Surkea vaimo

hyvä äiti

Olen kolmikymppinen nainen ja ongelma on haluttomuus. Esikoisemme syntyi vajaa 10kk sitten ja sen jälkeen, kuten loppuraskauden aikanakin, ei seksielämää ole juuri ollut. Olen yrittänyt pitää miehen tyytyväisenä käsipelillä tai muuten, mutta omat halut on aivan tiessään. Se tuntuu olevan kova pala miehelleni, hän ottaa sen henkilökohtaisesti. Yhdyntää on yritetty pariin otteeseen, mutta se oli niin tuskallista, että kammoan ajatustakin uudesta yrityksestä.

En tiedä mikä neuvoksi. Toivoisin saavani halut takaisin jo vähitellen. Mieheni on ottanut pariin otteeseen seksin vähyyden puheeksi ja viimeksi mainitsi jopa järjestelystä, jossa kävisi tyydyttämässä seksitarpeet muualla ja muuten eläisimme "hyvää" perhe-elämää keskenämme. Tällainen ei mielestäni voi toimia ja mielummin otan eron ja haemme molemmat uudet kumppanit itsellemme. Mieheni myös mainitsi, että seksin puute voi johtaa eroon - aika selvä asia varmaankin.

Voiko hormonitoiminnan muutokset synnytyksen jälkeen kestää näin pitkään ja voiko tilanne vielä normalisoitua itsekseen? En vielä haluaisi lääkitykselle tai hormonikuurille, koska imetän vielä.

Tuntuu surkealta, jos 10 vuoden yhdessäolo kariutuu nyt, kun esikoisemme myötä muuten elämä on mallillaan ja molempien mielestä kaikki on hyvin. Tai oli, ennen viimeisintä räjähdystä, josta ei ole toivuttu. Tilannetta pahentaa nyt luottamuspula.

Minulle oli kova paikka jäädä kotiin hoitamaan esikoistamme hyväpalkkaisesta työstäni ja samalla luopua itsenäisyydestäni. Taloutemme ovat erilliset, joten kotiin jäänti tarkotti minulle lähes kaikkien omien menojen karsimista, pienen "taskurahan" saan mieheltäni. Lasta helusi enemmän mies, kuin minä. Tosin olen nyt onnellinen, että lapsi päätettiin tehdä. Kuitenkin nyt tuntuu, että kaikki asiat, joista minä olen luopunut ja joissa joustan perheemme hyväksi, ei ole mitään sen rinnalla, että mies ei saa tarpeeksi seksiä. Tämä harmittaa todella paljon ja huomaan olevani niin vihainen miehelleni, että olen jo valmis eroon. Ainakaan miehen tarpeiden tyydytys ei voisi vähempää kiinnostaa...

Kaikki omat tekemiset on jääneet lapsen hoidon myötä. Kumppanuus miehen kanssa toimii pääsääntöisesti, mutta välillä tuntuu yliraskaalta jatkuva muiden vaatimusten ja tarpeiden tyydytys. Oma elämä on hävinnyt jonnekin ja tunnen olevani olemassa vain muiden tarpeiden tyydytystä varten. Lapsen kohdalla olin tähän varautunut, eikä se haittaa, mutta miehen vaatimukset ja odotukset tuntuu aika raskailta.

En oikein tiedä, mistä hakea apua, seksuaaliterapeutilta, gynekologilta, parisuhdeterapeutilta vai psykiatrilta.

13

4063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki......

      Mikä erottaa parisuhteen ystävyyssuhteesta? Seksi. Tottakai seksi on tärkee osa toimivaa suhdetta!

      Sun kuvaama ongelma on erittäin yleinen. Voit hakea apua ensiksi vaikka yleislääkärin vastaanotolta. Hän ohjaa sinut varmasti parhaiten eteenpäin gynelle tms. Muista: apua on saatavilla, sitä pitää jaksaa vain hakea ja vaatia.

      tsemppiä, kaikki menee varmasti hyvin.

      niin ja voithan googlata "raskauden jälkeinen haluttomuus"..väestöliiton nettisivuilla on myös paljon materiaalia.

    • parisuhdeterapiaan

      sieltä saatte kaikenpuolin apua ja neuvoja, sekä löydätte keskusteluyhteyden. Lisäksi sinä tilaat itsellesi ajan gynekologilta, jolta haet kenties hormonalista hoitoa sekä menet apteekkiin hakemaan liukuvoidetta seksiä varten, plus limakalvoja hoitavaa voidetta. Keskusteluyhteytenne on katkennut hoidettavissa olevan ongelmanne vuoksi ja miehesi turhautuneena/kyvyttömänä omasta mielestään tekemään mitään alentuu noin törkeisiin pölinöihin. NYT on aika tarttua toimeen ja hakea apua, ennen kuin tilanne riistäytyy vielä pahemmin ja henkinen siteenne katkeaa tuollaisten tunteiden rikkomisten alla. Tsemppiä ja toimikaa!

      terv. täsmälleen saman kokenut, nykyään kahden lapsen äiti-palannut hyväpalkkaiseen työhöni ilman ylimääräisiä kotiinjäämisiä, mies on rajoittanut omaa työtään ja ehtii kotiin myös. Ymmärrän sinua täysin.

    • yh-isä jostakin

      Onko teillä romantiikkaa avioliitossanne? Vai onko seksistä tullut, liian suorituskeskeistä, väkisin toimittamista. Saatko mieheltäsi koskaan kukkia? Käyttekö kaksin ravintolassa viihtymässä?
      Kun lapsi menee illalla nukkuun, niin sulkeudutteko toistenne syleilyyn ja muistelette seurusteluaikojanne? Onko sinulla ketään ystävää, jolla myös on lapsi? Kun kerran olet joutunut uhraamaan paljon äidiksi alettua, niin etkö keksisi jotain uutta lapsen hoidon ohella. Se että olet nyt äiti, niin älä unohda omaa elämääsi. Kokemuksesta sanon, että täytyy olla lapsenhoidon ohella muutakin. Muuten siihen rutinoituu ja voi menettää esim. seksihalut.(Minä menetin sosiaaliset kontaktit. Lapsenhoidon ollessa ainoa asia elämässäni.)
      Tuo vieraisiin meno miehesi taholta, kuulostaa pelottavalta, eikä varmasti rakenna teidän perhettä, hyvään. Et ole surkea vaimo, muista se. Voimia sinulle ja perheellesi.

      • Hyvä äiti

        Kiitos viestistäsi, on mukavaa lukea fiksun miehen kommentteja aiheesta. Usein miesten reaktiot näihin asioihin on aika ahdistavia.

        Mieheni ei oikein ymmärrä romantiikan päälle. Tai kyllä hän toimisi, jos antaisin tarkat ohjeet, mutta oma-aloitteisesti tai spontaanisti ei hän sellaista harrasta. Olemme käyneet kukkakeskustelun aikanaan ja merkkipäivien lisäksi olen saanut kukkia kerran. Ihan hyvä sekin.

        Kun olen esittänyt toiveen romantiikasta ja huomion osoittamisesta ilman suoranaista ehdotusta seksistä, hän on kyllä avoin ehdotuksille ja pyytää ohjeita. Olisi kuitenkin mukavaa, kun ei itse tarvitsisi suunnitella romanttisia eleitä, jos niitä toivoo. Itse yritän järjestää silloin tällöin pieniä yllätyksiä miehelleni ja panostan usein paljon esim merkkipäiviin.

        Kyllä meillä on välillä hetkiä, jolloin ollaan sylikkäin ja jutellaan yleensä tulevasta tai muistellaan menneitä. Nyt on vaan tilanne jo siinä pisteessä, että mieheni ei kovasti ota kontaktia ja itse vähän kartan niitä hetkiä, koska pelkään miehellä olevan vain seksi mielessään.

        Yritän jatkossa ottaa enemmän omaa aikaa ja harrastaa enemmän. Ystäviäkin voisin tavata enemmän.

        Hyvää kuluvaa vuotta sinulle ja lapsellesi/lapsillesi.


    • Kolmen äiti

      Ihan turhaa enää tuossa vaiheessa imettää. Puolen vuoden imetys riittää loistavasti. Itselläni hormonitoiminta palautui normaaliksi vasta noin kahden vuoden kuluttua synnytyksestä (maidon riittämättömyyden vuoksi imetin esikoistani vain 2 kk, muita lapsiani vielä lyhyemmän aikaa ja terveitä ovat olleet).

      • ja stressi

        aiheuttaa ilmiön. Itsellänikin oli aikoinaan "santapaperiolo".

        Lisäksi miehesi toimii ymmärtämättömästi kun jahtaa sinua seksiin. Oma mieheni uhkaili myös "huorilla" vastaavassa tilanteessa ja häivytti tehokkaasti loputkin seksihalut!

        Koita kaikesta huolimatta nauttia elämästäsi ja rakkaasta lapsestasi! Uraäitinä todennäköisesti otat äityiden ja vaimoudenkin tietynlaisena suorituksena. Koeta oppia siitä pois!

        Ei supertyylikkäät lapsenrattaat tai hänen vauvauintinsa ole mikään pakollisuus. Koeta ottaa elämä vähän löysemmin rantein, etsi arkielämästä pieniä iloja!

        Ulkoile paljon, syö riittävästi luonnollisia rasvoja. Monet naiset tekevät sen virheen, että syövät margariineja ja kevyttuotteita, jotka ovat vihoviimeisiä ihon ja hormoneiden kannalta!

        Ehkä kannattaisi harkita myös imetyksen harventamista ja pikku hiljaa lopetelemistakin.


      • Aika törkeää,
        ja stressi kirjoitti:

        aiheuttaa ilmiön. Itsellänikin oli aikoinaan "santapaperiolo".

        Lisäksi miehesi toimii ymmärtämättömästi kun jahtaa sinua seksiin. Oma mieheni uhkaili myös "huorilla" vastaavassa tilanteessa ja häivytti tehokkaasti loputkin seksihalut!

        Koita kaikesta huolimatta nauttia elämästäsi ja rakkaasta lapsestasi! Uraäitinä todennäköisesti otat äityiden ja vaimoudenkin tietynlaisena suorituksena. Koeta oppia siitä pois!

        Ei supertyylikkäät lapsenrattaat tai hänen vauvauintinsa ole mikään pakollisuus. Koeta ottaa elämä vähän löysemmin rantein, etsi arkielämästä pieniä iloja!

        Ulkoile paljon, syö riittävästi luonnollisia rasvoja. Monet naiset tekevät sen virheen, että syövät margariineja ja kevyttuotteita, jotka ovat vihoviimeisiä ihon ja hormoneiden kannalta!

        Ehkä kannattaisi harkita myös imetyksen harventamista ja pikku hiljaa lopetelemistakin.

        että miehesi antaa sinulle vain jonkinlaisen taskurahan.
        Totta kai sellainen masentaa.
        Sopikaa jokin tietty summa, jonka saat hänen tilistään tavallaan palkkana kotitalouden hoitamisesta, että sinulla on oma käyttöraha jolla voit tehdä mitä lystäät.

        Mies käyttäytyy muutenkin kypsymättömästi ja öykkärimäisesti sinua kohtaan. Menkää perhenuevolaan puimaan asioitanne!


      • tuostakin

        asiasta olla yhtä montaa mieltä kuin on äitejäkin..

        Toiset eivät halua imettää ollenkaan ettei rinnat menisi 'huonoon kuntoon', toiset haluaa imettää vain vähän aikaa ja toiset jopa 2-3 -vuotiaaksi asti.

        Ei kannata syyllistää ketään imettämisestä vaikka kuinka olisi itsellä toisenlaisia kokemuksia. Sen aloittaminen ja lopettaminen on jokaisen äidin henkilökohtainen valinta.

        Itse olen imettänyt molempia lapsiani noin vuoden ikäiseksi asti eikä sekään ole tehnyt heille minkäänlaista hallaa. ;)


    • Hyvä äiti

      Helpotti lukea vastauksianne, joista havaitsin aika paljon ymmärrystä ja kannustusta. Pelkäsin, että täältä saa vaan "ihan oikein sulle" kommentteja.

      Sitä tarvitsee joskus vähän ulkopuolisten ravistelua, että havahtuu. Eli nyt apua hakemaan. On myös oikeasti ryhdistäydyttävä oman ajan järjestämisessä ja tosiaan asennemuutos äitiys -suoritetta kohtaan on paikallaan. Jotenkin vaan muiden (etenkin oman äidin) jatkuva ohjeistus on ajanut täydellisyyden tavoitteluun kaikessa.

      Uskon, että miehenikin oikeasti haluaa työskennellä tämän asian kanssa, jotta suhde saadaan kuntoon. Jotenkin kommunikaatio on nyt vaan aivan jumissa, enkä oikein enää osaa tai pysty puhumaan omista ajatuksista ja tuskastumisesta tilanteeseen siten, että mieheni ymmärtää asiat oikein. On siis varmaan aiheellista, että hankimme tulkin sotkua selvittämään.

      Hyvää tätä vuotta kaikille.

    • Make60

      Hyvä että yrität sentään mutta kyllä sinulla pitäisi olla aika hyvä äityispaivaraha jos olet ollut hyväpalkkaisissa töissä. Sopikaa miehesi kanssa kuinka paljon laitatte yhteisiin menoihin kuin ruokaan ja muihin menoishin siinä suhteessa kuinka paljon tienätään vaiikka kumpikin laittaa 20% nettotuloistaan yhteisiin menoihin. Jos sinun omat menot kärsivät niin sinun pittää vaatia mieheltäsi että sinullakin on arki-iltoina omia nenoja vaikka jokin urheiluharrastus.
      Kun minun ja avopuolison lapsi oli pieni niin vaadin että nainen ei jää pelkästään kotiin neljän seinän sisälle vaan harrastaa jotain että on muutakin elämää kuin pelkästään kotona. Kyllä ne halut sieltä palaa kun lapsi on vuoden niin palaa takaisin töihin ja tenava päivähoitoon niin on elämässä muutakin kuin lapsen ja miehen vaatimuksien täyttäminen. Seksi voi olla muutakin kuin pelkkää yhdyntää.

    • Hyvä isä

      Mä olen elänyt kymmenkuntavuotta suhteessa, jossa vastapuoli on haluton. Minusta on tullut inha pettäjä (sittemmin luvan kanssa oikein, mutta silti on paska olo aina kun kotiin tulee) vuosien myötä. Nyt vihdoin suostui pariterapiaan, mutta olkaa te viisaampia, älkää aikailko, aivaan turhaa kerätä vuosikausia kaunaa jonka voi setviä alkajaisiksi. Sen verran terapiasta varoitan, että tunteet nousee pintaan eikä varmasti ole kivaa (vrt. hammaslääkäri), mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu, jos molemmat haluaa tehdä töitä asian eteen. Lukekaas, molemmat, alkajaisiksi vaikka tuo lista ja pohtikaa sitä, seksi on yksi keskeinen osa parisuhdetta, mutta noita muitakin sietää miettiä..

      http://www.helistin.fi/?page=4385891&id=3009988

    • Vai vaavi?

      Aina syytetään hormoneja, mutta tuohan vauva tosi suuren muutoksen elämään, siinä mielessä, että vauvan helliminen ja yhdessäolo on epäseksuaalista, kun taas se aikaisempi hellyys miehesi kanssa johti useimmiten seksiin.

      Mihin sitä oikeastaan miestä tarvitseekaan, kun saa rakkauden ja hellyyden tarpeet tyydytettyä suhteessa vauvan kanssa?

      Lisäksi vauva johtaa siihen, että sinulle ei jää omaa, itsenäistä erillistä aikaa, jolloin saat kokea yksinäisyyden ja siitä kumpuavan eroottisen kapuun heräämisen.

    • äiti -80

      Minulla on 1v10kk lapsi ja nyt alkaa vasta seksihalut palautua. Ihmettelin miksi ei haluta ja vakuuttelin miehelleni, että se ei hänestä johtunut. Mieheni kyllä ymmärsi ja odotti suhteellisen kärsivällisesti.

      Vihdoin ymmärsin, että haluttomuuteni johtui siitä, että en enää syttynytkään samoilla keinoilla kuin ennen. Kaipasin erilaista kosketusta ja otetta muutenkin seksiin. Kerroin toiveistani miehelleni ja hän toteutti ne mielellään. Nyt seksi maistuukin aivan mahtavalle. Paremmalle kuin koskaan!

      Kannattaa muistaa, että suhde ja omatkin tarpeet muuttuvat siinä missä itsekin muutumme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      410
      4208
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2841
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1968
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1302
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1268
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1262
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1031
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe