokatkaisinta. Koska autoa ei siis tunnettu riittävästi, ei tietenkään voitu lähteä ajamaan. Ja riittävien lisäopetustuntien jälkeen päästiin uudelleen yrittämään kahden viikon perästä.

    • kuski

      ilman ajovaloja. Kun palasimme konttorille ja sammutin auton niin huomasin
      että valot ei ollu päällä. Auto oli vanhemman mallinen Opel Astra (-96) jossa
      pitää itse laitta valot. Inssi ei kyllä asiaa huomannut tai ei ainakaan sanonut
      mitään. Kortti tuli. En tiedä olisko hylänny jos olis huomannu. Siihen aikaan piti
      valoja pitää vain taajaman ulkopuolella ja me oltii koko ajan vain sisäpuolella.

    • Kompastus

      Eka inssini kaatui tälleen:

      Aivan ajolenkin lopussa eteen tuli tietyö ja rajotus oli 40km/h enkä hiljentänyt siin tietyössä, ajoin siis 40km/h, 40km/h rajoituksen alueella. Inssi polkas jarrut pohjaan ja väitti että olisin törmännyt puomiin ellei hän olisi puuttunut tilanteeseen.

      Paskapuhetta, sillä olin just kääntämässä puomin ohi, annoin vain tilaa vastaantulevalle autolle.

      Olen aivan 101% varma siitä että tietyömaan ohitus olisi sujunut hyvin ilman inssin puuttumista peliin.

      Hiljennä tietyön kohdalla!

      • hidastelija!;)

        Ajoin inssissä 35km/h 70km/h alueella, inssi huomautti , mutta ymmärsi tilanteen koska oli talvi ja tie oli liukas!

        ajon lopussa hän myös iloitti että lähdin niin hitaasti valoista että ne melkeen kerkesivät vaihtua ennen kuin pääsin liikkeelle!!

        hidastin/melkein pysähdyin myös kaikilla suojateillä!mutta näistä en saanut huomautusta!!

        ohje: koita etsiä se kultainen keskitie!!


    • Syde

      Itellä menny inssit aina kerralla läpi (5 kpl). Rekkakorttia ajaessa jouduin jopa peruuttamaan keskellä risteystä...
      Mut läpi se menee kun ottaa vaan rennosti ja huomioi tarpeeksi muita tienkäyttäjiä.

      Paras pomppaus tarina on naapurin vanhanisännän inssi. Oli varmaan kolmas kerta kun yritti korttia ja risteyksessä pysähty sit keskelle suojatietä. Niin inssi siinä kysy sitten et mites jalankulkijat nyt ylittää tien, niin isäntä siihen et jos aukaistas noi takaovet ja voitaishan mekin tästä nousta pois(pääsisisät kulkemaan läpi). Oli ollu inssillä naurussa piteleminen, ei kuitenkaan kortti tullu.

    • riinuska

      Inssistä on reilu viikko ja läpi meni! Sain kuitenkin huomautukset seuraavanlaisista virheistä: ajoin liian pienellä vaihteella, ja en pysähtynyt pysäytysviivaa ennen risteyksessä vaan ajoin sen päälle. Jälkimmäinen olikin oikea kompa inssiltä, koska pysäytysviiva oli kulunut keskeltä pois ja siitä oli jäljellä vain pienet pisteet kaistan reunoilla... enpä huomannut koko "viivaa" :(

    • ei paha

      Inssissä tein sellasen mokaan että käännyin komion takaa auton eteen. Auto tosin tuli keskikaistalla, mutta tie kuitenkin kapeni heti risteyksen jälkeen ja juuri mahduttiin vierekkäin. Ehkä ääneen ajatteleminen pelasti tilanteen...

      Olin sen verran häkeltynyt tilanteesta että ajoin pidemmän viidenkympin osuuden kolmeakymppiä. En ollut varma jäikö joku nopeusrajoitus huomaamatta.

      Vilkuja ei kyllä parane insissä unohtaa! Eikä selviä päänkääntöjä.

    • Anonyymi

      Itsellä tuli hylky jo siinävaiheessa kun käynnistin auton. Ennen inssiajoa oli ajotunti jossa säädin penkin ja peilit kondikseen. Ajotunnin jälkeen ajoin auton parkkiin ja maksoin inssiajon ja sitten mentiin. Istahdin autonpenkkiin ja varmistin viellä penkin etäisyyden kokeilemalla polkimia ja nopeasti vilkaisin peilit että olivat kondiksessa ennenkuin lähdin liikkeelle. Ajon jälkeen sain kuulla että ajoni on hylätty "meinasin huomauttaa asiasta mutta päätin olla hiljaa" "Peilit ja penkki pitää olla säädettynä ajoturvallisuuden takia ne olisi pitänyt säätää ennen ajoa vaikka ne olikin jo säädetty" Näin inssi vastaava sanoi ja suoritin ajon autokoulun autolla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2762
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      93
      2069
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe