Tietojenkäsittelytieteilijöiden valmistuminen?

ooppa

Olen kuullut huhuja sieltä sun täältä, että kovin moni jää valmistumatta tietojenkäsittelypuolelta? Etenkin Oulussa - jonne itsekin olen hakemassa - tämä ongelma on (kuulemma) korostunut entisestään.

Mistä tämä sitten johtuu? Onko opetuksen taso heikkoa vai opiskeluaika muuten liian haastavaa sisälle pääsyyn nähden? Olen myös kuullut, että osa opiskelijoista hakee jo parin vuoden (!) jälkeen jonnekin töihin ja jättää koulun kesken...?

Kannattaako siis haudata haaveet kyseisen aineen opiskelusta ja alkaa suosiolla etsimään jotain "paremmat työnäkymät tarjoavaa koulutusta"?

7

1846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan riittävästi

      Jos kyseessä ei ole unelma-ammattisi hae "paremmat työnäkymät tarjoavaan koulutukseen", koska sinun täytyy olla oikeasti hyvä että pääset töihin (tekijöitä riittää).

      Terv. TKT-opiskelija

    • vihdoin takana

      Valmistuin vähän aikaa sitten tietojenkäsittelytiede pääaineenani. Jotkut kurssit ja harjoitustyöt olivat mielestäni vaativia, mutta erityisesti syventävien opintojen kurssit ja seminaarit myös mielenkiintoisia. Itsekin kävin samanaikaisesti töissä, joten opiskeluun tuli käytettyä paljon iltoja ja viikonloppuja...

      Jos olet kiinnostunut alasta, kannattaa hakea. Toisaalta tietojenkäsittelytiede voi olla hyvä vaihtoehto sivuaineeksikin.

    • lähtee

      soveltamaan oppimaansa työelämään ja jää sille tielleen. Toisaalta ainakin Helsinkiin on melko helppo päästä (pääsykokeessa puolet pisteistä = sisällä olet), kun taas opintojen aikana vaaditaan vähän enemmän, matematiikkaa ja sitä teoreettista puoltakin pitäisi ymmärtää. Jostain syystä ohjelmoinnin peruskurssistakaan eivät kaikki pääse läpi, vaikka siinäkin puolet pisteistä riittäisi. Varmaan on siis myös niitäkin luovuttajia, jotka luulivat homman olevan helpompaa, tai joilla on jonkinlainen asenneongelma matematiikkaa kohtaan. Kolmas vaihtoehto olisi se, että sankari on päässyt kaikki alkupuolen kurssit rimaa hipoen läpi ja jossain vaiheessa se perustietojen puute luo ylitsepääsemättömän esteen, kun meillä nuo aiemman päälle rakentaminen ja kurssien väliset riippuvuudet ovat aika vahvasti hommassa mukana.

      Vaan tiiä sitten noista oululaisten kuvioista, ne on vähän semmosia...

    • Jan

      Itse olen Helsingin yliopistosta ja suoritin viimeisimmän kandidaatintutkinnosta uupuvan tentin tänään. Tentti on vaikeimmasta päästä aineopintoja ja läpipääsyprosentti viime tentistä oli jotain 32%

      Kun itse hain, pääsykokeesta pääsi muistaakseni puolet sisään. Nykyään on vielä helpompaa kun hakijamäärät ovat pienentyneet nopeammin kuin sisäänotto. Se, että päitä putoilee on mielestäni vain merkki siitä, että ei ole merkittävästi lähdetty tiputtamaan tasoa oli sitten aloittava aines mitä tahansa. Esimerkiksi oikeustieteellisessä ja lääketieteellisessä opiskelevat katsovat etuoikeudekseen opiskella ja ymmärtävät että se velvottaa työntekoon. Sitten taas jonnekkin tietojenkäsittelytieteeseen voi päästä heittämällä sisään, mutta sitten kun tulee ensimmäinen vaikea tentti ja pitäisi pystyä kirjoittamaan 3,5 tunnin tentissä 13-sivua tiukkaa teoreettista tekstiä jostain tila-automaateista tai monitorien IRR-signalointisemantiikoista niin siinä sitten punnitaan onko sitä motivaatiota. Ja sitten jos ei pärjätäkkään tai opiskelu ei ollutkaan koko ajan kivaa puuhastelua niin aletaan levittämään huonoa sanaa koko opinahjosta. Helsingissä vaaditaan vielä lisäksi matematiikan opintoja ja nekään eivät ole mitään pilipali-insinöörimatikkaa vaan samoilla kursseilla käy matemaatikoksi-opiskelevatkin.

      Puolittaisella motivaatiolla ei kannata lähteä opiskelemaan. Minun mielestäni tietojenkäsittelytiede on ihan yhtä arvostettava aine kuin mikä tahansa muukin. Minusta on vähän turhaan vallalla vähän sellainen väheksyvä suhtautuminen korkeakoulutukseen. Voi johtua kateudesta tai turhasta vaatimattomuudesta, en tiedä.

      • Voi ihq

        "Helsingissä vaaditaan vielä lisäksi matematiikan opintoja ja nekään eivät ole mitään pilipali-insinöörimatikkaa vaan samoilla kursseilla käy matemaatikoksi-opiskelevatkin. "

        Tekstistäsi saa kuvan että Helsinki olisi tässä jokin erikoistapaus. Samalla tavalla useassa yliopistossa TKT:ssä kuuluu pakollisena sivuaineena matematiikka joka on (hui) sitä samaa mitä opiskelevat aloittelevat matematiikan opiskelijat (perus- ja aineopinnot). Ei todellakaan mitään hankalaa jos omaa yhtään matemaattista lahjakkuutta.

        Itse olen sitä mieltä että alalle ei kaivata enempää väkeä, jos ei tosissaan ole "unelma-ammatti".


      • Oulua!
        Voi ihq kirjoitti:

        "Helsingissä vaaditaan vielä lisäksi matematiikan opintoja ja nekään eivät ole mitään pilipali-insinöörimatikkaa vaan samoilla kursseilla käy matemaatikoksi-opiskelevatkin. "

        Tekstistäsi saa kuvan että Helsinki olisi tässä jokin erikoistapaus. Samalla tavalla useassa yliopistossa TKT:ssä kuuluu pakollisena sivuaineena matematiikka joka on (hui) sitä samaa mitä opiskelevat aloittelevat matematiikan opiskelijat (perus- ja aineopinnot). Ei todellakaan mitään hankalaa jos omaa yhtään matemaattista lahjakkuutta.

        Itse olen sitä mieltä että alalle ei kaivata enempää väkeä, jos ei tosissaan ole "unelma-ammatti".

        Oulun tietojenkäsittelytieteiden laitoksella
        on maine paikkana, josta amk-tutkinnon
        suorittaneet käyvät hakemassa "helpon" tutkinnon,
        taso siellä on nimittäin ala-arvoinen,
        mm. matematiikka puuttuu lähes täysin. Verratkaapa esim Helsingin yliopiston ja Oulun yliopiston vanhoja tenttikysymyksiä, netistä niitä löytyy.


      • jgöfjg
        Oulua! kirjoitti:

        Oulun tietojenkäsittelytieteiden laitoksella
        on maine paikkana, josta amk-tutkinnon
        suorittaneet käyvät hakemassa "helpon" tutkinnon,
        taso siellä on nimittäin ala-arvoinen,
        mm. matematiikka puuttuu lähes täysin. Verratkaapa esim Helsingin yliopiston ja Oulun yliopiston vanhoja tenttikysymyksiä, netistä niitä löytyy.

        Ja matikkako on se autuaaksi tekevä aine? Toiset eivät vaan jaksa lukea matikkaa, koska eivät koe sitä tarpeelliseksi. Siihen en ota kantaa, miten tarpeellista matikka alalla on, mutta en ole itse koskaan tarvinnut integraaleja tms. työelämässä. Ja tarkennetaan, että olen ohjelmistosuunnittelijana sulautettuja järjestelmiä ja tietoliikennesovelluksia tekevässä firmassa.

        Ihan helpolla ei muuten FM-paperit TOL:lta lähteneet, vaikka siihen ei sitä ah niin tärkeää matikkaa kuulunutkaan pakollisena.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe