Valmetin mystinen työvalo-ongelma

allu

No niin viisaat antaakapa neuvojanne!
Ongelma seuraavanlainen: Valmet 6400 -91. Takatyövalot toimivat, kun vähintään parkit ovat päällä. Ensin valot toimivat ok, eli sammuvat ja syttyvät katkaisijasta. Jonkin ajan kuluttua palavat, vaikka kaikki valot pois päältä. Sammuvat vasta sulakkeiden irroituksen jälkeen.
Tähän mennessä oeln pienessä mielessäni päätellyt:
-Katkaisija on ehjä, olen kokeilllut toisellakin- tuloksetta.
-Jos releen ohajusjohtoon pääsee jostain muusta johdosta sähkö eristeiden rikkouduttua, ei mielestäni mahdollinen vaihtoehto, koska ensin valot sammuvat ja syttyvät niinkuin kuuluukin.
Enempää mahdollsia aiheuttajia en keksi. Kertokaas mielipiteitänne.

8

6640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä ja

      Tarkista rele.

    • melko varmasti

      Oon melkosen varma että koneessasi on relevika. Ei kovin yleistä noin uudessa koneessa, mutta mahdollista toki.

      Eli haet autotarvikeliikkeestä pari uutta 0,85 euron hintaista relettä, ja kokeilet onko vika työvalojen releessä K1 ja K2. Ota tuo ohjekirja auki sivulta 106 ja 110. Sivun 110 ylävasemmalla sijaitsee piirikaava työvaloille, huomaa sieltä releet K1 ja K2 sekä kytkimet S2 ja S5.

      http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/fin/services/Manual/6200_5.pdf

      Samalla kun vaihdat releet K1 ja K2 uuteen, niin tarkastat ohjaamon sähkölaitteiden maadoituksen kunnollisuuden. Rintapellissä, siellä poljintilassa, hieman sulaketaulun yläpuolella, rattiakselin takana menee nippu valkoisia johtimia rengasliittimeen ja tämä rengasliitin on ruuvattu M6 ruuvilla rintapeltiin. Joskus tuon rengasliittimen välissä saattaa olla äänieristeen karvoja jolloin maadoitus häiriintyy. Myös poikkeuksellinen kosteus on saattanut tehdä tuhoaan. Alkupään malleissa rengasliittimessä ei ole nyloc-mutteria, jolloin liitos saattaa myös löystyä. Eli tarkasta se maadoitus ja myös työvalojen maadoitus.

      Näillä eväillä vika jo todennäköisesti korjaantuu. Ellei korjaannu, niin seuraavaksi tarkastat linjan välillä S2, S5 ja S1 sekä S1:n oikeellisen toiminnan (kts. sivu 109) Ota tässä vaiheessa auki myös sulakekortin X-liittimet ja puhdista ne ja pane takaisin kiinni huolellisesti.

      Epäilit johtimien eristeiden rikkoontumista. Onko kone ollut niinkin rajussa (metsä)käytössä että se olisi mahdollista? Jos niin, niin sitten johtimien kunto täytyy tarkastaa yleis/eristysvastusmittarilla. Rikkonainen johdin tuo suuren palovaaran. Itse epäilen rikkonaisen johtimen mahdollisuutta, Valmetin sähköt ovat kuitenkin huolella tehdyt.

      • hgjkhg<wh

        Nojoo, siinähän se vian syy tulikin jo kerrottuu.

        Ja aivan vitun tarkasti!

        Näkee et tätä sivuu ammattilaisetkin lukee, vaik joskus tenavapalstalta tuntuukin.


      • allu
        hgjkhg<wh kirjoitti:

        Nojoo, siinähän se vian syy tulikin jo kerrottuu.

        Ja aivan vitun tarkasti!

        Näkee et tätä sivuu ammattilaisetkin lukee, vaik joskus tenavapalstalta tuntuukin.

        Niin jäi kertomatta, että kokeilin itse jo vaihtaa releen, mutta eipä toiminut yhtään sen paremmin. Valmetti on ollut pääsääntöisesti lumenauraushommissa, vähän metsätöissä. Täytyy tutkiskella noita johtoja. Mistäkautta johdot menevät sulaketaululta tonne takatyövaloille?
        Juu todella asiallallisia vastauksia, jos vertaa noihin muihin valtra paras lällällää-keskusteluja.


      • huolella

        ko tehdyt?itsellä on ollu kanssa sähkö ongelmia aikas paljokin valtrassa vaikka on ihan kevyessä ajossa,ensin lämmityslaite sekosi sit valot ja radio!vika löytyi viimen et sähkö johto nippu oli tehtaalla jäänny kopin katon ja rungon väliin ja oli hankautunut puhki.et sellainen tapaus.


      • mukaan
        allu kirjoitti:

        Niin jäi kertomatta, että kokeilin itse jo vaihtaa releen, mutta eipä toiminut yhtään sen paremmin. Valmetti on ollut pääsääntöisesti lumenauraushommissa, vähän metsätöissä. Täytyy tutkiskella noita johtoja. Mistäkautta johdot menevät sulaketaululta tonne takatyövaloille?
        Juu todella asiallallisia vastauksia, jos vertaa noihin muihin valtra paras lällällää-keskusteluja.

        Mene vain tuon edellä kerrotun mukaan tutkien järjestyksessä.

        Eli jos releet ovat ehjät ja piirikortti puhdas, niin katso seuraavaksi ne maadoitukset. Maadoitukset ovat tärkeät!! Johdinväri valkoinen.

        Sitten tarkastat sen linjan välillä S1, S2 ja S5. Ja sen parkki/ajovalokytkimen toiminnan. Takatyövalojen syöttöjännite viedään sivupilaria myöten katolle, ja jaetaan siellä, mutta tässä tapauksessa vika tuskin siellä on.


      • hankaumaa
        huolella kirjoitti:

        ko tehdyt?itsellä on ollu kanssa sähkö ongelmia aikas paljokin valtrassa vaikka on ihan kevyessä ajossa,ensin lämmityslaite sekosi sit valot ja radio!vika löytyi viimen et sähkö johto nippu oli tehtaalla jäänny kopin katon ja rungon väliin ja oli hankautunut puhki.et sellainen tapaus.

        Oliko tosiaan tehtaan jäljiltä johdinsarja jossain välissä? Eihän ole tehty mitään jälkiasennuksia?

        Mikä traktorimalli kyseessä, vuosimalli? Ja mikä johdinsarja voi jäädä tuolla tavoin väliin?

        Kai reklamoit tehtaalle; tuollainen vika pitää mennä takuuseen vaikka kone olisi vanhakin.


    • Anonyymi

      kaikkivalotpimeenä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      102
      9430
    2. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      164
      5869
    3. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      151
      5338
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      26
      5301
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      42
      4252
    6. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      87
      3521
    7. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      69
      3471
    8. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      113
      2872
    9. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2851
    10. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

      Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      45
      2804
    Aihe