Miesten

kihlasormuksesta

Hei kaikki!

toivoisin asiallisia kommentteja miesten kihlasormuksen pitämättömyyteen. Tiedän, että joillakin paikkakunnilla miehet pitävät kihlasormustansa, mutta omalla paikkakunnallani (Länsi Suomessa) se on äärimmäisen harvalla. Jos joku uskaltaa sormeensa sen virittää, niin heti on ihmiset siitä asiasta huomauttamassa.

Voisiko joku selittää minulle miksi miesten kihlasormuksen pitäminen on kiellettyä ?! En voi mitenkään käsittää tätä asiaa. Jos järjelläni ajattelen, niin tilanteen pitäisi olla mielestäni juuri päinvastoin. Onhan nimittäin niin, että "maailman" ihmiset jättävät sormuksen kotiin, kun lähtevät uutta etsimään...

38

2287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miehellä

      Näissä syntivälineissä on eroja maan eri osissa -
      kun soittimet oli kielletty länsisuomessa niin samanlaista soitinta sai soittaa idässä.

      Ilmeisesti on kaksi raamatun versiota ?

      • Kun minä menin kihloihin , niin ostimme sormukset molemmille.

        Olin sellaisessa elämäntilanteessa, että siitä oli etua.

        Kun meidät vihittiin, silloin oli tilanne muuttunut ja annoin oman sormukseni vaimolleni toiseksi.

        Kun olimme olleet joitakin vuosikymmeniä avioliitossa, sain vaimoltani lahjaksi kultasormuksen, jota olen pitänyt siitä asti.

        Pidän sitä rakkauden ja sitoutumisen merkkinä. Minulle ei vaikuta hölkäsen pöläystä, mitä joku toinen ajattelee.


      • näistä????
        vihne kirjoitti:

        Kun minä menin kihloihin , niin ostimme sormukset molemmille.

        Olin sellaisessa elämäntilanteessa, että siitä oli etua.

        Kun meidät vihittiin, silloin oli tilanne muuttunut ja annoin oman sormukseni vaimolleni toiseksi.

        Kun olimme olleet joitakin vuosikymmeniä avioliitossa, sain vaimoltani lahjaksi kultasormuksen, jota olen pitänyt siitä asti.

        Pidän sitä rakkauden ja sitoutumisen merkkinä. Minulle ei vaikuta hölkäsen pöläystä, mitä joku toinen ajattelee.

        Sormuskielto on pelkkää farisealaisuutta.
        Tampereella nousi iso meteli kun AH viisi senkin isiensäännön ottaa tarkasteluun.
        Sormus kuuluu ulkonaisiin asioihin, joilla ei saa rasittaa omiatuntoja.
        Luther muuten otti käyttöön miesten kihlasormuksen.


      • kuu-Liainen
        näistä???? kirjoitti:

        Sormuskielto on pelkkää farisealaisuutta.
        Tampereella nousi iso meteli kun AH viisi senkin isiensäännön ottaa tarkasteluun.
        Sormus kuuluu ulkonaisiin asioihin, joilla ei saa rasittaa omiatuntoja.
        Luther muuten otti käyttöön miesten kihlasormuksen.

        kuin uhri ja totella parempi, kuin oinsten lihavuus. Tampereesta puhue KN sanoi aikanaan, että jos miehen (kristityn ) uskolisuus vaimoaan kohtaan on sormuksen varassa, niin on se asia kovin kevyissä kantimissa.
        Raamattu osoittaa, että mies on kihlannut itselleen naisen morsiameksi ja antanut hänelle sormuksen merkiksi, että tämä on lupautunut jo sille miehelle, eikä toisten pidä häntä enää katseleman sillä silmällä.
        Turha tässä asiassa on vedota tuhlaajapojan esimerkkiin; siinäkin tosin on kyse ylkä-morsian-suhteesta, mutta kuka tässä on ylkä ja kuka morsian!
        Itseäni ei tuo sormusasia ole koskaan kiusannut, kun en sitä alkuunkaan ole riesakseni hankkinut. Eikä vaimonikaan ole koskaan sitä vaatinut tai epäillyt, että sen puuttuminen johtaisi puoleltani uskottomuuteen. Yksi sormus on kihlauksessa riittänyt meillä.
        Tuo viimeinen lause ei kylläkään pidä paikkaansa nimenomaan kihlasormuksen osalta.


      • Oy ALKO Ab:n tuttu
        vihne kirjoitti:

        Kun minä menin kihloihin , niin ostimme sormukset molemmille.

        Olin sellaisessa elämäntilanteessa, että siitä oli etua.

        Kun meidät vihittiin, silloin oli tilanne muuttunut ja annoin oman sormukseni vaimolleni toiseksi.

        Kun olimme olleet joitakin vuosikymmeniä avioliitossa, sain vaimoltani lahjaksi kultasormuksen, jota olen pitänyt siitä asti.

        Pidän sitä rakkauden ja sitoutumisen merkkinä. Minulle ei vaikuta hölkäsen pöläystä, mitä joku toinen ajattelee.

        hyvä ystäväni antoi minulle hääpäivänäni kalliin pullon ranskalaista konjakkia (42%) ja kehoitti siitä nauttimaan silloin tällöin, kun alkaa ahdistamaan. Otan siitä joskus pitkän huikat ja joskus useammankin.Eihän hyvän ystävän lahjaa voi ylenkatsoa ja loukata häntä jonkun porukan tiukkapipoisten näkemysten tähden. "Minulle ei vaikuta hölkäsen pöläystä, mitä joku toinen ( ja vaikka vihne ) siitä ajattelee".


      • kuu-Liainen kirjoitti:

        kuin uhri ja totella parempi, kuin oinsten lihavuus. Tampereesta puhue KN sanoi aikanaan, että jos miehen (kristityn ) uskolisuus vaimoaan kohtaan on sormuksen varassa, niin on se asia kovin kevyissä kantimissa.
        Raamattu osoittaa, että mies on kihlannut itselleen naisen morsiameksi ja antanut hänelle sormuksen merkiksi, että tämä on lupautunut jo sille miehelle, eikä toisten pidä häntä enää katseleman sillä silmällä.
        Turha tässä asiassa on vedota tuhlaajapojan esimerkkiin; siinäkin tosin on kyse ylkä-morsian-suhteesta, mutta kuka tässä on ylkä ja kuka morsian!
        Itseäni ei tuo sormusasia ole koskaan kiusannut, kun en sitä alkuunkaan ole riesakseni hankkinut. Eikä vaimonikaan ole koskaan sitä vaatinut tai epäillyt, että sen puuttuminen johtaisi puoleltani uskottomuuteen. Yksi sormus on kihlauksessa riittänyt meillä.
        Tuo viimeinen lause ei kylläkään pidä paikkaansa nimenomaan kihlasormuksen osalta.

        ettei kaikista mahdollisista asioista tarvitse tehdä direktiiviä.


        Sitten pitää koittaa alistaa toisia samaan muottiin. Uskallan sanoa, ettei se ole Jumalan tahto.

        Minulle tämä koko asia ei ole uskollisuus/uskottomuusasia. Sain vaimoltani sormuksen lahjaksi ja käytän sitä ilolla.


      • Oy ALKO Ab:n tuttu kirjoitti:

        hyvä ystäväni antoi minulle hääpäivänäni kalliin pullon ranskalaista konjakkia (42%) ja kehoitti siitä nauttimaan silloin tällöin, kun alkaa ahdistamaan. Otan siitä joskus pitkän huikat ja joskus useammankin.Eihän hyvän ystävän lahjaa voi ylenkatsoa ja loukata häntä jonkun porukan tiukkapipoisten näkemysten tähden. "Minulle ei vaikuta hölkäsen pöläystä, mitä joku toinen ( ja vaikka vihne ) siitä ajattelee".

        raamattu puhuu selkeää kieltään, mutta sormuksesta ei.

        Ei pidä laittaa vakavia asioita pilkanteoksi.


      • - Abimelek
        kuu-Liainen kirjoitti:

        kuin uhri ja totella parempi, kuin oinsten lihavuus. Tampereesta puhue KN sanoi aikanaan, että jos miehen (kristityn ) uskolisuus vaimoaan kohtaan on sormuksen varassa, niin on se asia kovin kevyissä kantimissa.
        Raamattu osoittaa, että mies on kihlannut itselleen naisen morsiameksi ja antanut hänelle sormuksen merkiksi, että tämä on lupautunut jo sille miehelle, eikä toisten pidä häntä enää katseleman sillä silmällä.
        Turha tässä asiassa on vedota tuhlaajapojan esimerkkiin; siinäkin tosin on kyse ylkä-morsian-suhteesta, mutta kuka tässä on ylkä ja kuka morsian!
        Itseäni ei tuo sormusasia ole koskaan kiusannut, kun en sitä alkuunkaan ole riesakseni hankkinut. Eikä vaimonikaan ole koskaan sitä vaatinut tai epäillyt, että sen puuttuminen johtaisi puoleltani uskottomuuteen. Yksi sormus on kihlauksessa riittänyt meillä.
        Tuo viimeinen lause ei kylläkään pidä paikkaansa nimenomaan kihlasormuksen osalta.

        "Neuvojien" ylpeys sellaisesta kuuliaisuudesta vaan kasvaa, kun he kerskuvat ympärileikkaamiensa reppanoiden lihasta.

        Puhujat jotka ihmisiä itse keksimänsä lain alle johdattavat, pitäisi palauttaa hengellisestä ylpeydestä Jumalan sanan alle, ja uskolliksiksi Kristuksen sanalle.


      • - Abimelek
        vihne kirjoitti:

        ettei kaikista mahdollisista asioista tarvitse tehdä direktiiviä.


        Sitten pitää koittaa alistaa toisia samaan muottiin. Uskallan sanoa, ettei se ole Jumalan tahto.

        Minulle tämä koko asia ei ole uskollisuus/uskottomuusasia. Sain vaimoltani sormuksen lahjaksi ja käytän sitä ilolla.

        Emme me millekään yhteisölle tai seurakunnalle ole antaneet "tahdon" lupausta, vaan Kristukselle ja omalle puolisollemme. :-)


      • Åken todistus
        - Abimelek kirjoitti:

        Emme me millekään yhteisölle tai seurakunnalle ole antaneet "tahdon" lupausta, vaan Kristukselle ja omalle puolisollemme. :-)

        sinulta, kun vihki teidät aviopariksi? Useimmiten olen kuullut vihkipapin mainitsevan sanat:" Minä kysyn sinulta NN, tämän SEURAKUNNAN läsnäollessa ja Jumala kasvojen edessä, tahdotko ottaa tämän LL:n ( Liisa Lempeä )aviovaimoksesi ja osoittaa hänelle rakkautta ja uskollisuutta niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä aina kuolemaan asti?"

        Jos näin kuulit ja lupasit, niin teit lupauksen myös läsnäolleelle seurakunnalle eli todistajien joukolle! Se myös jotakin merkitsee.


      • - Abimelek
        Åken todistus kirjoitti:

        sinulta, kun vihki teidät aviopariksi? Useimmiten olen kuullut vihkipapin mainitsevan sanat:" Minä kysyn sinulta NN, tämän SEURAKUNNAN läsnäollessa ja Jumala kasvojen edessä, tahdotko ottaa tämän LL:n ( Liisa Lempeä )aviovaimoksesi ja osoittaa hänelle rakkautta ja uskollisuutta niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä aina kuolemaan asti?"

        Jos näin kuulit ja lupasit, niin teit lupauksen myös läsnäolleelle seurakunnalle eli todistajien joukolle! Se myös jotakin merkitsee.

        Seurakunnan läsnäollessa minulta kysyttiin, tahdonko rakastaa tulevaa vaimoani. Piste!

        Ei pappi kysynyt minulta mitään seurakunnan silmää tekevien edessä kumartelusta ja konttaamisesta. Eikä muuten kysy muiltakaan, sen tiedän varmasti.

        Niin kuvottavia puhut, että oksennuttaa!!!


      • teutatess
        näistä???? kirjoitti:

        Sormuskielto on pelkkää farisealaisuutta.
        Tampereella nousi iso meteli kun AH viisi senkin isiensäännön ottaa tarkasteluun.
        Sormus kuuluu ulkonaisiin asioihin, joilla ei saa rasittaa omiatuntoja.
        Luther muuten otti käyttöön miesten kihlasormuksen.

        Olen tuon AH . Kuullut tästä saarnaavan .Eikä pahaa sanaa sanonut Sormuksesta, Päin vastoin ja ajattelen samoin . Tuhlaaja pojallekin annettiin sormus käteen . Ja se oli merkki siitä , että hän sai taas käyttää isänsä sinettiä .


      • kuuliainen kans
        kuu-Liainen kirjoitti:

        kuin uhri ja totella parempi, kuin oinsten lihavuus. Tampereesta puhue KN sanoi aikanaan, että jos miehen (kristityn ) uskolisuus vaimoaan kohtaan on sormuksen varassa, niin on se asia kovin kevyissä kantimissa.
        Raamattu osoittaa, että mies on kihlannut itselleen naisen morsiameksi ja antanut hänelle sormuksen merkiksi, että tämä on lupautunut jo sille miehelle, eikä toisten pidä häntä enää katseleman sillä silmällä.
        Turha tässä asiassa on vedota tuhlaajapojan esimerkkiin; siinäkin tosin on kyse ylkä-morsian-suhteesta, mutta kuka tässä on ylkä ja kuka morsian!
        Itseäni ei tuo sormusasia ole koskaan kiusannut, kun en sitä alkuunkaan ole riesakseni hankkinut. Eikä vaimonikaan ole koskaan sitä vaatinut tai epäillyt, että sen puuttuminen johtaisi puoleltani uskottomuuteen. Yksi sormus on kihlauksessa riittänyt meillä.
        Tuo viimeinen lause ei kylläkään pidä paikkaansa nimenomaan kihlasormuksen osalta.

        Mikä kuuliaisuus?

        Kuuliaisuus Jumalan sanalle, mutta EI
        ihmisopeille, joita sorumussääntökin on!


      • teutatess
        vihne kirjoitti:

        ettei kaikista mahdollisista asioista tarvitse tehdä direktiiviä.


        Sitten pitää koittaa alistaa toisia samaan muottiin. Uskallan sanoa, ettei se ole Jumalan tahto.

        Minulle tämä koko asia ei ole uskollisuus/uskottomuusasia. Sain vaimoltani sormuksen lahjaksi ja käytän sitä ilolla.

        Samoin. SAMOIN .


    • - Abimelek

      Mitään Raamatullista perustetta ei tuollaiselle kiellolle ole!

      Es.lest. -laisuudessa, ja yleensäkin lestadiolaisuudessa (identiteetissä), on paljon menneiden sukupolvien isiltä perittyjä tapoja, joista on ajan saatossa muodostunut uskonnollisia säädöksiä.

      Avauksessa manitulle kiellolle on kaksi
      "perustetta:

      1. "Mies kihlaa vaimon, eikä vaimo miestä",
      2. "sormus on maailman tapa ja se on koreutta".

      Isän säädösten noudattamatta jättäminen on kriminalisoitu noituuden synniksi, koska se on "tottelemattomuutta". Tämä viime vuosina voimaan tullut säädös on kaikista sairainta puolta lestadiolaisuudessa. Johtajat jotka tuollaisia puhuvat, pitäisi heti erottaa.

      Miksi? Siksi koska ainostaan Jumalan sanaa kristityn pitää totella, ei suinkaan seurakuntaa dominoivia, vallanhimoisia ja narsistisia ihmisiä.

      Tällaisilla ahdasmielisten ja omaa vanhurskautta rakentavien ihmisen "perusteilla" omavanhurskaus perkele on kyhännyt kokoon lukemayttoman määrän erilaisia korvikkeita elävälle uskolle. Kun usko on loppunut konstit ovat tulleet tilalle.

      Näyttää siltä, että monen kohdalla kristinuskon ydinsanoma, yksinkertainen USKO KRISTUKSEEN, on peittynyt melkoisen säännöstö "risukasan" alle.

      Room. 10:8   Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; ...

      ... se on se uskon sana, jota me saarnaamme.

      Room. 10:9   Sillä jos sinä

      1. tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja
      2. uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt,
      3. niin sinä pelastut;
      ========

      HYVIN YKSINKERTAINEN ON KRISTUKSEN OPPI, EIKÖ TOTTA.

      Monelle raukalle aivan liian yksinkertainen. Niinpä saatana on saanut monet eksytettyä ihmisoppien viidakkoon, jossa keksittyjä "syntejä" vilisee kuin villakoiria.

      Yksi näistä on avauksessa mainittu avioliiton merkki (sormus) miehillä.

      Jos tällaisia satuja uskoo SYDÄMESSÄÄN, niin ahdistavaksi todeksi se kaikki muuttuu. Siksi on tärkeätä joka päivä lukea Jumalan sanaa rukouksen kanssa, jotta ei joudu erilaisten ihmisoppien ja älä- mölöjen vangiksi.
      ===========

      Room. 10:10   sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
      Room. 10:11   Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
      Room. 10:12   Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      Room. 10:13   Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

      • kristittykin

        Näyttää siltä, että ne, jotka mielellänsä noudattavat tällaisia ko. tapoja, eivät ole millänsäkään siitä. Se ei ole tullut pakoksi eikä täytymykseksi eikä ansioksi. Ihan vapaasta halusta ovat pitämättä sormusta. Se ei vaivaa heitä eikä heidän vaimojaan.

        Mutta huomaa selvästi, että ne, jotka eivät näitä ko. tapoja noudata, tekevät asiasta synnin toisille ja taakan itselleen.

        Kannattaisi pitää huolta enemmän omasta tilastaan ja antaa toisten uskoa siinä vaatimattomuudessa ja yksinkertaisuudessa, jossa he kristittyinä paremmin viihtyvät.

        Pitää suvaita muitakin kuin itseään eikä saa olla noin ahdasmielinen. Joka asiaan ja sanaan ja sanamuotoon takertuminen tuo näköjään suurta taakkaa arvostelijoille itselleen.


      • jatkuu....

        14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
        15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
        16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
        17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.


      • - Abimelek
        kristittykin kirjoitti:

        Näyttää siltä, että ne, jotka mielellänsä noudattavat tällaisia ko. tapoja, eivät ole millänsäkään siitä. Se ei ole tullut pakoksi eikä täytymykseksi eikä ansioksi. Ihan vapaasta halusta ovat pitämättä sormusta. Se ei vaivaa heitä eikä heidän vaimojaan.

        Mutta huomaa selvästi, että ne, jotka eivät näitä ko. tapoja noudata, tekevät asiasta synnin toisille ja taakan itselleen.

        Kannattaisi pitää huolta enemmän omasta tilastaan ja antaa toisten uskoa siinä vaatimattomuudessa ja yksinkertaisuudessa, jossa he kristittyinä paremmin viihtyvät.

        Pitää suvaita muitakin kuin itseään eikä saa olla noin ahdasmielinen. Joka asiaan ja sanaan ja sanamuotoon takertuminen tuo näköjään suurta taakkaa arvostelijoille itselleen.

        Sinä et sitä tiedä kuinka mielellään kukin mitäkin tekee.

        Jos helvetillä uhataan sellaista arkaa ihmistä joka pitää saamaansa viestiä Jumalalta tulleena, niin ei varmasti pane sormusta sormeensa.

        Sen jälkeen kun Jumalan lapsi saa Jumalan sanan kautta varmuuden siitä että kyseessä on pelkkä ihmisoppi, niin ei hän enää leiki moisella
        "tottelevaisuudella", vaan tahtoo pitäytyä Jumalan sanassa. Lukee ja tutkii Jumalan sanaa ahkerasti, rukoillen Pyhän Hengen viisautta ymmrtää Jumalan sanaa oikein.

        Room. 10:2   Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, ...

        ... mutta ei taidon mukaan;

        Room. 10:3   sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole
        _______
        *) alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
        _______

        Room. 10:4   Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.

        Room. 10:5   Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.


      • jatkuu....

        Olen samaa mieltä kuin nimim. "Kristittykin".

        Sen sijaan tämä Abimelek, joka täällä häärii parhaana kristittynä heittää seuraavassa lausahduksesaan -
        "Isän säädösten noudattamatta jättäminen on kriminalisoitu noituuden synniksi, koska se on "tottelemattomuutta". Tämä viime vuosina voimaan tullut säädös on kaikista sairainta puolta lestadiolaisuudessa. Johtajat jotka tuollaisia puhuvat, pitäisi heti erottaa."
        - Gunnar Jönssonin romukoppaan. Voit itse todeta asian lukemalla hänen vuoden 1980 joulukokouksissa pitämän päätössaarnan. Se on julkaistu Rauhan siteessä. Kun olet sen lukenut, kerro sitten pidätkö saarnaa oikeana.

        Minä olen kuunnellut tässä kristillisyydessä saarnoja useamman vuosikymmenen ajan. En tietenkään kaikkea muista, mutta olen melko varma, että ketjun aloittajan mainitsemasta asiasta en ole kuullut puhuttavan saarnoissa ainakaan 20 vuoteen. Tuskin sitä ennenkään. Silti minulla ei ole mitään tarvetta käyttää sormusta, mutta pidän kristittyinä niitä joilla se nyt sattuu olemaan.

        Asioista pitää kyllä voida keskustella, jos ne vaivaavat. Siihen ei kuitenkaan ole paras tapa tulla tänne nettipalstalle, jossa ymmärtäväisimpinä hääräävät Nuin ja Vihne, jotka molemmat ovat erinomaisen tietoisia omasta erinomaisuudestaan. Mutta he ovat puolueellisia tuomareita. He näkevät toisissa uskovaisissa paljon heikkoutta, toinen vähän enemmän kuin toinen, mutta samoissa juonissa veljekset ovat.

        Seuraavassa esimerkkiä Vihneen "raamatusta":
        - ...luulen, että ...
        - Minun käsitykseni - - - on sellainen, että ...
        - Olen kuitenkin käsittänyt, että ...

        No ei nyt muuta. Hyvää loppiaista.


      • - Abimelek
        jatkuu.... kirjoitti:

        14 Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
        15 Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
        16 Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
        17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

        Minä olen Kristukselta vanhurskauden saanut ja taivaan perinnöksi Jumalan sanan uskomisen ja Pyhän Kasteen kautta. - Hallelujaa, kiitos Jeesus!

        Kuvitteletko sinä että sinulla olisi jotakin vielä parempaa tarjolla? Häpeä omavanhurskaus!
        -------

        Kun usko puuttuu, niin sen jälkeen ne konstit alkavat. - Miksi SINÄ halveksit Jumalan pelastavaa sanaa??

        Kun usko Kristukseen loppuu, niin sen jälkeen autuutta aletaan rakentamaan Luojan asemesta luotujen ja näkyväisten varaan. Jopa ihmisen tekemien tuotteiden varaan. :-)

        Naivimpaa tuskin voisi enää ollakaan, kun asiaa tarkastellaan Hengestä syntyneen Jumalan lapsen kannalta, - taivas-näkökulmasta.

        Kol. 2:18   Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ...

        ... ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama

        Kol. 2:19   eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

        Kol. 2:20   Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        Kol. 2:21   "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
        Kol. 2:22   - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta -ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        Kol. 2:23   Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.
        Kol. 3:1   Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
        Kol. 3:2   Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.
        Kol. 3:3   Sillä te olette kuolleet, ja teidän elämänne on kätkettynä Kristuksen kanssa Jumalassa;


      • - Abimelek
        jatkuu.... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin nimim. "Kristittykin".

        Sen sijaan tämä Abimelek, joka täällä häärii parhaana kristittynä heittää seuraavassa lausahduksesaan -
        "Isän säädösten noudattamatta jättäminen on kriminalisoitu noituuden synniksi, koska se on "tottelemattomuutta". Tämä viime vuosina voimaan tullut säädös on kaikista sairainta puolta lestadiolaisuudessa. Johtajat jotka tuollaisia puhuvat, pitäisi heti erottaa."
        - Gunnar Jönssonin romukoppaan. Voit itse todeta asian lukemalla hänen vuoden 1980 joulukokouksissa pitämän päätössaarnan. Se on julkaistu Rauhan siteessä. Kun olet sen lukenut, kerro sitten pidätkö saarnaa oikeana.

        Minä olen kuunnellut tässä kristillisyydessä saarnoja useamman vuosikymmenen ajan. En tietenkään kaikkea muista, mutta olen melko varma, että ketjun aloittajan mainitsemasta asiasta en ole kuullut puhuttavan saarnoissa ainakaan 20 vuoteen. Tuskin sitä ennenkään. Silti minulla ei ole mitään tarvetta käyttää sormusta, mutta pidän kristittyinä niitä joilla se nyt sattuu olemaan.

        Asioista pitää kyllä voida keskustella, jos ne vaivaavat. Siihen ei kuitenkaan ole paras tapa tulla tänne nettipalstalle, jossa ymmärtäväisimpinä hääräävät Nuin ja Vihne, jotka molemmat ovat erinomaisen tietoisia omasta erinomaisuudestaan. Mutta he ovat puolueellisia tuomareita. He näkevät toisissa uskovaisissa paljon heikkoutta, toinen vähän enemmän kuin toinen, mutta samoissa juonissa veljekset ovat.

        Seuraavassa esimerkkiä Vihneen "raamatusta":
        - ...luulen, että ...
        - Minun käsitykseni - - - on sellainen, että ...
        - Olen kuitenkin käsittänyt, että ...

        No ei nyt muuta. Hyvää loppiaista.

        Olet aivan sokea. Juuri sinä täällä kerskut, ettet tarvitse edes Jeesusta pelastuaksesi.

        Koska minä olen KOKONAAN syntinen kuten kaikki muutkin Jumalan lapset, niin minun ainoa mahdollisuuteni on ollut ottaa Jeesukselta vataan hänen täydellinen vanhurskautensa.

        Olen ikionnellinen koska Kristus lahjoitti minulle täydellisen vanhurskautensa ja antoi lahjaksi myös uskon sen vastaanottamiseen.
        __________

        *) Eikä tarvitse kaltaistesi räkäsuuklääppien kanssa kinata siitä kuka olisi paras kristitty.

        Kuinka sinä kehtaatkin syntinen pullistella punakoita kitusiasi Kristuksen edessä?
        - Häpeä jos osaat.



        Kiitos Jeesus hallelujaa!


      • jatkuu.... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin nimim. "Kristittykin".

        Sen sijaan tämä Abimelek, joka täällä häärii parhaana kristittynä heittää seuraavassa lausahduksesaan -
        "Isän säädösten noudattamatta jättäminen on kriminalisoitu noituuden synniksi, koska se on "tottelemattomuutta". Tämä viime vuosina voimaan tullut säädös on kaikista sairainta puolta lestadiolaisuudessa. Johtajat jotka tuollaisia puhuvat, pitäisi heti erottaa."
        - Gunnar Jönssonin romukoppaan. Voit itse todeta asian lukemalla hänen vuoden 1980 joulukokouksissa pitämän päätössaarnan. Se on julkaistu Rauhan siteessä. Kun olet sen lukenut, kerro sitten pidätkö saarnaa oikeana.

        Minä olen kuunnellut tässä kristillisyydessä saarnoja useamman vuosikymmenen ajan. En tietenkään kaikkea muista, mutta olen melko varma, että ketjun aloittajan mainitsemasta asiasta en ole kuullut puhuttavan saarnoissa ainakaan 20 vuoteen. Tuskin sitä ennenkään. Silti minulla ei ole mitään tarvetta käyttää sormusta, mutta pidän kristittyinä niitä joilla se nyt sattuu olemaan.

        Asioista pitää kyllä voida keskustella, jos ne vaivaavat. Siihen ei kuitenkaan ole paras tapa tulla tänne nettipalstalle, jossa ymmärtäväisimpinä hääräävät Nuin ja Vihne, jotka molemmat ovat erinomaisen tietoisia omasta erinomaisuudestaan. Mutta he ovat puolueellisia tuomareita. He näkevät toisissa uskovaisissa paljon heikkoutta, toinen vähän enemmän kuin toinen, mutta samoissa juonissa veljekset ovat.

        Seuraavassa esimerkkiä Vihneen "raamatusta":
        - ...luulen, että ...
        - Minun käsitykseni - - - on sellainen, että ...
        - Olen kuitenkin käsittänyt, että ...

        No ei nyt muuta. Hyvää loppiaista.

        olen käsittänyt sellaiseksi, että esitetään omia mielipiteita vapain sanamuodoin. Minusta olisi tylsää, jos täällä vain kopsattaisi raamatunlauseita ilman mitään kommenttia.

        Tärkeään on huomata, etten pakota ketään uskomaan tavallani, minä vain kerron, mitä pidän oikeana.

        Se miksi asiat joltisesti muuttuvat johtuvat siitä, että vuosien varrella on saatu kokemuksia monista asioista. On havaittu, ettei sormus esimerkiksi johda mihinkään normaalista poikkeavaan, joten voidaan käsittää vapaus niin tai näin. Minusta tässä ei ole sen kummempaa dramatiikkaa.


      • jatkuu.... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin nimim. "Kristittykin".

        Sen sijaan tämä Abimelek, joka täällä häärii parhaana kristittynä heittää seuraavassa lausahduksesaan -
        "Isän säädösten noudattamatta jättäminen on kriminalisoitu noituuden synniksi, koska se on "tottelemattomuutta". Tämä viime vuosina voimaan tullut säädös on kaikista sairainta puolta lestadiolaisuudessa. Johtajat jotka tuollaisia puhuvat, pitäisi heti erottaa."
        - Gunnar Jönssonin romukoppaan. Voit itse todeta asian lukemalla hänen vuoden 1980 joulukokouksissa pitämän päätössaarnan. Se on julkaistu Rauhan siteessä. Kun olet sen lukenut, kerro sitten pidätkö saarnaa oikeana.

        Minä olen kuunnellut tässä kristillisyydessä saarnoja useamman vuosikymmenen ajan. En tietenkään kaikkea muista, mutta olen melko varma, että ketjun aloittajan mainitsemasta asiasta en ole kuullut puhuttavan saarnoissa ainakaan 20 vuoteen. Tuskin sitä ennenkään. Silti minulla ei ole mitään tarvetta käyttää sormusta, mutta pidän kristittyinä niitä joilla se nyt sattuu olemaan.

        Asioista pitää kyllä voida keskustella, jos ne vaivaavat. Siihen ei kuitenkaan ole paras tapa tulla tänne nettipalstalle, jossa ymmärtäväisimpinä hääräävät Nuin ja Vihne, jotka molemmat ovat erinomaisen tietoisia omasta erinomaisuudestaan. Mutta he ovat puolueellisia tuomareita. He näkevät toisissa uskovaisissa paljon heikkoutta, toinen vähän enemmän kuin toinen, mutta samoissa juonissa veljekset ovat.

        Seuraavassa esimerkkiä Vihneen "raamatusta":
        - ...luulen, että ...
        - Minun käsitykseni - - - on sellainen, että ...
        - Olen kuitenkin käsittänyt, että ...

        No ei nyt muuta. Hyvää loppiaista.

        oikeus Jumalan lapsena hyvään maineeseen tuntemattomien ihmisten keskuudessa. Tutuille olen avoin ja he arvioivat oman käsityksensä mukaan.

        Kun nyt olet riistänyt minulta Jumalan lapsen kunnian, sinulla on velvollisuus tuoda julki, mistä minua syytät. Erityisesti raamatulla perustellen.

        Voi sivuuttaa ne ensimmäisen ja toisen kohdan kirkkolaista, kun tämä on nyt julkinen. Esitä syytteet julkisesti, niin julkisesti vastaan.


      • Belletti
        - Abimelek kirjoitti:

        Olet aivan sokea. Juuri sinä täällä kerskut, ettet tarvitse edes Jeesusta pelastuaksesi.

        Koska minä olen KOKONAAN syntinen kuten kaikki muutkin Jumalan lapset, niin minun ainoa mahdollisuuteni on ollut ottaa Jeesukselta vataan hänen täydellinen vanhurskautensa.

        Olen ikionnellinen koska Kristus lahjoitti minulle täydellisen vanhurskautensa ja antoi lahjaksi myös uskon sen vastaanottamiseen.
        __________

        *) Eikä tarvitse kaltaistesi räkäsuuklääppien kanssa kinata siitä kuka olisi paras kristitty.

        Kuinka sinä kehtaatkin syntinen pullistella punakoita kitusiasi Kristuksen edessä?
        - Häpeä jos osaat.



        Kiitos Jeesus hallelujaa!

        *) Eikä tarvitse kaltaistesi räkäsuuklääppien kanssa kinata siitä kuka olisi paras kristitty.


        Ei kukaan oikeasti oven kautta sisään tullut viitsikään ryhtyä väittelyyn kuokkavieraan kanssa.

        Siltikin kuokkavieras luulee istuvansa yljän jaloissa haisevien ryysyinsä kanssa, vaikka he makaavat valheen isän sylissä.


      • - Abimelek
        Belletti kirjoitti:

        *) Eikä tarvitse kaltaistesi räkäsuuklääppien kanssa kinata siitä kuka olisi paras kristitty.


        Ei kukaan oikeasti oven kautta sisään tullut viitsikään ryhtyä väittelyyn kuokkavieraan kanssa.

        Siltikin kuokkavieras luulee istuvansa yljän jaloissa haisevien ryysyinsä kanssa, vaikka he makaavat valheen isän sylissä.

        Sinähän aikamoinen hengellinen sika olet!

        Herran seurakunnassa ei ole sisäpuolella ulosheittomiehiä! He ovat omavanhurskaus saatanan palkkalöistoilla kaikki.

        Mutta vielä on sinullakin aikaa tehdä parannus, jos Jumala sen armon suo että saat katumuksen.


      • - Abimelek
        vihne kirjoitti:

        oikeus Jumalan lapsena hyvään maineeseen tuntemattomien ihmisten keskuudessa. Tutuille olen avoin ja he arvioivat oman käsityksensä mukaan.

        Kun nyt olet riistänyt minulta Jumalan lapsen kunnian, sinulla on velvollisuus tuoda julki, mistä minua syytät. Erityisesti raamatulla perustellen.

        Voi sivuuttaa ne ensimmäisen ja toisen kohdan kirkkolaista, kun tämä on nyt julkinen. Esitä syytteet julkisesti, niin julkisesti vastaan.

        Syyksi riittää se, että olet Jeesuksen verellä puhtaaksi pesty Jumalan lapsi.

        Heti tämän havaittuaan alkaa saatana kuolaamaan, että millä tuon saisi langetettua epäuskoon ja omaan vanhurskauteen. Samanlaisia ovat hänen ansaansa langenneet kristityt, jotka tunnistaa siitä, että he luulevat itseään muita paremmiksi kristityiksi, ja tuomitsevat omien mielipiteidensä mukaisesti muita. Tyypillistä heille on Jumalan sanan tuntemattomuus, ja häpämätön röyhkeys tuomioissaan.


      • teutatess
        jatkuu.... kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kuin nimim. "Kristittykin".

        Sen sijaan tämä Abimelek, joka täällä häärii parhaana kristittynä heittää seuraavassa lausahduksesaan -
        "Isän säädösten noudattamatta jättäminen on kriminalisoitu noituuden synniksi, koska se on "tottelemattomuutta". Tämä viime vuosina voimaan tullut säädös on kaikista sairainta puolta lestadiolaisuudessa. Johtajat jotka tuollaisia puhuvat, pitäisi heti erottaa."
        - Gunnar Jönssonin romukoppaan. Voit itse todeta asian lukemalla hänen vuoden 1980 joulukokouksissa pitämän päätössaarnan. Se on julkaistu Rauhan siteessä. Kun olet sen lukenut, kerro sitten pidätkö saarnaa oikeana.

        Minä olen kuunnellut tässä kristillisyydessä saarnoja useamman vuosikymmenen ajan. En tietenkään kaikkea muista, mutta olen melko varma, että ketjun aloittajan mainitsemasta asiasta en ole kuullut puhuttavan saarnoissa ainakaan 20 vuoteen. Tuskin sitä ennenkään. Silti minulla ei ole mitään tarvetta käyttää sormusta, mutta pidän kristittyinä niitä joilla se nyt sattuu olemaan.

        Asioista pitää kyllä voida keskustella, jos ne vaivaavat. Siihen ei kuitenkaan ole paras tapa tulla tänne nettipalstalle, jossa ymmärtäväisimpinä hääräävät Nuin ja Vihne, jotka molemmat ovat erinomaisen tietoisia omasta erinomaisuudestaan. Mutta he ovat puolueellisia tuomareita. He näkevät toisissa uskovaisissa paljon heikkoutta, toinen vähän enemmän kuin toinen, mutta samoissa juonissa veljekset ovat.

        Seuraavassa esimerkkiä Vihneen "raamatusta":
        - ...luulen, että ...
        - Minun käsitykseni - - - on sellainen, että ...
        - Olen kuitenkin käsittänyt, että ...

        No ei nyt muuta. Hyvää loppiaista.

        Se oli muistaakseni -95.tai -96. Kun AH. lähetyskierroksilla siitä puhui lähes joka paikassa missä kävi . Ellei se asia tullut muissa puheissa esille , hän otti saarnan aikana sen esille . Ja aina sanoi , ei se ole synti , Raamatun mukaan , muuta jos se tulee jolle kulle esteeksi sen voi jättää ottamatta . Ja totesi että sormus on monen pelastanut , esimerkisi huoruuden synnistä .


    • -pave

      Meidän EL-liikkeellämme ei ole selvää linjaa miesten kihlasormusten käytöstä, eikä pidäkään olla, koska kyseessä ei ole kristinopillinen asia. On selvää, ettei kukaan käytä sormusta koreuden/turhamaisuuden vuoksi. Kihlasormuksen arvo koristeena on maailman silmissä nolla.

      Sen sijaan tiedän (omasta kokemuksestani), että vielä löytyy kunniallisia naisia ei-uskovaistenkin piiristä, joille sormus miehen sormessa on selvä signaali toiselle naiselle varatusta miehestä. Itse käytän sormusta ja olen kokenut sen hyvin hyödyllisenä tavatessani melko paljon myös naisia työelämässä.

      Minulle kävi niin, että hukkasin kihlasormukseni kolmeksi kuukaudeksi tiukan laihdutuskuurin seurauksena, kun sormet ohenivat hieman ja sormus pääsi putoamaan. Onneksi rakas sormukseni löytyi lopulta takin vuorin välistä, jossa oli ollut hyvässä tallessa. Tänä aikana, jona olin ilman sormusta, koin melko hämmentäviä tilanteita. Monet tutut naiset huomasivat ensimmäisenä puuttuvan sormukseni ja vähintään kyselivät syytä moiseen, osa oli paljon aktiivisempiakin ja haki lähempää tuttavuutta. Myös uusien tuttavuuksien kanssa kommunikointi muutti luonnettaan selvästi havaittavalla tavalla häiritsevään suuntaan, mikä taas muuttui entisenlaiseksi löydettyäni sormuksen.

      Mielestäni jokaisen miehen olisi hyvä kantaa sormessaan kihlasormusta ja näin osoittaa sitoutumisensa ja rakkautensa omaa kultaansa kohtaan myös muille. Miksi sitä pitäisi piilotella ? Koreuden perkele on naurettava selitys nykyisenä aikana sormuksen pitämättömyydelle.

      • - Abimelek

        On myös törkeätä puolisoa etsiviä kristittyjä tyttöjä kohtaan, kun ei hän tiedä kuka on aviossa ja kuka ei. Sitten kun hän näkee jonkun miehen katsovan häntä sillä silmällä, ja kiinnostuu hänestä, käykin ilmi että kyseessä on ukkomies.


      • Sormusherra
        - Abimelek kirjoitti:

        On myös törkeätä puolisoa etsiviä kristittyjä tyttöjä kohtaan, kun ei hän tiedä kuka on aviossa ja kuka ei. Sitten kun hän näkee jonkun miehen katsovan häntä sillä silmällä, ja kiinnostuu hänestä, käykin ilmi että kyseessä on ukkomies.

        Sormusasia

        Osoittaa, kuinka on hylätty periaate, että Jumalan sana on kaikkein ylin auktoriteetti uskon asioissa.

        Koko vaatekristillisyys on oma osoituksensa siitä, että syntisen vanhurskautuminen ei ole
        aivan kirkkaana ja selvillä.

        Se näyttää olleen jo LLL:lla hiukan hämärä, kun hän vetoaa siihen, että "yksikin luvalliseksi tullut synti" vie kadotukseen.
        Mahtoiko L. itsekään tuntea kaikkia syntejään?
        On valtava työ muistaa kaikki synnit, mitä maailmassa ikinä on ja varoa sitten niihin suostumista.
        Kun L. ei enää elä, emme pääse kysymään, kuuluuko viljapellon poikki kävely sapattina myös niihin.

        Sormus on syntiä, mutta Kristuksen vanhurskauden hylkääminen ei ole. Näin se rietas sieluparkaa riepottaa!


      • teutatess
        Sormusherra kirjoitti:

        Sormusasia

        Osoittaa, kuinka on hylätty periaate, että Jumalan sana on kaikkein ylin auktoriteetti uskon asioissa.

        Koko vaatekristillisyys on oma osoituksensa siitä, että syntisen vanhurskautuminen ei ole
        aivan kirkkaana ja selvillä.

        Se näyttää olleen jo LLL:lla hiukan hämärä, kun hän vetoaa siihen, että "yksikin luvalliseksi tullut synti" vie kadotukseen.
        Mahtoiko L. itsekään tuntea kaikkia syntejään?
        On valtava työ muistaa kaikki synnit, mitä maailmassa ikinä on ja varoa sitten niihin suostumista.
        Kun L. ei enää elä, emme pääse kysymään, kuuluuko viljapellon poikki kävely sapattina myös niihin.

        Sormus on syntiä, mutta Kristuksen vanhurskauden hylkääminen ei ole. Näin se rietas sieluparkaa riepottaa!

        Väitit viestissäsi, että sormus on synti ? mihin se perustuu ?
        Kysymys ? mikä sormus .


      • teutatess
        Sormusherra kirjoitti:

        Sormusasia

        Osoittaa, kuinka on hylätty periaate, että Jumalan sana on kaikkein ylin auktoriteetti uskon asioissa.

        Koko vaatekristillisyys on oma osoituksensa siitä, että syntisen vanhurskautuminen ei ole
        aivan kirkkaana ja selvillä.

        Se näyttää olleen jo LLL:lla hiukan hämärä, kun hän vetoaa siihen, että "yksikin luvalliseksi tullut synti" vie kadotukseen.
        Mahtoiko L. itsekään tuntea kaikkia syntejään?
        On valtava työ muistaa kaikki synnit, mitä maailmassa ikinä on ja varoa sitten niihin suostumista.
        Kun L. ei enää elä, emme pääse kysymään, kuuluuko viljapellon poikki kävely sapattina myös niihin.

        Sormus on syntiä, mutta Kristuksen vanhurskauden hylkääminen ei ole. Näin se rietas sieluparkaa riepottaa!

        Koreasormusherra , Kirjoitit tässä "mahtiko LLL:itsekään tuntea kaikkia syntejään ?"

        Tulivähän sellainen ajatus , ettet tiedä mistä puhut , (yksikin luvalliseksi tullut synti) on kadottavainen , Kyllä ! se on varmasti näin , mutta siihen kuuluu vai ainoastaan , JUMALAN määrittämät synnit , ei sinun eikä kenenkään muunkaan ihmisen sanomat. Tai uusvanhempien määritykset , vain se joka on Raamatussa kirjoitettu . sen minäkin uskon synniksi .

        Sitten on tietenkin näitä sääntöjä, jotka on järjestyksen ja muun sellaisen kannalta , ohjeellisia ja hyviä oppeja , mutta ne EI ole syntejä , vaan yleisiksi ohjeiksi tarkoitettu .

        Luther , on paremmin , sanonut tästä synti asiasta kuin LLL. MINÄ PIDÄN HÄNET USKONUUDISTAJANA JA OPPI ISÄNÄ ja LLL. OPPI ISÄNÄ

        Kirjoitit on valta työ muistaa kaikki synnit ?
        EI VARMAANKAAN OLE TARKOITUSTAKAAN MUISTAA KAIKKIA , LUTHER SANOO:KUN MENET RIPPI ISÄLLE TAAKKAASI KEVENTÄMÄÄN , EI SE OLE TÄRKEINTÄ, ETTÄ VARMASTI MUISTAT KERTOA KAIKKI SYNNIT JOTKA SINUA PAINAA , VAAN VAN SE JOKA SINUA ENITEN PAINAA , JA TÄRKEÄÄ ON KUULLA MITÄ RIPPI ISÄ SINULLE SANOO .

        Siis ei meidän tarvii olla mitään käveleviä tietokoneita , ja muisti hirviöitä . Vaan tavallinen tallaaja riittää . Teemme sitten asian uusiksi kun taas synti vaivaa meitä , Täydellisyyteen emme koskaan pääse , ennen kuin Taivaassa .


    • näinkin

      Enossa saarnaajat sanovat että mies kihlaa naisen eikäpäinvastoin.

      • - Abimelek

        Kaikenlaista humpuukia on keksitty ihmisoppien tueksi.

        Luolamies- aikaan mies nappasi vaimon lyömällä nuijalla tajun kankaalle, ja sitten raahasi hänet omaan luolaansa.

        Nyt on jo kulunut muutama tuhannen vuotta niistä ajoista. Nykyisin kihlaudutaan kummankin yhteisellä suostumuksella.

        Vihkikaavassa myös kysytään kummaltakin erikseen, eikä vain mieheltä, jollaista lestadiolainen ihmisoppi kihlauksesta edellyttäisi!!


      • vihkisormus ole

        se, johon tuo Raamatun asia kohdistuu. Mies antaa morsiamelleen sormuksen. Vihkikaavassakin pyydetään siunausta sille liitolle, jonka merkkinä tuo miehen antama sormus on.

        Kihlasormukset eivät ole kummallekaan pakollisia.
        Kihlaus on lupaus avioliitosta ja se on myös molemminpuolinen. Ei ole väärin , että molemmat antavat sen merkiksi sormuksen.

        Se olisi väärin, että morsian antaisi miehelleen vihkisormuksen, mutta mies ei. Sitä ne Enossa varmaan tarkoittivat.


      • vihkisormus ole kirjoitti:

        se, johon tuo Raamatun asia kohdistuu. Mies antaa morsiamelleen sormuksen. Vihkikaavassakin pyydetään siunausta sille liitolle, jonka merkkinä tuo miehen antama sormus on.

        Kihlasormukset eivät ole kummallekaan pakollisia.
        Kihlaus on lupaus avioliitosta ja se on myös molemminpuolinen. Ei ole väärin , että molemmat antavat sen merkiksi sormuksen.

        Se olisi väärin, että morsian antaisi miehelleen vihkisormuksen, mutta mies ei. Sitä ne Enossa varmaan tarkoittivat.

        pitäisi sanoa juuri sitä mitä tarkoittaa?
        Ja kuulijan piäisi ottaa sana sellaisena vastaan, kun se on sanottu.

        On kokonaan eri asia hyväksymisen ja omaksumisen kannalta.

        Tästä juuri tulee suuria vaikeuksia, kun jonkin miehen puhetta aletaan tulkitsemaan.

        Jos saarnaa suomeksi, pitää sanoa juuri sitä mitä tarkoittaa tai sitten se on tulkin tehtava tulkita mitä vieraalla kielellä sanottiin.


      • aikoinaan

        sanottiin just presiis samalla tavalla! Tämän päivän puheista en tiedä.


      • ole totta
        vihkisormus ole kirjoitti:

        se, johon tuo Raamatun asia kohdistuu. Mies antaa morsiamelleen sormuksen. Vihkikaavassakin pyydetään siunausta sille liitolle, jonka merkkinä tuo miehen antama sormus on.

        Kihlasormukset eivät ole kummallekaan pakollisia.
        Kihlaus on lupaus avioliitosta ja se on myös molemminpuolinen. Ei ole väärin , että molemmat antavat sen merkiksi sormuksen.

        Se olisi väärin, että morsian antaisi miehelleen vihkisormuksen, mutta mies ei. Sitä ne Enossa varmaan tarkoittivat.

        Mies ei kihlaa eikä ota vaimoa, vaan se on molemminpuolinen sopimus ja päätös.
        Jos te Raamattua seuraatte, vaimon tulee käyttää nenärengasta ja nilkkarenkaita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4557
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      72
      3567
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      127
      2891
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2595
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      129
      2504
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      42
      2095
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2037
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      225
      1800
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1687
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1648
    Aihe