Lantionpohjan jumppa

Ei kysyvä tieltä eksy?

Kertoisitko neuvoa ja tsemppiä kaipaavalle, karkailusta kärsivälle naiselle omia kokemuksiasi lantionpohjan jumpasta? Aion aloittaa jumpan uudelleen ensimmäisen epäonnistuneen yrityksen jälkeen, ja mielellään mahdollisimman hyvien neuvojen kera :) .

1. Miten jumppaaminen lähti sujumaan? Montako kertaa päivässä - viikossa jumppasit? Löytyivätkö oikeat lihakset helposti?

2. Kipeytyivätkö lihakset kovasti?
(minulla koko alavatsa ja emättimen seudun lihakset kipeytyivät ja menivät pariksi päiväksi aivan kramppiin, ja oli pakko lopettaa kokonaan harjoittelu, vaikka aloitin muka kevyesti.. ja mielestäni tein harjoituksia alavatsan sijasta lantionpohjan lihaksilla..?)

3. Käytitkö geishapalloja tms. vai jumppasitko kokonaan ilman?

4. Paheniko virtsankarkailu aluksi? Miten harjoitusten aikana - karkaileeko virtsa koko ajan silloinkin?
(minulla lihakset kramppasivat ja jäykistyivät, ja kärsin viikon ajan kamalasta virtsaamisen tarpeesta ja reilummasta karkailusta, ja jouduin todellakin jatkuvasti käymään vessassa päivin öin kunnes lihasjännitys löysäsi. Myöhemmin olen yksittäisiä kertoja kokeillut oikeiden lihasten etsimistä. Joka kerralla peräaukon "rypistys" osa menee ihan hyvin, mutta kun yritän ohjeen mukaisesti "siirtää" jännitystä eteen päin emättimen suuntaan, niin heti alkaa virtsaa valua.. Virtsa valuu myös silloin kun löysään jännityksen, vaikka olisin jännittänyt vain peräaukkoa. Onko se ihan normaalia lihasten jännitykseen liittyvää valumista, ja se on vain siedettävä harjoittelun aikana, kunnes tulosta alkaa syntyä?)

5. kuinka kauan kesti kunnes huomasit, että karkailu alkoi helpottaa? Oletko päässyt karkailusta kokonaan eroon? Kauanko siihen meni aikaa? Oliko lähtötilanteesi vaikea?
(aika subjektiivinen kysymys tietysti. oman tilanteeni koen vaikeana, vaikka virtsan määrä ei olekaan suuri, pikkuhousunsuojalla pärjää -ainakin toistaiseksi, mutta kun vuoto on jatkuvaa, niin se häiritsee todella paljon. henkisesti kuitenkin ehkä eniten..)

Lisäksi vielä: Osaatko kertoa hyviä jumppaohjesivuja netistä? Tai sivuja, joilla on muuten hyviä neuvoja ja tietoa asiasta? Tai ihmisten hyviä omakohtaisia kokemuksia ja keskusteluja aiheesta?

Kiitos jos jaksat vastata, edes johonkin kohtaan.

7

5889

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei kysyvä tieltä eksy?

      Vai liian vaikeita?
      Kai nyt kuitenkin joku on jumpannut/jumppaa, tai tietää jonkun joka on jumpannut?
      Jotain kokemuksia ja ajatuksia alkuun pääsystä ja siitä, miten ja milloin alkoi tulosta tulla? Kuinka usein harjoittelua päivässä ja kuinka kauan kerrallaan?
      Netissä on jumppaohjeita, mutta olisi hienoa kuulla omakohtaisia kokemuksia jumpasta, minulla kun on vähän vaikeuksia aloituksessa. Kun en oikein tiedä teenkö jotain kuitenkin väärin vai onko minussa jokin vika, kun tuntuu että mitä enemmän jumppaa, niin sitä enemmän karkailee.

      Onko joku saanut fysioterapian kautta hyviä ohjeita ja kenties lihasten testausta? Kokemuksia? Minusta tuntuu vähän nololta joidenkin antureiden asettelu..

      • fysioterapeutilla

        Kävin siellä muutaman kerran ja sitten tulikin leikkausaika (tot-leikkaus). Leikkauken jälkeen kävin vielä pari kertaa.
        En minä ainakaan olisi löytänyt oikeita lihaksia ilman fys.terapeutin neuvoja ja sen laitteen apua. Eikä siinä ollut mitään noloa, sain sen anturin ja lykkäsin sen vessassa paikoilleen.


      • Ei kysyvä tieltä eksy?
        fysioterapeutilla kirjoitti:

        Kävin siellä muutaman kerran ja sitten tulikin leikkausaika (tot-leikkaus). Leikkauken jälkeen kävin vielä pari kertaa.
        En minä ainakaan olisi löytänyt oikeita lihaksia ilman fys.terapeutin neuvoja ja sen laitteen apua. Eikä siinä ollut mitään noloa, sain sen anturin ja lykkäsin sen vessassa paikoilleen.

        Olen kovasti miettinyt, että olenkohan varmasti löytänyt oikeat lihakset. Ja "punnerranko" niitä kenties jotenkin väärään suuntaan. Siksi tuo fysioterapeutilla käynti olisi varmasti ihan paikallaan. Vatsa ainakin kipeytyy harjoittelusta, joten sitäkin tulee näköjään jännitettyä, vaikka tarkoitus ei olekaan.


      • tarkottaa
        Ei kysyvä tieltä eksy? kirjoitti:

        Olen kovasti miettinyt, että olenkohan varmasti löytänyt oikeat lihakset. Ja "punnerranko" niitä kenties jotenkin väärään suuntaan. Siksi tuo fysioterapeutilla käynti olisi varmasti ihan paikallaan. Vatsa ainakin kipeytyy harjoittelusta, joten sitäkin tulee näköjään jännitettyä, vaikka tarkoitus ei olekaan.

        "sain sen anturin ja lykkäsin sen vessassa paikoilleen."

        Tarkottaako se sellaista paksua pyöreää kumirengasta, samaa minkä minä itse sain gynegoloogilta, kun on "kohdun eteenpäin kallistuma."
        Minulla on kai tämä vaiva tullut tämän takia.

        Sitä rengasta en minä ainankaan saa itse oikein paikoilleen.
        Sillä se pitäis saada vaaka-asentoon.
        Pitkittäis suuntaan sen kyllä saa. Mutta silloin se on väärin paikallaan ja ei auta.


      • tarkalleen
        tarkottaa kirjoitti:

        "sain sen anturin ja lykkäsin sen vessassa paikoilleen."

        Tarkottaako se sellaista paksua pyöreää kumirengasta, samaa minkä minä itse sain gynegoloogilta, kun on "kohdun eteenpäin kallistuma."
        Minulla on kai tämä vaiva tullut tämän takia.

        Sitä rengasta en minä ainankaan saa itse oikein paikoilleen.
        Sillä se pitäis saada vaaka-asentoon.
        Pitkittäis suuntaan sen kyllä saa. Mutta silloin se on väärin paikallaan ja ei auta.

        Fysioterapiassa on mahdollisuus tehdä jonkinlainen lihasten "kuntotesti". Emättimeen laitetaan jonkilainen anturi (itse vessassa), joka liitetään johonkin viisaaseen laitteeseen. Anturi kertoo, miten emättimen lihakset toimivat, niiden puristusvoiman ja sellaiset asiat. Tämän avulla saadaan tietoa siitä, onko lihasjumpalle tarvetta, ja kaiketi myös siitä, missä kohden emätintä/lantionpohjaa 'velttoilua' esiintyy.

        Sinun gyneltä kohdun eteenpäin kallistuman vuoksi saamasi kumirengas on aivan eri asia kuin tämä anturi. Kumirengas on tarkoitettu hoidoksi, anturi vain hetkelliseen mittaamiseen.


      • kirpputartar
        tarkalleen kirjoitti:

        Fysioterapiassa on mahdollisuus tehdä jonkinlainen lihasten "kuntotesti". Emättimeen laitetaan jonkilainen anturi (itse vessassa), joka liitetään johonkin viisaaseen laitteeseen. Anturi kertoo, miten emättimen lihakset toimivat, niiden puristusvoiman ja sellaiset asiat. Tämän avulla saadaan tietoa siitä, onko lihasjumpalle tarvetta, ja kaiketi myös siitä, missä kohden emätintä/lantionpohjaa 'velttoilua' esiintyy.

        Sinun gyneltä kohdun eteenpäin kallistuman vuoksi saamasi kumirengas on aivan eri asia kuin tämä anturi. Kumirengas on tarkoitettu hoidoksi, anturi vain hetkelliseen mittaamiseen.

        kirjoitan oman kokemukseni tähän keskusteluun..
        olen kahdesti synnyttänyt 36v. pari vuotta sitten leikattiin sterilisaatio, jonka johdosta jo huonona olleen vatsa ym lihakset pääsivät entisestään rupsahtamaan. olen kärsinyt virtsa vuodoista jo varmaankin 10 vuotta. toisinaan huonompi toisinaan parempi.
        kotiohjeilla on jumpattu, fyssalla on jumpattu. ei ole tehonneet( en viitsi enkä jaksa säännöllisesti)nyt kävin viime syksynä fyssalla tässä "sähköhoidossa" se kyl tehoaa, mutta sitä on otettava pitempi kuuri. mulla oli vaan 5 kertaa ja yksityiskäynteinä en raaskinut enempää.

        lääkäriltä olen saannut tabletteja, jotka "kursii" paikkoja pienemmiksi. ne myös tehoaa aika kivasti.

        leikkausta ei kuulma tehdä kun ei ole niin paha tilanne. teen työkseni jumpan ohjauksia ja hyppiä en voi vaivani takia.

        keskustele asiasta ihan reilusti lääkärin kanssa, kyl sielt jotain neuvoja tulee. äläkä tyydy heti ekaan neuvoon:)


    • Soilukainen

      Hei!

      Minä yritin kaikkeni jumppaamalla kuukausitolkulla, mutta gynekologi totesi, ettei se ole auttanut. Määrättiin tutkimuksiin Naistenklinikalle. TVT_leikkausjonoon sieltä. Odotin 4 kuukautta ja nyt olen juuri toipumassa operaatiosta. En ole huomannut, että enää valuisi virtsaa. Leikkaus tosin oli epämiellyttävämpi, kuin odotin. Se johtui siitä,että joku väline oli epäkunnossa, eikä tarpeeksi pitkää puudutusneulaa löytynyt koko kerroksesta. Joten leikkaus kesti minulla yli tunnin. Se tehtiin Kätilöopistolla.Inkontinenssiini leikkaus kuitenkin auttoi, mikä olikin tärkeintä.
      Tsemppiä sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe