koululiikunta

open merkitys

Koululiikunta on joko liikuntaa tai ei ole. Minun aikanani se ei sitä ollut, liikuin vapaa-ajallani. Meillä pelattiin aina pelkkiä joukkuepelejä,joissa en ole koskaan oikein pärjännyt. Kun oli pesäpalloa, niin laitettiin takakentälle. Sitten kun tuli parempa lyöjiä, paremmat heittäjät tulivat takakentälle. En saanut edes yrittää, paremmat kielsivät. Tai lyöntivuorojakin vaihdettiin. Yleensä pesäpallossa pääsin pari kertaa lyömään ja joskus ehdin juosta ihan ykköspesälle. Muuten se oli seisoskelua. Hiihtämisestä tykkäsin, mutta sitä harrastettiin kovin harvoin, sillä ope oli itse laiska ulkoliikuntaan, pelattiin salisssa jotain kori- tai lentopalloa, enkä osannut niitäkään. Jännä homma, että jos liikuntavaatteet jäi niin ope huusi punaisena "kävelemään". Nyt aikuisena vasta tajuan, että siitä kävelystä olisi saanut paljon enemmän liikuntaa kuin kentän laidalla verkkareissa seisoskelusta.

Omista lapsistani nuorempi on perinyt liikunnallisen lahjattomuuteni. Ala-asteella oli samankaltainen ope kuin minulla viimeistä vuotta lukuunottamatta ja silloin nousi numerokin. Nyt yläasteella: Lajeja harrastetaan monipuolisesti, kokeillaan, ope pitää huolen että esim. sählyssä kaikki ehtivät pelata, keväällä pesäpalloakin on kerran tai pari, sillä on niin paljon muitakin lajeja; suunnistus, jalkapallo, yleisurheilu ja lähialueen liikuntapaikkoja käytetään ahkerasti. Numero nousi taas ja liikuntatunnit ovat nykyään kuulemma kivoja. ala-asteella poikani mm. kertoi kerran istuneensa koko 2tuntisen vaihtopenkillä sählyn aikana. En tietenkään tiedä syytä, mutta hänen pari ei-niin-liikunnallista kaveriaan ovat vahvistaneet, että ko. ope ei antanut kuin "parhaimpien" osallistua ja muut pääsivät kokeilemaan jos pääsivät. Sillä luokalla oli vitosia ja kutosia liikunnasta, perusteena osallistumattomuus. Eli sinne olisi pitänyt kai väkisin tunkea mukaan, en tiedä.

28

2367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

      kyllä ope saa tapettu aliikunnan ilon ja riemun lapsesta aika helpolla. Ainakin koulussa pitää olla se periaate että kaikki liikkuu eikä vain jossain urheiluseuroissa..

      Paras liikunnan ope meidän lapsilla on ollut itse urheilua harrastava ope joka tahtoi kaikkien muidenkin läytävän oman jutun ja liikunnan ilon. Eli lajeihin tutustuttiin todella laajasti vuoden aikana. Kunnianhimoa tällä opettajalla oli myös, mutta se kohdistui sitten liikuntakerhona eli lahjakkaat mukaan kerhoon ja kisoihin. Siihen ei uhrattu muiden oppilaiden aikaa..

      Toivottoman usein liikuntaa opettaa nuorin tai sukupuoleltaan sopivin ope olipa koulutusta tai ei. Tosin lasten nykyisessä koulussa ainakin on joka vuodelle liikunnasta suunnitelma joten lajeja on monipuolisesti kyllä, säät vähän sotkee.. heillä oli myös mahdollisuus valita luistelun ja hiihdon välillä. Eli toinen ope otti hiihtäjät ja toinen luistelijat sen sijaan että olisi pojat ja tytöt.. Ihan kivoja piruetteja poika oppi tai jotain sinne päin ja tytöissä oli kovi ahiihtäjiä kun jäi jalkoihin..

    • erilaisia

      Yläkoulussa liikuntaa opettavat (useimmiten!)liikunnanopettajat, jotka ovat saaneet työhönsä pitkän ja perusteellisen koulutuksen. Alakoulussa taas työtä hoitavat luokanopettajat, joilla joko on jonkinlaista erikoistumista liikunnanopetukseen tai sitten ei ole. Sama tilanne tietysti kaikissa muissakin aineissa.

    • takamuksella

      ei jaksa nousta ylös ja liikkua. Taas taitaa syksyllä aloittaa koulunsa uudet paksupeffat, joita on autolla kuskattu tarhaan 6vuotta ja pidetty siellä aitojen sisällä lihomassa. Kotona taas sohvalla ja tietokoneella mussuttamassa vaaleaa leipää ja kaakaota...

    • äititwo

      Kyllä on potaskaa, että opettaja tappaa lasten liikkumisinnon! Lapsi, joka on opetettu liikunnalliseksi vanhempien toimesta ei todellakaan menetä intoaan liikunnanopetuksen takia!

      Valitettavasti nykyvanhemmat kuvittelevat, että open tehtävä on saada heidän pullamössölapsukaisensa innostettua urheilulajeista. Kyllä vanhemmat voivat katsoa peiliin ja miettiä, kuinka paljon he ITSE ovat ohjanneet lapsiaan liikkumaan.

      Itselläni on kolme lasta, jotka ovat liikunnallisesti täysin erilaisia: liikunnallisesti huippulahjakas, liikunnallisesti ei-lahjakas ja yksi siltä väliltä. Lapsieni liikuntamyönteisyys johtuu siitä, että heidät on pienestä pitäen totutettu liikunnalliseen elämäntapaan. On aivan sama millainen liikunnanopettaja heillä on, kukaan ei pysty sammuttamaan heidän liikuntailoaan, koska me vanhmmat olemme pitäneet huolen siitä, että lapsemme eivät kökötä röhnää syöden telkkarin ja pleikkareiden äärellä, vaan ulkona touhuten. He ovat lapsesta alkaen liikkuneet kutakuinkin päivittäin!

      Vanhemmat, jotka kehtaatte haukkua koululaitosta lapsenne liikuntainnon sammuttamisesta, menkää itseenne. Miten koulu voi sammuttaa sellaista, mitä vanhemmat eivät ole lasikuudessaan viitsineet lapsilleen opettaa!

      Syy on vain ja ainoastaan VANHEMMISSA, jos lapset eivät ole oppineet liikunnallista elämäntapaa!

      • merkitystä

        Alkuperäinen vastaa: Kyllä sillä on merkitystä, miten ope saa liikkumaan koulun tunneilla. Itse olen ollut aina hoikka ja olen edelleen vaikka lapsiakin on, koska liikun paljon. Olen liikkunut aina ja harrastanut omaksi ilokseni yksilölajeja, hiitoa, uintia, juoksuja, osallistunut erilaisiin juoksutapahtumiin..mutta koululiikuntaa vihasin. Kyllä siinä nyt jotain on pakko olla, jos liikunta muuttuu kivaksi opettajan vaihtuessa.

        Oman lapseni kohdalla on myöhäistä, mutta kerropa sinä mitä pitää tehdä jos opettaja ei päästä kentälle vaikka haluaisi?

        Nuoremmalla lapsellani on säännöllinen liikuntaharrastus ja hän pitää siitä. Toivoisin, että lukisit molemmat viestini ihan kokonaan ja ajatuksen kanssa, kun selvästi käsittänyt tai luultavammin halunnut käsittää päästäksesi kehumaan itseäsi, että syyttäisin koko koululaitosta.


      • vielä:
        merkitystä kirjoitti:

        Alkuperäinen vastaa: Kyllä sillä on merkitystä, miten ope saa liikkumaan koulun tunneilla. Itse olen ollut aina hoikka ja olen edelleen vaikka lapsiakin on, koska liikun paljon. Olen liikkunut aina ja harrastanut omaksi ilokseni yksilölajeja, hiitoa, uintia, juoksuja, osallistunut erilaisiin juoksutapahtumiin..mutta koululiikuntaa vihasin. Kyllä siinä nyt jotain on pakko olla, jos liikunta muuttuu kivaksi opettajan vaihtuessa.

        Oman lapseni kohdalla on myöhäistä, mutta kerropa sinä mitä pitää tehdä jos opettaja ei päästä kentälle vaikka haluaisi?

        Nuoremmalla lapsellani on säännöllinen liikuntaharrastus ja hän pitää siitä. Toivoisin, että lukisit molemmat viestini ihan kokonaan ja ajatuksen kanssa, kun selvästi käsittänyt tai luultavammin halunnut käsittää päästäksesi kehumaan itseäsi, että syyttäisin koko koululaitosta.

        Niin minulla oli muuten vajaan vuoden ajan yläasteella opettajan äitiysloman sijainen. Silloin meidänkin luokassa liikuttiin, keskityttiin myös yksilöharrastuksiin eikä pelattu pallopelejä koko aikaa parhaimmiston ehdoilla. Voi olla että silloinkin on ollut jo säännöt mitä pitää tehdä, mutta kuka niitä valvoi?


      • lisätä vähän
        vielä: kirjoitti:

        Niin minulla oli muuten vajaan vuoden ajan yläasteella opettajan äitiysloman sijainen. Silloin meidänkin luokassa liikuttiin, keskityttiin myös yksilöharrastuksiin eikä pelattu pallopelejä koko aikaa parhaimmiston ehdoilla. Voi olla että silloinkin on ollut jo säännöt mitä pitää tehdä, mutta kuka niitä valvoi?

        Lapseni eivät siis ole ylipainoisia ja liikkuvat vapaa-ajallaan, en missään maininnut että he istuisivat konee ääressä aina vaan. Nyt oli kyse koulun liikuntatunneista, joiden taso vaihtuu sen mukaan miten ope vaihtuu.

        Helkkari että ottaa päähän tyypit jotka haluavat päästä pätemään kun eivät tajua mistä asiassa on kyse.


      • äititwo
        merkitystä kirjoitti:

        Alkuperäinen vastaa: Kyllä sillä on merkitystä, miten ope saa liikkumaan koulun tunneilla. Itse olen ollut aina hoikka ja olen edelleen vaikka lapsiakin on, koska liikun paljon. Olen liikkunut aina ja harrastanut omaksi ilokseni yksilölajeja, hiitoa, uintia, juoksuja, osallistunut erilaisiin juoksutapahtumiin..mutta koululiikuntaa vihasin. Kyllä siinä nyt jotain on pakko olla, jos liikunta muuttuu kivaksi opettajan vaihtuessa.

        Oman lapseni kohdalla on myöhäistä, mutta kerropa sinä mitä pitää tehdä jos opettaja ei päästä kentälle vaikka haluaisi?

        Nuoremmalla lapsellani on säännöllinen liikuntaharrastus ja hän pitää siitä. Toivoisin, että lukisit molemmat viestini ihan kokonaan ja ajatuksen kanssa, kun selvästi käsittänyt tai luultavammin halunnut käsittää päästäksesi kehumaan itseäsi, että syyttäisin koko koululaitosta.

        Elämässä pitää tehdä asioita, joista ei pidä! Tottakai minulla itsellänikin kuten lapsillanikin on lajeja, joista pitävät ja lajeja, joista eivät pidä. Pointti onkin siinä, että LASTEN PITÄÄ OPPIA TEKEMÄÄN NIITÄKIN ASIOITA, joista eivät pidä! Ei työpaikallakaan voi yleensä valita niin, että tekee vaan ne mukavat hommat ja jättää epämukavat tekemättä!

        Kyse on siis asenteesta ja asennekasvatuksesta, ja se jos mikä on vanhempien harteilla!

        Tässäpä sinullekin muutama kysymys.

        Miksi sinun mielestäsi "ei-liikunnallinen lapseni" pitää liikuntatunneista ja kaikenlaisesta ohjatusta liikunnasta,johon hän on osallistunut, vaikka on aina ollut taidollisesti huonoimmasta päästä? Ja jos epäilet niin kerrottakoon, että hänelle on ollut kaikentasoista ohjausta: hyvää ja huonoa!

        Miksi suurin osa oppilaista kuitenkin nauttii koululiikunnasta, vaikka opettajat vaihtuvat?

        Ymmärrä jo, kyse on asenteesta ja siitä, mitä vanhemmat uskaltavat vaatia lapsilta ja mitä ei!

        Vielä kerran: asioita pitää tehdä joista ei tykkää! Vai oletko eri mieltä?


      • ......................

        No ei se nyt todellakaan noin mene.

        Ehkä sun lapset nauttivat liikuntatunneista silloinkin kun luokan parhaat huutavat sille tunti toisensa jälkeen "v*** sun takias me hävittiin taas" (suora lainaus omista liikuntamuistoistani), opettaja on hirveä natsi, joka mollaa heikompaa tulosta koko luokan kuullen ja nauraa sille, että ei *** osaa mitään (taas yksi tosielämän kokemus), tai kun lapsi palaa vessasta, niin opettaja sanoo ilkeään sävyyn, että me tässä justiin puhuttiin sun tuloksista. Ja entäs kun luokassa vallan ottaakin kympin tytöt ja päättävät, että luokassa on pari oppilasta, joita pidetään koko ajan vaihtopenkillä, ei haluta joukkueeseen mukaan ja ilmoitetaan se suureen ääneen ja pallopeleissä näille ei syötetä palloa koskaan.

        On kuule meilläkin täysin normaalipainoiset lapset, jotka viettävät paljon aikaa takapihalla leikkien naapurin lasten kanssa pallopelejä ja koko perheen kera käymme luistelukentällä (meillä on niin hyvä tuuri, että asumme vielä koulun lähellä eli koulun puistossa on talvisin pieni hiihtolatu ja koulun kentällä luistinkenttä).
        Mihinkään seuraan kukaan ei kuulu, mutta voi liikuntaa harrastaa jopa omalla takapihalla.

        Olen aktiivinen luontoharrastaja myös. Tykkään ottaa kaukoputken mukaan ja lähteä päivällä lintutorniin ja yöllä suuren tähtitaivaan alle. Monesti pakkaan mukaan eväät ja lähdemme koko pesueen kanssa luontopolulle. Ehkä minun tyttö ei koskaan opi sitä kuperkeikkaa vedessä tai käsilläseisontaa, mutta hemmetinmoista ylpeyttä tunsin kun tyttö yhtenä kirkkaana iltana näytti kyläilevälle serkkutytölle taivaalta Siriuksen, Orionin, Kaksoset ja Marsin ja sanoi, että tuossa suunnassa pitäisi olla Plejadit.

        Ehkä sinua tai sinun lapsia ei koskaan ole vaikka kiusattu koulussa (ja siitä saa kyllä olla todella onnellinen). Ja vaikeaa sitä on liikuntatunnilla hymyillä onnellisena, vaikka olisi miten liikuttu kotona, jos opettaja ja toiset lapset käytöksellään saa menettämään kaiken ilon.

        Kyllä sitä nyt vaan liikuntatunneilla on aivan erilainen tunnelma, jos opettaja kannustaa kaikkia tasapuolisesti, kehuu vaikka tulos ei olisi huippuluokkaa, mutta lapsi silti yritti parhaansa. Tai sanoo, että "ei se haittaa, kivaa kun halusit yrittää, se on tosi hienoa" jos lapsi urheasti yrittää jotain, vaikka ei onnistukaan siinä. Tai jos opettaja pitää huolen, että jokainen vuorotellen on vaihtopenkillä ja pelaamassa, eikä yhdet onnettomat istu siellä kahta tuntia kun toiset pelaa koko ajan. Ja puuttuu siihen, jos jota kuta haukutaan tai syrjitään peleissä. Opettaja myös voi keksiä PALJON muita tapoja jakaa joukkueet kuin huutojako, jossa joku jätetään aina viimeiseksi, pahimmillaan kerta toisensa jälkeen ja toiset toteaa, että "ei tuo tuu meille".

        Liikunta koulussa on kuitenkin tosi erilaista jollain tavalla kuin kotona. Kaikilla ei ole varaa laittaa lapsiaan harrastuksiin ja toisaalta kotona ei ole kaikilla mahdollisuutta kokeilla monipuolisesti kaikkia lajeja. Joten kyllä koululiikunnalla on suurikin merkitys lapsen käsityksiin liikunnasta. Jos lapselle kerta toisensa jälkeen toitotetaan vain, miten huono hän on, miten hän ei osaa mitään, nolataan muiden nähden ja muut lapset nauravat, niin kyllä se vaikuttaa lapsen käsitykseen sekä omasta minästään että liikunnasta. Voiko lapsi tuntea olevansa tervetullut liikuntatunnille, jos sekä opettaja että toiset lapset jatkuvasti mollaavat.

        Olisi se niin ihanaa, jos idealistisesti voisi elää siinä uskossa, että maailmassa kaikki on hyvin ja kouluissa täydellistä, mutta kun ei se valitettavasti mene niin. Ihan oikeasti on olemassa opettajia, jotka huutavat lapsille, haukkuvat liikuntasuorituksia ja aiheuttavat lapsille traumoja, jotka muistetaan vielä pitkällä aikuisiälläkin.

        Siinä olet ihan oikeassa mitä tuossa otsikossasi KARJUT suureen ääneen. Vanhemmat todellakin ovat vastuussa lapsen liikkumisesta -kotona. Mutta koulussa opettajalla on todella suuri vastuu siitä, miten liikuntatunnit sujuvat. Ei siinä vanhempien opit paljon paina, jos koulussa saa tuntea jatkuvasti olevansa maailman alinta kastia.

        Eli kannattaa sinunkin vähän laajentaa tuota katsomustasi ja koettaa ymmärtää, että ei asiat aina ole niin yksinkertaisia. Helppo sinun on on tulla tänne syyttelemään tuntemattomia ihmisiä, kun mistään et tiedä mitään. Tuo loukkaa todella paljon, että heität syytöksiä niskaan ja haukut täällä muita, vaikka et tunne meitä.

        Teillä on varmaan sitten käynyt niin hyvä tuuri opettajien ja ryhmien suhteen, että teillä oikeasti koulussa nautitaan liikunnasta, niin kuin on tarkoituskin. Ja se on hyvä se. Mutta älä tule tänne syyttelemään muita, kun et kerran pysty ymmärtämään, että kaikilla ei ole koulun suhteen ollut niin onnekasta.


      • ..............
        äititwo kirjoitti:

        Elämässä pitää tehdä asioita, joista ei pidä! Tottakai minulla itsellänikin kuten lapsillanikin on lajeja, joista pitävät ja lajeja, joista eivät pidä. Pointti onkin siinä, että LASTEN PITÄÄ OPPIA TEKEMÄÄN NIITÄKIN ASIOITA, joista eivät pidä! Ei työpaikallakaan voi yleensä valita niin, että tekee vaan ne mukavat hommat ja jättää epämukavat tekemättä!

        Kyse on siis asenteesta ja asennekasvatuksesta, ja se jos mikä on vanhempien harteilla!

        Tässäpä sinullekin muutama kysymys.

        Miksi sinun mielestäsi "ei-liikunnallinen lapseni" pitää liikuntatunneista ja kaikenlaisesta ohjatusta liikunnasta,johon hän on osallistunut, vaikka on aina ollut taidollisesti huonoimmasta päästä? Ja jos epäilet niin kerrottakoon, että hänelle on ollut kaikentasoista ohjausta: hyvää ja huonoa!

        Miksi suurin osa oppilaista kuitenkin nauttii koululiikunnasta, vaikka opettajat vaihtuvat?

        Ymmärrä jo, kyse on asenteesta ja siitä, mitä vanhemmat uskaltavat vaatia lapsilta ja mitä ei!

        Vielä kerran: asioita pitää tehdä joista ei tykkää! Vai oletko eri mieltä?

        En ole alkuperäinen, mutta vastaanpa silti.

        Kyllä, minustakin maailmassa pitää myös tehdä ikäviä asioista. Työpaikalla et voi lintsata ikävinä päivinä (vaikka toiset tätä harrastaakin). Elämään kuuluu iloja ja suruja. Surulta ja vaikeilta ajoilta ei voi välttyä. Joskus murtuu käsi ja joskus mieltä painaa. Sellaista elämä on.

        Mutta tässä ei nyt ollutkaan kyse siitä, että tenava vihaa hiihtoa ja haluaa mieluummin mussuttaa pullaa ja pelata tietokoneella. Tässä keskustelussa puhe oli siitä, että miten opettaja voi omalla käytöksellään vaikuttaa siihen, onko liikuntatunti kaikille hauskaa vai sorsitaanko siellä joitakin.

        Siinä on suuri ero, jos lapsi vihaa liikuntaa ja haluaa istua tv:n ääressä kuin jos lapsi tulee itkua vääntäen koulusta kotiin, kun opettaja nolasi koko luokan kuullen, kun hän ei ollut tarpeeksi hyvä liikuntatunnilla ja joutui istumaan vaihtopenkillä kaksi tuntia. Tuollainen ei kuulu asioihin, joita nyt vain on tehtävä, vaikka ei siitä pitäisi.

        Itse olen ollut työssä päiväkodissa (nyt keksin lähteä opiskelemaan itselleni yhden toisen unelma-ammatin, joten tällä hetkellä en ole päiväkodissa vaan opiskelemassa) ja minusta on niin suuri ilo, kun päiväkodissa lapsilla on niin suuri ilo liikkumiseen. Minulla ei ole käynyt pienessä mielessäkään, että alkaisin moittia jota kuta lasta tai sanoisin julmasti, että istupa sinä siinä salin reunalla, kun me muut vähän leikitään. Tässä iässä liikunta tapahtuu leikin varjolla eikä ketään arvostella. Jokainen lapsi on yhtä tärkeä ja kaikki otetaan mukaan liikunnassa kaikkeen.
        Olemme kokeilleet vaikka hyppynaruja. Tosille se oli helpompaa, toisille vaikeaa. Ei olisi ikinä tullut mieleen nauraa tälle, jolle hyppynarut olivat vaikeat. Kyllä kehuja sateli lapselle, miten hienosti hän yritti. Ja kun teimme puolapuiden, penkin ja patjojen avulla pienen liukumäen, niin ihan jokainen sitä sai laskea. Jos ei olisi ollut aikuista, niin sitten olisi kyllä käynyt niin, että ujommat eivät pääse laskemaan, kun äänekkäämmät jyräävät hänet alleen, mutta tietysti aikuista tarvittiin valvomaan sekä pitämään huolta, että jokainen laskee vuorollaan.

        Kaikesta ei voi koskaan pitää, mutta kyllä aikuinen ihminen (oli hän sitten opettaja tai "tarhantäti") on suuressa vastuussa siihen, että miten lapsi nauttii liikunnasta. Ja edelleenkään tässä keskustelussa ei ole kyse liikuntavastaisuudesta vaan opettajien käytöksestä, jota voi olla monenlaista.

        Jos lapsi vihaa pesäpalloa, niin hän vihaa sitä edelleen, jos pelin jälkeen opettaja haukkuu, miten huonosti hän pelasi ja että tuollaiset kuuluu vaihtopenkille. Tarviiko lapsen tällaista kestää liikuntatunnista toiseen?
        Jos taas toinen lapsi on niin ikään ollut aina pesisvastainen, mutta jos opettaja harjoituksen jälkeen kehuu lasta yrittämisestä, niin lapsi varmasti tekee tätä epämiellyttävää lajia vielä uudestaankin joskus, vaikka e on epämiellyttävää.


      • alkup.
        ...................... kirjoitti:

        No ei se nyt todellakaan noin mene.

        Ehkä sun lapset nauttivat liikuntatunneista silloinkin kun luokan parhaat huutavat sille tunti toisensa jälkeen "v*** sun takias me hävittiin taas" (suora lainaus omista liikuntamuistoistani), opettaja on hirveä natsi, joka mollaa heikompaa tulosta koko luokan kuullen ja nauraa sille, että ei *** osaa mitään (taas yksi tosielämän kokemus), tai kun lapsi palaa vessasta, niin opettaja sanoo ilkeään sävyyn, että me tässä justiin puhuttiin sun tuloksista. Ja entäs kun luokassa vallan ottaakin kympin tytöt ja päättävät, että luokassa on pari oppilasta, joita pidetään koko ajan vaihtopenkillä, ei haluta joukkueeseen mukaan ja ilmoitetaan se suureen ääneen ja pallopeleissä näille ei syötetä palloa koskaan.

        On kuule meilläkin täysin normaalipainoiset lapset, jotka viettävät paljon aikaa takapihalla leikkien naapurin lasten kanssa pallopelejä ja koko perheen kera käymme luistelukentällä (meillä on niin hyvä tuuri, että asumme vielä koulun lähellä eli koulun puistossa on talvisin pieni hiihtolatu ja koulun kentällä luistinkenttä).
        Mihinkään seuraan kukaan ei kuulu, mutta voi liikuntaa harrastaa jopa omalla takapihalla.

        Olen aktiivinen luontoharrastaja myös. Tykkään ottaa kaukoputken mukaan ja lähteä päivällä lintutorniin ja yöllä suuren tähtitaivaan alle. Monesti pakkaan mukaan eväät ja lähdemme koko pesueen kanssa luontopolulle. Ehkä minun tyttö ei koskaan opi sitä kuperkeikkaa vedessä tai käsilläseisontaa, mutta hemmetinmoista ylpeyttä tunsin kun tyttö yhtenä kirkkaana iltana näytti kyläilevälle serkkutytölle taivaalta Siriuksen, Orionin, Kaksoset ja Marsin ja sanoi, että tuossa suunnassa pitäisi olla Plejadit.

        Ehkä sinua tai sinun lapsia ei koskaan ole vaikka kiusattu koulussa (ja siitä saa kyllä olla todella onnellinen). Ja vaikeaa sitä on liikuntatunnilla hymyillä onnellisena, vaikka olisi miten liikuttu kotona, jos opettaja ja toiset lapset käytöksellään saa menettämään kaiken ilon.

        Kyllä sitä nyt vaan liikuntatunneilla on aivan erilainen tunnelma, jos opettaja kannustaa kaikkia tasapuolisesti, kehuu vaikka tulos ei olisi huippuluokkaa, mutta lapsi silti yritti parhaansa. Tai sanoo, että "ei se haittaa, kivaa kun halusit yrittää, se on tosi hienoa" jos lapsi urheasti yrittää jotain, vaikka ei onnistukaan siinä. Tai jos opettaja pitää huolen, että jokainen vuorotellen on vaihtopenkillä ja pelaamassa, eikä yhdet onnettomat istu siellä kahta tuntia kun toiset pelaa koko ajan. Ja puuttuu siihen, jos jota kuta haukutaan tai syrjitään peleissä. Opettaja myös voi keksiä PALJON muita tapoja jakaa joukkueet kuin huutojako, jossa joku jätetään aina viimeiseksi, pahimmillaan kerta toisensa jälkeen ja toiset toteaa, että "ei tuo tuu meille".

        Liikunta koulussa on kuitenkin tosi erilaista jollain tavalla kuin kotona. Kaikilla ei ole varaa laittaa lapsiaan harrastuksiin ja toisaalta kotona ei ole kaikilla mahdollisuutta kokeilla monipuolisesti kaikkia lajeja. Joten kyllä koululiikunnalla on suurikin merkitys lapsen käsityksiin liikunnasta. Jos lapselle kerta toisensa jälkeen toitotetaan vain, miten huono hän on, miten hän ei osaa mitään, nolataan muiden nähden ja muut lapset nauravat, niin kyllä se vaikuttaa lapsen käsitykseen sekä omasta minästään että liikunnasta. Voiko lapsi tuntea olevansa tervetullut liikuntatunnille, jos sekä opettaja että toiset lapset jatkuvasti mollaavat.

        Olisi se niin ihanaa, jos idealistisesti voisi elää siinä uskossa, että maailmassa kaikki on hyvin ja kouluissa täydellistä, mutta kun ei se valitettavasti mene niin. Ihan oikeasti on olemassa opettajia, jotka huutavat lapsille, haukkuvat liikuntasuorituksia ja aiheuttavat lapsille traumoja, jotka muistetaan vielä pitkällä aikuisiälläkin.

        Siinä olet ihan oikeassa mitä tuossa otsikossasi KARJUT suureen ääneen. Vanhemmat todellakin ovat vastuussa lapsen liikkumisesta -kotona. Mutta koulussa opettajalla on todella suuri vastuu siitä, miten liikuntatunnit sujuvat. Ei siinä vanhempien opit paljon paina, jos koulussa saa tuntea jatkuvasti olevansa maailman alinta kastia.

        Eli kannattaa sinunkin vähän laajentaa tuota katsomustasi ja koettaa ymmärtää, että ei asiat aina ole niin yksinkertaisia. Helppo sinun on on tulla tänne syyttelemään tuntemattomia ihmisiä, kun mistään et tiedä mitään. Tuo loukkaa todella paljon, että heität syytöksiä niskaan ja haukut täällä muita, vaikka et tunne meitä.

        Teillä on varmaan sitten käynyt niin hyvä tuuri opettajien ja ryhmien suhteen, että teillä oikeasti koulussa nautitaan liikunnasta, niin kuin on tarkoituskin. Ja se on hyvä se. Mutta älä tule tänne syyttelemään muita, kun et kerran pysty ymmärtämään, että kaikilla ei ole koulun suhteen ollut niin onnekasta.

        Juuri tätä tarkoitin, edellinen kirjoittaja ymmärsi mistä on kyse. Yksi opettaja osaa tappaa liikkumisen ilon kun taas joku toinen saa jopa ne kaikkein ylipainoisimmatkin laiskurit innostumaan liikunnasta, löytämällä heidän vahvuutensa, jopa ne jotka eivät lapsena ole liikkuneet. Sitä voisi kutsua jopa ammattitaidoksi.
        Se oli juuri pointtini, no oma opettajani oli sen (muuten liikunnallisen ja suositun) naapurissaan asuneen luokkatoverini mukaan aika epätasa-arvoinen jopa omienkin lastensa kanssa.


      • Opettaja10
        ...................... kirjoitti:

        No ei se nyt todellakaan noin mene.

        Ehkä sun lapset nauttivat liikuntatunneista silloinkin kun luokan parhaat huutavat sille tunti toisensa jälkeen "v*** sun takias me hävittiin taas" (suora lainaus omista liikuntamuistoistani), opettaja on hirveä natsi, joka mollaa heikompaa tulosta koko luokan kuullen ja nauraa sille, että ei *** osaa mitään (taas yksi tosielämän kokemus), tai kun lapsi palaa vessasta, niin opettaja sanoo ilkeään sävyyn, että me tässä justiin puhuttiin sun tuloksista. Ja entäs kun luokassa vallan ottaakin kympin tytöt ja päättävät, että luokassa on pari oppilasta, joita pidetään koko ajan vaihtopenkillä, ei haluta joukkueeseen mukaan ja ilmoitetaan se suureen ääneen ja pallopeleissä näille ei syötetä palloa koskaan.

        On kuule meilläkin täysin normaalipainoiset lapset, jotka viettävät paljon aikaa takapihalla leikkien naapurin lasten kanssa pallopelejä ja koko perheen kera käymme luistelukentällä (meillä on niin hyvä tuuri, että asumme vielä koulun lähellä eli koulun puistossa on talvisin pieni hiihtolatu ja koulun kentällä luistinkenttä).
        Mihinkään seuraan kukaan ei kuulu, mutta voi liikuntaa harrastaa jopa omalla takapihalla.

        Olen aktiivinen luontoharrastaja myös. Tykkään ottaa kaukoputken mukaan ja lähteä päivällä lintutorniin ja yöllä suuren tähtitaivaan alle. Monesti pakkaan mukaan eväät ja lähdemme koko pesueen kanssa luontopolulle. Ehkä minun tyttö ei koskaan opi sitä kuperkeikkaa vedessä tai käsilläseisontaa, mutta hemmetinmoista ylpeyttä tunsin kun tyttö yhtenä kirkkaana iltana näytti kyläilevälle serkkutytölle taivaalta Siriuksen, Orionin, Kaksoset ja Marsin ja sanoi, että tuossa suunnassa pitäisi olla Plejadit.

        Ehkä sinua tai sinun lapsia ei koskaan ole vaikka kiusattu koulussa (ja siitä saa kyllä olla todella onnellinen). Ja vaikeaa sitä on liikuntatunnilla hymyillä onnellisena, vaikka olisi miten liikuttu kotona, jos opettaja ja toiset lapset käytöksellään saa menettämään kaiken ilon.

        Kyllä sitä nyt vaan liikuntatunneilla on aivan erilainen tunnelma, jos opettaja kannustaa kaikkia tasapuolisesti, kehuu vaikka tulos ei olisi huippuluokkaa, mutta lapsi silti yritti parhaansa. Tai sanoo, että "ei se haittaa, kivaa kun halusit yrittää, se on tosi hienoa" jos lapsi urheasti yrittää jotain, vaikka ei onnistukaan siinä. Tai jos opettaja pitää huolen, että jokainen vuorotellen on vaihtopenkillä ja pelaamassa, eikä yhdet onnettomat istu siellä kahta tuntia kun toiset pelaa koko ajan. Ja puuttuu siihen, jos jota kuta haukutaan tai syrjitään peleissä. Opettaja myös voi keksiä PALJON muita tapoja jakaa joukkueet kuin huutojako, jossa joku jätetään aina viimeiseksi, pahimmillaan kerta toisensa jälkeen ja toiset toteaa, että "ei tuo tuu meille".

        Liikunta koulussa on kuitenkin tosi erilaista jollain tavalla kuin kotona. Kaikilla ei ole varaa laittaa lapsiaan harrastuksiin ja toisaalta kotona ei ole kaikilla mahdollisuutta kokeilla monipuolisesti kaikkia lajeja. Joten kyllä koululiikunnalla on suurikin merkitys lapsen käsityksiin liikunnasta. Jos lapselle kerta toisensa jälkeen toitotetaan vain, miten huono hän on, miten hän ei osaa mitään, nolataan muiden nähden ja muut lapset nauravat, niin kyllä se vaikuttaa lapsen käsitykseen sekä omasta minästään että liikunnasta. Voiko lapsi tuntea olevansa tervetullut liikuntatunnille, jos sekä opettaja että toiset lapset jatkuvasti mollaavat.

        Olisi se niin ihanaa, jos idealistisesti voisi elää siinä uskossa, että maailmassa kaikki on hyvin ja kouluissa täydellistä, mutta kun ei se valitettavasti mene niin. Ihan oikeasti on olemassa opettajia, jotka huutavat lapsille, haukkuvat liikuntasuorituksia ja aiheuttavat lapsille traumoja, jotka muistetaan vielä pitkällä aikuisiälläkin.

        Siinä olet ihan oikeassa mitä tuossa otsikossasi KARJUT suureen ääneen. Vanhemmat todellakin ovat vastuussa lapsen liikkumisesta -kotona. Mutta koulussa opettajalla on todella suuri vastuu siitä, miten liikuntatunnit sujuvat. Ei siinä vanhempien opit paljon paina, jos koulussa saa tuntea jatkuvasti olevansa maailman alinta kastia.

        Eli kannattaa sinunkin vähän laajentaa tuota katsomustasi ja koettaa ymmärtää, että ei asiat aina ole niin yksinkertaisia. Helppo sinun on on tulla tänne syyttelemään tuntemattomia ihmisiä, kun mistään et tiedä mitään. Tuo loukkaa todella paljon, että heität syytöksiä niskaan ja haukut täällä muita, vaikka et tunne meitä.

        Teillä on varmaan sitten käynyt niin hyvä tuuri opettajien ja ryhmien suhteen, että teillä oikeasti koulussa nautitaan liikunnasta, niin kuin on tarkoituskin. Ja se on hyvä se. Mutta älä tule tänne syyttelemään muita, kun et kerran pysty ymmärtämään, että kaikilla ei ole koulun suhteen ollut niin onnekasta.

        tuli tyhjentävä vastaus. Samaa mieltä, mitäpä tuohon enää muuta lisäämään.


      • ollut kyse
        .............. kirjoitti:

        En ole alkuperäinen, mutta vastaanpa silti.

        Kyllä, minustakin maailmassa pitää myös tehdä ikäviä asioista. Työpaikalla et voi lintsata ikävinä päivinä (vaikka toiset tätä harrastaakin). Elämään kuuluu iloja ja suruja. Surulta ja vaikeilta ajoilta ei voi välttyä. Joskus murtuu käsi ja joskus mieltä painaa. Sellaista elämä on.

        Mutta tässä ei nyt ollutkaan kyse siitä, että tenava vihaa hiihtoa ja haluaa mieluummin mussuttaa pullaa ja pelata tietokoneella. Tässä keskustelussa puhe oli siitä, että miten opettaja voi omalla käytöksellään vaikuttaa siihen, onko liikuntatunti kaikille hauskaa vai sorsitaanko siellä joitakin.

        Siinä on suuri ero, jos lapsi vihaa liikuntaa ja haluaa istua tv:n ääressä kuin jos lapsi tulee itkua vääntäen koulusta kotiin, kun opettaja nolasi koko luokan kuullen, kun hän ei ollut tarpeeksi hyvä liikuntatunnilla ja joutui istumaan vaihtopenkillä kaksi tuntia. Tuollainen ei kuulu asioihin, joita nyt vain on tehtävä, vaikka ei siitä pitäisi.

        Itse olen ollut työssä päiväkodissa (nyt keksin lähteä opiskelemaan itselleni yhden toisen unelma-ammatin, joten tällä hetkellä en ole päiväkodissa vaan opiskelemassa) ja minusta on niin suuri ilo, kun päiväkodissa lapsilla on niin suuri ilo liikkumiseen. Minulla ei ole käynyt pienessä mielessäkään, että alkaisin moittia jota kuta lasta tai sanoisin julmasti, että istupa sinä siinä salin reunalla, kun me muut vähän leikitään. Tässä iässä liikunta tapahtuu leikin varjolla eikä ketään arvostella. Jokainen lapsi on yhtä tärkeä ja kaikki otetaan mukaan liikunnassa kaikkeen.
        Olemme kokeilleet vaikka hyppynaruja. Tosille se oli helpompaa, toisille vaikeaa. Ei olisi ikinä tullut mieleen nauraa tälle, jolle hyppynarut olivat vaikeat. Kyllä kehuja sateli lapselle, miten hienosti hän yritti. Ja kun teimme puolapuiden, penkin ja patjojen avulla pienen liukumäen, niin ihan jokainen sitä sai laskea. Jos ei olisi ollut aikuista, niin sitten olisi kyllä käynyt niin, että ujommat eivät pääse laskemaan, kun äänekkäämmät jyräävät hänet alleen, mutta tietysti aikuista tarvittiin valvomaan sekä pitämään huolta, että jokainen laskee vuorollaan.

        Kaikesta ei voi koskaan pitää, mutta kyllä aikuinen ihminen (oli hän sitten opettaja tai "tarhantäti") on suuressa vastuussa siihen, että miten lapsi nauttii liikunnasta. Ja edelleenkään tässä keskustelussa ei ole kyse liikuntavastaisuudesta vaan opettajien käytöksestä, jota voi olla monenlaista.

        Jos lapsi vihaa pesäpalloa, niin hän vihaa sitä edelleen, jos pelin jälkeen opettaja haukkuu, miten huonosti hän pelasi ja että tuollaiset kuuluu vaihtopenkille. Tarviiko lapsen tällaista kestää liikuntatunnista toiseen?
        Jos taas toinen lapsi on niin ikään ollut aina pesisvastainen, mutta jos opettaja harjoituksen jälkeen kehuu lasta yrittämisestä, niin lapsi varmasti tekee tätä epämiellyttävää lajia vielä uudestaankin joskus, vaikka e on epämiellyttävää.

        ap. tässä vielä, ei omassa viestissäni ollut kyse edes hauskuudesta, vaan siitä, että liikuntatunti ei aina ole aina heikoimmille liikkujille liikuntaa, kun ei anneta pelata ja se voitto on niin tärkeää pallopeleissä, että minä en heikolla tekniikalla ja huonoilla voimilla päässyt edes yrittämään. Mielestäni sen sijaan, että pelattiin parhaimpien ehdoilla, olisi voitu vaikka opetella sitä tekniikkaa. Mutta ei - meillä ei edes lämmitelty, vaan suoraan pelaamaan, sehän on ihan väärä tapa toimia muutenkin. Mutta en jaksa enempää vääntää rautalangasta jos joku ei ymmärrä, sinä edellä ymmärsit pointtini, kiitos siitä.


      • äititwo
        ...................... kirjoitti:

        No ei se nyt todellakaan noin mene.

        Ehkä sun lapset nauttivat liikuntatunneista silloinkin kun luokan parhaat huutavat sille tunti toisensa jälkeen "v*** sun takias me hävittiin taas" (suora lainaus omista liikuntamuistoistani), opettaja on hirveä natsi, joka mollaa heikompaa tulosta koko luokan kuullen ja nauraa sille, että ei *** osaa mitään (taas yksi tosielämän kokemus), tai kun lapsi palaa vessasta, niin opettaja sanoo ilkeään sävyyn, että me tässä justiin puhuttiin sun tuloksista. Ja entäs kun luokassa vallan ottaakin kympin tytöt ja päättävät, että luokassa on pari oppilasta, joita pidetään koko ajan vaihtopenkillä, ei haluta joukkueeseen mukaan ja ilmoitetaan se suureen ääneen ja pallopeleissä näille ei syötetä palloa koskaan.

        On kuule meilläkin täysin normaalipainoiset lapset, jotka viettävät paljon aikaa takapihalla leikkien naapurin lasten kanssa pallopelejä ja koko perheen kera käymme luistelukentällä (meillä on niin hyvä tuuri, että asumme vielä koulun lähellä eli koulun puistossa on talvisin pieni hiihtolatu ja koulun kentällä luistinkenttä).
        Mihinkään seuraan kukaan ei kuulu, mutta voi liikuntaa harrastaa jopa omalla takapihalla.

        Olen aktiivinen luontoharrastaja myös. Tykkään ottaa kaukoputken mukaan ja lähteä päivällä lintutorniin ja yöllä suuren tähtitaivaan alle. Monesti pakkaan mukaan eväät ja lähdemme koko pesueen kanssa luontopolulle. Ehkä minun tyttö ei koskaan opi sitä kuperkeikkaa vedessä tai käsilläseisontaa, mutta hemmetinmoista ylpeyttä tunsin kun tyttö yhtenä kirkkaana iltana näytti kyläilevälle serkkutytölle taivaalta Siriuksen, Orionin, Kaksoset ja Marsin ja sanoi, että tuossa suunnassa pitäisi olla Plejadit.

        Ehkä sinua tai sinun lapsia ei koskaan ole vaikka kiusattu koulussa (ja siitä saa kyllä olla todella onnellinen). Ja vaikeaa sitä on liikuntatunnilla hymyillä onnellisena, vaikka olisi miten liikuttu kotona, jos opettaja ja toiset lapset käytöksellään saa menettämään kaiken ilon.

        Kyllä sitä nyt vaan liikuntatunneilla on aivan erilainen tunnelma, jos opettaja kannustaa kaikkia tasapuolisesti, kehuu vaikka tulos ei olisi huippuluokkaa, mutta lapsi silti yritti parhaansa. Tai sanoo, että "ei se haittaa, kivaa kun halusit yrittää, se on tosi hienoa" jos lapsi urheasti yrittää jotain, vaikka ei onnistukaan siinä. Tai jos opettaja pitää huolen, että jokainen vuorotellen on vaihtopenkillä ja pelaamassa, eikä yhdet onnettomat istu siellä kahta tuntia kun toiset pelaa koko ajan. Ja puuttuu siihen, jos jota kuta haukutaan tai syrjitään peleissä. Opettaja myös voi keksiä PALJON muita tapoja jakaa joukkueet kuin huutojako, jossa joku jätetään aina viimeiseksi, pahimmillaan kerta toisensa jälkeen ja toiset toteaa, että "ei tuo tuu meille".

        Liikunta koulussa on kuitenkin tosi erilaista jollain tavalla kuin kotona. Kaikilla ei ole varaa laittaa lapsiaan harrastuksiin ja toisaalta kotona ei ole kaikilla mahdollisuutta kokeilla monipuolisesti kaikkia lajeja. Joten kyllä koululiikunnalla on suurikin merkitys lapsen käsityksiin liikunnasta. Jos lapselle kerta toisensa jälkeen toitotetaan vain, miten huono hän on, miten hän ei osaa mitään, nolataan muiden nähden ja muut lapset nauravat, niin kyllä se vaikuttaa lapsen käsitykseen sekä omasta minästään että liikunnasta. Voiko lapsi tuntea olevansa tervetullut liikuntatunnille, jos sekä opettaja että toiset lapset jatkuvasti mollaavat.

        Olisi se niin ihanaa, jos idealistisesti voisi elää siinä uskossa, että maailmassa kaikki on hyvin ja kouluissa täydellistä, mutta kun ei se valitettavasti mene niin. Ihan oikeasti on olemassa opettajia, jotka huutavat lapsille, haukkuvat liikuntasuorituksia ja aiheuttavat lapsille traumoja, jotka muistetaan vielä pitkällä aikuisiälläkin.

        Siinä olet ihan oikeassa mitä tuossa otsikossasi KARJUT suureen ääneen. Vanhemmat todellakin ovat vastuussa lapsen liikkumisesta -kotona. Mutta koulussa opettajalla on todella suuri vastuu siitä, miten liikuntatunnit sujuvat. Ei siinä vanhempien opit paljon paina, jos koulussa saa tuntea jatkuvasti olevansa maailman alinta kastia.

        Eli kannattaa sinunkin vähän laajentaa tuota katsomustasi ja koettaa ymmärtää, että ei asiat aina ole niin yksinkertaisia. Helppo sinun on on tulla tänne syyttelemään tuntemattomia ihmisiä, kun mistään et tiedä mitään. Tuo loukkaa todella paljon, että heität syytöksiä niskaan ja haukut täällä muita, vaikka et tunne meitä.

        Teillä on varmaan sitten käynyt niin hyvä tuuri opettajien ja ryhmien suhteen, että teillä oikeasti koulussa nautitaan liikunnasta, niin kuin on tarkoituskin. Ja se on hyvä se. Mutta älä tule tänne syyttelemään muita, kun et kerran pysty ymmärtämään, että kaikilla ei ole koulun suhteen ollut niin onnekasta.

        Olisi ollut mukava saada vastaus siihen, että miksi kuitenkin useimmat oppilaat nauttivat liikunnasta "huonoista" opettajista huolimatta...

        Itse puhun nyt 2000-luvusta! Puhutteko te? En vanhoista muistoista, mitä on tapahtunut joskus kymmeniä vuosia sitten omalla liikunnan tunnilla! Itse nostan hattua opettajille, että saavat näin loistavia tuloksia aikaan, mitä viimeinenkin Pisa-tutkimus osoitti. Tämä siitäkin huolimatta, että kaikki viimeaikaiset tutkimukset kertovat vääjämättä siitä, kuinka huonossa jamassa todella monet lapset ja nuoret ovat Suomessa vanhempien välinpitämättömyyden takia!

        Itselläni on sukulaisissa ja ystäväpiirissä todella monta opettajaa. Ja täytyypi sanoa, että enpä osaa pahaa ajatella heistä kenestäkään lasten kasvattajina. Päinvastoin: loistoporukkaa!

        Olen myös kuullut heiltä toisenlaista tarinaa liikkumattomista lapsista ja siitä, miten osa lusmuilee ja yrittää tehdä kaikkensa, ettei vaan joudu mitenkään tekemään mitään liikunnallista, eivät edes yritä. Mitä opettajan pitäisi näille lusmuilijoille sanoa, joiden asenne koululiikuntaan on jo valmiiksi "evvk". Silittää päätä ja kehuako?

        Kyllä ovat todella harvassa ne opettajat, jotka nykypäivänä istutattavat ilman painavaa syytä lapsia kaksi tuntia vaihtopenkille tai ne, jotka mollaavat toisten kuullen lasta, joka yrittää. Minä en todellakaan suostu uskomaan tuota!

        Jos omaa lastani mollattaisiin tunnilla ääneen, kysyisin opettajalta, mistä on kyse, enkä tilittäisi täällä YLEISELLÄ TASOLLA, kuinka epäreiluja opettajat ovat liikunnan opettajina. Lapset kertovat asiat itselleen edullisella tavalla ja ehkä jättävät kertomatta sen, että "tuli vähän pelleiltyä" ja ope joutui puuttumaan huonoon käytökseen ja rankaisi istuttamalla vaihtopenkillä.

        Lopuksi vielä mielenkiintoinen arviointitehtävä:

        Kuinka monta prosenttia opettajista mielestäsi hoitaa hommansa riittävän hyvin?

        Kuinka monta prosenttia vanhemmista hoitaa tehtävänsä riittävän hyvin, eli huolehtii siitä, että lapset liikkuvat päivittäin tarpeeksi, menevät ajoissa nukkumaan sekä syövät monipuolisesti ja terveellisesti?

        Vastauksia odotellen!

        Itse sanoisin ekaan kysymykseen 95% ja toiseen 60%.


      • Opettaja10
        äititwo kirjoitti:

        Olisi ollut mukava saada vastaus siihen, että miksi kuitenkin useimmat oppilaat nauttivat liikunnasta "huonoista" opettajista huolimatta...

        Itse puhun nyt 2000-luvusta! Puhutteko te? En vanhoista muistoista, mitä on tapahtunut joskus kymmeniä vuosia sitten omalla liikunnan tunnilla! Itse nostan hattua opettajille, että saavat näin loistavia tuloksia aikaan, mitä viimeinenkin Pisa-tutkimus osoitti. Tämä siitäkin huolimatta, että kaikki viimeaikaiset tutkimukset kertovat vääjämättä siitä, kuinka huonossa jamassa todella monet lapset ja nuoret ovat Suomessa vanhempien välinpitämättömyyden takia!

        Itselläni on sukulaisissa ja ystäväpiirissä todella monta opettajaa. Ja täytyypi sanoa, että enpä osaa pahaa ajatella heistä kenestäkään lasten kasvattajina. Päinvastoin: loistoporukkaa!

        Olen myös kuullut heiltä toisenlaista tarinaa liikkumattomista lapsista ja siitä, miten osa lusmuilee ja yrittää tehdä kaikkensa, ettei vaan joudu mitenkään tekemään mitään liikunnallista, eivät edes yritä. Mitä opettajan pitäisi näille lusmuilijoille sanoa, joiden asenne koululiikuntaan on jo valmiiksi "evvk". Silittää päätä ja kehuako?

        Kyllä ovat todella harvassa ne opettajat, jotka nykypäivänä istutattavat ilman painavaa syytä lapsia kaksi tuntia vaihtopenkille tai ne, jotka mollaavat toisten kuullen lasta, joka yrittää. Minä en todellakaan suostu uskomaan tuota!

        Jos omaa lastani mollattaisiin tunnilla ääneen, kysyisin opettajalta, mistä on kyse, enkä tilittäisi täällä YLEISELLÄ TASOLLA, kuinka epäreiluja opettajat ovat liikunnan opettajina. Lapset kertovat asiat itselleen edullisella tavalla ja ehkä jättävät kertomatta sen, että "tuli vähän pelleiltyä" ja ope joutui puuttumaan huonoon käytökseen ja rankaisi istuttamalla vaihtopenkillä.

        Lopuksi vielä mielenkiintoinen arviointitehtävä:

        Kuinka monta prosenttia opettajista mielestäsi hoitaa hommansa riittävän hyvin?

        Kuinka monta prosenttia vanhemmista hoitaa tehtävänsä riittävän hyvin, eli huolehtii siitä, että lapset liikkuvat päivittäin tarpeeksi, menevät ajoissa nukkumaan sekä syövät monipuolisesti ja terveellisesti?

        Vastauksia odotellen!

        Itse sanoisin ekaan kysymykseen 95% ja toiseen 60%.

        Hienoa, että meihin opettajiin on noin vahva usko :) Ja uskon itsekin, että suurimmassa osassa valtakuntaa juuri näin onkin, mutta. Itsellekin on tullut jo vastaan hiukan kyseenalaisia keinoja käyttäviä opettajia. Toinen jo ikääntynyt vanhapiika (siis onneksi jo eläkkeellä). Hänellä oli tapana nöyryyttää oppilaita mennen tullen ja kun konstit loppuivat, niin hän vain opetti asiaansa huolimatta siitä, mitä luokassa sattui tapahtumaan (villiä menoa). Ikinä hän ei kertonut sitä kollegoilleen, mutta oppilaat ovat jo kasvaneet aikuisiksi... ja nyt heidät otetaan todesta. Hän kuitenkin ehti sohaista myös meidän perheen elämää kyseenalaisilla keinoillaan. Emme jaksaneet ruveta rähisemään, kun oli eläkkeelle jäämässä. Useampia kokemuksia on juuri liikunnanopetuksesta. Miehet tuppaavat olemaan liian "armeijamaisia" ja naiset kai ottavat helpommin "lellikkejä". Kymppi on kirveen alla. Sitä numeroa ei saa kukaan. Aina on jotain, mikä sen estää. No, meidänkin tapauksessa kymppi on rävähtänyt heti yläkoulun puolella (siis sille lapsellejolle se kuuluukin). Pahimpia ovat jo ikääntyneet vanhan koulutuksen saaneet opettajat, mutta nuoremmissakin löytyy.

        Minkä ikäisiä ovat sinun lähipiirissäsi olevat opettajat?

        Jutussasi oli paljon tuttua asiaa ja voin allekirjoittaa suuren osan. Totean vaan, että joskus niitä k.päitä löytyy meidän opettajienkin keskuudesta, valitettavasti.


      • hyvin
        ...................... kirjoitti:

        No ei se nyt todellakaan noin mene.

        Ehkä sun lapset nauttivat liikuntatunneista silloinkin kun luokan parhaat huutavat sille tunti toisensa jälkeen "v*** sun takias me hävittiin taas" (suora lainaus omista liikuntamuistoistani), opettaja on hirveä natsi, joka mollaa heikompaa tulosta koko luokan kuullen ja nauraa sille, että ei *** osaa mitään (taas yksi tosielämän kokemus), tai kun lapsi palaa vessasta, niin opettaja sanoo ilkeään sävyyn, että me tässä justiin puhuttiin sun tuloksista. Ja entäs kun luokassa vallan ottaakin kympin tytöt ja päättävät, että luokassa on pari oppilasta, joita pidetään koko ajan vaihtopenkillä, ei haluta joukkueeseen mukaan ja ilmoitetaan se suureen ääneen ja pallopeleissä näille ei syötetä palloa koskaan.

        On kuule meilläkin täysin normaalipainoiset lapset, jotka viettävät paljon aikaa takapihalla leikkien naapurin lasten kanssa pallopelejä ja koko perheen kera käymme luistelukentällä (meillä on niin hyvä tuuri, että asumme vielä koulun lähellä eli koulun puistossa on talvisin pieni hiihtolatu ja koulun kentällä luistinkenttä).
        Mihinkään seuraan kukaan ei kuulu, mutta voi liikuntaa harrastaa jopa omalla takapihalla.

        Olen aktiivinen luontoharrastaja myös. Tykkään ottaa kaukoputken mukaan ja lähteä päivällä lintutorniin ja yöllä suuren tähtitaivaan alle. Monesti pakkaan mukaan eväät ja lähdemme koko pesueen kanssa luontopolulle. Ehkä minun tyttö ei koskaan opi sitä kuperkeikkaa vedessä tai käsilläseisontaa, mutta hemmetinmoista ylpeyttä tunsin kun tyttö yhtenä kirkkaana iltana näytti kyläilevälle serkkutytölle taivaalta Siriuksen, Orionin, Kaksoset ja Marsin ja sanoi, että tuossa suunnassa pitäisi olla Plejadit.

        Ehkä sinua tai sinun lapsia ei koskaan ole vaikka kiusattu koulussa (ja siitä saa kyllä olla todella onnellinen). Ja vaikeaa sitä on liikuntatunnilla hymyillä onnellisena, vaikka olisi miten liikuttu kotona, jos opettaja ja toiset lapset käytöksellään saa menettämään kaiken ilon.

        Kyllä sitä nyt vaan liikuntatunneilla on aivan erilainen tunnelma, jos opettaja kannustaa kaikkia tasapuolisesti, kehuu vaikka tulos ei olisi huippuluokkaa, mutta lapsi silti yritti parhaansa. Tai sanoo, että "ei se haittaa, kivaa kun halusit yrittää, se on tosi hienoa" jos lapsi urheasti yrittää jotain, vaikka ei onnistukaan siinä. Tai jos opettaja pitää huolen, että jokainen vuorotellen on vaihtopenkillä ja pelaamassa, eikä yhdet onnettomat istu siellä kahta tuntia kun toiset pelaa koko ajan. Ja puuttuu siihen, jos jota kuta haukutaan tai syrjitään peleissä. Opettaja myös voi keksiä PALJON muita tapoja jakaa joukkueet kuin huutojako, jossa joku jätetään aina viimeiseksi, pahimmillaan kerta toisensa jälkeen ja toiset toteaa, että "ei tuo tuu meille".

        Liikunta koulussa on kuitenkin tosi erilaista jollain tavalla kuin kotona. Kaikilla ei ole varaa laittaa lapsiaan harrastuksiin ja toisaalta kotona ei ole kaikilla mahdollisuutta kokeilla monipuolisesti kaikkia lajeja. Joten kyllä koululiikunnalla on suurikin merkitys lapsen käsityksiin liikunnasta. Jos lapselle kerta toisensa jälkeen toitotetaan vain, miten huono hän on, miten hän ei osaa mitään, nolataan muiden nähden ja muut lapset nauravat, niin kyllä se vaikuttaa lapsen käsitykseen sekä omasta minästään että liikunnasta. Voiko lapsi tuntea olevansa tervetullut liikuntatunnille, jos sekä opettaja että toiset lapset jatkuvasti mollaavat.

        Olisi se niin ihanaa, jos idealistisesti voisi elää siinä uskossa, että maailmassa kaikki on hyvin ja kouluissa täydellistä, mutta kun ei se valitettavasti mene niin. Ihan oikeasti on olemassa opettajia, jotka huutavat lapsille, haukkuvat liikuntasuorituksia ja aiheuttavat lapsille traumoja, jotka muistetaan vielä pitkällä aikuisiälläkin.

        Siinä olet ihan oikeassa mitä tuossa otsikossasi KARJUT suureen ääneen. Vanhemmat todellakin ovat vastuussa lapsen liikkumisesta -kotona. Mutta koulussa opettajalla on todella suuri vastuu siitä, miten liikuntatunnit sujuvat. Ei siinä vanhempien opit paljon paina, jos koulussa saa tuntea jatkuvasti olevansa maailman alinta kastia.

        Eli kannattaa sinunkin vähän laajentaa tuota katsomustasi ja koettaa ymmärtää, että ei asiat aina ole niin yksinkertaisia. Helppo sinun on on tulla tänne syyttelemään tuntemattomia ihmisiä, kun mistään et tiedä mitään. Tuo loukkaa todella paljon, että heität syytöksiä niskaan ja haukut täällä muita, vaikka et tunne meitä.

        Teillä on varmaan sitten käynyt niin hyvä tuuri opettajien ja ryhmien suhteen, että teillä oikeasti koulussa nautitaan liikunnasta, niin kuin on tarkoituskin. Ja se on hyvä se. Mutta älä tule tänne syyttelemään muita, kun et kerran pysty ymmärtämään, että kaikilla ei ole koulun suhteen ollut niin onnekasta.

        kirjoitit ja asiasta,en voi muuta sanoa. Jo mainitsemasi joukkueiden huutojako on aivan käsittämätön, luulisi nyt jokaisen, myös opettajan, tajuavan, ettei kenestäkään tunnu kivalta olla se viimeinen valittu, jota ei vielä sittenkään huolittaisi mukaan. Liikunnanilo voidaan todella viedä monella tapaa koulussa, vaikka kotona kuinka kannustettaisiin liikkumaan. Surullista, kun monet asiat voisi tehdä toisinkin, vähemmän liikunnallisesta ei varmasti tule parempaa leimaamalla ja moittimalla häntä!


      • yhä
        äititwo kirjoitti:

        Olisi ollut mukava saada vastaus siihen, että miksi kuitenkin useimmat oppilaat nauttivat liikunnasta "huonoista" opettajista huolimatta...

        Itse puhun nyt 2000-luvusta! Puhutteko te? En vanhoista muistoista, mitä on tapahtunut joskus kymmeniä vuosia sitten omalla liikunnan tunnilla! Itse nostan hattua opettajille, että saavat näin loistavia tuloksia aikaan, mitä viimeinenkin Pisa-tutkimus osoitti. Tämä siitäkin huolimatta, että kaikki viimeaikaiset tutkimukset kertovat vääjämättä siitä, kuinka huonossa jamassa todella monet lapset ja nuoret ovat Suomessa vanhempien välinpitämättömyyden takia!

        Itselläni on sukulaisissa ja ystäväpiirissä todella monta opettajaa. Ja täytyypi sanoa, että enpä osaa pahaa ajatella heistä kenestäkään lasten kasvattajina. Päinvastoin: loistoporukkaa!

        Olen myös kuullut heiltä toisenlaista tarinaa liikkumattomista lapsista ja siitä, miten osa lusmuilee ja yrittää tehdä kaikkensa, ettei vaan joudu mitenkään tekemään mitään liikunnallista, eivät edes yritä. Mitä opettajan pitäisi näille lusmuilijoille sanoa, joiden asenne koululiikuntaan on jo valmiiksi "evvk". Silittää päätä ja kehuako?

        Kyllä ovat todella harvassa ne opettajat, jotka nykypäivänä istutattavat ilman painavaa syytä lapsia kaksi tuntia vaihtopenkille tai ne, jotka mollaavat toisten kuullen lasta, joka yrittää. Minä en todellakaan suostu uskomaan tuota!

        Jos omaa lastani mollattaisiin tunnilla ääneen, kysyisin opettajalta, mistä on kyse, enkä tilittäisi täällä YLEISELLÄ TASOLLA, kuinka epäreiluja opettajat ovat liikunnan opettajina. Lapset kertovat asiat itselleen edullisella tavalla ja ehkä jättävät kertomatta sen, että "tuli vähän pelleiltyä" ja ope joutui puuttumaan huonoon käytökseen ja rankaisi istuttamalla vaihtopenkillä.

        Lopuksi vielä mielenkiintoinen arviointitehtävä:

        Kuinka monta prosenttia opettajista mielestäsi hoitaa hommansa riittävän hyvin?

        Kuinka monta prosenttia vanhemmista hoitaa tehtävänsä riittävän hyvin, eli huolehtii siitä, että lapset liikkuvat päivittäin tarpeeksi, menevät ajoissa nukkumaan sekä syövät monipuolisesti ja terveellisesti?

        Vastauksia odotellen!

        Itse sanoisin ekaan kysymykseen 95% ja toiseen 60%.

        Minun koulussani se, joka opetti liikuntaa 1980, opettaa sitä yhä, jäänee tosin pian eläkkeelle.
        Monet oppilaat nauttivat liikunnasta harrastuksissa tai omalla ajallaan, vaikka se koulussa tervanjuontia onkin. Kuten tässäkin on tullut esille, myös ne toiset liikunallisesti lahjakkaimmat oppilaat voivat estää sen liikkumisen heikoimmilta tai aremmilta pelaajilta, vaikka ope olisikin ok. Myös se liikumattomuus ei välttämättä johdu haluttomuudesta, vaan siitä että nauretaan kun ei osaa, siis oppilaat. Samahan se on muissakin aineissa.

        Nykyaikana ongelma on enemmänkin harrastuskerhojen puuttuminen, tai niitä löytyy tuonne 10-12 vuotiaille asti ja sen jälkeen vain kovaa kilpailua. Kouluun ei voi ujuttaa liikuntaa älyttömästi, sillä päivät olisivat liian pitkiä ja joka opettajan mielestä juuri hänen ainettaan pitäisi lisätä.

        Leikkimielisiä harrastuskerhoja kaivattaisiinkin enemmän. Kovapäiset ovat kovapäisiä joka paikassa ja on ihan hyvä keskustella näistä asioista julkisesti, vaikka niistä henkilökohtaisestikin keskusteltaisiinkiin. Ehkä jossain on joku osallistumaton lapsi, eikä ope ole huomannut kiusaamista. Ei - opettajat eivät voi sitä mitenkään aina huomata, se on mahdotonta!


      • vastataan
        äititwo kirjoitti:

        Elämässä pitää tehdä asioita, joista ei pidä! Tottakai minulla itsellänikin kuten lapsillanikin on lajeja, joista pitävät ja lajeja, joista eivät pidä. Pointti onkin siinä, että LASTEN PITÄÄ OPPIA TEKEMÄÄN NIITÄKIN ASIOITA, joista eivät pidä! Ei työpaikallakaan voi yleensä valita niin, että tekee vaan ne mukavat hommat ja jättää epämukavat tekemättä!

        Kyse on siis asenteesta ja asennekasvatuksesta, ja se jos mikä on vanhempien harteilla!

        Tässäpä sinullekin muutama kysymys.

        Miksi sinun mielestäsi "ei-liikunnallinen lapseni" pitää liikuntatunneista ja kaikenlaisesta ohjatusta liikunnasta,johon hän on osallistunut, vaikka on aina ollut taidollisesti huonoimmasta päästä? Ja jos epäilet niin kerrottakoon, että hänelle on ollut kaikentasoista ohjausta: hyvää ja huonoa!

        Miksi suurin osa oppilaista kuitenkin nauttii koululiikunnasta, vaikka opettajat vaihtuvat?

        Ymmärrä jo, kyse on asenteesta ja siitä, mitä vanhemmat uskaltavat vaatia lapsilta ja mitä ei!

        Vielä kerran: asioita pitää tehdä joista ei tykkää! Vai oletko eri mieltä?

        Mutta opettajan ei tule keskittyä niihin lajeihin, joista hän itse pitää tai joissa pääsee helpoimmalla. Tiedän, että on olemassa valtakunnalliset ohjeet, mutta silti näkyy olevan aika erilaisia käytäntöjä.

        Kaikissa ammateissa on porukkaa, joka ei siihen hommaan sovelllu. Miksi liikunnanopettajat olisivat joku poikkeus?


      • epäileväinen
        Opettaja10 kirjoitti:

        Hienoa, että meihin opettajiin on noin vahva usko :) Ja uskon itsekin, että suurimmassa osassa valtakuntaa juuri näin onkin, mutta. Itsellekin on tullut jo vastaan hiukan kyseenalaisia keinoja käyttäviä opettajia. Toinen jo ikääntynyt vanhapiika (siis onneksi jo eläkkeellä). Hänellä oli tapana nöyryyttää oppilaita mennen tullen ja kun konstit loppuivat, niin hän vain opetti asiaansa huolimatta siitä, mitä luokassa sattui tapahtumaan (villiä menoa). Ikinä hän ei kertonut sitä kollegoilleen, mutta oppilaat ovat jo kasvaneet aikuisiksi... ja nyt heidät otetaan todesta. Hän kuitenkin ehti sohaista myös meidän perheen elämää kyseenalaisilla keinoillaan. Emme jaksaneet ruveta rähisemään, kun oli eläkkeelle jäämässä. Useampia kokemuksia on juuri liikunnanopetuksesta. Miehet tuppaavat olemaan liian "armeijamaisia" ja naiset kai ottavat helpommin "lellikkejä". Kymppi on kirveen alla. Sitä numeroa ei saa kukaan. Aina on jotain, mikä sen estää. No, meidänkin tapauksessa kymppi on rävähtänyt heti yläkoulun puolella (siis sille lapsellejolle se kuuluukin). Pahimpia ovat jo ikääntyneet vanhan koulutuksen saaneet opettajat, mutta nuoremmissakin löytyy.

        Minkä ikäisiä ovat sinun lähipiirissäsi olevat opettajat?

        Jutussasi oli paljon tuttua asiaa ja voin allekirjoittaa suuren osan. Totean vaan, että joskus niitä k.päitä löytyy meidän opettajienkin keskuudesta, valitettavasti.

        että olisit opettaja... Oisipa kiva tietää, minkä alan ope olet. Mikä on ollut pääaineesi, entä sivuaineesi?


      • Opettaja10
        epäileväinen kirjoitti:

        että olisit opettaja... Oisipa kiva tietää, minkä alan ope olet. Mikä on ollut pääaineesi, entä sivuaineesi?

        No miksen olisi? Rupesi kiinnostamaan? Olen KM ja lisäksi kaksoistutkintona matikka. Paria muutakin ainetta tuli luettua vähän enemmän, kun vielä asui yliopistokaupungissa. Mutta kuinka se kertoo sinulle, että todella olen opettaja :)?

        Olinko liian kova kollegoja kohtaan?


    • vaikuttaa

      heikompien kohdalla lannistavasti myös huono liikunnan numero. Joko kannustetaan kaikkia liikkumaan ja muutetaan liikunnanarviointi vaikka sanalliseksi tai jatketaan nykykäytäntöä ja lannistetaan niitä heikoimpia edelleen. Numeron voisi halutessaan saada esim. peruskoulun päättötodistukseen.

    • luokka

      vaikuttaa siihen, onnistuuko opettaja motivoimaan liikkumaan. Jos luokan "pomo" sattuu inhoamaan liikuntaa, se voi vaikeuttaa opettajan liikuntatuntien pitämistä paljonkin. Ja muutenkin luokan yhteishenki vaikuttaa kaikkeen oppimiseen. Ja monilla nykylapsilla pitäisi kaiken olla kivaa. Jos "pomo" inhoaa jotakin liikuntalajia, siihen hän saa helposti mukaan suurimman osan luokkaa. Mutta aina tähänkin pitää pyrkiä vaikuttamaan.

      Olen opettanut kaikkia alaluokkia ja olen monen vähän liikkuvan kohdalla onnistunutkin kannustuksella. Kuitenkin pidän suurinpanana haasteena liikunnan opetuksessa niitä oppilaita, jotka kouluun tullessaan eivät jaksa muutamaa sataa metriä enempää kävellä ja ehkä eivät ole elämässään montakaan juoksuaskelta ottaneet.Kaikkien ei todellakaan tarvitse olla hyviä liikunnassa, pääasia että lapset liikkuvat ja nauttivat liikkumisesta.

      Varmasti on merkitystä opettajalla, mutta valitettavasti kaikkien oppilaiden kanssa ei pääse haluttavaan tulokseen. Silläkin on paljon merkitystä, miten vanhemmat suhtautuvat kouluun ja opettajaan. Avoin keskustelu asiasta opettajan kanssa on tärkeää jos joku asia ei mene vanhempien mielestä oikein. Jos tosiaan joku oppilas istuu 2 tuntia vaihtoaitiossa liikuntatunnilla, on kyllä syytä ottaa yhteys opettajaan ja vaatia selvitystä!

      • ap,

        Luin tuon ekan juttuni uudelleen ja siinä annoin tietoja vähän ylimalkaisesti. Nyt siis muksu on jo 15 ja alkanut nauttia koulun liikuntatunneista, kun siellä touhutaan ja liikutaan tosi paljon ja numero noussut portaittain kahdella, eli on saanut rohkeutta kannustavien opettajien myötä.

        Tuo vaihtoaitiojuttu ei tullut esille silloin, vaan tässä ihan äskettäin alkoi kertoa, että X-open tunneilla oli sellaista ja sellaista, sen innoittamana ja omia kouluaikoja muistellen aloitukseni kirjoitin. Samalla luokalla ollut kaveri on vahvistanut juttuja. Muutenkin ko. opettaja oli oikeasti vähän pelottava, tiedän että äitinä pitäisi, mutta kun lapseni tavoin olen ujohko.


    • täälläkin

      Olin ujo ja hiljainen oppilas, jolla ei ollut kavereita koulussa. Kiusaaminen oli "henkistä", jätettiin ulkopuolelle. Ei otettu mukaan, vaikka joskus tuli pyydettyä, ihan jos vain onnistaisi. Välitunnit seisoin yksin. Koulussa oli painajaismaisia aineita, joista hiki märkänä näki öisin painajaisim, mm.

      Ryhmätyöt tunnilla: Minua ei huolittu mihinkään ryhmään, tein ryhmätyöt aina yksin. Enhän yksin koskaan yltänyt siihen, mihin monta oppilasta. Yleensä työ jäi kesken ja se vaikutti sitten työn arvosteluun alentavasti. Muistan opettajan aina sanoneen, että x (=minä) olisin siinä ja siinä ryhmässä, mutta ei sitten ollut huomaavinaankaan, kun minulle ryhmässä käännettiin selkä tai sanottiin suoraan, että heidän ryhmä on täysi.

      Käsityötunnit: Siinä vaiheessa, kun mukaan tulivat ompelukoneet ja muut asiat, joiden käyttöä joutui käsityöluokassa odottamaan. Minut aina kiilattiin, ohjattiin rikkinäisille koneille. Käsityönopettaja sanoi, että työn jälki on siistiä, mutta en saa mitään koskaan valmiiksi ja päättötodistukseen antoi minulle 2 numeroa huonomman arvosanan, laski kahdeksikosta kuutoseen. Sanoi vielä, että olisi antanut viitosen, mutta oli sääntö, jonka mukaan ei saanut numeroa laskea enempää kuin 2 numeroa kerralla.

      Meillä oli vielä tapana, että opettaja arvosteli käsityömme lukukauden päätteeksi ääneen luokan edessä. Muistan ikuisesti ne naurut ja kiusanteot, kun muut luokkalaiset kuulivat em. arvostelut käsityötaidoistani.

      Liikuntatunnit: Olin ihan kohtuullisen hyvä hiihdossa, luistelussa, voimistelussa, pesäpallon lyöjänä jne. Eli kaikissa yksin tehtävissä lajeissa. Pesäpallossa olin lyöjänä paras, osumatarkkuus oli huippua ja pallo lensi aina takakentälle. Hiihtokilpailuissa voitin palkintoja. Mutta ne lajit, joissa tarvittiin ns. yhteishenkeä ja piti toimia ryhmänä. Minut jätettiin aina ulkopuolelle.

      Pesäpallossakin, jossa olis siis hyvä lyöjä, minut valittiin joukkueeseen viimeisenä. Yleensä kaikkeen valittiin viimeisenä. Koripallossa yms. kukaan ei koskaan syöttänyt minulle. Enpä saanut paljon palloon koskea. Ja liikunta oli meillä sellaista, että vaikka jotkut lajit pelottivat eikä osannut, niin oli PAKKO tehdä. Siitä se koululiikunnan kammo tulee. Minulle tällaisia lajeja oli telinevoimistelu, kärrynpyörät, kuperkeikat. Miten niitä osasin? En ikinä ollut tehnyt. Eikö koulussa opeteta niitä? Laitetaan kylmiltään tekemään ja opettaja istuu vihon kanssa arvostelemassa

      Kouluruokailu oli hirveä tilanne, kukaan kun ei halunnut istua vieressäni. Jouduin istumaan aina ongelmapoikien joukkoon, jotka sitten kiusasivat eri tavoin kuin tytöt.

      Luokkaretkillä kuljin yksin ja istuin bussissa yksin. Muilla oli vieruskaveri.

      Tunneilla en koskaan viitannut, koska kiusattiin, jos olin "fiksumpi". Kokeitten jälkeen saatoin valehdella numeroni kuutoseksi tai ihan miksi vain numeroksi, jotta se ei herättäisi kateutta muissa.

      Laulutunnit olivat myös karmeita. Laulukokeet oli luokan edessä. Pidin kirjan naamani edessä enkä saanut laulettua. Opettaja hokee pianoa takoen luokan nauraessa, että kovempaa, kovempaa, ei kuulu... No, kuutonen tuli musiikista...

      Pitäisi olla yhdistys "traumaattiset kouluvuodet", sen monta kertaa öisin heräsin pakokauhuun, että kohta on aamu ja on pakko mennä kouluun.

      Kuten Tommi Läntinen laulaa: Äiti, mä en tahdo mennä kouluun, siellä toiset mua kiusaa... Itken yhä sen kappaleen kuullessani.

      Lienee muuten turha sanoa, että saavat pitää luokkakokouksensa. Niihin pippaloihin en mene kuuna päivänä.

      Koululiikunnasta tuli eksyttyä tällaisiin asioihin,mutta erityisesti näissä "taideaineissa", joissa osalla on enemmän lahjoja, osalla vähemmän aivan kuten matematiikassa ja kielissäkin, tulisi opettajan ottaa huomioon, etteivät kaikki osaa samalla tavalla ja antaa pisteitä yrityksestä. Lisäksi koulussa tulisi olla enemmän valinnanmahdollisuuksiaa. Jos joku ei kertakaikkiaan saa kieliä päähänsä, niin hänelle minimikielituntimäärä ja tilalle enemmän, jossa menestyy ja josta pitää.

      Ja miksiköhän muuten siellä koulussa pitää suorittaa liikunta liikuntatunnilla. Voisikohan sitä muuttaa niin, että kerran pari viikossa koulu päättyisi tuntia-paria aikaisemmin ja jokainen lähtee harrastamaan itselleen mieluista lajia siksi aikaa. Lajin valmentajan/seuran tms. kanssa ope tekee sopimuksen, että valvoo, että käy tunneilla ja arvioisi sitten vaikka sanallisesti kehityksen ja oppimisen. Tulisi töitäkin ihmisille samalla. Ja liikunta maistuisi kaikille?

      • tekstiä

        juuri tuollaistahan se kiusatun koulunkäynti on,samanlaista eristämistä ja ulkopuolelle jättämistä tänä päivänä kuin jo kymmeniä vuosia sitten.Kiusaajien loputonta ymmärtämistä ja pään silittelyä.Itse aikanaan annoin lapsen olla pois koulusta retkiaikaan,eipä tarvinnut yksin istua ja kuljeskella.Käsittämätöntä,että aikuiset eivät muka pysty kiusaamista lopettamaan edes pienten lasten kohdalla.Mutta olen kyllä tuntenut myös opettajan,joka siihen pystyi!


      • ................

        Tekstisi kosketti minua syvästi, koska minulla on aivan samanlaisia muistoja.
        Lapset/nuoret todellakin osaavat olla uskomattoman ilkeitä toisille.
        Minullakin vastaavia kokemuksia on melkeinpä samoista aineista. Ehkä käsityöt, liikunta, kotitalous jne. ovat oppilaille vapaampia tunteja ja juuri tällaisissa kiusaajatkin pääsevät kunnolla irti.

        Minäkin olin samanlainen ujo ja hiljainen kuin sinä ja aina yksin. Ensin päivästä toiseen, lopulta vuodesta toiseen.

        Käsityö: muut oppilaat nauroivat ja ivasivat kaikkia töitäni. Langan väristä pilkattiin, valitsemastani kankaasta pilkattiin. Kerran päälleni kaadettiin vettä ja joskus kiusaaja tuli kävelemään pöydälleni, kun yritin tehdä töitä.

        Liikuntatunnit: aina ilman paria. Pallopeleissä en koskaan saanut koskea palloon. En vaikka olisin ollut ainoa ihminen kentällä. Tuloksilleni naurettiin/kuiskittiin. Vaatteitani ja jopa luistimiani haukuttiin. Kun tulin pukuhuoneeseen, niin alkoi juttu "muistatteko mitä äsken puhuttiin tosta". Yritin pukuhuoneessa katsoa pelkästään maahan, koska minua haukuttiin lesboksi jos katsoin muita. Miten voit muka olla pukuhuoneessa niin, ettet edes näe muita?! Ala-asteella olin aina huutojaon viimeisiä/viimeinen, yläasteella onneksi ryhmät jaettiin muilla tavoilla.
        Jännitin kamalasti tunteja ja itkin niiden takia, joskus jopa tunneilla. Jännittämisen ja ujouden takia en pystynyt antamaan edes parastani.
        ---> en ole todellakaan pakkoliikunnan jälkeen kertaakaan edes ajatellut meneväni mihinkään ryhmäliikuntapaikkaan kuten salille tai ohjattuihin ryhmiin. Vaikka tiedän, että aikuiset ehkä ovat järkevämpiä, niin silti en halua. Suunnistus on kivaa, kun sitä voi tehdä metsässä yksin ilman muiden katseita.

        Kouluruokailu: istuin aina yksin, joskus kiusaajat kulkivat ohitseni ja sanoivat, että ei istuta tuon pöytään.

        Esitelmät: en edes halua muistella. Yhdessä vaiheessa päätin, etten enää ikinä esiinny ja se päätös todellakin pitää. Sain sentään palauttaa opettajalle siitä lähtien esitelmän paperiversiona. Yksikään ihminen tai mikään asia ei saa minua joutumaan siihen kärsimykseen.

        Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka ja vaikka mistä aineista.


      • en ole
        ................ kirjoitti:

        Tekstisi kosketti minua syvästi, koska minulla on aivan samanlaisia muistoja.
        Lapset/nuoret todellakin osaavat olla uskomattoman ilkeitä toisille.
        Minullakin vastaavia kokemuksia on melkeinpä samoista aineista. Ehkä käsityöt, liikunta, kotitalous jne. ovat oppilaille vapaampia tunteja ja juuri tällaisissa kiusaajatkin pääsevät kunnolla irti.

        Minäkin olin samanlainen ujo ja hiljainen kuin sinä ja aina yksin. Ensin päivästä toiseen, lopulta vuodesta toiseen.

        Käsityö: muut oppilaat nauroivat ja ivasivat kaikkia töitäni. Langan väristä pilkattiin, valitsemastani kankaasta pilkattiin. Kerran päälleni kaadettiin vettä ja joskus kiusaaja tuli kävelemään pöydälleni, kun yritin tehdä töitä.

        Liikuntatunnit: aina ilman paria. Pallopeleissä en koskaan saanut koskea palloon. En vaikka olisin ollut ainoa ihminen kentällä. Tuloksilleni naurettiin/kuiskittiin. Vaatteitani ja jopa luistimiani haukuttiin. Kun tulin pukuhuoneeseen, niin alkoi juttu "muistatteko mitä äsken puhuttiin tosta". Yritin pukuhuoneessa katsoa pelkästään maahan, koska minua haukuttiin lesboksi jos katsoin muita. Miten voit muka olla pukuhuoneessa niin, ettet edes näe muita?! Ala-asteella olin aina huutojaon viimeisiä/viimeinen, yläasteella onneksi ryhmät jaettiin muilla tavoilla.
        Jännitin kamalasti tunteja ja itkin niiden takia, joskus jopa tunneilla. Jännittämisen ja ujouden takia en pystynyt antamaan edes parastani.
        ---> en ole todellakaan pakkoliikunnan jälkeen kertaakaan edes ajatellut meneväni mihinkään ryhmäliikuntapaikkaan kuten salille tai ohjattuihin ryhmiin. Vaikka tiedän, että aikuiset ehkä ovat järkevämpiä, niin silti en halua. Suunnistus on kivaa, kun sitä voi tehdä metsässä yksin ilman muiden katseita.

        Kouluruokailu: istuin aina yksin, joskus kiusaajat kulkivat ohitseni ja sanoivat, että ei istuta tuon pöytään.

        Esitelmät: en edes halua muistella. Yhdessä vaiheessa päätin, etten enää ikinä esiinny ja se päätös todellakin pitää. Sain sentään palauttaa opettajalle siitä lähtien esitelmän paperiversiona. Yksikään ihminen tai mikään asia ei saa minua joutumaan siihen kärsimykseen.

        Esimerkkejä riittäisi vaikka kuinka ja vaikka mistä aineista.

        ymmärtänyt, kuinka opettaja voi katsella vierestä, kun joku syö aina yksin, kukaan ei istu samaan pöytään tai toiset lähtevät pois pöydästä kiusatun tullessa siihen. Itse en pystyisi olemaan puuttumatta siihen. Ainahan voi esittää, ettei tiedä välituntikiusaamisia tai selän takana pahan puhumista ja pilkkaa, mutta kun omin silmin näkee...


    • Masentunut000

      Itellä oli 2000 m testissä aika 19.36 ja ennen oli 27.00 ja opettaja vaan haukkui minua vaikka paransin suoritustani:( ps. Olen 14v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3346
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      438
      3158
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      131
      2876
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2222
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2070
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1357
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1210
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe