Valmetin mystinen työvalo-ongelma

allu

No niin viisaat antaakapa neuvojanne!
Ongelma seuraavanlainen: Valmet 6400 -91. Takatyövalot toimivat, kun vähintään parkit ovat päällä. Ensin valot toimivat ok, eli sammuvat ja syttyvät katkaisijasta. Jonkin ajan kuluttua palavat, vaikka kaikki valot pois päältä. Sammuvat vasta sulakkeiden irroituksen jälkeen.
Tähän mennessä oeln pienessä mielessäni päätellyt:
-Katkaisija on ehjä, olen kokeilllut toisellakin- tuloksetta.
-Jos releen ohajusjohtoon pääsee jostain muusta johdosta sähkö eristeiden rikkouduttua, ei mielestäni mahdollinen vaihtoehto, koska ensin valot sammuvat ja syttyvät niinkuin kuuluukin.
Enempää mahdollsia aiheuttajia en keksi. Kertokaas mielipiteitänne.

8

6715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä ja

      Tarkista rele.

    • melko varmasti

      Oon melkosen varma että koneessasi on relevika. Ei kovin yleistä noin uudessa koneessa, mutta mahdollista toki.

      Eli haet autotarvikeliikkeestä pari uutta 0,85 euron hintaista relettä, ja kokeilet onko vika työvalojen releessä K1 ja K2. Ota tuo ohjekirja auki sivulta 106 ja 110. Sivun 110 ylävasemmalla sijaitsee piirikaava työvaloille, huomaa sieltä releet K1 ja K2 sekä kytkimet S2 ja S5.

      http://valtramme.valtra.fi/main/nossl/fin/services/Manual/6200_5.pdf

      Samalla kun vaihdat releet K1 ja K2 uuteen, niin tarkastat ohjaamon sähkölaitteiden maadoituksen kunnollisuuden. Rintapellissä, siellä poljintilassa, hieman sulaketaulun yläpuolella, rattiakselin takana menee nippu valkoisia johtimia rengasliittimeen ja tämä rengasliitin on ruuvattu M6 ruuvilla rintapeltiin. Joskus tuon rengasliittimen välissä saattaa olla äänieristeen karvoja jolloin maadoitus häiriintyy. Myös poikkeuksellinen kosteus on saattanut tehdä tuhoaan. Alkupään malleissa rengasliittimessä ei ole nyloc-mutteria, jolloin liitos saattaa myös löystyä. Eli tarkasta se maadoitus ja myös työvalojen maadoitus.

      Näillä eväillä vika jo todennäköisesti korjaantuu. Ellei korjaannu, niin seuraavaksi tarkastat linjan välillä S2, S5 ja S1 sekä S1:n oikeellisen toiminnan (kts. sivu 109) Ota tässä vaiheessa auki myös sulakekortin X-liittimet ja puhdista ne ja pane takaisin kiinni huolellisesti.

      Epäilit johtimien eristeiden rikkoontumista. Onko kone ollut niinkin rajussa (metsä)käytössä että se olisi mahdollista? Jos niin, niin sitten johtimien kunto täytyy tarkastaa yleis/eristysvastusmittarilla. Rikkonainen johdin tuo suuren palovaaran. Itse epäilen rikkonaisen johtimen mahdollisuutta, Valmetin sähköt ovat kuitenkin huolella tehdyt.

      • hgjkhg<wh

        Nojoo, siinähän se vian syy tulikin jo kerrottuu.

        Ja aivan vitun tarkasti!

        Näkee et tätä sivuu ammattilaisetkin lukee, vaik joskus tenavapalstalta tuntuukin.


      • allu
        hgjkhg<wh kirjoitti:

        Nojoo, siinähän se vian syy tulikin jo kerrottuu.

        Ja aivan vitun tarkasti!

        Näkee et tätä sivuu ammattilaisetkin lukee, vaik joskus tenavapalstalta tuntuukin.

        Niin jäi kertomatta, että kokeilin itse jo vaihtaa releen, mutta eipä toiminut yhtään sen paremmin. Valmetti on ollut pääsääntöisesti lumenauraushommissa, vähän metsätöissä. Täytyy tutkiskella noita johtoja. Mistäkautta johdot menevät sulaketaululta tonne takatyövaloille?
        Juu todella asiallallisia vastauksia, jos vertaa noihin muihin valtra paras lällällää-keskusteluja.


      • huolella

        ko tehdyt?itsellä on ollu kanssa sähkö ongelmia aikas paljokin valtrassa vaikka on ihan kevyessä ajossa,ensin lämmityslaite sekosi sit valot ja radio!vika löytyi viimen et sähkö johto nippu oli tehtaalla jäänny kopin katon ja rungon väliin ja oli hankautunut puhki.et sellainen tapaus.


      • mukaan
        allu kirjoitti:

        Niin jäi kertomatta, että kokeilin itse jo vaihtaa releen, mutta eipä toiminut yhtään sen paremmin. Valmetti on ollut pääsääntöisesti lumenauraushommissa, vähän metsätöissä. Täytyy tutkiskella noita johtoja. Mistäkautta johdot menevät sulaketaululta tonne takatyövaloille?
        Juu todella asiallallisia vastauksia, jos vertaa noihin muihin valtra paras lällällää-keskusteluja.

        Mene vain tuon edellä kerrotun mukaan tutkien järjestyksessä.

        Eli jos releet ovat ehjät ja piirikortti puhdas, niin katso seuraavaksi ne maadoitukset. Maadoitukset ovat tärkeät!! Johdinväri valkoinen.

        Sitten tarkastat sen linjan välillä S1, S2 ja S5. Ja sen parkki/ajovalokytkimen toiminnan. Takatyövalojen syöttöjännite viedään sivupilaria myöten katolle, ja jaetaan siellä, mutta tässä tapauksessa vika tuskin siellä on.


      • hankaumaa
        huolella kirjoitti:

        ko tehdyt?itsellä on ollu kanssa sähkö ongelmia aikas paljokin valtrassa vaikka on ihan kevyessä ajossa,ensin lämmityslaite sekosi sit valot ja radio!vika löytyi viimen et sähkö johto nippu oli tehtaalla jäänny kopin katon ja rungon väliin ja oli hankautunut puhki.et sellainen tapaus.

        Oliko tosiaan tehtaan jäljiltä johdinsarja jossain välissä? Eihän ole tehty mitään jälkiasennuksia?

        Mikä traktorimalli kyseessä, vuosimalli? Ja mikä johdinsarja voi jäädä tuolla tavoin väliin?

        Kai reklamoit tehtaalle; tuollainen vika pitää mennä takuuseen vaikka kone olisi vanhakin.


    • Anonyymi

      kaikkivalotpimeenä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      262
      9869
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      187
      5612
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      161
      5201
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      74
      4865
    5. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      212
      2429
    6. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      12
      2269
    7. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      326
      1948
    8. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21
      1645
    9. Minkälainen auto

      Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      90
      1597
    10. Kuinka rakastunut olet

      Ja kehen?
      Ikävä
      41
      1153
    Aihe