Suositko Suomalaista?

K.H.

Kuinka paljon mietit ostoksissasi onko tuotteen alkuperämaa Suomi ja onko se valmistettu Suomessa?
Vai onko hinta vahva peruste tuotteen ostamiselle?

Itse suosin Suomalaisia tuotteita vaikka ne olisivat hivenen kalliimpiakin kuin vastaavat ulkomailla tehdyt tuotteet. Periaattenani on että rahat jäävät omaan maahan ja pieneltä osaltani voin auttaa jotain työllistymään, pitämään työpaikkansa tai yrityksensä pystyssä. Mielestäni myös Suomalaiseen laatuun voi luottaa. Kommentteja ja mielipiteitä odotellaan.

8

449

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Misu

Olet oikeassa. Samoin minäkin teen.
      Hyvää kesää !

• Touko

Suomalaisyritysten omistus on siirtynyt ulkomaille. On aika vaikea enää sanoa mikä on kotimaista. Nokiakin on amerikkalaisomistuksessa oleva yhtiö.

Jalostamattomat maataloustuotteet (mikäli tietää alkuperän) taitavat olla ainoita joiden voi vielä sanoa olevan kotimaista.

Kotimainen laatukin on mennyttä. Esimerkiksi Nokia mielletään edellen suomalaiseksi. Meidän perhessä kaksi viimeistä Nokian kännykkää (6210, 3350) ovat olleet täysin paskoja. Sammuilevat itsekseen ja soittelevat itsekseen. Molemmat kuljetettu useita kertoja takuuhuollossa, toinen on vaihdettu kerran uuteen, silti kumpikaan ei ole vieläkään kunnossa. Toinen onkin nyt vaihdettu saksalaiseen Siemensiin ja toinen vaihtuu kohta.

• Tii

Kyllä suosin suomalaista ostoksissani ihan siitäkin syystä, että esim. vaatemitoitus suomalaisissa on minun koolleni sopiva.

Nykyään suorastaan vältän ostamasta matkoilta mitään, koska niitä ei voi sitten palauttaa tai valittaa huonosta laadusta. Joskus erehdyn kuten viimeksi ostamani laukku. Vetoketju hajosi puolen vuoden käytön jälkeen ja suutari maksaa lähes laukun hinnan.

• mikko

Ei suomessa enää voi luottaa laatuun. Tuo aiemmin mainittu Nokia-juttu on jo huuli, romuja ne siellä oulussa/salossa tekee.

Samoin on varsinkin käyttöesineiden kanssa. Esim. ostimme 2 vuotta sitten sohvakaluston, taatusti kotimaista, ns. lahtelaista merkkiä. Kahdessa vuodessa narisee, tyynyt ei pidä ryhtiään, toisesta kulmasta ommen aukeaa jne. Eikä sitä ole edes siirrelty.

Toisaalta suosin kotimaista tuotteissa, joihin olen tottunut, eli en osta noita aasialaisia jäljitelmiä kovin herkästi, esim. aina ostetaan alkuperäiset fiskarsin sakset eikä hongkong-rautaa.

Mutta nyt kun asuu täällä länsirajalla, on kiva välillä verrata armaan kotimaan tuotteita ruotsin tuotteisiin, ja sanotaanko, että kunnioitus kotimaisten tuotteiden laatuun on rapissut.

• , mutta

Esimerkiksi nykyisistä vaatteista ei tiedä missä maassa ne on valmistettu.
      Itse olen sitä mieltä, että työpaikat saavatkin mennä Viroon ja Kauko-Itään. Tässä joutuu vetämään itsensä aivan piippuun kun olen töissä yhdessä viimeisistä puhtaasti suomalaisessa omistuksessa olevassa yrityksessä ja työtä teetetään vain hyvin vähän ulkomailla. Kun pääsisikin nauttimaan näistä hyvinvointivaltion (?) hedelmistä kuten ansiosidonnaisesta kunnallisista terveyspalveluista ym. Odotellaan seuraavaa talouskuplaa kuten it-kupla ja häärätään sitten vähän aikaa kovin ja sitten taas otetaan löysin rantein kun kupla poksahtaa. Meillähän hyvinvointivaltio säilyy tulevaisuudessakin. Uskon maamme poliitikkoihin kun he niin ovat sanoneet. Luottamus heihin on rajaton!

• , mutta

Niin, piti sanoa "Kun pääsisikin nauttimaan näistä hyvinvointivaltion (?) hedelmistä kuten ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja kunnallisista terveyspalveluista ym."
        - soorry -

• SheDevil
        , mutta kirjoitti:

Niin, piti sanoa "Kun pääsisikin nauttimaan näistä hyvinvointivaltion (?) hedelmistä kuten ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta ja kunnallisista terveyspalveluista ym."
        - soorry -

Ostamme suomalaista ruokaa, mutta hedelmissä ja vihanneksissa pitää lipsua. Kesäaikaan nekin ovat tietysti kotimaisia. Vaate- ja kenkäostoksissa täytyy katsoa ensisijaisesti hintaa, valitettavasti, koska suomalaiset ovat aivan liian kalliita meidän budjetillemme.

Ostamme vain suomalaisia liha- ja maitotuotteita, samoin leivät ja leivonnaiset ovat kotimaisia kauppakassissamme.

• Lottovoitto syntyä Suomeen

Mulla ei ole varaa suosia suomalaisia, ei vaikka siitä olisi hyötyä maalle. Mulle siitä ei ainakaan ole hyötyä, ja kaikkein pahinta on se että joidenkin mielestä on lottovoitto syntyä Suomeen. Siinä jotkut ovat kyllä oikeassa, kaikista maailman maista piti syntyä juuri Suomeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      6336
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      4062
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3373
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      13
      3044
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2332
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2317
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162