Hei!
Sain viime kesänä tietää sairastavani/olevani c-hepatiitin kantaja. Tartunnan olen saanut sukupuoliteitse ex-mieheltäni, joka ei asiasta minulle kertonut. Nyt haluaisin jakaa tietoa ja kokemuksia joita minulla asiasta on.
Ensinnäkin, se ei ole maailman loppu jos saat tietää saaneesi tartunnan, vaikka se siinä vaiheessa siltä tuntuukin. Itse olin aivan pakokauhuinen ja kuoleman ajatukset mielessä. Tietoa sairaudesta on aika vaikea löytää ainakin netistä, koska sieltä löytyy hyvin ristiriitaista tietoa. c-hepatiitti on maksasairaus, joka tarttuu pääasiassa veren välityksellä ja hyvin harvoin muulla tapaa. Sukupuoliteitse tarttuvuus on hyvin pieni, 5%, mutta sekin on mahdollinen, niin kuin minulle on käynyt. Se ei siis tartu kosketuksesta, syljestä, hengityksestä tms.
Mulla itselläni ei ole ollut minkäänlaisia oireita, ainoastaan maksa-arvot ovat koholla. Eli sairastan kroonista maksatulehdusta.
c-hepatiittiin löytyy kuitenkin hoito, joka on parantava ja kestää 3kk:sta vuoteen. Hoidon aloittamiseksi on saatava lähete omalta lääkäriltä erikoissairaanhoitoon, jossa tehdään hoitosuunnitelma. Suunnitelmaan kuuluu päihteiden käytön sekä psyykkisen voinnin kartoitus.
Hoitoa ei voida aloittaa, jos on päihteiden käyttöä (n. vuosi oltava "kuivilla") eikä myöskään jos psyykkinen vointi on epävakaa esim. masennusta. Interferonilääke jolla sairautta hoidetaan aiheuttaa masennusta ja masennus kasvaa sitä myötä kun hoito jatkuu.
Tässä jotain tietoa aiheesta. Jos haluat kysyä jotain, niin kerron mielelläni.
Kyse on hengenvaarallisesta sairaudesta, mutta tällä kirjoituksella haluan antaa toivoa niille jotka sitä sairastavat, että tiedostettuna ja kontrolloituna siitä selviää.
Itse odottelen tällä hetkellä psykiatrista konsultaatiota. Päihteitä eli mun tapauksessa alkoholia en ole käyttänyt kesän jälkeen. Huumeita en koskaan. Vältän kaikkea mikä vähänkään kuormittaa maksaani. Olen positiivisin mielin hoidon aloituksen suhteen, tietysti sairaus sinänsä ei ole positiivinen, mutta se on täytynyt hyväksyä.
Ainoa asia mikä haittaa elämääni on uuden parisuhteen aloittaminen. Uudelle kumppanille kun asian esittää, kaikki ei ole niin ymmärtäväisiä eivätkä pysty edes asiasta tietoa vastaanottamaan. Onneksi ymmärtäviäkin löytyy:)
C-hepatiittia
9
1399
Vastaukset
- mainitsemasi
hoito, interferoni EI ole mikään 100%:n varma hoitomuoto kuten annat ymmärtää!"c-hepatiittiin löytyy kuitenkin hoito, joka on parantava ja kestää 3kk:sta vuoteen.".
JOS sinua on näin infottu lääkärin toimesta, niin outoa, todella outoa on...Kun olisikin niin, että kys.hoitomuoto parantaisi C-hepatiitin varmasti, vaan kun näin ei ole.
Tsemppiä sinulle jatkossa ja toivon mukaan saat vain ja ainoastaan asianmukaista infoa sairaudestasi ja sen hoidosta.- sairastava
Interferoni-hoidon rinnalla kulkee myös toinen lääkitys, joka otetaan tablettina suun kautta. Tämän lääkkeen nimeä en kuitenkaan muista. Interferoni-pistokset sekä tämä tabletti lääke otettuna on parantava hoitomuoto. Olen pahoillani että jätin tämän toisen lääkkeen mainitsematta.
- tyttö 19v
sairastava kirjoitti:
Interferoni-hoidon rinnalla kulkee myös toinen lääkitys, joka otetaan tablettina suun kautta. Tämän lääkkeen nimeä en kuitenkaan muista. Interferoni-pistokset sekä tämä tabletti lääke otettuna on parantava hoitomuoto. Olen pahoillani että jätin tämän toisen lääkkeen mainitsematta.
Viime toukokuussa verestäni löydettiin sattumalta c-hepatiitin vasta-aineita. Vielä tähän astikaan ei koskaan ole itse virusta löytynyt ja maksa-arvot yms ovat kunnossa. Lääkäri sanoi että virus on voinut poistua elimistöstäni jättäen vain jälkeensä nuo vasta-aineet. Toinen mahdollisuus on, että viruksia ei vain ole sattunut olemaan juuri silloin kun testeissä on käyty. Ei voi siis muuta kuin odottaa.
Olen täysin raitis, enkä ole järjellä ajatellen voinut mitenkään saada c-hepatiittia. Ikinä en ole huumeita kokeillut saati lävistyksiä/tatuointeja ottanut, verensiirroista yms verivaloista puhumattakaan. Saman henkilön kanssa olen seurustellut yli 3 vuotta, eikä hänellä ole c-hepatiittia. En ole häntä pettänyt myöskään.
Tuntuu, että se on tarttunut minuun kuin tuulesta. Todennäköisesti minulla on ollut vain niin huono tuuri, että minulla on ollut esim. pieni haava sormessa ja sitten olen tarttunut bussissa johonkin,jossa on ollut likaista verta jne jne..
Äh, toisaalta tuntuu, että tuokin menee niin saivarteluksi, mutta olisi vain niin mukavaa tietää miten olen sen saanut.
On niin epäreilua, että miksi minulla juuri pitää se olla. Okei, olen siinä mielessä onnekas, että virus on ehkä poistunut minusta jättäen vain jäljen, mutta silti tämä jossittelu on pelottavaa. Lääkäri myös sanoi, että minun kannattaa suhtautua asiaan niin, että minä olen positiivinen.
Tässä tulikin muuten sellainen kysymys mieleen, että kuinka kauan nuo vasta-aineet sitten voivat pisimmillään näkyä veressä? Elikä jos niitä viruksia ei minulla ala näkymään ja maksa-arvot yms pysyvät normaaleina niin milloin minut voidaat olettaa negatiiviseksi? Kun lääkäri sanoi, että olen vain voinut joutua tekemisiin viruksen kanssa, mutta oma kehoni on onnistunut puolustautumaan ja virus on vain jättänyt nuo vasta-ainejäljet minuun...mutta kuinka kauaksi aikaa?
Koska kyseessä on virus niin ymmärtääkseni nuo lääkkeet purevat jokaiseen ihmiseen yksilöllisellä tavalla ja näin ollen yleisesti sanotaan, että c-hepatiittia ei voida parantaa.
Moniin ovat lääkkeet kuitenkin tehonneet, mutta kaikkiin tartunnan saaneisiin ei tehoa voida taata. - 1Nella1
tyttö 19v kirjoitti:
Viime toukokuussa verestäni löydettiin sattumalta c-hepatiitin vasta-aineita. Vielä tähän astikaan ei koskaan ole itse virusta löytynyt ja maksa-arvot yms ovat kunnossa. Lääkäri sanoi että virus on voinut poistua elimistöstäni jättäen vain jälkeensä nuo vasta-aineet. Toinen mahdollisuus on, että viruksia ei vain ole sattunut olemaan juuri silloin kun testeissä on käyty. Ei voi siis muuta kuin odottaa.
Olen täysin raitis, enkä ole järjellä ajatellen voinut mitenkään saada c-hepatiittia. Ikinä en ole huumeita kokeillut saati lävistyksiä/tatuointeja ottanut, verensiirroista yms verivaloista puhumattakaan. Saman henkilön kanssa olen seurustellut yli 3 vuotta, eikä hänellä ole c-hepatiittia. En ole häntä pettänyt myöskään.
Tuntuu, että se on tarttunut minuun kuin tuulesta. Todennäköisesti minulla on ollut vain niin huono tuuri, että minulla on ollut esim. pieni haava sormessa ja sitten olen tarttunut bussissa johonkin,jossa on ollut likaista verta jne jne..
Äh, toisaalta tuntuu, että tuokin menee niin saivarteluksi, mutta olisi vain niin mukavaa tietää miten olen sen saanut.
On niin epäreilua, että miksi minulla juuri pitää se olla. Okei, olen siinä mielessä onnekas, että virus on ehkä poistunut minusta jättäen vain jäljen, mutta silti tämä jossittelu on pelottavaa. Lääkäri myös sanoi, että minun kannattaa suhtautua asiaan niin, että minä olen positiivinen.
Tässä tulikin muuten sellainen kysymys mieleen, että kuinka kauan nuo vasta-aineet sitten voivat pisimmillään näkyä veressä? Elikä jos niitä viruksia ei minulla ala näkymään ja maksa-arvot yms pysyvät normaaleina niin milloin minut voidaat olettaa negatiiviseksi? Kun lääkäri sanoi, että olen vain voinut joutua tekemisiin viruksen kanssa, mutta oma kehoni on onnistunut puolustautumaan ja virus on vain jättänyt nuo vasta-ainejäljet minuun...mutta kuinka kauaksi aikaa?
Koska kyseessä on virus niin ymmärtääkseni nuo lääkkeet purevat jokaiseen ihmiseen yksilöllisellä tavalla ja näin ollen yleisesti sanotaan, että c-hepatiittia ei voida parantaa.
Moniin ovat lääkkeet kuitenkin tehonneet, mutta kaikkiin tartunnan saaneisiin ei tehoa voida taata.Oliko sinulla, Tyttö 19v joitakin oireita joiden perusteella hepatiitti testattiin? Itsellä oireina vatsakipu, pahoinvointi ja ihon kutina. C-hepaa epäilen, vaikka en mielestäni riskitilanteessa ole ollut (suuseksiä olen vastaanottanut).
Olen pahoillani tilanteestasi, toivottavasti saat asioihin selkoa!
Miten muuten poikaystäväsi on suhtautunut, jos saa kysyä? Oletteko harrastaneet suojaamatonta seksiä? - tyttö 19v
1Nella1 kirjoitti:
Oliko sinulla, Tyttö 19v joitakin oireita joiden perusteella hepatiitti testattiin? Itsellä oireina vatsakipu, pahoinvointi ja ihon kutina. C-hepaa epäilen, vaikka en mielestäni riskitilanteessa ole ollut (suuseksiä olen vastaanottanut).
Olen pahoillani tilanteestasi, toivottavasti saat asioihin selkoa!
Miten muuten poikaystäväsi on suhtautunut, jos saa kysyä? Oletteko harrastaneet suojaamatonta seksiä?Aina kun käyn gynekologilla niin ovat ottaneet minulta kaiken maailman hivit yms.. testit. Tekevät nimittäin jotain tilastoja nuorista, ja olen suostunut tähän mukaan. Onneksi, koska muuten tätä ei olisi koskaan selvinnyt! Eli en siis mitenkään tarkoituksella hakenut c-hepatiittitestiä, ihan sattumalta löytyi tuo löydös. Eli ei myöskään ole ollut mitään oireita yms..
Poikaystävä on suhtautunut tähän todella hyvin. Tottakai hänelläkin kävi mielessä, että olenko ollut uskoton, mutta sitten kun hän huomasi, että minun hämmästykseni ja järkytykseni oli tasan yhtä suuri kuin hänenkin, joten hän oli herrasmies ja antoi asian olla.
Lääkäri sanoi, että meidän pitää aina käyttää seksissä liukuvoidetta, ettei vaan tulisi mitään haavoja. Mutta muuten kaikki ihan normaalisti hoidetaan, eli ei mitään kondomeja yms.
- tietää
Moi,
Kuinka sait aiheen epäillä, että olit saanut tartunnan...eli oliko joitain tiettyjä oireita?!
Zemppiä taisteluun ja hyvää uutta vuotta!- ...
Mitään oireita mulla ei vielä tähänkään mennessä ole ollut. Maksa-arvot ovat koholla, mutta ne ei sinänsä haittaa elämääni kun sen tiedän.
Ex-mieheni kuoli ja tämän jälkeen olen tietysti häntä muistellut. Muistelujen perusteella luin rivien välistä että mahdollisuus tarttumiseen on tapahtunut. Se on aika monimutkainen juttu, kuinka se selvisi enkä sitä halua sen enempää toisille jakaa.
Hoidoista vielä. Kaikki hoitooni osallistuneet tahot ovat mulle sanoneet, että nämä keinot joista olen kertonut ovat parantavia hoitoja. Eri asia on jos on päihteiden käyttäjä, lähinnä suonensisäisten huumeiden. Myöskin taudin tyypitys kai vaikuttaa hoitoihin.
Tarkoitukseni näillä kirjoituksillani on jakaa ajatuksia sairastamisestani eikä ne ehkä ole sitten kaikkien mielestä tosia. Hoidoista kuitenkin olen saanut tietoa yliopistollisesta sairaalasta, joten luulisin niiden pitävän paikkansa. Mielelläni kuitenkin haluaisin tietää, jos jollakin on erilaista ja totuuden mukaista tietoa. - luvata
... kirjoitti:
Mitään oireita mulla ei vielä tähänkään mennessä ole ollut. Maksa-arvot ovat koholla, mutta ne ei sinänsä haittaa elämääni kun sen tiedän.
Ex-mieheni kuoli ja tämän jälkeen olen tietysti häntä muistellut. Muistelujen perusteella luin rivien välistä että mahdollisuus tarttumiseen on tapahtunut. Se on aika monimutkainen juttu, kuinka se selvisi enkä sitä halua sen enempää toisille jakaa.
Hoidoista vielä. Kaikki hoitooni osallistuneet tahot ovat mulle sanoneet, että nämä keinot joista olen kertonut ovat parantavia hoitoja. Eri asia on jos on päihteiden käyttäjä, lähinnä suonensisäisten huumeiden. Myöskin taudin tyypitys kai vaikuttaa hoitoihin.
Tarkoitukseni näillä kirjoituksillani on jakaa ajatuksia sairastamisestani eikä ne ehkä ole sitten kaikkien mielestä tosia. Hoidoista kuitenkin olen saanut tietoa yliopistollisesta sairaalasta, joten luulisin niiden pitävän paikkansa. Mielelläni kuitenkin haluaisin tietää, jos jollakin on erilaista ja totuuden mukaista tietoa.100%:n varmuudella vaikkei olisi esim. huumeidenkäyttäjä tms. Yksinkertaisesti siitä syystä että C-hepatiitti EI kaikilla parane, ei mainitsemallasi lääkkeillä, ei yhdistelmähoidoilla jne. Se nyt vain on fakta-asia.
- nnnnnnnnnnn
luvata kirjoitti:
100%:n varmuudella vaikkei olisi esim. huumeidenkäyttäjä tms. Yksinkertaisesti siitä syystä että C-hepatiitti EI kaikilla parane, ei mainitsemallasi lääkkeillä, ei yhdistelmähoidoilla jne. Se nyt vain on fakta-asia.
mä oon ymmärtänyt et se lähtee kokonaan tos interferomi mikä lie hoidolla :o
ite olin eilen gynellä kun sain tässä joku päivä sitten kuulla et exälläni on c lisäx b!!!!
c:stä en oo ni huolissani kun en käytä suonen sisäisiä ym se ei oo veren kautta muhun voinut tarttua ja yhdynnässä harvoin tarttuva. ja exäni sanoi ettei se B siltä voi tarttua kun se on kotiloitunut (?) toivottavasti ei...
ja flunssaa on ollut jo jonkin aikaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812