Dieselin hinta meriasemalla NYT

meridiesel

1,39 eur/l

Mikäli hinta tuosta vielä kesään päin nousee taitaa ajot vähentyä oleellisesti.

28/12-07 maksoi 0,859 eur/l mutta oli silloin MoPö. Hinta on siis noussut yli 60%. Viime kesänä itselläni kului n. 2000 litraa koko kesänä. Ensi kesänä veneily tulee maksamaan kohdallani siis hiukan yli 1000 euroa enemmän mikäli ajan suunnillen samat 40-50 tuntia.

Onko kustannuksen nousu paljon tai vähän?
Kesällä näemme sitten ovatko veneet pääasiassa laiturissa. Mielenkiintoisempaa on seurata veneiden myyntiä, mitenkä käytettyjen hinnat asettuu ja tasoittuuko bensa versus Diesel veneden hintaero.

Dieselin hinnassa on tällä hetkellä paljon suurempia paineita kuin bensiinin koska dieselin kulutus kasvaa n 20% vuositasolla samanaikaisesti kun bensiinin kysyntä pienenee. Dieselin jalostuksessa bensiiniä saadaan tavallaan sivutuotteena joten bensiinin välivarastot tulevat maailmalla pysymään todennäköisesti koko vuoden kohtalaisella tasolla mikäli ei tule sotia tai ekokatastrofeja.

16

3077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • economistin planttu

      Maksavat nuo polttoaineet jo vähän turhan paljon... :(

      Mutta taitavat ne kaikki harrastukset maksaa!!
      Matkustelu, laskettelu, kapakat... ;)

      Pääomakuluihin ja harrastuksen kokonaiskuluihin nähden nuo polttoainekulut eivät ole kuitenkaan
      monissa tapauksissa ne oleellisimmat.

      Diesel on kuitenkin diesel viemällä vähemmän pa-ainetta, kestämällä pidempään, tarjoamalla enemmän
      vääntöä ja olemalla paloturvallisempi...

    • ...,

      Eikös MoPö hintakin noussut vuodenvaihteessa?

      Kesällähän täällä palstalla kirjoiteltiin kun jossain MoPö maksoi euron litra..
      Mutta aika hyvin tuo MoPön ja dieselin hinta-ero on kaventunut vuosien mittaan, ostettuna vaikka maaasemilta. Sehän on tietysti eri asia jos tankkiauto tuo sen 5000ltr a 60snt litra.

      Jos mekin vaan päiviteltäisiin sitä kossupullon kympin hintaa?

    • +10%

      Kallistahan tuo tulee olemaan. Ja näyttävät isossa maailmassa puhuvan, että voi vielä kolminkertaistuakin öljytynnyrin ja jalosteiden hinnat nykyisestä, kun se ei vielä vaikuta kulutukseen. Eli sellaista tasaisat 10% vuosinousua voisi olettaa ihan lonkalta.

      Onneksi on uppoumarunkoinen.

      Kulkisikohan se hylkeenrasvalla?

      http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7048600.stm

      • nyt ainakin

    • HNNK

      Moi, monella diesel-myllyn valinneella on harmaita hiuksia ilmestynyt. Kalliimman diesel-koneen kustannuksia ei nykyisillä hinnoilla pystytä kuromaan enää millään kiinni, muutaman kymmen tunnin kausiajolla bensakone olisi tullut huomattavasti halvemmaksi.

      Mutta, ei voi mittään. Yleisen hyvän edessä hinnat ovat nousseet, kallis menovesi vähentää ajoja ja säästää ympäristöä. Ehkä tästä hyötyy tulevat sukupolvet, I hope!

      • järkeä

        päättäjillä...Kannattaisi suosia kunnon veroedulla
        kotimaisesta viljasta tehtyjä polttoaineita..
        Bio dieseliä ja Etanolia...
        Vaikka valmisteveroa kertyisi vähemmän, tulisi varmasti välillistä veroista verokertymää tasoittamaan menetettyä veron osuutta.(työllistävä vaikutus, maaseutu ei autioidu)

        Kannattaisi varmasti alkaa valtiovallan toimia,
        sillä öljyn kysyntä maailmalla kasvaa, ja hinta tuskin laskee, varsinkin jos vielä Dollarin kurssi alkaa nousta tulee hinnasta vielä huomattava lisä. Kannattaisi ajoissa sijoittaa
        tulevaisuuteen.


      • Polttoaine
        järkeä kirjoitti:

        päättäjillä...Kannattaisi suosia kunnon veroedulla
        kotimaisesta viljasta tehtyjä polttoaineita..
        Bio dieseliä ja Etanolia...
        Vaikka valmisteveroa kertyisi vähemmän, tulisi varmasti välillistä veroista verokertymää tasoittamaan menetettyä veron osuutta.(työllistävä vaikutus, maaseutu ei autioidu)

        Kannattaisi varmasti alkaa valtiovallan toimia,
        sillä öljyn kysyntä maailmalla kasvaa, ja hinta tuskin laskee, varsinkin jos vielä Dollarin kurssi alkaa nousta tulee hinnasta vielä huomattava lisä. Kannattaisi ajoissa sijoittaa
        tulevaisuuteen.

        Olet aivan oikeassa, päättäjillä ei ole nyt järkeä kun sallivat meidän taistella alati kallistuvan ja harvinaistuvan tuonti raakaöljyn haalinnasta. Myöskään Nesteellä ei mene ihan putkeen haaliessaan näennäisekologisesti palmuöljyä toiselta puolelta maapalloa. Nesteellähän voivat perustella asian jotenkin: "No tää niinku oli ainoo mahollisuus hankkii maailmalta luotettavasti ja muutenkin sopivasti bio-matskuu." No kun asia ei ole niin, vaan tarve voidaan tyydyttää käyttämällä kotimaisia käytettyjä elintarvikerasvoja (siis jätteitä) ja sen lisäksi viljelemällä Suomessa parhaan biomassan tarjoavaa vuosittain uusiutuvaa C-4 kasvia, mitä voidaan viljellä myös B -luokan viljelysmaassa sekä vesijättöalueilla ja jopa saastuneilla mailla. Näistä raaka-aineista voidaan valmistaa ensimmäisen sukupolven bio-etanolia yksinkertaisesti käyttämällä. Mutta kaikkihan tiedämme, että ensimmäisten sukupolven bio-polttoaineiden käyttö ei ole maapallon hiilidioksidin (merkittävin kasvihuonekaasu) kannalta kovinkaan hyödyllistä. Mutta näistä raaka-aineista voidaan valmistaa pyrolyysillä Metanolia. Satoa saadaan Suomessa hyväkuntoisesta viljelysmaasta 10 tn/ha, josta voidaan pyrolyysillä valmistaa 3784 l/ha metanolia. Metanolin käyttövaihtoehtoja voisivat olla esim. bio-MTBE:n valmistus ja biometanolin käyttö biodieselin esteröintiprosessiin. On sanomattakin selvää, että Suomessa kesannolla olevien peltojen viljelyyn otolla (vaikka sato olisikin vaikkapa vain 1000 l/ha) voitaisiin helposti täyttää Euroopan Komission vaatimukset bio-polttoaineiden käytöstä, täysin kotimaisesti, täysin ilman palmuöljyä. Myöhemmässä vaiheessa samaa raaka-ainetta voitaisiin käyttää toisen sukupolven biopolttoaineiden (esim. F-T -diesel) prosesseiden raaka-aineena.


      • mikäs
        Polttoaine kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa, päättäjillä ei ole nyt järkeä kun sallivat meidän taistella alati kallistuvan ja harvinaistuvan tuonti raakaöljyn haalinnasta. Myöskään Nesteellä ei mene ihan putkeen haaliessaan näennäisekologisesti palmuöljyä toiselta puolelta maapalloa. Nesteellähän voivat perustella asian jotenkin: "No tää niinku oli ainoo mahollisuus hankkii maailmalta luotettavasti ja muutenkin sopivasti bio-matskuu." No kun asia ei ole niin, vaan tarve voidaan tyydyttää käyttämällä kotimaisia käytettyjä elintarvikerasvoja (siis jätteitä) ja sen lisäksi viljelemällä Suomessa parhaan biomassan tarjoavaa vuosittain uusiutuvaa C-4 kasvia, mitä voidaan viljellä myös B -luokan viljelysmaassa sekä vesijättöalueilla ja jopa saastuneilla mailla. Näistä raaka-aineista voidaan valmistaa ensimmäisen sukupolven bio-etanolia yksinkertaisesti käyttämällä. Mutta kaikkihan tiedämme, että ensimmäisten sukupolven bio-polttoaineiden käyttö ei ole maapallon hiilidioksidin (merkittävin kasvihuonekaasu) kannalta kovinkaan hyödyllistä. Mutta näistä raaka-aineista voidaan valmistaa pyrolyysillä Metanolia. Satoa saadaan Suomessa hyväkuntoisesta viljelysmaasta 10 tn/ha, josta voidaan pyrolyysillä valmistaa 3784 l/ha metanolia. Metanolin käyttövaihtoehtoja voisivat olla esim. bio-MTBE:n valmistus ja biometanolin käyttö biodieselin esteröintiprosessiin. On sanomattakin selvää, että Suomessa kesannolla olevien peltojen viljelyyn otolla (vaikka sato olisikin vaikkapa vain 1000 l/ha) voitaisiin helposti täyttää Euroopan Komission vaatimukset bio-polttoaineiden käytöstä, täysin kotimaisesti, täysin ilman palmuöljyä. Myöhemmässä vaiheessa samaa raaka-ainetta voitaisiin käyttää toisen sukupolven biopolttoaineiden (esim. F-T -diesel) prosesseiden raaka-aineena.

        se näin hyvä viljelyskasvi sitten olisi?


      • Vaan....

