Opetusluvalla opetus ja auton lisävarusteet.. Ja pikku-E?

Mitä tarvitsee?

Niin mitä kaikkea lisävarusteluita tarvitsee opetusluvalla opettaessa? Kun tänään kuulin joltain ettei enää tarvitsisi lisä jarrupoljinta vaan käsijarru riittäisi? Ei kyllä kuulostanut tutulta.

Entäs saako opetustilanteessa istua muita kyydissä, kuin kuski ja opettaja?

Mitenkäs pikku-e:tä suoritettaessa? Mitä tarvitsee ja miten on harjoittelun ja kokeiden laita? Pitääkö hankkia jokin opetuslupa vai tarvitseeko opettajaa lainkaan?

12

1988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä muka kuullut?

Ei riitä käsijarru ajo-opetuksessa, vaan se jarrupoljin on oltava siellä apukuskin puolella. En usko, että tähän olisi tullut muutos jotenkin kaikessa hiljaisuudessa. Kyllä opetustilanteessa saa muita olla kyydissä, maksimissaan se määrä mikä on merkitty auton rekisteriotteeseen (kaiketi linja-autossa ei saa olla tällein ajo-opetuksessa).

Pikku-e:n voit hankkia sen jälkeen kun olet saanut sen B kortin. BE korttiin kuuluu teoriakoe (kuvia sinulla ei tässä tule BE kortin teoriakokeeseen) ja inssi, pakollista opetusta ei ole. Vaikka pakollista opetusta ei ole, niin on varmasti järkevää opetella vähän peruutuksia sen kärryn kanssa. Opettajaa et välttämättä tarvitse, mikäli pystyt opettelemaan peruutukset itse. Kannattaa merkata samaan ajokorttilupahakemukseen B ja BE kortit, mikäli otat ne samalla kertaa, menee noiden ajokorttilupa sitten samalla maksulla.

Tutkintopaikoilta (Ajovarman toimisto), autokouluista ja myös netistä löytyy tietoa siitä, että millainen yhdistelmä pitää olla BE kokeessa. Siinähän joutuu peruuttelemaan jne...

http://www.ake.fi/pdf/Ajokoeohje raskaat luokat.pdf

• Kiki  

Viestiasi on ilmeisesti pelkkää pelleilyä, liittyen totohon käsijarrukommenttiin, jokainen autoillut tietää että käsijarrulla auto ei pysähdy yhtä hyvin kuin käyttöjarrulla

Autossa tulee olla siis toiselle etumatkustajalle jarrupojin, jonka voima vastaa käyttöjarrua, ja vaikuttaa kuskin käyttöjarruun.

Samoin oikealla puolella tulee olla lisäatustapeili, eli käy esim semmonen pieni "kuolleen kulman peili" mut suositelvamapi ois ns. asuntoavunupeili, myöskin imukupillinen sisätaustapeili on kätevä, vaikka se ei pakollinen olekaan.

Auton takana ulkopuolella tulee olla irroitettava valkoinen tasasivuinen kolmio, joka ei saa peittää valoja tai rekisteriä.

Ja opetutstilanteessa saa olla kyydissä niin monta mitä auton rekisteriote sallii, eli jos on 9 paikkainen auto, niin saa olla open lisäksi 7 kyydissä.

Ja autoilta ei ole muita vaatimuksia, kunhan se on henkilöauto jossa on väh 4:lle istumapaikat, ainakin yksi kuljettajan vieressä tai pakettiauto, jota saa ajaa B-kortilla, inssissä käytettävän auton pitää myöskin kulkea min 100km/h

ja e:hen riittää pelkkä ajokorttilupa ja koe

• Kyllähän taas...

meni jutut niin pieleen..."kuolleen kulman peili", oh hoh!
        Nimitystä "kuollut kulma" käytetään juuri senvuoksi, ettei sitä näy peileistä, vaan vaatii "pään käännön".
        Se "lisäatustapeili"(niinkuin kirjoitit), on kyllä ihan vaan normaalin takana olevan liikenteen seuraamista varten...

• Kiki  
        Kyllähän taas... kirjoitti:

meni jutut niin pieleen..."kuolleen kulman peili", oh hoh!
        Nimitystä "kuollut kulma" käytetään juuri senvuoksi, ettei sitä näy peileistä, vaan vaatii "pään käännön".
        Se "lisäatustapeili"(niinkuin kirjoitit), on kyllä ihan vaan normaalin takana olevan liikenteen seuraamista varten...

Mä sanoin että opettajan peiliksi käy oikealle puolelle laitettava "kuoleen kulman peili" eli semmonen pieni säädettävä tarrapeili, joka liimataan oikean peilin jonokin kulkaan ;)

• Kyllähän taas...
        Kiki   kirjoitti:

Mä sanoin että opettajan peiliksi käy oikealle puolelle laitettava "kuoleen kulman peili" eli semmonen pieni säädettävä tarrapeili, joka liimataan oikean peilin jonokin kulkaan ;)

Sen peilin nimi ei ole "kuoleen kulman peili, niinkuin taas kirjoitit, eikä sitä laiteta "jonokin kulkaan"
        Vaan se on opettajalle tarkoitettu taustapeili, josta hän voi seurata takana olevaa liikennettä.

Aika huono provo....

• käy ilmi se,
        Kiki   kirjoitti:

että ystävämme Kiki on opettajakurssin keskeyttänyt tai kurssilta pois potkittu näsäviisas poikatyttö tms. joka on ottanut elämäntehtäväkseen "neuvoa" opetuslupalais rassukoita, kun ei itse päässyt pätemään oikeaan autokouluun. Kiroitusvireistäkin voisi päätellä sen, että peruskoulukin meni kevyillä arvosanoilla tai rimaa hipoen. Olen aikaisemminkin esittänyt samansuuntaisia näkemyksiä.

• Kiki  
        Kyllähän taas... kirjoitti:

Sen peilin nimi ei ole "kuoleen kulman peili, niinkuin taas kirjoitit, eikä sitä laiteta "jonokin kulkaan"
        Vaan se on opettajalle tarkoitettu taustapeili, josta hän voi seurata takana olevaa liikennettä.

Aika huono provo....

Mä sanoin että siuhen käy myös kuolleenkulman peili, vaikka se tosin silloin ajaakin opettajan peilin viran, se oli siis lainausmerkeissä.

Ja tässä vielä kuvat, oikea lisätaustapeili opettajalle http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/33_750iso.jpg "kuolleen kulman peili" jota voi myöskin käyttää opetuspeilinä http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/33_102iso.jpg

• Kiki  
        käy ilmi se, kirjoitti:

että ystävämme Kiki on opettajakurssin keskeyttänyt tai kurssilta pois potkittu näsäviisas poikatyttö tms. joka on ottanut elämäntehtäväkseen "neuvoa" opetuslupalais rassukoita, kun ei itse päässyt pätemään oikeaan autokouluun. Kiroitusvireistäkin voisi päätellä sen, että peruskoulukin meni kevyillä arvosanoilla tai rimaa hipoen. Olen aikaisemminkin esittänyt samansuuntaisia näkemyksiä.

Sä oot söpö, hässitänkö huomenna tai tänään?

• huonoja vitsejäsi
        Kiki   kirjoitti:

Sä oot söpö, hässitänkö huomenna tai tänään?

En ole se alkuperäinen kellekkä tuossa yrität vastata, mutta pakko nyt on vähän kommentoida viestiäsi, kun nimimerkissä lukee että Kiki.

Aika huono vitsi sinulta tuo, että hässitäänkö huomenna tai tänään? Ennenkin olen lukenut sinulta vastaavia kommentteja! Tämä palsta on kyllä aivan jollekkin muulle asialle, se on varma.

• Kiki  
        huonoja vitsejäsi kirjoitti:

En ole se alkuperäinen kellekkä tuossa yrität vastata, mutta pakko nyt on vähän kommentoida viestiäsi, kun nimimerkissä lukee että Kiki.

Aika huono vitsi sinulta tuo, että hässitäänkö huomenna tai tänään? Ennenkin olen lukenut sinulta vastaavia kommentteja! Tämä palsta on kyllä aivan jollekkin muulle asialle, se on varma.

Semmonen "pikkupoika" joita on suomi täynnä, ettei tartte sanoa kuin mulkku niin jätkä menee ihan tulipunaseks ja hiljaiseksi, voi voi ;)

• melkein
        Kiki   kirjoitti:

Semmonen "pikkupoika" joita on suomi täynnä, ettei tartte sanoa kuin mulkku niin jätkä menee ihan tulipunaseks ja hiljaiseksi, voi voi ;)

rakastuin sinuun mutta olen 150 kilonen mies.... Ja tämä oli provo....

• shaisse
        Kiki   kirjoitti:

Vähän jälkeenjäänyt? Voi pikkutyttö parkaa kun ei sua ole aivoilla siunattu..Älä provosoi,ota donitsi
        Ei taida sultakaan ajokorttia löytyä,jos löytyy niin annapa niitä todisteita mitä aina muilta kinuat? Kun nämä vähän kehitysvammaiset niitä harvemmin saavat..Puheides perusteella yrität leikkiä jtn bimboa jakorasiaa mutta arvaa mitä? Oot liian ruma! Muahahahahahahahahahahahahaaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe