1,39 eur/l
Mikäli hinta tuosta vielä kesään päin nousee taitaa ajot vähentyä oleellisesti.
28/12-07 maksoi 0,859 eur/l mutta oli silloin MoPö. Hinta on siis noussut yli 60%. Viime kesänä itselläni kului n. 2000 litraa koko kesänä. Ensi kesänä veneily tulee maksamaan kohdallani siis hiukan yli 1000 euroa enemmän mikäli ajan suunnillen samat 40-50 tuntia.
Onko kustannuksen nousu paljon tai vähän?
Kesällä näemme sitten ovatko veneet pääasiassa laiturissa. Mielenkiintoisempaa on seurata veneiden myyntiä, mitenkä käytettyjen hinnat asettuu ja tasoittuuko bensa versus Diesel veneden hintaero.
Dieselin hinnassa on tällä hetkellä paljon suurempia paineita kuin bensiinin koska dieselin kulutus kasvaa n 20% vuositasolla samanaikaisesti kun bensiinin kysyntä pienenee. Dieselin jalostuksessa bensiiniä saadaan tavallaan sivutuotteena joten bensiinin välivarastot tulevat maailmalla pysymään todennäköisesti koko vuoden kohtalaisella tasolla mikäli ei tule sotia tai ekokatastrofeja.
Dieselin hinta meriasemalla NYT
16
3077
Vastaukset
- economistin planttu
Maksavat nuo polttoaineet jo vähän turhan paljon... :(
Mutta taitavat ne kaikki harrastukset maksaa!!
Matkustelu, laskettelu, kapakat... ;)
Pääomakuluihin ja harrastuksen kokonaiskuluihin nähden nuo polttoainekulut eivät ole kuitenkaan
monissa tapauksissa ne oleellisimmat.
Diesel on kuitenkin diesel viemällä vähemmän pa-ainetta, kestämällä pidempään, tarjoamalla enemmän
vääntöä ja olemalla paloturvallisempi... - ...,
Eikös MoPö hintakin noussut vuodenvaihteessa?
Kesällähän täällä palstalla kirjoiteltiin kun jossain MoPö maksoi euron litra..
Mutta aika hyvin tuo MoPön ja dieselin hinta-ero on kaventunut vuosien mittaan, ostettuna vaikka maaasemilta. Sehän on tietysti eri asia jos tankkiauto tuo sen 5000ltr a 60snt litra.
Jos mekin vaan päiviteltäisiin sitä kossupullon kympin hintaa? - +10%
Kallistahan tuo tulee olemaan. Ja näyttävät isossa maailmassa puhuvan, että voi vielä kolminkertaistuakin öljytynnyrin ja jalosteiden hinnat nykyisestä, kun se ei vielä vaikuta kulutukseen. Eli sellaista tasaisat 10% vuosinousua voisi olettaa ihan lonkalta.
Onneksi on uppoumarunkoinen.
Kulkisikohan se hylkeenrasvalla?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7048600.stm- nyt ainakin
Hemp Oil Fuels & How to Make Them:
http://hempworld.com/hemp-cyberfarm_com/htms/hemp-products/bio-diesel/bio-diesel.html
- HNNK
Moi, monella diesel-myllyn valinneella on harmaita hiuksia ilmestynyt. Kalliimman diesel-koneen kustannuksia ei nykyisillä hinnoilla pystytä kuromaan enää millään kiinni, muutaman kymmen tunnin kausiajolla bensakone olisi tullut huomattavasti halvemmaksi.
Mutta, ei voi mittään. Yleisen hyvän edessä hinnat ovat nousseet, kallis menovesi vähentää ajoja ja säästää ympäristöä. Ehkä tästä hyötyy tulevat sukupolvet, I hope!- järkeä
päättäjillä...Kannattaisi suosia kunnon veroedulla
kotimaisesta viljasta tehtyjä polttoaineita..
Bio dieseliä ja Etanolia...
Vaikka valmisteveroa kertyisi vähemmän, tulisi varmasti välillistä veroista verokertymää tasoittamaan menetettyä veron osuutta.(työllistävä vaikutus, maaseutu ei autioidu)
Kannattaisi varmasti alkaa valtiovallan toimia,
sillä öljyn kysyntä maailmalla kasvaa, ja hinta tuskin laskee, varsinkin jos vielä Dollarin kurssi alkaa nousta tulee hinnasta vielä huomattava lisä. Kannattaisi ajoissa sijoittaa
tulevaisuuteen. - Polttoaine
järkeä kirjoitti:
päättäjillä...Kannattaisi suosia kunnon veroedulla
kotimaisesta viljasta tehtyjä polttoaineita..
Bio dieseliä ja Etanolia...
Vaikka valmisteveroa kertyisi vähemmän, tulisi varmasti välillistä veroista verokertymää tasoittamaan menetettyä veron osuutta.(työllistävä vaikutus, maaseutu ei autioidu)
Kannattaisi varmasti alkaa valtiovallan toimia,
sillä öljyn kysyntä maailmalla kasvaa, ja hinta tuskin laskee, varsinkin jos vielä Dollarin kurssi alkaa nousta tulee hinnasta vielä huomattava lisä. Kannattaisi ajoissa sijoittaa
tulevaisuuteen.Olet aivan oikeassa, päättäjillä ei ole nyt järkeä kun sallivat meidän taistella alati kallistuvan ja harvinaistuvan tuonti raakaöljyn haalinnasta. Myöskään Nesteellä ei mene ihan putkeen haaliessaan näennäisekologisesti palmuöljyä toiselta puolelta maapalloa. Nesteellähän voivat perustella asian jotenkin: "No tää niinku oli ainoo mahollisuus hankkii maailmalta luotettavasti ja muutenkin sopivasti bio-matskuu." No kun asia ei ole niin, vaan tarve voidaan tyydyttää käyttämällä kotimaisia käytettyjä elintarvikerasvoja (siis jätteitä) ja sen lisäksi viljelemällä Suomessa parhaan biomassan tarjoavaa vuosittain uusiutuvaa C-4 kasvia, mitä voidaan viljellä myös B -luokan viljelysmaassa sekä vesijättöalueilla ja jopa saastuneilla mailla. Näistä raaka-aineista voidaan valmistaa ensimmäisen sukupolven bio-etanolia yksinkertaisesti käyttämällä. Mutta kaikkihan tiedämme, että ensimmäisten sukupolven bio-polttoaineiden käyttö ei ole maapallon hiilidioksidin (merkittävin kasvihuonekaasu) kannalta kovinkaan hyödyllistä. Mutta näistä raaka-aineista voidaan valmistaa pyrolyysillä Metanolia. Satoa saadaan Suomessa hyväkuntoisesta viljelysmaasta 10 tn/ha, josta voidaan pyrolyysillä valmistaa 3784 l/ha metanolia. Metanolin käyttövaihtoehtoja voisivat olla esim. bio-MTBE:n valmistus ja biometanolin käyttö biodieselin esteröintiprosessiin. On sanomattakin selvää, että Suomessa kesannolla olevien peltojen viljelyyn otolla (vaikka sato olisikin vaikkapa vain 1000 l/ha) voitaisiin helposti täyttää Euroopan Komission vaatimukset bio-polttoaineiden käytöstä, täysin kotimaisesti, täysin ilman palmuöljyä. Myöhemmässä vaiheessa samaa raaka-ainetta voitaisiin käyttää toisen sukupolven biopolttoaineiden (esim. F-T -diesel) prosesseiden raaka-aineena.
- mikäs
Polttoaine kirjoitti:
Olet aivan oikeassa, päättäjillä ei ole nyt järkeä kun sallivat meidän taistella alati kallistuvan ja harvinaistuvan tuonti raakaöljyn haalinnasta. Myöskään Nesteellä ei mene ihan putkeen haaliessaan näennäisekologisesti palmuöljyä toiselta puolelta maapalloa. Nesteellähän voivat perustella asian jotenkin: "No tää niinku oli ainoo mahollisuus hankkii maailmalta luotettavasti ja muutenkin sopivasti bio-matskuu." No kun asia ei ole niin, vaan tarve voidaan tyydyttää käyttämällä kotimaisia käytettyjä elintarvikerasvoja (siis jätteitä) ja sen lisäksi viljelemällä Suomessa parhaan biomassan tarjoavaa vuosittain uusiutuvaa C-4 kasvia, mitä voidaan viljellä myös B -luokan viljelysmaassa sekä vesijättöalueilla ja jopa saastuneilla mailla. Näistä raaka-aineista voidaan valmistaa ensimmäisen sukupolven bio-etanolia yksinkertaisesti käyttämällä. Mutta kaikkihan tiedämme, että ensimmäisten sukupolven bio-polttoaineiden käyttö ei ole maapallon hiilidioksidin (merkittävin kasvihuonekaasu) kannalta kovinkaan hyödyllistä. Mutta näistä raaka-aineista voidaan valmistaa pyrolyysillä Metanolia. Satoa saadaan Suomessa hyväkuntoisesta viljelysmaasta 10 tn/ha, josta voidaan pyrolyysillä valmistaa 3784 l/ha metanolia. Metanolin käyttövaihtoehtoja voisivat olla esim. bio-MTBE:n valmistus ja biometanolin käyttö biodieselin esteröintiprosessiin. On sanomattakin selvää, että Suomessa kesannolla olevien peltojen viljelyyn otolla (vaikka sato olisikin vaikkapa vain 1000 l/ha) voitaisiin helposti täyttää Euroopan Komission vaatimukset bio-polttoaineiden käytöstä, täysin kotimaisesti, täysin ilman palmuöljyä. Myöhemmässä vaiheessa samaa raaka-ainetta voitaisiin käyttää toisen sukupolven biopolttoaineiden (esim. F-T -diesel) prosesseiden raaka-aineena.
se näin hyvä viljelyskasvi sitten olisi?
- Vaan....
mikäs kirjoitti:
se näin hyvä viljelyskasvi sitten olisi?
Eli kyseessä ei ole ruokohelpi vaikka se hyvä energiakasvi onkin, vaan hamppu:
http://www.maatilan.pirkka.fi/files/1300-MP206_low.pdf
Siis sivulta 30...
- tuhoon tuomittu
juttu, koska kustannukset karkaa käsistä. Myin omani 1 v sitten ok rahaan ja ostin tuulivoimaa tilalle...
- Lars-Leevi Lärvätsalo
Tällä hetkellä ajelen bensakoneella, eli wikströmmin 1-sylinterisellä. Mutta kyllä siinäkin sain sen 400 litraa 300 litraa polteltua viime kesänä.
Olen hiukan miettinyt, jos rikaisi airoista ja pressusta kätevän myötätuulipurjeen, sillä voisi silloin tällöin kunnon myötäisillä kuroa budjettia kiinni. Ja mukavaakin se lienisi tervantuoksussa.
Kun kohtapuolin valmistumisen ja matalapalkkaviran saamisen myötä tulee kannellisen veneen hankinta eteen, aioin harkita vakavasti tosiaan purjevenettä. Puufolkkari ruotsista parilla tonnilla, tai sitten edullinen h-vene.
Eipä tarvi enää sitten mittailla harpilla bensa-asemien väliä, sitten on kyse veneen ja miesten kestävyydestä!
No onnea vaan kaikille kenen veneily maksaa ensi kesänä TONNIN enempi kun viime suvena.
- kustannuksia pohdiskellut
Kallista on.
Mutta niin on matkustaminen muillakin kulkuvälineillä ja ihan omalla autollakin vaikkpa pariksi viikoksi Norjaan...
Puhumattakaan esimerkiksi perheen 1-2 viikon etelänlomasta.
Vene on kuitenkin käytössä vapusta lokakuun puoleenväliin lähes joka viikonloppu ja lisäksi
4-5 viikon kesis.
Dieseliä menee n. 1300 litraa kaudessa eli
1,50 euron hinnallakin noin 2.000 euroa koko
kaudessa eli 400 euroa / kk tasaisesti kaudelle
jaettuna.
Ei masennuta, eiköhän veneily ole kuitenkin sen arvoista.
Purjehdus on toki relevantti vaihtoehto - kenelle se sitten sopii.- Tuulivoimalla tästä eteenpäin
Ei kyllä millään takamus kestä enää pelkkää moottorilla ajoa, ja muijan kanssa päätimme laittaa Marino 9000 myyntiin. Nyt sais halvalla...
Merelle täytyy päästä edelleen, mitä muutakaan sitä osais tehdä viikonloppuisin ja lomalla. Täytyy vaihtaa purjeveneeseen, onneksi on sentään kokemusta optareista pikkupoikana. Mikä voisi olla hyvä vene aloittelijalle?
Kallistuu se purjenvenekin, mutta vain tuulessa... - edelleen moottorimies
Tuulivoimalla tästä eteenpäin kirjoitti:
Ei kyllä millään takamus kestä enää pelkkää moottorilla ajoa, ja muijan kanssa päätimme laittaa Marino 9000 myyntiin. Nyt sais halvalla...
Merelle täytyy päästä edelleen, mitä muutakaan sitä osais tehdä viikonloppuisin ja lomalla. Täytyy vaihtaa purjeveneeseen, onneksi on sentään kokemusta optareista pikkupoikana. Mikä voisi olla hyvä vene aloittelijalle?
Kallistuu se purjenvenekin, mutta vain tuulessa...Onnittelut, purjehdus on hieno harrastus.
Palaahan siinä toki paljon vähemmän dieseliä
kuin Marinossa, vaikka niitä ei-purjehdittavia kryssejä ja pläkäpäiviäkin löytyy.
Miten on sitten se aikataulu ja 'jaksatko' kryssailla vaikka 20 mpk:n legiä 2-3 solmun vauhtia kevyessä tuulessa..?
Entäpä navigointipuoli, joka on hieman toisenlaista kuin motarilla..?
Entäpä kevään ja syksyn kylmät ja kaatosateet
sitloodassa..?
Mitenkäs muijasi kun parras painuu veden alle
kovassa kryssissä ja purjeet paukkuvat kovemmalla kelillä vendassa..?
..........
Mitäs jos ajaisit puoliplaanarilla fiksun
taloudellista nopeutta..? Voit puolittaa
helposti polttoainekulut.
Tai vaihtaisit 10.000 euroa halvempaan ja
ajaisit sillä rahalla monta, monta vuotta sikakalliilla dieselillä..?
;D
- Laskea
Kuinka paljon pitää vaatia lisää liksaa että voi ajaa saman määrän kuin viime kesänä 2M3
- Löpö2
Mites se valtiovalta on laskenut että, keskiverto veneilijän kesän polttoaine maksaa vain n:160 eur kausi enemmän kun verolle pantiin?
Paskat sanon minä jos tankkaus tulee maksamaan 60 eur kerta lisää mitä viime kesänä? (200l)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796