    • tuhoon tuomittu

      juttu, koska kustannukset karkaa käsistä. Myin omani 1 v sitten ok rahaan ja ostin tuulivoimaa tilalle...

      • Lars-Leevi Lärvätsalo

        Tällä hetkellä ajelen bensakoneella, eli wikströmmin 1-sylinterisellä. Mutta kyllä siinäkin sain sen 400 litraa 300 litraa polteltua viime kesänä.

        Olen hiukan miettinyt, jos rikaisi airoista ja pressusta kätevän myötätuulipurjeen, sillä voisi silloin tällöin kunnon myötäisillä kuroa budjettia kiinni. Ja mukavaakin se lienisi tervantuoksussa.

        Kun kohtapuolin valmistumisen ja matalapalkkaviran saamisen myötä tulee kannellisen veneen hankinta eteen, aioin harkita vakavasti tosiaan purjevenettä. Puufolkkari ruotsista parilla tonnilla, tai sitten edullinen h-vene.

        Eipä tarvi enää sitten mittailla harpilla bensa-asemien väliä, sitten on kyse veneen ja miesten kestävyydestä!

        No onnea vaan kaikille kenen veneily maksaa ensi kesänä TONNIN enempi kun viime suvena.


    • kustannuksia pohdiskellut

      Kallista on.

      Mutta niin on matkustaminen muillakin kulkuvälineillä ja ihan omalla autollakin vaikkpa pariksi viikoksi Norjaan...

      Puhumattakaan esimerkiksi perheen 1-2 viikon etelänlomasta.

      Vene on kuitenkin käytössä vapusta lokakuun puoleenväliin lähes joka viikonloppu ja lisäksi
      4-5 viikon kesis.

      Dieseliä menee n. 1300 litraa kaudessa eli
      1,50 euron hinnallakin noin 2.000 euroa koko
      kaudessa eli 400 euroa / kk tasaisesti kaudelle
      jaettuna.

      Ei masennuta, eiköhän veneily ole kuitenkin sen arvoista.

      Purjehdus on toki relevantti vaihtoehto - kenelle se sitten sopii.

      • Tuulivoimalla tästä eteenpäin

        Ei kyllä millään takamus kestä enää pelkkää moottorilla ajoa, ja muijan kanssa päätimme laittaa Marino 9000 myyntiin. Nyt sais halvalla...

        Merelle täytyy päästä edelleen, mitä muutakaan sitä osais tehdä viikonloppuisin ja lomalla. Täytyy vaihtaa purjeveneeseen, onneksi on sentään kokemusta optareista pikkupoikana. Mikä voisi olla hyvä vene aloittelijalle?

        Kallistuu se purjenvenekin, mutta vain tuulessa...


      • edelleen moottorimies
        Tuulivoimalla tästä eteenpäin kirjoitti:

        Ei kyllä millään takamus kestä enää pelkkää moottorilla ajoa, ja muijan kanssa päätimme laittaa Marino 9000 myyntiin. Nyt sais halvalla...

        Merelle täytyy päästä edelleen, mitä muutakaan sitä osais tehdä viikonloppuisin ja lomalla. Täytyy vaihtaa purjeveneeseen, onneksi on sentään kokemusta optareista pikkupoikana. Mikä voisi olla hyvä vene aloittelijalle?

        Kallistuu se purjenvenekin, mutta vain tuulessa...

        Onnittelut, purjehdus on hieno harrastus.

        Palaahan siinä toki paljon vähemmän dieseliä
        kuin Marinossa, vaikka niitä ei-purjehdittavia kryssejä ja pläkäpäiviäkin löytyy.

        Miten on sitten se aikataulu ja 'jaksatko' kryssailla vaikka 20 mpk:n legiä 2-3 solmun vauhtia kevyessä tuulessa..?

        Entäpä navigointipuoli, joka on hieman toisenlaista kuin motarilla..?

        Entäpä kevään ja syksyn kylmät ja kaatosateet
        sitloodassa..?

        Mitenkäs muijasi kun parras painuu veden alle
        kovassa kryssissä ja purjeet paukkuvat kovemmalla kelillä vendassa..?

        ..........

        Mitäs jos ajaisit puoliplaanarilla fiksun
        taloudellista nopeutta..? Voit puolittaa
        helposti polttoainekulut.

        Tai vaihtaisit 10.000 euroa halvempaan ja
        ajaisit sillä rahalla monta, monta vuotta sikakalliilla dieselillä..?

        ;D


    • Laskea

      Kuinka paljon pitää vaatia lisää liksaa että voi ajaa saman määrän kuin viime kesänä 2M3

    • Löpö2

      Mites se valtiovalta on laskenut että, keskiverto veneilijän kesän polttoaine maksaa vain n:160 eur kausi enemmän kun verolle pantiin?
      Paskat sanon minä jos tankkaus tulee maksamaan 60 eur kerta lisää mitä viime kesänä? (200l)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6845
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2333
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1887
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      87
      1281
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1085
    6. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      981
    7. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      159
      796
    Aihe