rytmihäiriöt ja raskaus

Kätsy 2

Onko kenellä kokemusta,kun olen nyt viikolla 24 5 ja noin 2-3 viikkoa sitten tuli ekan kerran ihan yllättäen hirmuinen huimaus,heikotus,huono olo,tuska hiki,sydämen tykytys ihan istualtaan ollessa?Sitä ennen tuntui ihan kuin sydän olisi jotenkin väärässä rytmissä.
Kävin siitä muutaman päivän päästä lääkärillä ja sain muutaman päivän saikkua.Hemoglobiini ok ja verenpaineet alakantissa,olleet siinä 92-100/52-60 luokkaa.Syke on aina ollut melko korkea,mutta nyt varmaan vielä korkeampi,eli jotain 80-100.Sanoi että voi johtua ihan vaan verenpaineen heittelystä tai verensokereista,mutta nyt on alkanut huolestuttaa,kun on muutamana päivänä,viimeksi eilen taas tullut näitä "kohtauksia".

Eilen tuli jonkinlainen rytmihäiriö ainakin viisi kertaa.Eli esim.alas istuessa tai kyykistyessä sydän hyppää ihan eri tahtiin ns.tykyttää hulluna tai tavallaan muljahtaa ja menee ohi sitten kun yskäisee tai syvään hengittää.Sitten tulee semmoinen huono olo,johtuneeko sitten siitä kun huolestuu asiasta.Pyörryttävä olo oli sitten taas sen jälkeen ja jotenkin voimaton.

Onko muilla ollu raskaudenaikaisia rytmihäiriöitä?Mitenkä sitten kun on synnytyksen aika?
Itselläni on ollut rytmihäiriöitä varmaan ainakin 10 vuotta aina silloin tällöin ja sydänfilmejäkin on otettu,tosin ei mitään pitkäaikaisempaa seurantaa ole tehty.Todettu ainoastaan oikean puoleinen haarakatkos,mikä pitäisi olla harmiton.
Olen lukenut,että raskaus voi lisätä rytmihäiriöitä ja niin on ainakin minulla lisääntyneet.Tarvii varmaan taas mennä lääkärillä käymään.

5

5648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös...

Moi!

Olen nyt Rv. 32 ja esikoistani odotan. Minulla on ollut samanlaisia "kohtauksia" kuin sinulla. En nyt muista, millä viikoilla ne alkoi, mutta kuitenkin. Itse tosin olin hoitotyössä, josta jäinkin aiemmin sairaslomalle. Kohtauskia tuli enemmän töissä. Eli sydän alkaa lyömään todella lujaa, huimaa jne.

Itselläni myös sydämen tykytystä ja huimausta lisäsi entisestään "kohtauksen" aikana se, kun pelästyin, "että hei, tää on nyt jotain vakavaa". Pelko usein lisää tämän kaltaisia oireita.

Nyt edelleenkin minulla on silloin tällöin jonkunkaltaisia rytmihäiriön tuntemuksia etenkin kaulalla; sydän lyö siinä muutaman kerran todella nopeasti ja tuntuu kuin "haukkoisi ilmaa". mutta se menee nopeasti ohi.

Myös ylös noustessa / alas mennessä sydänlyö hetken aikaa hitaammin ja raskaammin, joka luultavasti ainakin minulla johtuu verenpaineiden heittelystä sekä painosta, jota nyt on jo aika paljon. Olen myös harrastanut liikuntaa PALJON VÄHEMMÄN raskauden aikana, koska kivut vatsan ja navan alueella ovat niin suuria että liikkuminen on hankalaa.

Itse olen käynyt 2x sydänfilmissä, ikä mitään ole näkynyt! Luultavasti raskaus vaan lisää näitä tuntemuksia ja tietenkin mm. stressi aiheuttaa samanlaisia oireita. Yritä ottaa rauhallisesti ja nousta ylös esim. sängyltä hiljalleen niin verenpaineetkin ehtii mukaan :)

Mukavaa odotusta sinulle!

• rytmihäiriöitä

reilun viikon ajan päivittäin jossain raskauden vaiheessa. Sydän jätti selvästi lyöntejä väliin,puristi kurkusta ja tuli huono olo.Ja niitä tuli suurimmaksi osaksi ihan levossa.

Soittelin asiasta neuvolaan ja pitivät ihan vaarattomina. Jos haluaa ekg:n,niin se pitäisi saada rytmihäiriön aikana. Usein se kuitenkin kerrallaan kesti vain jokusen minuutin. Tuli kyllä useamman kerran päivässä.
      Itsekseen ne sitten loppuivat. Aika pelottavaa se kyllä oli.

• kokenut.

Hei!

Tiedän, että rytmihäiriöt on pelottavia!

Olen 20-vuotias ensisynnyttäjä ja 28 vk raskaana. Ennen raskautta kärsin satunnaisista rytmihäiriöistä.

Helmikuussa 2007 sain sellaisen tykytyskohtauksen, jossa sydän tykytti kovaa vauhtia noin 15 sekuntia, juuri kun olin saamassa päättötokarin käteeni valmistujaisissani.

Kesäkuussa 2007 sain noin tunin pituisen rytmihäiriön, jossa syke ei noussut, rytmi vain meni sekaisin. Se tuntui sellaiselta muljahtelulta ja säikäytti. Kuitenkin rytmi palasi itsestään normaaliksi. Sekin rytmihäiriö tuli avomieheni kolarin jälkeen ja uskoin kovan henkisen stressin aiheuttaneen sen.

Kuitenkin kävin eri lääkäreillä sen jälkeen. Ekg on otettu monesti eikä siinä ole ollut mitään sydänvikaan viittaavaa. Verikokeet kunnossa, ei sivuääniä, hyvä verenpaine. Kävin myös kardiologilla, joka uskoi pelon ja stressin lisäävän minulle niitä. Sain sitten beetasalpaajaa, jotta kohtauksen tullessa sydän rauhoittuisi.

Sen kesäkuisen kohtauksen jälkeen minulla oli paniikkikohtauksia, pelkäsin uutta kohtausta ja sain riesakseni lisälyönnit, jotka tuntuivat kuin sydän jättäisi lyönnin väliin. Ne lisääntyivät, koska pelkäsin niin kovasti. Yöllä heräsin jatkuvasti tunteeseen etten saanut henkeä ja siinä oli jo paha kierre valmis.. En voinut olla missään ilman lääkkeitä ja lisälyönnit pelottivat kun pelkäsin kuolemaa. Sitten elokuussa 2007 huomasin olevani raskaana ja lääkkeet jäivät siihen, samoin lisälyönnit! Oli niin paljon ajateltavaa, että kaikki ne päivittäiset muljahdukset loppuivat. Uskoin niiden tulleenkin pelkoni takia. Stressi kun lisää rytmihäiriöitä herkillä ihmisillä.

Nyt raskauden aikana olen miettinyt että kestääkö sydämeni raskautta ja etenkin synnytystä. En ole ainakaan vielä saanut rytmihäiriöitä vaikka joskus öisin saattaa tulla yksittäisiä lisälyöntejä, mutta en mä niitä enää pelästy. Kuitenkin mietin synnytyksen olevan kova stressi, joten pelkään että kohtaus tulee synnytyksen aikana tai sen jälkeen.

Huomenna pitää neuvolalääkärille sanoa että pelkään, mutta enpä usko sen mitään sanovan.
      Tärkeintä on itse pysyä rauhallisena!

Kohtauksen aikana minulla ei koskaan ole ollut muita fyysisiä oireita, kuten huimausta, pahaa olo ym.. Olen vain itse säikähtänyt.

Oletko kertonut neuvolassa asiasta? Mitä ovat sanoneet? En usko, että sinulla hätää on, raskaus aiheuttaa rasitusta kehossa, se voi hyvinkin aiheuttaa jos minkä laisia rytmiäiriöitä!

• Kätsy 2

Neuvolassa kerroin kyllä,että esiintyy huimausta ja heikkoa oloa ja välillä sydän pompottaa tuhatta ja sataa ja tulee rytmihäiriöitä.

Olivat sitä mieltä,että kuuluu raskauteen ja varsinkin sen loppuvaiheisiin,mutta eihän koskaan voi olla varma.Nyt kun olin vielä joulun tienoilla flunssassa,niin sanoivat,että voi lisätä rytmihäiriöitä entisestään.

Ajattelin kuitenkin varmuuden vuoksi ja oman mielen rauhan vuoksi tilata ajan lääkärille.

On vaan jotenkin niin voimaton olo ja tuntuu että pienestäkin rasituksesta sydän käy ylikierroksilla.Alkuraskaudesta minulla ei ollut pahoinvointia,eikä muitakaan oireita,niin pitäähän niitä nyt tietysti alkaa sitten jo tulla...

• Kätsy 2

Tänään kävin lääkärintarkastuksessa ja otettiin myös sydänfilmi.
      No ei tietenkään siihen osunut mitään rytmihäiriötä,mutta ei näkynyt myöskään enää sitä haarakatkosta,mikä minulla on aiemmin näkynyt.
      Jotain muuta pientä kuulemma,mikä ei vaadi jatkotoimenpiteitä.En tiedä tarkalleen mitä,koska hoitaja kertoi minulle,mitä lääkäri oli filmistä sanonut.Seuraavan kerran kun tarvii mennä voin sitten kysellä lisää.
      Otettiin kuitenkin lisäksi joitain verikokeita,joista tulokset joskus viikon päästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4896
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2709
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1752
    8. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe