Minulla on ollut viime aikoina jatkuvia lihasnykäyksiä pääasiassa jaloissa mutta myös muualla vartalossa. Lihakset tuntuvat myös hieman voimattomilta, mutta pystyn silti toimimaan normaalisti. Olen kuitenkin ottanut sen verran selville, että oireeni voisivat olla als-taudin oireita, tai sanotaan, etten ole oireideni perusteella voinut sulkea alsia täysin pois. Esitänkin nyt muutamia kysymyksiä alsiin liittyen. Jos saan niihin vastauksen, voin ehkä huokaista helpotuksesta. Muussa tapauksessa täytynee mennä tutkimuksiin.
Kysymykset:
1. Ovatko lihasnykäykset aina alsin ensioire vai tuleeko voimattomuus tai jotkut muut oireet ensin?
2. Onko alsiin liittyvä lihasheikkous alusta alkaen hyvin voimakasta?
3. Voiko alsiin liittyvää lihassurkastumaa huomata paljaalla silmällä esim. käsissä tai jaloissa?
4. Voivatko alsin oireet alkaa yhtäkkiä eri puolilla kehoa?
5. Voiko als olla piilevänä tai oireettomana kuukausia/vuosia?
6. Voiko als edetä kuolettavaan pisteeseen hyvin nopeasti viikoissa tai kuukausissa?
7. Onko alsiin olemassa mitään uutta hoitoa, joka auttaisi potilaita elämään ja säilyttämään toimintakykynsä pitempään?
8. Onko alsin ennuste parempi, jos sairaus todetaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa?
9. Onko mahdollista, että als lamaa hengityslihakset ennen raajoja?
10. Liittyykö alsin oireisiin lihasten jännittyneisyys?
11. Alkaako als aina jostain yhdestä lihaksesta?
12. Onko totta, ettei mitään yhtä tiettyä kaikille als-potilaille yhteistä tyypillistä oiretta ole olemassa?
Näihin kysymyksiin toivon vastauksia ihmisiltä joilla on tietoa alsista.
Kysymyksiä als-taudista
8
10434
Vastaukset
- MS-tautia sairastava
Hei!
Sinulla valtavasti kysymyksiä.
En todellakaan osaa vastata kuin muutamaan.
Enhän sentään ole nerurologi.
Mutta..
1. Lihasnykäyksiä voi olla täysin terveellä ihmisellä. Ne ovat normaaleja ja ovat osa lihasten toimintaa. Kiusallisia toki mutta eivät merkki ALS tai muustakaan neurologisesta.
2. Lihasheikkous EI ole välttämättä voimakasta alusta alkaen.
3. Vain taitava lääkäri voi huomata lihassurkastuman paljaalla silmällä. Tavallinen talliainen ei voi.
9. On mahdollista, että hengityslihakset menevät nopeammin.
10. En ole kuullut että liittyisi lihasjännitystä. Kuuluu pikemminkin MS-tautiin.
Laitan tähän linkin...kannatta kurkata.
Itse sairastan MS-tautia. Suuri osa kuuluu myös siihen.
http://www.ms-liitto.fi/index.phtml?s=189 - 12 kk nykinyt
Maailmalla odotetaan Italialaisen ALS-tutkimuksen julkistamista. Siellä tehdyssä tutkimuksessa Litium rilutek hidasti ALS:m etenemistä jopa 90 - 95 %. Tutkimus julkistettanee Tammikuussa. Uuteen laajempaan tutkimukseen on otettu 200 uutta tapausta. Jo nyt suomessankin neurologit ovat kirjoittaneet Litum reseptejä sairastunelle.
Jos ALS epäily kaivaa mieltäsi, kannatta käydä asiasta neurologin juttusilla. - nainenainen1984
Ensimmäiseksi kysyn että minkä ikäinen olet? Als on erittäin harvinainen esimerkiksi alle 30 vuotiailla ihmisillä. Keskimäärin siihen sairastutaan 45-65 vuotiaina.
3) Olen kuullut että kädessä voi huomata lihassurkastuman paljaalla silmällä siten että peukalon ja etusormen väliin muodostuu kuoppa.
5) Als voi olla piilevänä/oireettomana vuosia. Kun ensimmäiset oireet ilmaantuvat, on tauti yleensä edennyt jo pitkälle.
6) Als ei voi edetä kuolettavaan pisteeseen viikoissa. Pahimmassa ja nopeasti etenevässä alsissa siihen voi menehtyä jopa vuodessa.
8) Alsin ennuste ei sinänsä ole parempi jos se huomataan aikaisessa vaiheessa koska tautia ei voi pysäyttää. Suomessa käytetty Rilutek lääke kuitenkin hidastaa taudin etenemistä antaen ihmiselle noin 3 kk lisää elinaikaa. Mutta aikaisessa vaiheessa todettu als on kuitenkin parempi sen suhteen että ihminen saa tietoa ja terapiaa ennen kuin tauti on edennyt pitkälle. Hänelle opetetaan apuvälineiden käyttöä jne.
Lopuksi: Mielestäni sinun kannattaa mennä lääkäriin sillä tämä asia aiheuttaa sinulle pelkoa. Luulen että pelko saattaa myös aiheuttaa sinulle osan oireista. Als on kuitenkin harvinainen sairaus. Tietysti kuka vain meistä voi sairastua harvinaiseen sairauteen. - wannabe-a-doctor
Lihasnykäykset harvemmin ovat ALS:n ensioire. Parilla sukulaisellani on ollut ALS, ja molemmat ovat olleet noin 60-vuotiaita sairastuessaan. Sairaudet ovat myös edenneet nopeasti, mutta sehän riippuu täysin tapauksesta ja 'tuurista'. Toisella sukulaisella tauti alkoi puhe- ja nielemisvaikeuksina, kun taas toisella se alkoi niin, että alaraaja ei tuntunut tottelevan käskyjä. Lihasheikkous on siis yleisin ALS:n ensioire.
Minullakin on ollut lihasnykäyksiä, ja olen myös pelännyt ALS:ia, mutta olen myös huomannut stressin, kofeiinin ja valvomisen pahentavan oireita. Olen myös alkanut syödä magnesiumia. Ja tosiaan, olen itsekin reilusti alle 30-vuotias... kuinka vanha ketjun aloittaja on? ALS harvemmin tulee alle 40-vuotiaalle, ja näitä tapauksia on Suomessa vuosittain 1 tai alle.- kamalasti
Hei.
Minulla on kaikenlaisia oireita, ja on hankalaa, kun lääkäri kyselee, ja tuntuu, että oireet sopivat kaikkiin oireyhtymiin.
Ensin meni niska, sitten selkä. Kesän lopulla alkoivat käsi- ja jalkaoireet. Koska pelkään kuollakseni ALS:ia, niin nyt on sitten nykimistäkin jo selvästi. Vapinaa hieman, sen huomaa kirjoittaessa. Olen niin pessimistinen, että valoa ei näy tunnelin päässä...
Ja kurjaa, kun kaikki jutut kestää. - Suvussa perinnöllinen ALS
Tänään oli Hesarissa mielenkiintoinen uutinen:
Tutkijat löysivät ALS-sairauden geenimutaation
Julkaistu: 28.2.2008 21:16
reuters–hs
Brittitutkijat ovat löytäneet geenimutaation, joka aiheuttaa vaikeaa
ALS-hermostosairautta.
Science-tiedelehdessä julkaistussa tutkimuksessa he löysivät myrkyllisen
proteiinin, joka tappaa liikehermosoluja.
Läpimurto saattaa johtaa hoitomuotojen kehittämiseen tautiin, jolle
toistaiseksi ei ole parannuskeinoa.
Asia oli noteerattu myös Lihastautiliiton sivulla:
http://www.lihastautiliitto.fi/index.php?mid=78&a=show&id=213 ja siellä on
linkki englanninkieliselle Alsa-sivustolle,
http://www.alsa.org/news/article.cfm?id=1225,jossa on asiasta tieteellistä
selostusta. Siitä en läheskään kaikkea ymmärtänyt, mutta mm. sen, että tämä
innovaatio koskee sekä ns. familiaarista että "tavallista" ALS:ia.
Minnekähän voisi lähettää ehdotuksia seuraavan lääketieteen Nobelin
saajasta?
- jknmbv
Eihän tätä sairautta tunne edes lääkäritkään kuin pieneltä osin.
Sitä paitsi jopa alaa nähneet neurologitkin puhuvat keskenään sairaudesta aivan ristiriitaisesti. - nkytr
Yleisesti ottaen ihmisen on oltava lihasheikkouden takia aikalailla paskana ennen kuin lääkärit ottaa kantaa, ja silti saattavat tuputtaa vielä syyksi ahdistusta. Sama pätee lihaskatoon, harvapa lääkäri taitaa hoksata silmämääräisesti vähäistä lihasheikkoutta esim. hartiassa, mitä sitäkin voidaan vääntää joksikin verryttelyn puutteeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559