Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Krav maga vai Combat Hapkido

Tosi Juttuja

Hei! Olen treenanaut karatea ja judoa/jujutsua viitisen vuotta, nyt on ollut taukoa pari vuotta ja tehokkaan itsepuolustuksen opettelu kiinnostaisi, kumpi olisi parempi laji Krav maga vai Combat Hapkido tämmöiselle nelikymppiselle joka halua nimeomaan itsepuolustusta ei mitään turhia juttuja.

14

2792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarmo

      Jos itsepuolustuslaji on tapetilla on tärkeintä löytää laji, joka pelittää juuri sinulla.
      Yhdelle krav maga toimii parhaiten ja toiselle combat hapkido. Tunnen molemmista lajeista pitkään harjoitelleita kavereita ja arvostan heidän osaamistaan itsepuolustuksen saralla.
      Lajit ovat silti erilaisia.

      Krav magan tehokkuus perustuu nopeaan vastaiskuun. Puolustautuessa melko hyökkäävä ja jopa brutaali tyyli. Pääkohteina ovat lyönnit kurkkuun, silmiin ja haaroihin. Lajiin kuulu jossain määrin hallintaotteita, mutta pääpaino ei ole niissä.

      Combat hapkidon tehokuus perustuu maltillisempaan hallintaan lukkoja, kuristuksia ja hallintaotteita apuna käyttäen.
      Lajiin kuulu jossain määrin lyönti/potkuharjoitteita, mutta pääpaino ei ole niissä.

      Molemmissa tyyleissä harjoitellaan itsepuolustusta aseetonta ja aseellista hyökkääjää vastaan, sekä jonkin verran harjoitellaan myös aseilla. Molemat tyylit ovat kansainvälisiä eli niitä voi harjoitella ympäri mailmaa jos sillä on merkitystä.

      Kuten alussa sanoin on tärkeämpää löytää laji joka pelittää sinulla. Molemmilla lajeilla on paikkansa itsepuolustuksessa ja sopivat myös vanhemmalle aloittajalle.

      • kolmatta vaihtoehtoa

        Kuten Tarmo kirjoittaa, kummatkin lajit ovat varmasti hyviä ja toimivia; Krav Magasta itselläni on seitsemän vuoden kokemus.
        Itse kuitenkin siirryin Defendon pariin; vähemmän tekniikoita, kovaa ja hikistä harjoittelua, sopivassa määrin hallintaotteita, hyvä porukka harjoituksissa. Lisäksi jo vanhempana harrastajana (yli 40 v.) voi sanoa, että ikä ei ole kuin numero paperilla.


      • Rykä
        kolmatta vaihtoehtoa kirjoitti:

        Kuten Tarmo kirjoittaa, kummatkin lajit ovat varmasti hyviä ja toimivia; Krav Magasta itselläni on seitsemän vuoden kokemus.
        Itse kuitenkin siirryin Defendon pariin; vähemmän tekniikoita, kovaa ja hikistä harjoittelua, sopivassa määrin hallintaotteita, hyvä porukka harjoituksissa. Lisäksi jo vanhempana harrastajana (yli 40 v.) voi sanoa, että ikä ei ole kuin numero paperilla.

        Ja jos vielä tarkemmin lajinsa valitsee, niin Streetwise JKD. Ei tasokokeita, ei vanhoja traditioita, ainoastaan realistista itsepuolustusta parhailla metodeilla.


      • lienee taustalla
        Rykä kirjoitti:

        Ja jos vielä tarkemmin lajinsa valitsee, niin Streetwise JKD. Ei tasokokeita, ei vanhoja traditioita, ainoastaan realistista itsepuolustusta parhailla metodeilla.

        Tosin JKD:ssa lienee jokin yhteys kungfuihin, mikä ei välttämättä monia realismia hakevia miellytä (oli se sitten varsinaisia kungfuja vaikka selkeästi tehokkaampaakin, tiedä häntä).


      • Hard Target
        Rykä kirjoitti:

        Ja jos vielä tarkemmin lajinsa valitsee, niin Streetwise JKD. Ei tasokokeita, ei vanhoja traditioita, ainoastaan realistista itsepuolustusta parhailla metodeilla.

        Ei vanhoja traditioita, ei tasokokeita????
        Ei noissa muissakaan niin vanhoja traditioita ole, että kannattaisi sitä erikseen mainostaa.

        Tasokokeet ovat hyvä asia, ne toimivat mittarina.
        On aivan liikaa ihmisiä jotka sanovat harjoitelleensa jotain lajia 10 vuotta, mutta oikeasti ovat harjoitelleet 10 vuoden aikana vain silloin tällöin pitkillä tauoilla ja palanneet uudestaan lajin pariin. Tasokokeissa ei tietenkään olla käyty kun "EI TREENATA NIIDEN VUOKSI" Totuus on kuitenkin se, ettei ole harjoiteltu riittävsti, ei osata vaadittuja asioita piste.
        Opetellaan asiat kunnolla ja käydään kokeissa jos sellaiset lajiin kuuluu, sitten mennään taas eteen päin

        Lajissa kuitenkin lajin tavalla. Joissakin edistymistä ja paremmuutta mitataan kilpailemalla.
        Ip-lajeissa ei kilpailla, joten tasokokeet ovat edistymisen mittareita.


      • hashista
        Hard Target kirjoitti:

        Ei vanhoja traditioita, ei tasokokeita????
        Ei noissa muissakaan niin vanhoja traditioita ole, että kannattaisi sitä erikseen mainostaa.

        Tasokokeet ovat hyvä asia, ne toimivat mittarina.
        On aivan liikaa ihmisiä jotka sanovat harjoitelleensa jotain lajia 10 vuotta, mutta oikeasti ovat harjoitelleet 10 vuoden aikana vain silloin tällöin pitkillä tauoilla ja palanneet uudestaan lajin pariin. Tasokokeissa ei tietenkään olla käyty kun "EI TREENATA NIIDEN VUOKSI" Totuus on kuitenkin se, ettei ole harjoiteltu riittävsti, ei osata vaadittuja asioita piste.
        Opetellaan asiat kunnolla ja käydään kokeissa jos sellaiset lajiin kuuluu, sitten mennään taas eteen päin

        Lajissa kuitenkin lajin tavalla. Joissakin edistymistä ja paremmuutta mitataan kilpailemalla.
        Ip-lajeissa ei kilpailla, joten tasokokeet ovat edistymisen mittareita.

        Tasokokeet on joskus myös seuran rahastamista.
        Maksetaan 50e ja käydään vähän vyökokeessa.


      • Rolle Rolss
        hashista kirjoitti:

        Tasokokeet on joskus myös seuran rahastamista.
        Maksetaan 50e ja käydään vähän vyökokeessa.

        Kuules asia on niin että kaikki maksaa. On salivuokrat ja sähkölaskut, sekä varuste hankinnat yms..Meidän seuralla on varaa satsata varusteisiin ja hyviin opettajiin joten maksan mielelläni maksut. Lähes kaikki lajit maksavat myös kattojärjestöilleen jäsemaksuja.

        On varmasti seuroja joissa mikään ei maksa mitään, mutta ei niissä sitten paljon mitään muutakaan ole.

        Kamppailuharrastukseni on vyökoe ja harjoitusmaksuista huolimatta todella halpaa verrattuna tyttäreni tanssiharrastukseen.
        Jos valintakriteerini lajista olisi aina halvin, ei se välttämättä olisi paras.


      • Anonyymi
        lienee taustalla kirjoitti:

        Tosin JKD:ssa lienee jokin yhteys kungfuihin, mikä ei välttämättä monia realismia hakevia miellytä (oli se sitten varsinaisia kungfuja vaikka selkeästi tehokkaampaakin, tiedä häntä).

        Kungfu on tuhansia tyylekä, koulukuntia, kouluja, perheitä ja myös kaupallisia, sekä seremoniallisia, että sirkusmaisia lajeja sisältävä kompleksi ja jkd on eräs ns. katutappeluhaara siinä ja tietääkseni hyvinkin realistinen ja toimiva, muistuttaa joitakin wing tsun-tyylejä.


    • hipkolainen

      Hei!

      Sanoisin itse, että Combat Hapkido on varmasti sinulle hyvä laji. Se on monipuolinen ja tehokas laji. Ennen kaikkea se kehittyy jatkuvasti, joten se ei ole jämähtänyt paikoilleen. Combat Hapkido antaa suoraa palautetta, onko itsepuolustustekniikka kunnossa. Olen kuullut nimittäin, että joissain Krav Maga treeneissä sanotaan jo peruskurssin jälkeen, että nyt olet ip-mestari. Combat Hapkidossa näin ei ole.
      Enkä sano, että kaikissa Krav Maga seuroissa noin tapahtuisi.

      Krav Maga on alunperin sotilaslaji. Combat hapkido taas on suunnattu alunperinkin itsepuolustukseen siviileille. Combat Hapkidon opettajat todella haluavat, että opit puolustamaan itseäsi. Se on varmaa! Combat hapkido myös hyödyntää eri alojen ammattilaisia, jotta tekniikat opittaisiin kaikista parhaiten. Esim. Sparrausta opettavat potkunyrkeilijät ja vapaaottelijat, mattotekniikkaa BJJ-hemmot jne...

      Mutta en sano kuitenkaan mitään lopullisesti. Combat Hapkidon valitsisin itse, mutta se on minun mielipiteeni. En viitsisi alkaa väittelemään lajien paremmuudesta, koska tosiaan kaikki lajit ovat omanlaisiansa ja omaan tarkoitukseen ja tietynlaisille ihmisille.

