rv 42; synnytyksen käynnistäminen

LPLP

Hei!

Maanantaina minulla täyttyy rv 42 ja menen äitiyspolille synnytyksen käynnistykseen.

Millaisia kokemuksia muilla on synnytyksen käynnistämisestä; kivunhoidosta sekä kuinka kauan synnytys kesti kaikkinensa?

Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista;)

11

7092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muutama viikko sitten

      itse menin sairaalaan supistuksien vuoksi,mutta ne loppuivatkin kun olin auki 3cm,joten en tiedä lieneekö mitään samaa siinä että minulle käynnistettiin ja siinä jos esim. kohdunkaula on epäkypsä ja käynnistetään.Mutta joka tapauksessa minulle puhkastiin kalvot eikä mitään tapahtunut 2h jonka jälkeen antoivat tipan ja reilu 4h sen jälkeen tyttö olin jo tässä maailmassa.Epiduraalin jälkeen nukuin tunnin,joten kuulemma aika helppo synnytys,vaikka se tuntuikin kaikelta muulta kuin siltä=) olen kuulut joiltakin että käynnistys voi pitkittää synnytystäm,mutta minun (ja ystävänikin) tapauksessa se ei kyllä pitkittynyt..onnea synnytykseen!!

    • ...............

      synnytys käynnistettiin puhkaisemalla kalvot. Koska supistuksia ei alkanut kuulua, sain oksitosiinia tipalla.

      En kokenut synnytystä mitenkään erityisen kivuliaaksi tai liian nopeasti eteneväksi, mutta vaihtoehtoiset kivunkievitystavat (suihku tms.) jäävät pois, minkä koin valitettavaksi. Sain itse epiduraalin, joka oli tosi tehokas ja vei kivun kokonaan pois.

      Synnytyksen kokonaiskesto oli n. 10 tuntia ja siitä jäi kaiken kaikkiaan ihan postiivinen mieli.

    • mam855

      mulla käynnistettiin kolme viikkoo sit ja oli ivan kauheeta.koski todella kovaa ja synnytys pitkitty joten jouduttiin tekemään sektio.

    • käynnistetty

      käynnistettiin tabletilla, siis kohdunsuulle(tai jonnekki sinne.. en muista tarkkaan)tabletti ja sit ootellaan. kuuden tunnin päästä siitä alko supparit ja niitä sit kärvistelin sielläpari pvää. se oli sunnuntai(aamulla puol 12 laitettiin tabletti) ku mentiin käynnistykseen ja tiistaina aamulla viiden aikaan synty tyttö :) . n.36tuntia kesti ku alko supparit siihen ku tyttö oli syntynyt. alkusupparit oli lieviä ja sunnuntai-maanantai yöksi sain nukahtamislääkkeen ja nukuin 3tuntia ja heräsin tuskasiin suppareihin. kahen aikaan päivällä piti päästä saliin mut joku ennätti ensin ja sit viiden aikaan iltapvästä päästiin saliin. ennen sitä sain piikin jotain kipulääkettä(ei auttanu yhtään) ja suolikin tyhjennettiin ennen saliin menoa. epiduraalin otin salissa ja auttoi hyvin :)

      tuskaisa kokemus mut niin se taitaa olla kaikilla :) joten sitä ei tartte pelätä, kyllä ne kivu kestää todella hyvin kun muistaa hengittää rauhallisesti.

      mulla aukes hitaasti paikat, salissa laitettiin vielä oksitosiini tippaan ja 32tunnin aikana(32tuntia suppareiden alkamisesta laskettuna)aukeni vain 3senttiä, oli siis aika nolla tilanne ku menin käynnistykseen. ja siitä sit maanantai-tiistai yönä puol kahen aikaan alko kunnolla tapahtua, 3cm:stä kymmeneen senttiin tunnissa(ja siltä se kyl tuntuki) ja sit kolmen maissa alko ponnistus joka kestikiin sen pari tuntia, mutta se siis johtu vaan tytön asennosta, joten älä sitäkään pelkää! eräs kaverini(ensisynnyttäjä myös)ponnistus kesti vain 2minuuttia!

      sinänsä olen iloinen että käynnistettiin, ei tarvinnut miettiä että miten mennään sairaalaan kun synnytys alkaa kotona(meillä ei ole autoa)ja oli heti kaikki apu saatavilla ku osastolla ooteltiin.

      onnea synnytykseen!!

    • lukasa

      no mulla käynnistettiiin oksiton tipalla tipan laiton jälkeen tunnin päästä puhkaistiin kalvot kivuton toimen pide.kalvojen puhkasun jälkeen alkoivat todelliset supistukset 1-10 sentiin kohtu aukes puolessa tunnissa.supistukset tulivat rankkoina heti alkuun jo 3 supistusta 5 min eli tuntui että edes huomannut sitä väliä kun tulivat ihan kokoajan.mutta se vaihe oli tosi nopea ponnistus vaihe 4 min.koko synnytyksen kesto siitä kun tippa laitettiin alle puolitoista tuntia.istukan irtoamiset mukaan lukien.ne ovat yleensä rankkoja mutta eipähän tarvinnut 10 tuntia kärsiä supistus kipuja.toinen tapa on käynnistää kohtuun laitettavalla kaselilla ne saattavat kestää ensinnäkin useamman päivän ennenkuin alkaa varsinainen synnytys ja synnytyksetkin ovat yleensä pitkijä.suosittelen sinulle jos saat valita oksitoni tipan laittoa ja kalvojen puhkaisua.synnytys on nopea.itse antaisin käynnistää uudelleenkin oli kiva kun kaikki oli niin nopeasti ohittse.lääkitys kivun lievitys sma kuin muissakin synnytyksissä iselle ei keretty laittaa puudutteita koska synnytys eteni niin nopeasti epiduaali puudutteen vaikutuksen alaisena ei voi olla enää ponnistus vaiheessa oska et tuntisi luonnollista tarvetta ponnistaa ilokaasua käytin nopean avautumis vaiheen aikana.ja sain jonkin uudutteen ennen ponnistus vaihetta paraservi puudutus tai vastaavan.missään synnytyksissä ei voi olla ponnistus vaiheessa epiduraalin alainen koska nainen ei pysty itse ponnistamaan puudutteen aikana ja saattettais joutua imukuppia käyttämään.onnea synnytykseesi kaikki menee varmasti hyvin.oksitoni tipalla suosottelen synnytyksen käynnistystäsi.

    • mapee

      eli meillä on yksi syntynyt vasta viikon 42 puolessa välissä. Äitipolilla kävin kyllä, mutta kun kaikki oli ok niin päästiin kotiin. Eli maanantian oli tarkastus ja keskiviikkona olisi ollut seuraava, mutta tiistaina oli perheenlisäys maailmassa.

      Itse tarkastuksessa lääkäri alkoi puhua käynnistyksestä ja kun keskeytin kysymällä "onko pakko?" oli vastaus; ei! Eli samoin tein sain kannustuksen odottaa luonnollista syntymää jaluvan tulla vaikka samana päivänä takaisin jos tarve vaatii...

      Tietysti on eri asia jos käynnistys on tarpeen vauvan ja/tai äidin terveyden takia..

    • poitsu 3vk

      Mulla käynnistettiin kans (mulla silloin rv 41 3). Ekaksi aamulla aloitettiin osastolla kohdunkaulan kypsyttämisellä tabletilla (kohdunkaulaa oli tuolloin 3 senttiä jäljellä ja hikisesti yhdelle sormelle auki). Eka tabu tehos, mutta suppareita ei tullut.

      Siirryttiin synnärin puolelle ja kalvot puhkaistiin. Edelleenkään ei supistellut, jonka vuoksi parin tunnin päästä pistettiin oksitosiinitipalle.

      Alkuannoksella ei edelleenkään tapahtunut mitään, mutta annosta nostamalla alkoi tapahtumaan...ja vauhdilla. Parissa tunnissa oli nyytti sylissä! Jos olisin tajunnut riittävän ajoissa pyytää puudutetta, ei olis ollu mitään hätää. Nyt joutui vähän kipuilemaan, mutta kaiken kaikkiaan mä pääsin tosi helpolla ja synnytyksestä jäi melkeinpä hyvä maku suuhun!

      Huonona puolena tuossa se, että oli niin piuhoissa kiinni ettei päässyt laverilta liikkumaan...olis varmaan helpottanut kipuillessa.

      Tsemppiä sulle koitokseen!

    • käynnistyksistä :(

      Kaksi nuorimmaista syntyneet käynnistyksellä, joista kuopusta käynnisteltiin 3 päivää... välissä lepopäivä. Siihen saakka olin luullut että kun käynnistetään niin lapsi kanssa syntyy, niinkuin vauva nro kolmen kohdalla oli. Mutta eihän se niin mene... Kaikki 4 raskautta menneet reilusti yli, mutta vanhimmat ymmärsivät onneksi itse lähteä tulemaan :D

    • ............

      kohdunsuu oli täysin epäkypsä rv 42, alussa yritettiin kypsytellä paikkoja emättimeen laitettavilla "muruilla". Yhtään supistusta ei ollut ollut koko raskausaikana, ja eivät ne käynnistyneet noillakaan keinoin. Lopulta meni lapsivesi, ja pääsin saliin, jolloin laitettiin myöskin tippa. Lapsivesien menosta alkoi ihan hirveät supistukset, mutta synnytys ei vaan edennyt. Sain epiduraalin, mutta siitä ei ollut apua. Kahden vuorokauden aikana oli kohdunsuu auennut kolmeen senttiin, mutta lapsen tila romahti, ja pääsyttiin hätäsektioon. Pitkittynyt synnytys aiheutti lapselle jonkinlaisen yleistulehduksen, jonka vuoksi joutui teholle. Itse menetin runsaasti verta, ja sain punasoluja pussikaupalla. Myöhemmin lääkäri sanoi, että on toimittu väärin tuossa käynnistyksessä, ja onnistumisen mahdollisuudet olivat olleet jo alussa pienet.

      Mutta kukaan tutuistani ei ole kokenut samaa, monet tosin ovat sanoneet, että synnytys on käynnistettynä kivuliaampi. Vaikea sanoa, kai ne ovat hyvin yksilöllisiä. Minulla meni seuraavakin synnytys pieleen, joten kai olen vaan "epäkelpo" siihen hommaan, kohtuni ei toimi niin kuin pitäisi.

      • tantikka

        Täällä toinen "epäkelpo" odottelee toistaan. Huomenna vaihtuu rv 42. Maanantaina tai tiistaina päästään sairaalaan lääkärin tutkittavaksi ja uuteen synnytystapa arvioon. Pelottaa kovin, ettei tämäkään raskaus pääty normaaliin synnytykseen. Edellisen kohdalla napanuora oli kiertynyt niin tiukasti kaulan ympäri, ettei päässyt syntymään alateitse. Kiireellinen sektio pelasti poika- kullan hengen. Kovin olen kiitollinen, että lapsi syntyi kuitenkin terveenä heikentyneistä sydänäänistä ja sinisyydestään huolimatta.


    • jessie4

      Itselläni käynnistettiin rv 42 synnytys yliaikais kontrollin jälkeen kun todettiin että lapsivettä alkaa olla niin vähän. Oli sunnuntai pv ja sain koko päivän aikana 3 käynnistys tablettia kohdunsuulle, mutta mitään ei tapahtunut. Sen jälkeen seuraavana päivänä kerkesin saada 2 käynnistys tablettia kun ei edelleenkään ainakaan olotilassani ollut tapahtunut muutoksia. Lääkäri tuli tarkastamaan tilanteen ja olinkin jo sen verran auki, että kalvot saatiin puhkaistua.

      Siitä sitten alkoivat heti kovat supistukset, menin välittömästi suihkuun lievittämään kipua, jossa oleskelin tunnin :D Sen jälkeen pyysinkin jo saada epiduraalia, ja sitten kätilö vain kävi pyytämässä lääkärin paikalle ja sitten ruvettiinkin laittamaan epiä. :)

      Kaiken kaikkiaan kalvojen puhkaisusta kesti 6h poitsun maailman tuloon :) ponnistus vaihe kesti 40min. Ja siinä olikin ponnistamista kun poitsu olikin aika kookas :D 4,5kg ja 54cm :P

      Mutta tässä minun versioni käynnistyksestä :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      784
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe