tuttavallani todettiin lannenikaman siirtymä. oireena on em. kova kipu alaselän alueella. pitkäaikainen seisominen ja istuminen tekee todella kipeää, eikä hän sen vuoksi juuri pysty toimimaan kuten ennen. lepo on ainut mikä helpottaa oloa.
hoidoksi on annettu fysioterapiaa, käytännössä kotijumppaa. sekä kipulääkettä.
tietäisikö joku (kohtalotoveri) auttaako jumppaaminen kipuun oikeasti? olisiko jotain muuta millä voisi yrittää parataa?
vai onko ainut "vaihtoehto" sänkyyn jääminen.
lannenikamansiirtymä
14
3854
Vastaukset
- Nainen 27
Minulla todettiin 21-vuotiaana nikamasiirtymä lannerangan kohdalla. Vaiva löytyi kun olin töissä, jossa piti seistä pitkiä aikoja ja tehdä hankalia ja raskaita nostoja. Olin siis päiväkodissa töissä :)
Fysiatri kertoi, että usein vaiva löytyy kun kivut iskevät. Minulla kivut tulevat jaksoissa, välissä on parempia aikoja, välissä pahempia. Ystävälläsi saattaa olla juuri tuollainen paha aika menossa tällä hetkellä. Sillä ainakin minulla olotila on helpottunut, ja nykyään pystyn toimimaan kuten ennen.
Minäkin olen käynyt fysioterapiassa, ja siitä oli kyllä hyötyä. Opin oikeita liikeratoja eri asennoissa sekä sain hyviä jumppaohjeita. Kotona tai salillahan ne on tehtävä, ellei sitten maksa henkilökohtaiselle valmentajalle tai käy fysiossa viikottain.
Jumppaaminen on ainakin minulla auttanut. Fysioterapeutin opettamia syvälihasliikkeitä koitan tehdä päivittäin, lisäksi harrastan talvella hiihtoa ja kesällä sauvakävelyä ja pyöräilyä. Käyn myös salilla sekä punttia nostamassa että erilaisissa jumpissa, tällä hetkellä suosikki on BodyMove, hyviksi olen omalla kohdallani havainnut myös pilateksen, balletonen joogan, taijin ja muut syvälihaksia vahvistavat lajit. Näitä löytynee useimmilta saleilta.
Kipulääkkeitä otetaan kun kivut ovat ylivoimaiset, tottakai. Yleensä kipulääke yhdistettynä lihasrelaksanttiin, näin ainakin mulla. Ja jos sängyssä makaaminen tuntuu hyvältä, toki sitäkin voi harrastaa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että selkä vain pahenee liikkumattomuudesta. En erinäisistä syistä päässyt marraskuun puolesta välistä joulukuun loppuun asti kertaakaan salille, liikunta oli siis hyötyliikunnan ja kotijumpan varassa. Ja sen kyllä huomasi! Selkä ei tunnu läheskään yhtä hyvältä kuin säännöllisen salireenin aikana. Tällaisen tauon jälkeen käyn yleensä 3-4 kertaa viikossa, jotta pääsen taas "omalle" tasolleni, sitten 1-2 kertaa viikossa riittää ylläpitämään selän hyvinvoinnin.
Onko ystäväsi saanut vielä lähetteen ortopedille ja/tai fysiatrille? Heiltäkin saa sitten hyviä neuvoja ja heidän kanssa tehdään hoitosuunnitelma tulevaisuutta varten. Minulla on ortopedilta saadut "terveen paperit", selkäni ei estä normaalia elämää. Onneksi olen alalla, jossa on istumatyö, sillä pitkään seisomista (varsinkaan korkkareissa) koitan välttää.
Paras neuvo jonka olen saanut, tuli fysiatrilta: "Jos jokin askar, asento tai tehtävä tekee kipeää ja tuntuu epämiellyttävältä, älä tee sitä". Tsemppiä ystävällesi, kyllähän meitä kohtalotovereita löytyy.- teillekkin
katso www.tasapainopiste.fi ja päivitä perseet kuntoon
- fysio
Eli todella tehokas apu-poistaa kivun-koettakaas tätä kotona. Pistäkää 2 kovaa pyöreää esinettä sukkaan ja solmu. Pienen ohuen tyynyn päälle sukka. Mene sukan päälle kyljellesi niin että sukka painaa kipeän puolen pakaran yläpuolella olevan ison kylkilihaksen lihasta. Liiku sukan päällä niin että löydät trigger pisteet(kipua heijastavat kipeät kohdat) ja hiero niitä 10min todella kovaa niin että ovat selvästi kosketusarat hieronnan jälkeen. Myös pakaraa muista käsitellä ja tärkeää etsiä ne kipupisteet. Toista sama 2 päivän päästä. Ette tarvi lääkkeitä kun teette tämän. Se on ylikuormittunut lihas joka tekee sen kivun ei hermo. Uskokaa tai älkää.
- Nainen 27
fysio kirjoitti:
Eli todella tehokas apu-poistaa kivun-koettakaas tätä kotona. Pistäkää 2 kovaa pyöreää esinettä sukkaan ja solmu. Pienen ohuen tyynyn päälle sukka. Mene sukan päälle kyljellesi niin että sukka painaa kipeän puolen pakaran yläpuolella olevan ison kylkilihaksen lihasta. Liiku sukan päällä niin että löydät trigger pisteet(kipua heijastavat kipeät kohdat) ja hiero niitä 10min todella kovaa niin että ovat selvästi kosketusarat hieronnan jälkeen. Myös pakaraa muista käsitellä ja tärkeää etsiä ne kipupisteet. Toista sama 2 päivän päästä. Ette tarvi lääkkeitä kun teette tämän. Se on ylikuormittunut lihas joka tekee sen kivun ei hermo. Uskokaa tai älkää.
En ole kuullut, että kylkilihaksen hieronta auttaisi selkäkipuun. Sen sijaan fysioterapeuttini näytti triggerpisteen pakarassa, melkein keskellä pakaraa. Tuota pyydän ukkoani painamaan, tai käytän tennispalloa, kun selkään sattuu. Tosin sain ohjeeksi fysioterapeutilta, ettei tuota saa painaa kuin max 2min kerralla. Ja kyllähän se auttaa, hetkellisesti ainakin.
Ei tuo silti kivuttomaksi tee. Sillä minulla hermot(kin) aiheuttavat kipuja. Ja niihin ei auta kuin särkylääke. Onneksi en kuitenkaan kovin usein joudu kivusta kärsimään, ja siitä kiitän säännöllistä liikuntaa, lihashuoltoa ja venyttelyä :) - Nainen 27
teillekkin kirjoitti:
katso www.tasapainopiste.fi ja päivitä perseet kuntoon
Tutustuin sekä noihin tasapainopisteen sivuihin, että www.egoscue.com -sivuihin, ja mieleeni jäi muutama kysymys.
Mikä erottaa egoscuen muusta liikunnasta ja terapiasta, jolla pyritään palauttamaan ja parantamaan lihasten ja nivelten liikkuvuutta? Mitä egoscue voi tarjota, jota perinteisestä terapiasta tai liikunnasta ei saa? Kyllähän fysioterapeuttikin tekee lihaskuntokartoituksia, joissa selviää mahdolliset kunto- ja voimakkuuserot lihaksien välillä (minulle ainakin tehtiin). Myös kuntosalilla ohjaajan tekemässä ohjelmassa nämä erot lihaskunnon välillä otetaan huomioon.Egoscue tuntuu painottavan hyvän ryhdin tärkeyttä, mutta senhän tekee myös mm. Pilates ja jooga eri muodoissa. Jooga varsinkin pyrkii ottamaan kehon huomioon kokonaisuutena, eikä vain lihasmassana.
Eli mitä Egoscue voi tarjota minulle, pilatesta, joogaa, balletonea, kuntosalia sekä kuntoliikuntaa (kuten hiihtoa ja pyöräilyä) sekä venyttelyä harrastavalle naiselle, joka on fysioterapeutin ohjauksessa selvittänyt lihaskuntonsa ja ongelma- sekä parannuskohteensa? - Fysio
Nainen 27 kirjoitti:
En ole kuullut, että kylkilihaksen hieronta auttaisi selkäkipuun. Sen sijaan fysioterapeuttini näytti triggerpisteen pakarassa, melkein keskellä pakaraa. Tuota pyydän ukkoani painamaan, tai käytän tennispalloa, kun selkään sattuu. Tosin sain ohjeeksi fysioterapeutilta, ettei tuota saa painaa kuin max 2min kerralla. Ja kyllähän se auttaa, hetkellisesti ainakin.
Ei tuo silti kivuttomaksi tee. Sillä minulla hermot(kin) aiheuttavat kipuja. Ja niihin ei auta kuin särkylääke. Onneksi en kuitenkaan kovin usein joudu kivusta kärsimään, ja siitä kiitän säännöllistä liikuntaa, lihashuoltoa ja venyttelyä :)Ei! Teet sen väärin.Sen kosketuksen pitää olla press and release jossa välissä triggeri vapautuu(ei jatk. painamaminen). Mikäli sulla ei ole stabiili siirtymä (taivutus röntg.kuvat) on tilanteesi hankalampi-muistaakseni sulla oli välilevy suht kunnossa ja tämä voisi aiheuttaa liikettä. Minulla myös hermoahtauma ja vielä rakomaisen kapea ja tätä käytän 2 kertaa viikossa jotta pysyn toimintakykyisenä (stabiili siirtymä 1.4cm ja jatkuva neuraalikompressio). JA kyllä triggereitä on lonkanalueella ne pitää löytää.Kun pystyt vapauttamaan verenkiertoa lonkan ja pakaran alueella neuraalioireet vähenevät huomattavasti (puutuminen ja kipuili). Nyt treenaat sitä press ja release tekniikkaa ja hae kipu pisteitä. En rahasta millään hokkupokkus menetelmällä kuten hoidettu vaan kyseessä on ilmainen kotikonsti jonka olen todennut toimivaksi. Pari vuosikymmentä sitten uskottiin(samalla tavalla kun hoidetun SINIVEL) että lonkanalueen lihaksisto aiheuttaa itse kivun ja jos lihakset saataisiin rennoksi kipukin lähtisi. Osa totuus. Tosin todellisuudessa syy on monessa tapauksessa hermopinne selkärangassa mutta se kipu itsessään
ei lähde sieltä vaan itse lihaksesta joka menee umpisolmuun kompression ansiosta. ONNEA. - Nainen 27
Fysio kirjoitti:
Ei! Teet sen väärin.Sen kosketuksen pitää olla press and release jossa välissä triggeri vapautuu(ei jatk. painamaminen). Mikäli sulla ei ole stabiili siirtymä (taivutus röntg.kuvat) on tilanteesi hankalampi-muistaakseni sulla oli välilevy suht kunnossa ja tämä voisi aiheuttaa liikettä. Minulla myös hermoahtauma ja vielä rakomaisen kapea ja tätä käytän 2 kertaa viikossa jotta pysyn toimintakykyisenä (stabiili siirtymä 1.4cm ja jatkuva neuraalikompressio). JA kyllä triggereitä on lonkanalueella ne pitää löytää.Kun pystyt vapauttamaan verenkiertoa lonkan ja pakaran alueella neuraalioireet vähenevät huomattavasti (puutuminen ja kipuili). Nyt treenaat sitä press ja release tekniikkaa ja hae kipu pisteitä. En rahasta millään hokkupokkus menetelmällä kuten hoidettu vaan kyseessä on ilmainen kotikonsti jonka olen todennut toimivaksi. Pari vuosikymmentä sitten uskottiin(samalla tavalla kun hoidetun SINIVEL) että lonkanalueen lihaksisto aiheuttaa itse kivun ja jos lihakset saataisiin rennoksi kipukin lähtisi. Osa totuus. Tosin todellisuudessa syy on monessa tapauksessa hermopinne selkärangassa mutta se kipu itsessään
ei lähde sieltä vaan itse lihaksesta joka menee umpisolmuun kompression ansiosta. ONNEA.Hetkinen! Pitääpä varata aika fysioterapeutille ja oikein tarkistaa, miten tuo tehtiin. Olen kahdesti osallistunut YTHS:n fysioterapeutin vetämään "selkäryhmään", johon osallistui n. 10 erilaisista selkävaivoista kärsivää. Molemmilla kursseilla tuo pakaran hieronta opetettiin jatkuvana, eli tehdään pyörittävin liikkein käsin tai tennispallolla. Ja kuulemma vain 2min kerralla. Tuon hieronnan pitäisi muistaakseni vapauttaa adrenaliinia ja/tai endorfiina. Olisiko kyse sitten jokin muu kuin triggerpiste?
Mikä on stabiili siirtymä? Vuosien 2001 ja 2006 välillä siirtymä oli kasvanut joitakin millejä, mutta kasvua ei 2006 ja 2007 kuvia verrattaessa enää huomattu. Taivutuskuviakin on otettu.
Välilevy on huomattavasti ohentunut, mutta edelleen olemassa oleva.
Venyttelen kyllä pakaralihaksia, selkälihaksia, lonkankoukistajia ja reisilihaksia melkein päivittäin, mutta enpä ole hierontapisteitä hakenut muualta kuin tuolta pakarasta. Pitääpä tosiaan varata aika fysioterapeutille ja kysellä enemmän näistä lonkan pisteistä :)
Kiitos neuvoista! - fysio
Nainen 27 kirjoitti:
Hetkinen! Pitääpä varata aika fysioterapeutille ja oikein tarkistaa, miten tuo tehtiin. Olen kahdesti osallistunut YTHS:n fysioterapeutin vetämään "selkäryhmään", johon osallistui n. 10 erilaisista selkävaivoista kärsivää. Molemmilla kursseilla tuo pakaran hieronta opetettiin jatkuvana, eli tehdään pyörittävin liikkein käsin tai tennispallolla. Ja kuulemma vain 2min kerralla. Tuon hieronnan pitäisi muistaakseni vapauttaa adrenaliinia ja/tai endorfiina. Olisiko kyse sitten jokin muu kuin triggerpiste?
Mikä on stabiili siirtymä? Vuosien 2001 ja 2006 välillä siirtymä oli kasvanut joitakin millejä, mutta kasvua ei 2006 ja 2007 kuvia verrattaessa enää huomattu. Taivutuskuviakin on otettu.
Välilevy on huomattavasti ohentunut, mutta edelleen olemassa oleva.
Venyttelen kyllä pakaralihaksia, selkälihaksia, lonkankoukistajia ja reisilihaksia melkein päivittäin, mutta enpä ole hierontapisteitä hakenut muualta kuin tuolta pakarasta. Pitääpä tosiaan varata aika fysioterapeutille ja kysellä enemmän näistä lonkan pisteistä :)
Kiitos neuvoista!Hieronnan tulos tuntuu vasta seuraavana päivänä. Tosin minulla kun vas jalkapohja kylmettyy se vaikutus tuntuu heti kun se lämpiää. MUISTA-ole rento "pressin ja releasin" aikana -eli sellainen kylkiasento jossa jalat ovat koukssa ja tuettuna esim tyynyn avulla- Nyt ei ole kyseessä mikään vaarallinen juttu joten voit ihan itse koettaa sitä Fysioterapeutit ovat hyviä jumppareita mutta tämän sairauden kohdalla kokemukseni ja sitä myötä tietotaso on aivan eri luokkaa kun heillä. Niin olen oikeustieteistä valmistuva en Fysio by the way.
- Nainen 27
fysio kirjoitti:
Hieronnan tulos tuntuu vasta seuraavana päivänä. Tosin minulla kun vas jalkapohja kylmettyy se vaikutus tuntuu heti kun se lämpiää. MUISTA-ole rento "pressin ja releasin" aikana -eli sellainen kylkiasento jossa jalat ovat koukssa ja tuettuna esim tyynyn avulla- Nyt ei ole kyseessä mikään vaarallinen juttu joten voit ihan itse koettaa sitä Fysioterapeutit ovat hyviä jumppareita mutta tämän sairauden kohdalla kokemukseni ja sitä myötä tietotaso on aivan eri luokkaa kun heillä. Niin olen oikeustieteistä valmistuva en Fysio by the way.
Minusta tuo pakaran painaminen tuntuu kyllä samantien. Tosin tavallisen hieronnan tulos tuntuu yleensä vasta parin päivän päästä, mulla tahtoo lihakset olla melko kipeenä kunnon hieronnan jälkeen vielä seuraavanna päivänä.
Itse olen kokenut saavani parhaimman käytännön avun juuri fysioterapeutilta. Kyllähän ortopedi ja fysiatri osasi hyvin selittää, mikä tämä sairaus on ja mistä se johtuu, mutta eipä heiltä oikeastaan oikeita neuvoja saanut. "Voit elää kuin terveselkäinen", "Älä tee asioita, jotka aiheuttavat kipuja" ja "Liikunta on hyvää". Siinäpä ne.
Itse en ole oikeastaan ottanut juurikaan itse selvää tästä sairaudesta, olen saanut kaikki tietoni lääkäreiltä ja osittain myös fysioterapeutilta (joka on katsonut röntgenkuvat selästäni). Ja minun osallani liikunta auttaa, joten näillä mennään.
Onko sullakin siis nikamasiirtymä? - kyllä
Nainen 27 kirjoitti:
Minusta tuo pakaran painaminen tuntuu kyllä samantien. Tosin tavallisen hieronnan tulos tuntuu yleensä vasta parin päivän päästä, mulla tahtoo lihakset olla melko kipeenä kunnon hieronnan jälkeen vielä seuraavanna päivänä.
Itse olen kokenut saavani parhaimman käytännön avun juuri fysioterapeutilta. Kyllähän ortopedi ja fysiatri osasi hyvin selittää, mikä tämä sairaus on ja mistä se johtuu, mutta eipä heiltä oikeastaan oikeita neuvoja saanut. "Voit elää kuin terveselkäinen", "Älä tee asioita, jotka aiheuttavat kipuja" ja "Liikunta on hyvää". Siinäpä ne.
Itse en ole oikeastaan ottanut juurikaan itse selvää tästä sairaudesta, olen saanut kaikki tietoni lääkäreiltä ja osittain myös fysioterapeutilta (joka on katsonut röntgenkuvat selästäni). Ja minun osallani liikunta auttaa, joten näillä mennään.
Onko sullakin siis nikamasiirtymä?Nikamasiirtymä ja paha hermoahtauma- hermovauriol höystettynä. Vielä-huom kohdista hieronta pääasiallisesti siihen pakaran yläpuolella olevaan kylkilihakseen kipujaksojen aikana tai ennaltaehkäisevästi jos tiedät että esim- liikunnan jälkeen tulee kipeäksi -näin voit seurata onko apua.
- ..............................
kannattaisi tutkia kaikki mahdollisuudet jos siirtymä on vielä vähäinen:
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/turunen/turunen.html- Ei ole sen arvoinen
Väärin älkää ottako tosissanne tota linkkiä. Siirtymää ei saa missään niemssä manipuloida
- ..............................
Ei ole sen arvoinen kirjoitti:
Väärin älkää ottako tosissanne tota linkkiä. Siirtymää ei saa missään niemssä manipuloida
Kukahan tässä niin yllyttää?
Ei nikamsiirtymään kannatakaan koskea ilman että konsultoi em fysiatria mahdollisista vaivojen syistä. Hän päättää hoidosta. - nikamasiirtymä ketju
.............................. kirjoitti:
Kukahan tässä niin yllyttää?
Ei nikamsiirtymään kannatakaan koskea ilman että konsultoi em fysiatria mahdollisista vaivojen syistä. Hän päättää hoidosta.Kyllä se on epäeettistä lähteä mainostamaan kaveria joka käyttää manipulaatiota viestiketjussa jonka aiheena on nikamasiirtymä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1501469
- 104911
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15573ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40504Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m155471Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..37453- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402