Preeriakoirat!

magla

Näin Seiska-lehdessä jutun preeriakoirasta,ja se jutussa ollut vaikutti todella ihanalta lemmikiltä.Nyt kysyisin,kenellä kaikilla on preeriakoira,ja minkä laisia ne ovat.Ja onko jollain hyviä suomenkielisten sivujen osoitteita,missä kerrottaisiin hieman preeriakoirista?
Olisikohan preerikoira hyvä lemmikki minulle (olen "vasta" 13w)?Asun perheeni (äiti,isä,minä,koira&kissa) kanssa maalla ja meillä on aikas iso piha (omakotitalo).Huoneeni on aika ahdas,mutta sinne saisi kyllä jonkun kokoisen häkin,ja kyllä muualla talossa on tilaa :)
Onko preeriakoirat kalliita?Se ei nimittäin saisi olla kovin kallis,koska häkkiin yms. menee muutenkin rahaa,ja luultavasti joutuisin maksamaan koko lemmikin häkkeineen itse.
Tarvii alkaa jo pehmitellä vanhempia,mikäli saisin tuollaisen suloisen otuksen :)

15

11433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 27 v jätkä

      mä luin saman jutun seiska lehdestä ja siitä otuksesta jäi tosi herttainen kuva (kun se likka rapsutti sitä mahasta) !
      vaatii hellyyttä ja huomioo ...

      mutta siinähän sanottiin että ne on pakko leikata aina että ne rauhoittuu . -osaako kaikki eläin lääkärit leikata noin uuden lemmikki-otuksen ?
      -ja maksaako se samanverran kuin esim. kissan leikkuu ? (uros n. 40 € ja narttu 70-90 €)

      ja onko se miten sisäsiisti .jos pitää häkistä poissa talossa vapaana vaikka 2 tuntia päivässä niin tekeekö se tarpeensa joka paikkaan ?

      uusi tommonen villitys ,mitähän se poikanan maksaa suurinpiirtein ????

      minä haluaisin kanssa tietää noita juttuja koska menetin sydämeni sille pikku ötökälle heti kun näin sen seiskassa !!!!!!!!!!!!!!

      tulen harkitsemaan semmoisen hankintaa kovasti tässä syksyllä (asunnossani on isolle häkille tilaa vaikka kuinka) !

      ja miten se käyttäytyy tuntemattomia vieraita kohtaan jos on vapaana ? puree ,raapii ,hyppii tukkaan ???

      -ja pureeko se sähköjohtoja lattialla niinkuin kani ?? (TÄRKEÄ KYSYMYS)

      ------------kertokaa jos jollain kokemusta !

      onnea vanhempiesi "pehmittelyyn" ,magla !

      • 2: preeriakoiran omistaja

        Moi, mulla ja miehelläni on 2 preeriakoiraa. Ovat aivan ihania, ja vaativat huomiota todella paljon. Tekevät samat tuhot kuin esim. marsu tai kani eli nakertavat sähköjohtoja, tuolin jaljoja, listoja, ovien karmia ja haluavat mennä juuri sinne mihin ei saa..
        Meillä on 2 tyttöä ja ovat todellisia huomion kipeitä, osaavat leikkiä kuin kissat, juoksevat heinänkorren perässä yrittäen ottaa kiinni.
        Joo ja preeriakoirat TÄYTYY leikkauttaa koska muuten eivät sovellu enää lemmikeiksi --> tulee häijyjä. Leikkaus maksaa aina.. en tiedä vielä että mitä mutta varaudun maksaan yli 100€/dogi. Kaarinassa on eräs eläinlääkäri asema minä on erikoistunut preeriakoiriin ja lupaisvat opiskella kysestä lemmikkiä.
        Kannattais hankkia 2 koska voivat ikävystyä kuoliaaksi jos emännällä/isännällä ei ole tarpeeksi aikaa seurustella lemminkin kanssa ja nämä lemmikit VAATIVAT sitä huomiota jatkuvasti. Ovat tosi vilkkaita eivätkä pysähdy muuten kun kiipeämällä lahkeita pitkin syliin pyytämään silitystä ;o)
        Mun mielestä häkki ei ole hyvä koti preeriakoirille koska niillä voi jäädä jalka kalterin väliin ja siten murtua. Me teetetään lasista 3-kerroksinen koti meidän tytsköille ja siellä he voivat olla työssäolo ajan, mutta ovat aina vapaana juoksemassa kun ollaan kotoisalla.
        Preeriakoirat on vahvaluonteisia ja jos et saa kuriin lemmikkiäsi niin siitä voi tulla purija ja tosi hankala.
        Meidän tytöt ei tykkää vieraista, tai ainakaan jos ne tulee heti silittään, niin varmasti puree. Vapaaksi ei kannata jättää yksin, voi tehdä asunnostasi entisen.. ja ovat kuitenkin niin onnettomuusalttiita ettei tajua kaikkia vaarallisia paikkoja kotona. Oppii ajan kanssa sisäsiistiksi, meidän tytöt on nyt 3kk ikäisiä ja vielä pissii sinne sun tänne mutta pikku hiljaa oppii pissiin hiekkalaatikolle.
        Ne syö chincilla, kani ja marsu pellettiä, porkkanaa ja muitakin vihanneksia. Joo, se Hannele (seiskapäivästä) on pistämässä preeriakoirayhdistystä pystyyn. Jos tulee kysyttävää niin mailaile mulle!
        T;Ninni


      • Fremd
        2: preeriakoiran omistaja kirjoitti:

        Moi, mulla ja miehelläni on 2 preeriakoiraa. Ovat aivan ihania, ja vaativat huomiota todella paljon. Tekevät samat tuhot kuin esim. marsu tai kani eli nakertavat sähköjohtoja, tuolin jaljoja, listoja, ovien karmia ja haluavat mennä juuri sinne mihin ei saa..
        Meillä on 2 tyttöä ja ovat todellisia huomion kipeitä, osaavat leikkiä kuin kissat, juoksevat heinänkorren perässä yrittäen ottaa kiinni.
        Joo ja preeriakoirat TÄYTYY leikkauttaa koska muuten eivät sovellu enää lemmikeiksi --> tulee häijyjä. Leikkaus maksaa aina.. en tiedä vielä että mitä mutta varaudun maksaan yli 100€/dogi. Kaarinassa on eräs eläinlääkäri asema minä on erikoistunut preeriakoiriin ja lupaisvat opiskella kysestä lemmikkiä.
        Kannattais hankkia 2 koska voivat ikävystyä kuoliaaksi jos emännällä/isännällä ei ole tarpeeksi aikaa seurustella lemminkin kanssa ja nämä lemmikit VAATIVAT sitä huomiota jatkuvasti. Ovat tosi vilkkaita eivätkä pysähdy muuten kun kiipeämällä lahkeita pitkin syliin pyytämään silitystä ;o)
        Mun mielestä häkki ei ole hyvä koti preeriakoirille koska niillä voi jäädä jalka kalterin väliin ja siten murtua. Me teetetään lasista 3-kerroksinen koti meidän tytsköille ja siellä he voivat olla työssäolo ajan, mutta ovat aina vapaana juoksemassa kun ollaan kotoisalla.
        Preeriakoirat on vahvaluonteisia ja jos et saa kuriin lemmikkiäsi niin siitä voi tulla purija ja tosi hankala.
        Meidän tytöt ei tykkää vieraista, tai ainakaan jos ne tulee heti silittään, niin varmasti puree. Vapaaksi ei kannata jättää yksin, voi tehdä asunnostasi entisen.. ja ovat kuitenkin niin onnettomuusalttiita ettei tajua kaikkia vaarallisia paikkoja kotona. Oppii ajan kanssa sisäsiistiksi, meidän tytöt on nyt 3kk ikäisiä ja vielä pissii sinne sun tänne mutta pikku hiljaa oppii pissiin hiekkalaatikolle.
        Ne syö chincilla, kani ja marsu pellettiä, porkkanaa ja muitakin vihanneksia. Joo, se Hannele (seiskapäivästä) on pistämässä preeriakoirayhdistystä pystyyn. Jos tulee kysyttävää niin mailaile mulle!
        T;Ninni

        Voiko Preeriakoiria enää saada Suomesta? Moni on sanonut, että ei, mutta tuntuu, että niitä kuitenkin on todella monella. Voinko saada tähän kysymykseen kunnon vastauksen ja jos niitä voi saada, niin mistä?


      • Mämämämäämämäm
        2: preeriakoiran omistaja kirjoitti:

        Moi, mulla ja miehelläni on 2 preeriakoiraa. Ovat aivan ihania, ja vaativat huomiota todella paljon. Tekevät samat tuhot kuin esim. marsu tai kani eli nakertavat sähköjohtoja, tuolin jaljoja, listoja, ovien karmia ja haluavat mennä juuri sinne mihin ei saa..
        Meillä on 2 tyttöä ja ovat todellisia huomion kipeitä, osaavat leikkiä kuin kissat, juoksevat heinänkorren perässä yrittäen ottaa kiinni.
        Joo ja preeriakoirat TÄYTYY leikkauttaa koska muuten eivät sovellu enää lemmikeiksi --> tulee häijyjä. Leikkaus maksaa aina.. en tiedä vielä että mitä mutta varaudun maksaan yli 100€/dogi. Kaarinassa on eräs eläinlääkäri asema minä on erikoistunut preeriakoiriin ja lupaisvat opiskella kysestä lemmikkiä.
        Kannattais hankkia 2 koska voivat ikävystyä kuoliaaksi jos emännällä/isännällä ei ole tarpeeksi aikaa seurustella lemminkin kanssa ja nämä lemmikit VAATIVAT sitä huomiota jatkuvasti. Ovat tosi vilkkaita eivätkä pysähdy muuten kun kiipeämällä lahkeita pitkin syliin pyytämään silitystä ;o)
        Mun mielestä häkki ei ole hyvä koti preeriakoirille koska niillä voi jäädä jalka kalterin väliin ja siten murtua. Me teetetään lasista 3-kerroksinen koti meidän tytsköille ja siellä he voivat olla työssäolo ajan, mutta ovat aina vapaana juoksemassa kun ollaan kotoisalla.
        Preeriakoirat on vahvaluonteisia ja jos et saa kuriin lemmikkiäsi niin siitä voi tulla purija ja tosi hankala.
        Meidän tytöt ei tykkää vieraista, tai ainakaan jos ne tulee heti silittään, niin varmasti puree. Vapaaksi ei kannata jättää yksin, voi tehdä asunnostasi entisen.. ja ovat kuitenkin niin onnettomuusalttiita ettei tajua kaikkia vaarallisia paikkoja kotona. Oppii ajan kanssa sisäsiistiksi, meidän tytöt on nyt 3kk ikäisiä ja vielä pissii sinne sun tänne mutta pikku hiljaa oppii pissiin hiekkalaatikolle.
        Ne syö chincilla, kani ja marsu pellettiä, porkkanaa ja muitakin vihanneksia. Joo, se Hannele (seiskapäivästä) on pistämässä preeriakoirayhdistystä pystyyn. Jos tulee kysyttävää niin mailaile mulle!
        T;Ninni

        onko teillä 2 preeriakoiraa?(eri sukupuolta???) jos on niin teettäkää pliis poikasia ihailen preeriakoiria!!!!


    • manna
    • vipsu

      juu preeriakoirien hinnat on n 250€,plus muut jutut.kivoja ovat,mutta ei suositeltavia elektroniikkafriikeille :) syövät nimittäin käytännöllisesti KAIKEN.jyrsijä kun on. on se vaan uskomatonta minne ne pikkuhampaat mahtuu...
      Voi olla että kissallasi ja koirallasi on jotain sanottavaa asiaan. preeriakoira on älykäs ja varmasti keksii keinon treffata muut lemmikkisi, vaikka syömällä itsensä seinän läpi.suosittelen odottelemaan omaa asuntoa,tai ottamaan vaikka kesyrotan,nekin on huippufiksuja mutta huoneesi riittäisi niille.

    • harkitse tarkkaan...

      Preeriakoira on todellakin villitys näinä päivinä. Turussa Puutorin Akvaariossa niitä on ainakin ollut myynnissä. Mutta mutta, niistä kerrotaan kaikkea kivaa ja ne ovat suloisia jne. mutta on muutama seikka miksi en ainakaan itse hankkisi preeriakoiraa. Ensiksikin, preeriakoiria on niin uusi tuttavuus lemmikkinä että eläinlääkärit ovat ymmällään kun sellainen otus sairastuu, Suomesta ei löydy ainuttakaan eläinlääkäriä jolle preeriakoira olisi tuttu. (Papukaijakin on Suomessa jo aika yleinen lemmikki, mutta näihin erikoistunutta eläinlääkäriä saa Suomesta hakea.)Toiseksi, se on villieläin joka ei sopeudu häkkiin, tavallaan jyrsijä mutta kuitenkin ns. koira joka ei sovi häkkiin. Artikkeleissa kerrottaan että "kun tulet kotiin se haukahtelee iloissaan..." tämä on enemminkin preeriakoiran luonnollista käyttäytymistä preerialla kun ne varoittavat lajikumppaneitaan vaarasta, muuten ne eivät luonnossa juuri haukahtele. Pyydän älkää antako suloisuuden lumota, vaan ajatelkaa järjellänne ennen kuin hankitte preeriakoiran. Se on yksi niistä lemmikeistä jotka ihmisen olisi kuulunut jättää luontoon. Kiitos.

    • ZIppu

      Puutori akvaariossa on. Siellä on hoito ohjeet ym. Siel preeriakoirat maksaa 200€ Ehkä ne maksaa yleensä jotain 100-250€...

    • joohoo

      päläpälä Kukaa ei omista preeriakoiraa mutta mä haluaisin preeriakoiran! Oon soitellut jo n.2vuotta kaikille kasvattajille mutta ei!

      • Noutokapula

        › tiedoksi vain joohoo , suomessa ei kasvateta nykyään preeriakoiria , sillä ne eivät lisäänny näiltä näkymin vankeudessa .
        muutenkin , preeriakoira on vaativa eläin eikä hetken mielijohteesta , tai pelkän seiska lehden jutusta kannata hankkia .


    • prekumummo

      meil on perku ja on kyllä symppis lemmikki.

    • msm2011

      Lukeekohan kukaan tätä ketjua enää? :D Mulla on kanssa täällä preeriakoira ja tuolla Kulloossa vähän ennen Porvoota on eläinlääkäri asema,josta löytyy preeriakoiran tunteva lääkäri. Tietää näistä enemmän kuin kukaan muu lääkäri suomessa,mutta osasi nimetä suomessa myös toisen,jonka kanssa ilmeisesti tekee hiukan yhteistyötä :) Olis kiva tietää montako preeriakoiraa enää on Suomessa :) Töitä on meilläkin preeriakoiran kanssa tehty,jotta saatiin siitä ihanuus kaikinpuolin:) Missään nimessä en suosittele kuin lajin tunteville, meilläkin minipreeriakoirat eli riksut ollut opettamassa miten voisi preku käyttäytyä,mut täytyy sanoo et kyl noi oravat on juttu ihan erikseen ,eipä voi hirveesti verrata kuin ulkonäköä.

      • Nippa-Nappa

        Katos, vielä on "meitä" prekkujen omistajia, paitsi että minulle ei niitä enää ole :( Viimeiseni meni prekkujen taivaaseen viikko sitten ja 4 heitä mulla oli, jokainen sairastui yksitellen ja kaksi viimeistä hengitystie sairauteen jota ei saatu selville.

        Olen tyytyväinen siitä, ettei näitä ihastuttavia palleroita tuotu suomeen tämän v.2003 buumin jälkeen, koska liian moni yksilö lähti jakoon keltaisen pörssin palstaan ja se taas tiesi ongelmia, kun tottuminen uuteen kotiin saattaa viedä aikaa. Ihania olivat ja ikävä on suuri heitä.

        Tuskin enää monta prekkua täältä löytyy, tai ainakaan niitä jotka tuotiin Turun puutorin akvaarioon v.2003.


    • Pirjo-Riitta88

      Onko suomessa enää Preeriakoiria lemmikkinä? miksi niitä sitten joskus sai jos ei enää muistan itse pikkutyttönä kun niitä puutorissa kävin ihailemassa. Eivätkö oikeasti lisääntyneet suomessa?

    • akkavaan

      miksi haikailla lemmikiksi eläintä, jolle ei ole mitään mahdollisuuksia tarjota edeslähimainkaan lajinmukaista elämää. Googlettakaa tietoja preeriakoirista. Isoina laumoina elävät, maanalaisia tunneleita kaivavat otukset. miksi sellaisia ottaa vangiksi häkkeihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1266
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1214
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1212
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1140
    Aihe