      Jos olet ajatellut alkaa Hipkossa harrastamaan, voin sanoa vain, että porukka on parhainta mitä on. Hipkossa kaikki kuuluvat yhteen joukkoon, niin opettajat kuin oppilaatkin. Hipkossa on varmasti harjoittelun iloa! Opettajat ovat parhaimmasta päästä.

      Jos sinulla on kysymyksiä, voin vastata mielelläni. Tunnen yhden CH:n opettajan todella hyvin. Voin aina kysyä häneltä. En itse harrasta Combatia, mutta olen hipkolainen treenaaja. Aloitan kyllä CH:n kun aikaa riittää!

      t. hipkolainen (Mooye TKD)

      • hipkolainen

        Ja vielä lisään, että Combat Hapkido soveltuu myös sinun ikäisellesi. Tunnen yhden treenaajan ja on yli 50-vuotias!

        Tervetuloa!


      • Hapkidolainen
        hipkolainen kirjoitti:

        Ja vielä lisään, että Combat Hapkido soveltuu myös sinun ikäisellesi. Tunnen yhden treenaajan ja on yli 50-vuotias!

        Tervetuloa!

        Ihan kiva kun valistit, mutta älä nyt vastaile koko Hipkon puolesta.
        Tottahan sinä silti puhuit. Hipko on erittäin hyvä koulu, ehkä yksi tasokkaimmista koko suomessa. Olin Hipkon pääopettajan Timon Ground Game seminaarilla ja se oli yksi parhaista kokemistani. Timolla on Combat Hapkidossa 2 dan ja aika pitkä kokemus monista eri lajeista.
        Lisää tietoja: http://www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi/site/index.php?page=opettajat

        Itse aloitin Combat Hapkidon viime syksynä Tampereella ja jatkan harjoittelua. Pohjalla oli muutama vuosi eri lajeja ja nyt löytyi minulle se oikea itsepuolustuslaji. Hyvä ilmapiiri ja asiallisia harjoituksia. Hiki lentää ja välillä jopa huuli.
        Alla vielä video combat Hapkidosta.

        http://www.youtube.com/watch?v=RcioAv0dW7U


      • Kamelimagaaja
        Hapkidolainen kirjoitti:

        Ihan kiva kun valistit, mutta älä nyt vastaile koko Hipkon puolesta.
        Tottahan sinä silti puhuit. Hipko on erittäin hyvä koulu, ehkä yksi tasokkaimmista koko suomessa. Olin Hipkon pääopettajan Timon Ground Game seminaarilla ja se oli yksi parhaista kokemistani. Timolla on Combat Hapkidossa 2 dan ja aika pitkä kokemus monista eri lajeista.
        Lisää tietoja: http://www.helsinginitsepuolustuskoulu.fi/site/index.php?page=opettajat

        Itse aloitin Combat Hapkidon viime syksynä Tampereella ja jatkan harjoittelua. Pohjalla oli muutama vuosi eri lajeja ja nyt löytyi minulle se oikea itsepuolustuslaji. Hyvä ilmapiiri ja asiallisia harjoituksia. Hiki lentää ja välillä jopa huuli.
        Alla vielä video combat Hapkidosta.

        http://www.youtube.com/watch?v=RcioAv0dW7U

        On se vaan niin samanlaista magan kanssa että... Voisi hyvin kuvitellä nämä sukulaislajeiksi .


    • Todella Kiinnostavaa

      Hei! Itselläkin on kokemusta karatesta, judosta ja jujutsustakin, mutta maga kolahti kunnolla, treenaan Sörnäisissä Krav magaa ja tasokasta treeniä, lajissa otetaan huomioon uhkatilanteiden ennakointi ym ja tekniikat ovat toimivia, mitään monimutkaisia toimimattomia juttuja ei harjoitella, aseuhkatilanteet ovat nerokkuudessaan yksinkertaisia.

      Km on laji joka innostaa.

      • Pilvi Q

        Harrastin nuoruudessani muutaman vuoden kamppailulajeja ja nyt vanhemmalla iällä vasta kokeillut varsinaisia itsepuolustuslajeja. Luulin oikeasti osaavani puolustaa itseäni kunnes jouduin raiskausyrityksen kohteeksi. Se laittoi ajattelemaan asiaa uudestaan. Combat hapkidoon ja krav magaan olen tutustunut peruskurssin verran. Yllätys oli suuri, sillä itsepuolustukseen suhtauduttiin vakavasti ja harjoitteet olivat toimivia myös naiselle. Opin molemmissa todella hyödyllisiä asioita jo peruskurssilla. Valitsin kahdesta hyvästä hapkidon koska harjoitussali on työmatkan varrella. Molemmat lajit soveltuvat itsepuolustuslajiksi todella hyvin. Suosittelen molempia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe