Miten pitkä sairasloma

auttaa?

Miten pitkä sairaslomanne on ollut, että olette kyenneet taas töihin? Itselläni on takana 1,5 kk ja olen aivan hajalla yhä. Tämä on ensimmäinen sairaslomani, aikaisemmin olen väkisin yrittänyt ja jaksanut, nyt sitten romahdin täysin.

9

4070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuttui

loppujen lopuksi kuntoutustuen jälkeen sairaseläkkeeksi.8v.meni aikaa.

• Loma riipuu tilanteesta

Sairasloman pituus on jokaisella kiinni omasta tilanteesta ja miten on selivinnyt masennuksesta.
      Minä olin aikoinani kuukauden sairaslomalla,lääkäri suositteli loman jatkamista.
      Halusim mennä kokeilemaan työn tekoa ja se kannatti ehdottomasti.
      Jos liian kauaksi aikaa jää kotia,on aina vaan vaikeampi lähteä töihin.
      Tottakai se aluksi jännittää miten pärjää,ja miten minuun suhtaudutaan.
      Työnantaja ei saa paljastaa sairasloman syytä kenellekään,ja ei sitä tarvitse mainita jos ei halua.
      On jokaisen oma asia jos siitä haluaa puhua työkavereille.
      Mene rohkeasti kokeilemaan työntekoa ja jos tuntuu ettet jaksa,ouhu siitä lääkärille.
      Joskus sieltä kotoa on lähdettävä ja se ensimmäinen askel otettava.
      Minulla on edellenkin välillä tosi vaikeaa ja raskasta,mutta koetan ne vaikeat päivät vaan jotenkin mennä.
      Onnea sinulle matkaan.

• pakko paljastaa,

mutta se tulee kyllä ilmi lääkärintodistuksesta, lääkäri kun kirjoittaa siihen ainakin koodin, ICD-koodin, ja ne löytyvät sitten vaikka netistä...

• pitkään.....

Olen itse ollut sairaslomalla kesäkuun -07 alusta. Edelleen lomani jatkuu ainakin helmikuun loppuun.
      Pääsen nyt Kelan kuntoutukseen tammikuun lopussa ja odotan sitä kovasti. Uskoisin sieltä saavani uusia eväitä jaksamiseeni.

• sairastaeessani

Hei,

Et kertonut, minkäasteinen masennus sinulla on. Tekstisi perusteella kuulostaa vakavalle.

Kun minä sairastin vakavaa masennusta, olin sairauslomalla lähes 5 kk. Vaikka alussa olin jyrkästi 6 viikkoa pidempää sairauslomaa vastaan, niin sairausloman lopussa oli pakko todeta, että tarvitsin kyllä tuon vajaat 5 kk toipumiseeni. Tämä oli myös minulle ensimmäinen masennukseen liittyvä sairauslomani.

• milloin töihin

Tausta: burn out ja virallinen diagnoosinimitys vaikea masennus F32.2.
      Ennen sairauslomalle jääntiä reilun vuoden verran rimpuilua töissä, kun en halunnut jäädä sairaslomalle. Tsemppasin vain ja vedin itseni samalla totaalisesti piippuun, kunnes olin siinä pisteessä, että eksyin kotikulmille, kun en muistanut, missä asun yms.

Nyt on hurahtanut yli puoli vuotta sairaslomalla ja vielä on nuppi niin toimintakyvytön, ettei toivoakaan työkyvystä. Olisin työturvallisuusriski heille, joihin työni kohdistuu. Nyt olen jo kykenevä käymään kaupassa jne. Lääkitys ollut jo yli vuoden ja terapiakin puolisen vuotta, joten valoa tunnelin päässä alkaa hiljalleen näkyä.

• ???

Minä myös sairauslomalla, diagnoosilla ahdistuskohtaukset. Rinnasta puristaa ja kädet vapiee. Kauhean pelottava olo. Välillä saattaa olla puoli päivää melko hyvä ja "normaali" olo.
        Onko teillä tällaisia kohtauksia, miten niitä voisi itse helpottaa.

• Tukero

Otin itse viinaa niihin 20 vuotta, helpotti toki. Nyt olen ollut juomatta 20 vuotta ja taas ahistaa. Vaan kuppia ei voi enää ottaa.
      Luultavasti teen kiikun.

• Depression Inferno

Olen ollut sairauslomalla kohta melkein vuoden. Kevättalvesta 2011 ei juuri ole muistoja ja jos niin hataria ja tuskallisia sellaisia. Olo oli järkyttävä. Opettelin pikkuhiljaa hakemaan apua, mutta samalla suunnittelin ties mitä duuneja tunnetasolla...se oli ainoa mikä helpotti. Joka päivä vaan jyskytti päässä raha ja duuni kunnes loppukesästä kunto alkoi romahtaa ja voimat loppuivat totaalisesti. Siinä meni pari kuukautta itsetuhoajatusten kanssa, kunnes löydettiin lääke joka alkoi toimia. Lisäksi tajusin, että en voi enää jatkaa samalla tavalla elämääni kiireen keskellä. Ennen vihansin viherpiiperrystä ja luonototouhuja, mutta nyt olen alkanut löytää niistä juuri rauhan. Olen alkanut antaa itselleni aikaa. Ne ovat kuntoutumisen kannalta ydinkysymyksiä. Nielin häpeän. Opettelen tulemaan sen kanssa toimeen ja muiden oireiden. Työkokeilu alkanee jossain vaiheessa kevättä hyvin varovasti yli vuoden saikun jälkeen. Olkapäälläni istuu edelleen se sama vanha piiskuri, mutta en anna sille enää valtaa enkä niin ikään muiden mielipiteille. Hoida itseäsi, ota apua vastaan, vaadi sitä, jos mahdollista älä vietä liikaa aikaa netissä etsiessäsi vastauksia, äläkä pahastu ja ota paineita kun "nykyään tedään niin tai näin masennuksen kanssa" vaan kulje oma polkusi. Usko perimmäisiin arvoihisi! Mieti miten sinun on mahdollisimman hyvä olla. Ennen kaikkea elä jokainen päivä vaikka on murhe tulevasta. Elä se sellaisena kun se tulee kaikkine tunteineen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      460
      2748
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2575
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      267
      1555
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1174
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1088
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      918
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      879
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      865
    Aihe