MONTAKO KUMMIA LAPSELLE ?

tuore isä

Pohjanmaalta kotoisin oleva vaimoni haluaisi lapsellemme useamman ehkä kuusikin kummia. Itse olen Hämeestä kotoisin ja käsittänyt että kummeja enimmäkseen on vain kaksi kappaletta (-setä ja -täti). Kuinka monta kummia itse olette valinneet lapsellenne ja mistä päin kotoisin jos sillä on merkitystä ja montako on sopiva määrä ?

19

1719

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4 kummia on aika

      vakiintunut määrä. Mielellään siten, että kaksi tulee äidin puolelta ja kaksi isän puolelta. Kuusi kummia kuulostaa aika suurelta määrältä, mutta jos haluaa niin.... Ei niitä kummeja kuiten kannata vaan se vuoksi haalia että on kivaa kun on paljon kummeja.

    • tuore äiti

      Ajattelen useampaa kummia siksi, että myöhemmin elämässä ei koskaan tiedä mitä tapahtuu. Jonku kummin elämä voi muuttua esim. oman perheen perustamisen jälkeen ja voi jäädä kummin yhteydenpito (vähiin), kummi voi kuolla tai muuta tapahtua. Lisäksi jos kummit asuvat kaukana lapsen syntymäpäiville voi joku tulla jos kummeja on useampi. Jos kummeja on vain kaksi ei välttämättä syntymäpäivillä tai muuten lapsen luona käy kummi kovinkaan usein.Lapselle voi myöhemmin syntymäpäivävieraat olla tärkeitä tai kun konfirmaatio koittaa, onko kummeja paikalla? En pidä kummin tehtävää lahjojen tuojana, vaan kummilapsen kanssa yhteydenpitoa ja tapaamista tärkeänä, kristillisyyskin saisi näkyä elämässä. Toisen vanhemman suku voi olla pieni ja toisen suuri, ei voi tarkkaan sanoa tasajakoa kummeista, että molempien puolelta, toki molempien suku ja ystävät huomioidaan.

      • niiskuneitinen

        Mielestäni kuulostain hullulta että kummeja olis ikään kuin "varmuuden vuoksi" paljon.

        Eihän sitä tosiaan voi tietää vaikka kummeille sattuisi jotain että yhteydenpito syystä tai toisesta katkeaa, mutta ei mielstäni pidä ajtella noin että edes joku tulee synttäreille!

        Voihan sitä olla muutenkin tärkeä aikuinen lapselle vaikkei kummi olisikaan..

        En tiedä kuinka montaa kummia pidät sopivana, mutta oletan että ap:n mainitsena jopa 6, olisi sinustaki ok..


      • yhdeksän kummi
        niiskuneitinen kirjoitti:

        Mielestäni kuulostain hullulta että kummeja olis ikään kuin "varmuuden vuoksi" paljon.

        Eihän sitä tosiaan voi tietää vaikka kummeille sattuisi jotain että yhteydenpito syystä tai toisesta katkeaa, mutta ei mielstäni pidä ajtella noin että edes joku tulee synttäreille!

        Voihan sitä olla muutenkin tärkeä aikuinen lapselle vaikkei kummi olisikaan..

        En tiedä kuinka montaa kummia pidät sopivana, mutta oletan että ap:n mainitsena jopa 6, olisi sinustaki ok..

        Meillä tytöllä oli viisi kummia.
        Tytön sylikummi kuoli yllättäen, pari vuotta sitten.
        Sekä kummeissa yksi oli pariskunta ja he erosivat tytön ollessa pieni, eikä kummisetä ole sen jälkeen pitänyt tyttöön mitään yhteyttä.
        Kolmesta kummista yksi pitää tiivimmin tyttöön yhteyttä.
        Tytölle on muodostunut myös läheinen suhde erääseen ystävääni, hän pitääkin tätä myös kumpsunaan.

        Pojalla on kuusi kummia ja kolme pitää tiivisti poikaan yhteyttä.
        Emme me valinneet varmuuden vuoksi useaa kummia,
        vaan halusimme hyvät ystävämme kummeiksi.


      • Eri asia

        Minulle kummius merkitsee varmaankin aivan eri asiaa kuin sinulle. Mitä sen on väliä, pääseekö kummit juuri silloin paikalle, kun lapsi pääsee ripille? Tai juuri kaikille synttäeille? Voihan kummit olla läheisiä silti, omien aikataulujensa mukaan. Ei kummius ole vain sitä, että ilmestytään paikalle kun on juhlat.

        Minulla on ollut kummeina yksi pariskunta, ja samoin vain yhtä paria on pyydetty tulevan lapsemme kummeiksi. Kummius tarkoittaa meille sitä, että jos lapsen vanhemmille tapahtuu jotakin ennen aikojaan, niin kummit huolehtivat lapsesta. Joko kasvattavat hänet itse, tai jos siihen ei ole mahdollisuutta mitenkään, niin kummit huolehtivat ja päättävät sen, mihin lapsi sitten sijoitetaan. Tähän soppaan jos sotketaan kuusi kummia, niin voi hyvä sylvi... En edes osaisi ajatelle kuutta ihmistä, jonka soisin kasvattavan oman lapseni.

        Toki voi kummeillekin sattua jotakin, mutta millä todennäköisyydellä sattuu sekä vanhemmille että kummeille?

        Lapsemme kummit asuvat n.700km päässä. Sehän on sitten hienoa lapsen käydä kylässä, kun pääsee yksin lentokoneella.:)


      • noin Suomessa
        Eri asia kirjoitti:

        Minulle kummius merkitsee varmaankin aivan eri asiaa kuin sinulle. Mitä sen on väliä, pääseekö kummit juuri silloin paikalle, kun lapsi pääsee ripille? Tai juuri kaikille synttäeille? Voihan kummit olla läheisiä silti, omien aikataulujensa mukaan. Ei kummius ole vain sitä, että ilmestytään paikalle kun on juhlat.

        Minulla on ollut kummeina yksi pariskunta, ja samoin vain yhtä paria on pyydetty tulevan lapsemme kummeiksi. Kummius tarkoittaa meille sitä, että jos lapsen vanhemmille tapahtuu jotakin ennen aikojaan, niin kummit huolehtivat lapsesta. Joko kasvattavat hänet itse, tai jos siihen ei ole mahdollisuutta mitenkään, niin kummit huolehtivat ja päättävät sen, mihin lapsi sitten sijoitetaan. Tähän soppaan jos sotketaan kuusi kummia, niin voi hyvä sylvi... En edes osaisi ajatelle kuutta ihmistä, jonka soisin kasvattavan oman lapseni.

        Toki voi kummeillekin sattua jotakin, mutta millä todennäköisyydellä sattuu sekä vanhemmille että kummeille?

        Lapsemme kummit asuvat n.700km päässä. Sehän on sitten hienoa lapsen käydä kylässä, kun pääsee yksin lentokoneella.:)

        En tiedä asutko jossain ulkomailla, mutta Suomessa kummit ei todellakaan päätä siitä, kuka lapsista huolehtii, jos vanhemmille sattuu jotain. Viranomaiset siitä päättävät, ja saa olla lapselle todella läheinen kummi, että sillä on edes teoriassa mitään mahdollisuuksia lapsen huoltajaksi.


      • vastuu
        Eri asia kirjoitti:

        Minulle kummius merkitsee varmaankin aivan eri asiaa kuin sinulle. Mitä sen on väliä, pääseekö kummit juuri silloin paikalle, kun lapsi pääsee ripille? Tai juuri kaikille synttäeille? Voihan kummit olla läheisiä silti, omien aikataulujensa mukaan. Ei kummius ole vain sitä, että ilmestytään paikalle kun on juhlat.

        Minulla on ollut kummeina yksi pariskunta, ja samoin vain yhtä paria on pyydetty tulevan lapsemme kummeiksi. Kummius tarkoittaa meille sitä, että jos lapsen vanhemmille tapahtuu jotakin ennen aikojaan, niin kummit huolehtivat lapsesta. Joko kasvattavat hänet itse, tai jos siihen ei ole mahdollisuutta mitenkään, niin kummit huolehtivat ja päättävät sen, mihin lapsi sitten sijoitetaan. Tähän soppaan jos sotketaan kuusi kummia, niin voi hyvä sylvi... En edes osaisi ajatelle kuutta ihmistä, jonka soisin kasvattavan oman lapseni.

        Toki voi kummeillekin sattua jotakin, mutta millä todennäköisyydellä sattuu sekä vanhemmille että kummeille?

        Lapsemme kummit asuvat n.700km päässä. Sehän on sitten hienoa lapsen käydä kylässä, kun pääsee yksin lentokoneella.:)

        Melkoisen vastuun sysäätte kummeille. Olette kai kertoneet kummeiksi pyytämillenne, mitä tarkoitatte kummeudella? Meinaan, että osa ihmisistä suostuu kummeiksi vain siksi, kun eivät kehtaa kieltäytyä.


    • Ninja26

      Miulla itellä ei oo kun kax kummia, joihi pien sillo tällö yhteyttä. Miu siskolla on neljä kummia, joista kahteen ei oo minkäälaista yhteyttä.

      Miun pojalla on viis kummia..joista ainakaa kax ei oo kauheesti pojan kanssa tekemisissä. Muut kolme on sitte enempi, ko ovat exän puolelta ja poika asuu isällään.
      Kun taas siskon tytöllä on 3 kummia, jotka näkee suht säännöllisesti.

      Iha se on itse päätettävissä monta kummia lapselleen haluaa, kaksikin on iha riittävä luku.

      • .....

        Itselläni oli kolme kummia, pariskunta ja sinkku. kummisetä kuoli ja tätien kanssa pidetään yhteyttä edelleen. Omalle lapselle on kysytty kaksi pariskuntaa.


      • Pappi vastaa

        Jos tämä keskelu koskee nimenomaan ev.lut.kirkkoon kastettavan lapsen kummeja, niin kummeja ON OLTAVA vähintään kaksi. Luonnollisesti kummien on oltava rippikoulun käyneitä, konfirmoituja ev.lut.kirkon jäseniä.
        Tämän lisäksi virallisina kummeina voi olla enemmänkin, olkoon sitten neljä, kuusi tai vaikka kahdeksan kummia. Järjen käyttö sallittaneen tässäkin asiassa.

        Kirkkoon kuulumaton EI ole virallinen kummi, mutta hän voi olla lapsen läheinen ystävä.


    • lapselleni

      haluaisin luultavasti 2-3 kummia. Saman verran kuin itselläni on. 6 kummia kuulostaa minusta jo liioittelulta, mutta asiahan on jokaisen henkilökohtainen päätös. Turha suurta määrää on kuitenkaan sillä perustella, että tulevaisuudessa joku VOI esim. kuolla tai sairastua vakavasti.

      Joku mainitsi, että jos kummeja on vähän, ei esim. konfirmaatiotilaisuuteenkaan välttämättä tule ketään. Mutta voihan asian ajatella niinkin, että jos on kuusikin kummia, joku saattaa ajatella että kyllähän niitä on viisi muutakin. En tietystikään tarkoita että kaikki näin ajattelisivat.

    • Äepykkälii

      minun 5vuotiaalla pojallani "on" 5 kummia joista yksi vain pitää yhteyttä enää, kaikki muut lopettivat yhteyden pidon kun erosimme lapsen isän kanssa. Nyt meidän perheessä on pieni vauva ja hänelle olen ajatellut kahta kummia, serkkuani ja parasta pitkäaikaista ystävääni... tällä kertaa mietitiin kummit oikein tarkkaan! kaksi tai kolme on minusta aika sopiva määrä ja sillon se kummiuskin pitää sen oikean merkityksensä =)
      ja onnea vauvan johdosta !!!

    • Mari73

      Meillä on vanhimmalla lapsella 4 kummia, keskimmäisellä 5 ja nuorimmaisella 8 kummia. Nyt odotamme neljättä ja luultavasti tulee 4 kummia. Asumme lapin läänissä.

    • ansutyttö

      Haluaisimme vain yhden kummin/lapsi. Meille on tarkkaa,kenet valitsemme ja lisäksi emme halua mieheni siskoa tai veljeä kummiksi,koska haluamme kummin vähän kauempaa sukua. Sisaruksethan ovat joka tapauksessa läheisiä ja elämässä mukana ja "suvun ulkopuolelta otettu" kummi tuo väriä lapsen elämään.
      Meillä ei ole niin montaa sellaista ihmistä,että joka lapselle tulisi kaksi kummia. Tai sitten pitää valita jotain kavereita kummeiksi ystävien sijaan. Kavereita on paljon,mutta läheisiä ystäviä vähemmän.

      • Pappi vastaa

        Jos tahdotte liittää lapsenne seurakuntaan, tulee teidän pyytää lapsellenne KAKSI kummia. Tämä ei ole nyt tahdon asia.


      • ansutyttö
        Pappi vastaa kirjoitti:

        Jos tahdotte liittää lapsenne seurakuntaan, tulee teidän pyytää lapsellenne KAKSI kummia. Tämä ei ole nyt tahdon asia.

        En kaivannut töykeää vastausta. Opettele ystävällisyyttä,jos todella aiot pappina elää.(jos olet mitä väität olevasi)
        Papin kuuluu olla empaattinen eikä tuollainen niskojen nakkelija.
        Ja kasteessa on kyse uskon asioista eikä kummeista,joten jo on kumma, jos lasta ei kasteta yhden kummin vuoksi. Silloinhan tärkein asia ei olekaan kaste Kristukseen,vaan byrokratia ja ihmissuhteet.


      • ---
        ansutyttö kirjoitti:

        En kaivannut töykeää vastausta. Opettele ystävällisyyttä,jos todella aiot pappina elää.(jos olet mitä väität olevasi)
        Papin kuuluu olla empaattinen eikä tuollainen niskojen nakkelija.
        Ja kasteessa on kyse uskon asioista eikä kummeista,joten jo on kumma, jos lasta ei kasteta yhden kummin vuoksi. Silloinhan tärkein asia ei olekaan kaste Kristukseen,vaan byrokratia ja ihmissuhteet.

        Eikä pappi mielestäni vastannut lainkaan töykeästi. Jos lapsi liitetään kasteessa ev.lut.kirkkoon, kummeja on kaksi.


    • meillä

      Mielestäni kummiuden merkitys kärsii inflaation, jos kummeja on paljon. Meidän vauvalle tulee 2 kummia, joista tiedämme, että yhteys heihin säilyy läpi elämän ja joista uskomme olevan lapselle eniten iloa.

    • ambrea

      riittää ja on mielestäni sopivasti. Omille lapsilleni tulen valitsemaan 2 kummia jokaiselle. Itselläni on viisi kummia...mielestäni ihan liikaa kun kahden kanssa olen ollut vain läheisempi. Ei se määrä vaan Laatu!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2146
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1992
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      158
      1682
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1224
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe