Vatsaa turvottaa

Anni

Hei,

Olen 24 vuotias nainen, ja minulla on ollut ongelmia vatsan kanssa. Vatsa turpoaa joskus niin paljon, että näytän valehtelematta siltä, kuin olisin yhdeksännellä kuukaudella raskaana. Se tekee kipeää - varsinkin jos pitää istua.

Vaiva on kiusannut useita vuosia, ja se tuntuu ilmenevän silloin kun sitä huvittaa. Vaiva saattaa kestää vaihtelevasti koko päivän, päivä toisensa jälkeen. Ilmaa tulee harvoin pois suuria määriä silloin kun pömpöttää, vaikka olisi missä asennossa. Joskus turvotus on todella paha, ja näyttää ja tuntuu, että se alkaa heti rintalastan alta, melkein rintojen välistä. Istuminen on todella kivuliasta, seisominen (ja vatsalihasten pieni jännittäminen) helpottaa kipua, ja makuullaan tai kyljellään oleminen on kuin olisi taivaassa! Laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa ei ole löytynyt verikokeista.

Kun turvotus alkaa paikassa, jossa on muitakin ihmisiä (koulussa oppitunnilla, töissä, ravintolassa, kutsuilla, kaupungilla), on paikallaan oleminen todella hankalaa. Varsinkin, jos pitää istua, kuten oppitunnilla. Muutaman kerran olen lähtenyt tunnilta melkein kaksinkerroin, kun tuntuu, että joku työntää puukkoa mahaan. Joskus avaan vetoketjun ja napit, ja vedän paitaa suojaksi.

Syön vaivaan silloin tällöin särkylääkkeitä (paracetamolia 400-800 mg). Tänään ostin Cuplaton-nimistä reseptivapaata lääkettä apteekista, ja 10 minuuttia kahden tabletin nauttimisesta olo hieman helpottui, sillä ilmaa tuli ulos reippaasti molemmista päistä.

Uskoisin, että vaiva johtuu ruokavaliosta. Toisaalta, joskus vaiva ilmenee, vaikka ei ole syönyt koko päivänä mitään. Tuntuu oudolta, että ensin on ”tyhjä” olo, vatsa on littana ja kurnii, mutta turpoaa hetkessä ilmapallon kokoiseksi ja kipeäksi. Olen järkeillyt tätä sillä, että ruoka kulkee suolistossa useita tunteja, eli ruokailun vaikutukset eivät välttämättä ilmene heti, vaan tunteja myöhemmin. Ja saattaa olla, että silloin vasta, kun vatsa alkaa kurnia, kiinnitän huomiota turvotukseen, ja löysään vatsalihakset, jolloin tuntuu, että vatsa muka turpoaisi muutamassa sekunnissa…

Kokeilin muutama vuosi sitten hiilihydraattien vähentämistä painonpudotuksen vuoksi. Vatsavaiva ei ollut silloin akuutti, mutta huomasin vatsan olon parantuvan: normaali paukuttelu väheni, vatsa litistyi (eli normaali pieni turvotus poistui).

Mielipiteitä ja kommentteja:

-Onko kohtalotovereita? Mitä olette tehneet? Miten menetelleet?
-Onko vaivalle nimeä? Onko vaiva yleinen? Vaarallinen?
-Laksatiivit? Maitohappovalmisteet? Cuplaton / Rela / Disfatyl?
-Onko joitain testejä, mihin kannattaisi mennä?
-Ruokavalio?
-Mikä olisi hyvä ”aloituspakkaus” oikean ruokavalion löytämiseksi

Kiitos jo etukäteen!

20

9114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jozzucca

Minäkin kärsin ihmeellisestä, turpoavasta vatsasta. Keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia ei ole löytynyt. Kerran kävin jopa ostamassa matokuurin apteekissa, kun luulin löytäneeni hengentuotteestani palan matoa ;)
      Minustakin tuntuu, että jos vältän hiilihydraatteja, vatsani rauhoittuu. Viime keväänä söin vähän ja urheilin enemmän, jolloin olo alkoi tuntua jo ihan normaalilta. Nyt syksyllä olen taas repsahtanut herkutteluun ja turvotus on sen mukaista. Tunnilla turvotuksen iskiessä olo on todella tukala; housun nappi on pakko avata, jotta se ei lentäisi edessä istuvan tuolinselkämykseen turvotuksen yltyessä. Odotan näinä päivinä todella pääseväni kotiin vessaan , jossa saan paukutella vatsani tyhjäksi...=)
      Kokeilin syksyllä Dida nimistä luontaistuotetta, mutta rehellisesti sanoen en huomannut eroa tavanomaiseen. Tuotteen piti häätää hiiva suolistosta.
      Maitohappobakteereilla höystetyt jugurtit ovat helpottaneet oloa ja olen syönyt myös apteekista ostettavia maitohappobakteereita.
      Liialinen mangon syönti ja happamat päärynä/omenasiideri( kuohuviini) saavat vatsani porisemaan kuin viimeistä päivää, joten vältän näitä viimeiseen asti.
      Lääkärit eivät ole löytäneet mitään erikoista, tosin en ole käynyt spesialistin luona. Varmaan pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa pitää ruokapäiväkirjaa niin saisin turvotuksen aiheittajan selville...

• Anni

Hei,

Ihanaa kuulla, että en ole yksin!

Oletko kuullut, onko meitä turpoajia paljon? Mitkä ruuat eivät aiheuta sinulle turpoamista?

Minä voin syödä Fazerin Kosteita Jyväleipiä sentään: Esimerkiksi Fazer real ruis, fazer real jyvä. Ovat hyviä aamulla paistetun kananmunan kanssa.

Tein muutama päivä sitten jauheliha-porkkana-lanttulaatikkoa, jonka kanssa olen pärjännyt ilman turpoamisia. Tässä ohje:

1. Pilko vihannekset, paista jauheliha, sekoita keskenään
        2. lisää suolaa, pippuria ja muitakin mausteita reippaasti, lisää muutama kananmuna sitkoksen vuoksi
        3. kaada sekoitus uunivuokaan, peitä maidolla niin, että sekoitus peittyy
        4. laita seos uuniin 175 asteeseen 1,5 tunniksi. Jos vihannekset ovat vielä sen jälkeen kovia (tunnistaa vihanneksiksi rusahduksesta, kun puraisee), laita pidemmäksi aikaa uuniin.

Parhaimmillaan laatikko on seuraavana päivänä, jolloin se kannattaa paistaa. Ketsupin kanssa syötynä maistuu ihan MAKARONILAATIKOLTA!

Cuplaton-tabletit auttoivat ilmaa ulos, joten voisi olla hyvä idea kokeilla niitäkin?

• jozzucca
        Anni kirjoitti:

Hei,

Ihanaa kuulla, että en ole yksin!

Oletko kuullut, onko meitä turpoajia paljon? Mitkä ruuat eivät aiheuta sinulle turpoamista?

Minä voin syödä Fazerin Kosteita Jyväleipiä sentään: Esimerkiksi Fazer real ruis, fazer real jyvä. Ovat hyviä aamulla paistetun kananmunan kanssa.

Tein muutama päivä sitten jauheliha-porkkana-lanttulaatikkoa, jonka kanssa olen pärjännyt ilman turpoamisia. Tässä ohje:

1. Pilko vihannekset, paista jauheliha, sekoita keskenään
        2. lisää suolaa, pippuria ja muitakin mausteita reippaasti, lisää muutama kananmuna sitkoksen vuoksi
        3. kaada sekoitus uunivuokaan, peitä maidolla niin, että sekoitus peittyy
        4. laita seos uuniin 175 asteeseen 1,5 tunniksi. Jos vihannekset ovat vielä sen jälkeen kovia (tunnistaa vihanneksiksi rusahduksesta, kun puraisee), laita pidemmäksi aikaa uuniin.

Parhaimmillaan laatikko on seuraavana päivänä, jolloin se kannattaa paistaa. Ketsupin kanssa syötynä maistuu ihan MAKARONILAATIKOLTA!

Cuplaton-tabletit auttoivat ilmaa ulos, joten voisi olla hyvä idea kokeilla niitäkin?

auttoivatko tabletit turpoamiseen vai poistavatko ne vain vatsaan jo kertyneen ilman?
        tuli mieleen, että mahtaakohan ongelmaamme liittyä se, että nielemme ilmaa. kaiken jären mukaan tyhjä maha ei voi turvota niin valtavasti, jos siellä ei kerta ole mitään. olen joskus yrittänyt eri nielemistekniikoita, mutta en ole eroa huomamnnut. nyt nuhaisena selvästikin nielen rään mukana paljon ilmaa ja olo on epämukava.

• Anni
        jozzucca kirjoitti:

auttoivatko tabletit turpoamiseen vai poistavatko ne vain vatsaan jo kertyneen ilman?
        tuli mieleen, että mahtaakohan ongelmaamme liittyä se, että nielemme ilmaa. kaiken jären mukaan tyhjä maha ei voi turvota niin valtavasti, jos siellä ei kerta ole mitään. olen joskus yrittänyt eri nielemistekniikoita, mutta en ole eroa huomamnnut. nyt nuhaisena selvästikin nielen rään mukana paljon ilmaa ja olo on epämukava.

Kun turvonneena koittaa röyhtäillä, tulee vain olematonta pahnmakuista pihinää. Paukut tuntuvat yhtä olemattomilta. Kun otin Cuplatonia, röyhtäysten ja paukkujen mukana tuli reippaasti ilmaa, ja turvonneisuus selvästi väheni ja olo parani. En ole ottanut niitä vielä kuin kerran.

En osaa sanoa ilman nielemisestä. Tuntuu vaikealta kuvitella, että tekisin niin. Pitääpä kiinnittää siihen nyt huomiota. Toisaalta jos eri ruuat selvästi eivät sovi ja toiset sopivat, niin tuntuisi, että ruoka on syypää.

Harmi, että jos ei voi syödä hedelmiäkään, niin pitää pidättäytyä vain kasviksissa ja liharuuissa...

• Anni
        jozzucca kirjoitti:

Eli Cuplaton auttoi vain ilman poistumiseen.

• Anni
        jozzucca kirjoitti:

Söin tänään klo 12 - 15 välillä puolitoista pullaa. Klo 19 vatsa turposi - melkein silmänräpäyksessä, kun nousin ompelukoneen ääreltä... Otin kaksi Cuplaton-tablettia, eikä ole juurikaan helpottanut. Ehkä vähän. Kello on kohta 22. Pitää ottaa kohta kaksi lisää, jolloin päiväannoskin on sitten täysi.

• merianna

kun luin tota tekstiä se tuli kun mun suusta.

mulla alko nää vaivat joskus 16 vuotiaana ja jatkuu edellee ja helpotusta en ole löytänyt..ikää nyt 23 ja haittaa elämää kyllä tosi paljon,lääkärissä olen juossut,lääkkeitä syönyt mut en tiedä oikeen mikä helpottas...

tässä mun sähköposti jos haluat asiasta keskustella :)

[email protected]

• Täälläkin yksi pömppömaha, onkohan tämä joku nuorten naisten vaiva.. =) Itse en ole missään testeissä käynyt, mutta jotenkin epäilisin et hiiva aiheuttaa noita vaivoja. Tosin se ei selitä sitä et tyhjä mahakin turpoaa, mullakin tekee sitä joskus. Mulla ei koskaan heti aamulla turvota vaikka leipää syön ja muromysliä, yleensä turvotus iskee vasta illalla. En oikein tiedä mikä turvotuksen aiheuttaja voisi olla, joskus jos olen syönyt esim. lihapiirakan tai munkin niin turvotus tulee heti ja toisinaan ne eivät aiheuta turvotusta ollenkaan. Kerran söin paistettua perunaa ja pekonia ja samantien turposi vatsa, muulloin ei siitä ruuasta ole tehnyt samaa. Mun maha ei oikeastaan yleensä ole kipeä silloin, mut tosi ärsyttävän tuntuinen ja kiristävä. Taaksepäin taipuminen toisinaan helpottaa hieman, etukenossa ei silloin voi olla ollenkaan tai tuntuu et käy kramppaamaan. Mut kumma kyllä nukkumaan mennessä vatsallaan makaaminen tuntuu parhaimmalta turvonneen vatsan kanssa.

Niin ja siitä ruokavaliosta... en nyt oikein muuta itse osaa sanoa kun vähentää ainakin kaikkea hiivaa ja sokeria, tosin multa toi homma ei niin vaan onnistu kun olen ihan hullu suklaansyöjä. Suklaakaan ei läheskään aina aiheuta mitään oireita. Ja toisaalta kauhean rasvaisia ruokia et kannata välttämättä syödä. Sitte tietty jos luottaa luontaistuotteisiin niin hiivalääkkeitä kannattaa kokeilla, itse en niin kalliita ole viitsinyt ostaa. Maitohappobakteereita mulla on mut niitäkin tulee napsittua aina silloin tällöin, kun muistaa ja jaksaa.

