Hei!
Toivon mielipiteitä teiltä, joilla on todettu nivelrikko. Millaista kipua kuvailisitte?
Minulla epäillään nivelrikkoa ja olen reilut kaksi kuukautta juonut Arthryl-jauhetta, ei apua. Kipu on todella kovaa erityisesti vasemmassa olkapäässä (olen oikeakätinen) tietyissä liikkeissä, ei lepokipua. Samanlaista kipua on myös polvissa ja lonkissa, varsinkin istuttuani jonkin aikaa samassa asennossa. Nämä kaikki kivut alkoivat viime kesänä. Kipu on vihlovaa, kovaa, ja menee pian ohi, ei siis kolota jatkuvasti. Liikkeelle lähtö on jäykkää, kun olen istunut esim. puolikin tuntia.
Niskakipua on ollut kolmisen vuotta ja se aina vain pahenee. Kipu on samassa kohdassa, ja nyt löysin pienen patinkin niskasta. Kipu vaikuttaa jo nukkumiseen.
Todettakoon, että verikokeesta reuma oli negatiivinen.
Jaksamista ja antoisaa vuotta 2008 kaikille!
nivelrikkokipu; millaista muilla?
15
6768
Vastaukset
- arthryl ei auta
Olen 44, nainen, hoikka, syön terveellisesti, juon vain vähän alkoholia, liikun säännöllisesti (jumppa ja lenkkeily), teen istumatyötä tietokoneen ääressä.
- elivii
Monenlaista kipua on. Minulla on synnynnäisesti yliliikkuvat nivelet polvissa ja nyt vasen on ihan rikki ja odotan tekoniveltä siihen. Siinä on kovaa kipua joka estää esim. koko painon varaamisen vasemmalle jalalle. Oikeassa on myös todettu nivelrikko mutta ei niin paha kuin vasemmassa. Siinä on pahemmatleposäryt, kuuma vihlaisu yhtäkkiä. Ei jatkuvaa jomotusta. Oikea olkapää on nyt niin kipeä että kättä ei voi nostaa vaakatasoon ja sitä jomottaa koko ajan. Oikea kyynärpää on jatkuvasti kipeä ja siinä on kipupisteet molemmin puolin. Puutumista on oikean käden sormissa. Rannekanavan ahtauma leikattiin pari vuotta sitten mut puutuminen johtuu varmaan kyynärpäästä tai olkapäästä. Vasen lonkka on vaihtelevasti kipeä, yleensä niin että sen päällä ei voi nukkua ja autolla ajaessa voi tunnin korkeintaan ajaa yhteen menoon, sitten venyteltävä ja käveltävä välillä. Olen 52 v. ylipainoinen ja nyt määräaikaisella työkyvyttömyys eläkkeellä ensi syksyyn asti.
- elivii
Arthrylia kokeilin mutta siitä ei ollut apua. Glucosamin-tabletteja myös kokeilin, ei apua. Hyalcan-pistokset sain vasempaan polveen, ei apua. Nyt pitäisi kokeilla sitä keinoa oikeaan polveen. Kalaöljykappseleita syön ja tarvittaessa Buranaa....Voimia kaikille kipujen kanssa eläville!
- jeep3
olkapäässä voi olla myös hermopinne eli sama kuin rannekanava oireyhtymä canalis carpi
- nivelrikkoon
on mielestäni Felden-geeli, se on reseptilääke, auttoi ainakin minun jalkaani, johon tuli nivelrikkoja, kun "rautaportti" (autohallin metalliovi) pamahti jalkapöytäni päälle.
oikein paksusti kun sitä laitoin, se helpotti jo parissa päivässä, myös kulumavaivoihin olen sitä laittaanut ja saanut apua kipuun. - leikattu polvi
Eli mulla todettiin loppuvuodesta 2006 vasemman polven lateraalisessa tibia kondylissa rustovaurioalue jonka takia tähystetty. Todettu lateraalisessa tibian nivelpinnassa läppämäinen rustovaurio, joka ulottuu ruston läpi luuhun saakka. Verestettiin luupinnat, että kasvoi ruston tilalle arpikudosta. Toimenpide ei tuota mitään apua, polvi oli muutaman kuukauden hyvä mutta sitten taas kipeytyi.
Polvi tyhystettiin uudestaan syksyllä 2007 ja todettiin lateraalisessa tibia kondylissa 2x1,5cm leesio. Poistettiin kudosta ja todettiin, että kyseessä on kystamuodostus, syvä onkalo, joka kauhottiin puhtaaksi ja siirrettiin sääriluusta spongiosa luuta täyttämään kystaontelo.
7 viikkoa oli kepit käytössä pelkällä raajavarauksella. Ja sairaslomaa oli nyt vuoden loppuun saakka. Sairasloman aikana kotona kävellessä oli kovaa kipua polvessa, joka säteili reiteen ja pohkeeseen. Aamulla kun heräsi niin ei tarvinnut kävellä kuin sängystä keittiöön jonka jälkeen polvea jo särki. Nyt olen ollut muutaman päivän töissä ja polvessa on kovaa särkyä töissä. Joka päivä on kovaa leposärkyä.
Kipu säteilee reiteen ja pohkeeseen ja burana 600 ei lievitä lainkaan kipua. Vaan panocodia tarvii syödä. Arthryliä olen syönyt josta ei ole lainkaan apua. Ikää on vasta 23 vuotta. Diagnoosina on M17.3 Muu posttraumaattinen polven nivelrikko- haluaisi tietää.
Tiedätkö mistä sait tuon rustovaurion..?
Voiko tuollainen rustovaurio ilmetä niin, että polven kohdalla "napsuu" ikäänkuin pieni irrallinen osa...? - leikattu polvi
haluaisi tietää. kirjoitti:
Tiedätkö mistä sait tuon rustovaurion..?
Voiko tuollainen rustovaurio ilmetä niin, että polven kohdalla "napsuu" ikäänkuin pieni irrallinen osa...?En tiedä mistä on rustovaurio tullut. Itseni mielestä en ole sitä loukannut missään urheilussa eikä mitään tapaturmaakaan ole ollut. Ensimmäisen kerran kun leikattiin niin leikkaava lääkäri meinasi, että olisin synnynneinen vika ettei rusto ole kiinnittynyt. Kun vaurio oli 1,5cmx1,5cm läppämäinen irtorusto.
Polvea koukistaessa ja ruoristaessa itselläni tuntui napsumista. Sen tunti ihan kun laittoi käden polven päälle. Oireina oli myös sitä, että välillä tuntui että polvi pettää alta. Hetken aikaa muljahtamisen jälkeen oli kovaa kipua mikä meni muutamssa minuutissa ohi ja taas pystyi kävelemään normaalisti. - elivii
leikattu polvi kirjoitti:
En tiedä mistä on rustovaurio tullut. Itseni mielestä en ole sitä loukannut missään urheilussa eikä mitään tapaturmaakaan ole ollut. Ensimmäisen kerran kun leikattiin niin leikkaava lääkäri meinasi, että olisin synnynneinen vika ettei rusto ole kiinnittynyt. Kun vaurio oli 1,5cmx1,5cm läppämäinen irtorusto.
Polvea koukistaessa ja ruoristaessa itselläni tuntui napsumista. Sen tunti ihan kun laittoi käden polven päälle. Oireina oli myös sitä, että välillä tuntui että polvi pettää alta. Hetken aikaa muljahtamisen jälkeen oli kovaa kipua mikä meni muutamssa minuutissa ohi ja taas pystyi kävelemään normaalisti.Rutinaa, kipua, muljahduksia. Minulla on nivelrusto pois kokonaan vasemmasta polvesta. Luut ovat ihan tiukasti vastakkain. Muuta en tiedä mutta muutama vuosi sitten sattunut paha nyrjähdys nopeutti nivelrikon etenemistä.
- leikattu polvi
elivii kirjoitti:
Rutinaa, kipua, muljahduksia. Minulla on nivelrusto pois kokonaan vasemmasta polvesta. Luut ovat ihan tiukasti vastakkain. Muuta en tiedä mutta muutama vuosi sitten sattunut paha nyrjähdys nopeutti nivelrikon etenemistä.
Onko rustot poissa myös kantavalta nivelpinnalta? Itselläni on vauriokohta kantavalla nivelpinnalla. Onko itselläsi jatkuvaa leposärkyä? Minulta on hävinnyt muljahtelu kokonaan sen jälkeen kun sääriluusta siirrettiin luuta täyttämään kuoppa joka oli luuhun asti eli pahimman luokan rustovaurio.
- Sulla
Tulee mieleen koska sulla on alkanut kesällä kivut,etkai ole saanut jotain bakteeria tai Yersiniaa.sehän menee helposti niveliin.Mun ystävällä Yersinia tuhosi molemmat lonkat,ja laitettiin tekonivelet niihin.
- pituusero
Minulta polvien nivelrikkokivut ovat vieneet elämän. En pysty kävelemään, liikun pyörätuolinavulla kotona. Kivut ei anna nukkua ja sen vuoksi olen niin väsynyt, että välillä ahdistaa. Olen oleskellut kotona sisällä noin 10 vuoden ajan. Kymmenien vuosien antibioottisten ym. lääkkeiden pitkäaikainen käyttö on aiheuttanut sen, että minulla on lääkkeiden haittavaikutuksista niin paljon vaikeuksia, että kipulääkkeitä sellaisia kipulääkkeitä on vaikea minulle löytää, jota voisin käyttää. Olen pyytänyt lääkäriltä, että jalkani katkaistaisiin, siihen ei ole vastattu sanallakaan. Kaikkia kipuvoiteita olen käyttänyt niin paljon, että kaikkien kipuvoiteiden suhteen kehoni kipuvoiteiden sietokyky on loppu. Tekoniveliä minulle ei voida laittaa, että ainoana keinona minun kohdallani on saada nivelrikkoiset polveni kivuttomaksi on kuolema.
HUOM !
Olisi mielenkiintoista saada tietää, onko joku toinen, jolla on polvissa nivelrikko, alarajoissa pituuseroa? Minulla kun on vasen jalka 1½cm pitempi, kun oikea jalka ja minä olen vankasti sitä mieltä, että alaraajojeni pituusero on suurimpana syynä polvieni nivelrikkoon, kun myös selkä vaivoihin. Kun olettaisin, että jalkojen pituuseron vuoksi kehon asento on iän mukana muuttunut virheelliseksi. Olen aina ihmetellyt sitä, miksi Suomessa ei heti lasta neuvolaan vietäessä tarkisteta sitä, onko lapsella alaraajoissa pituuseroa, jotta alaraajojen pituusero voitaisiin korjata, ettei virheasennon mahdollisuutta syntyisi. Että kun ihmetellään kovasti sitä, miksi Suomalaisilla on paljon selkävikoja niin, eiköhän yksi selkävikojen syy ole se, ettei alaraajojen pituuseroja huomioida ja korjata ajoissa? Vaikka luulisi jokaisen ihmiskehosta jotain tietävän lääkärin tietävän sen, että kun keho kasvaa virheasentoon, siitä on seuraamuksena vino selkäranka, mikä monesti voi olla selkävaivojen syy. - 46v eukko
Minulla sikiö ja lapsuusajan aliravitsemus on aiheuttanut kaikkea ikävää.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm
Polven lievän nivelrikon sain hoidettua kivuttomaksi ravinnolla.
Mulla on ortoosit kengissä ja toisessa jalassa 12 millin korotus, kun jalkojen pituusero on 20mm.
Korkeampaa korotusta ei saa kengän sisälle.
Nyt selkäni voi todella hyvin ja mitään pysyvää kulumaa tai välilevyvikaa ei ole ehtinyt tulla.
http://tarinani.webs.com/ - elivii
Olipa valaisevaa lukea näitä kuuden vuoden takaisia kirjoituksia. Silloin tilanteeni ei ollut ollenkaan hyvä kun kipuja oli paljon eikä leikkaukseen pääsystä varmuutta. Pääsin tekonivel-leikkaukseen toukokuussa 2009 ja se muutta tilannettani parempaan päin. Lisäksi pääsin samana syksynä työkyvyttömyyseläkkeelle. En ole tarvinnut kipulääkkeitä vuosiin. Kaikki kivut ovat poissa. Joskus ohimennen kyynärpäät, olkapäät tai nilkka muistuttaa olemassaolostaan mutta ei pahasti.
Lonkka ei kipuile enää ollenkaan ja polvista myös kivut poissa.
Minulla on tuo jalkojen pituusero. Se oli 2 cm mutta kun sain tekonivelen lyhempään jalkaan pituusero on enää 1 cm. Se aikaansaa sen että ristiselkä ei jumitu enää. Olin juuri tekonivelen 5 vuotis tarkastuksessa ja siellä mitattiin jalat. Pystyin antamaan tekonivelelleni arvosanaksi kympin! - Joillekin tehoaa
Minulla oli kipua ranteessa ja ukkovarpaan tyvinivelessä. Käytin Arthryliä 5 viikkoa ja nyt kipua ei ole ollut vuoteen.
Samoin eräällä ystävälläni, jolla on kulumaa toisessa polvessa ja lonkassa. lääke tehosi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 975979
- 2103304
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663268Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183225Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162495Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242464Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282323- 2551978
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441606- 61378