Mutta toivottavasti joku keksii jonkun nimen tälle vaivalle, ei oo kiva olla joka ilta raskaana. =) Ja oon muuten minäkin sanonut usein et taidan niellä ilmaa liikaa nälissäni. =)

• vuosikausien kokemus

Minua on vaivannut vuosia ilmavaivat.Olen käyttänyt vaivaan vaikka mitä :Miniformia,hiilitabtetteja,Laktasevenia,ym.Kyllähän nämäkin jollain lailla auttoivat. Puolukkakin ym. happamat marjat helpottivat asiaa, joten totesin,kuin myös lääkärinikin, että minulla ehkä hapoton tai vähähappoinen maha.Tähän on lääkekin, hypocylin, saa apteekista ilman reseptiä. Kokeilla kannataa myös viinietikkahappoa.Nämä ovat minua auttaneet.

• Ihmisellä jolla on liikahappoisuutta niin sehän röyhtäilee paljon, mut mitäs jos on vähähappoinen tai hapoton maha niin onko just päin vastoin? Itse en röyhtäile juuri koskaan, ehkä kerran vuodessa ja silloinkin se on tosi pientä. Ja tekoröystäystäkään en osaa tehdä vaikka kuinka ilmaa nielisin. =)

• kihcdwkc

helikobakteeri kokeisiin. Noi teidän oireet viittaavat hiivasyndroomaan joka on seuraus helikosta.

• Voisiko olla niin et mulla olis heliko kun isälläni se oli tossa pari vuotta sitten? Eihän se tarttuvaa vissiin ole mut voiko sen saada pienenä vanhemmilta?

• jozzucca

testattu on sekin, mitään ei löytynyt... ja vatsa vaivaa ainiaan.........

tuli muuten mieleen, että entäs sitten, kun päättää hankkia lapsia. mahtaa olla kauheat kivut, kun maha jo muutenkin äärimmäisen pinkeänä turpoaa vielä lisää!! sitten ei edes voi "hieroa" ilmoja pois vatsasta...
        onko kokemuksia?

• juo sitä

Luumunektariini saattaa auttaa vaivoihin. Kokeile juoda sitä pari kolme lasillista päivittäin.

• vatsakivuton

hei,sulla on varmaan vähähappoinen vatsa,itse löysin avun hypochylin suolahappo pillereistä,saa apteekista,ja auta armias jos unohan ottaa pillerin ennen ruokaa niin turvotus ja nipistelu ja kipu on kova,kannattaa kokeilla

• samaa mielessä

onkohan haittaa jos noita käyttää ja ei olekkaan vähapposuus kyseessä

• jasuuuuu

oisko ummetusta? mulla ainaskin ummetus turvottaa ihan hemmetisti ja silti ilmaa ei tuu ulos välttis ollenkaan vaikka ois sellainen olo et pierettää.

• Turvonnutvatsa

Nyt herätän todella vanhan keskustelun. Kukaan löytänyt apua?

• aroniametsä

Aina ajankohtainen aihe ilmeisesti :(. Itse tässä istun turvonneen vasan kanssa ja ihmettelen jälleen kerran mistä hitosta tämä johtuu. Olen kuin liki viimeisillään raskaana taas, siis heti rintojen alta se turvotus alkaa. Aaamulla ihan normaali oli, mutta iltapäivällä kun söin, niin siitä se vaan taas lähti turpoomaan ja nyt on ihan älyttömän ähky olo. Ihan on vaikea hengittää...onko apuja löytynyt...?

• Kärsivä18v

Itellä täysin samat oireet, vatsa turpoo ihan kaikesta näyttää ku ois raskaana ja mikää ei tunnu helpottavan. Keliakia testit yms tehty mutta tänää kävin lääkärillä uuestaa ja sanoi että ihan selkeä ärtyneen suolen oireyhtymä ja kerto ruuat mitä välttää ja anto reseptin ilmavaivoihin. Epäilen että auttaa mut toivo on suuri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe