Meillä on vanha ok-talo, jossa asuinkerroksessa vesikiertoiset patterit, kaukolämpö lämmittässä niitä. Mutta kellarin lämmittäminen kaukolämmöllä tulee aika kalliiksi. Tästä tuli mieleen, että jos yhteen kellarin matalista ja leveistä ikkunoista asentaisi ilmalämpöpumpun.
Olen kuullut, että kellaria ei tulisi edes lämmittää, mutta miksi ei? Meillä kellari on aika hyvä (50 vuotta vanha), ei kosteanhajua, seinät harkoista, lattia betonista. Sokkelin maanvastaisiin osiin on pari vuotta sitten salaojaremontin yhteydessä asennettu Isodrän-levyt, joiden eristykseen olemme olleet tyytyväisiä.
Kellarissa on tasaisesti ympäri vuoden 12-18 astetta, mutta esimerkiksi juuri talvella on viileämpää ja pyykin kuivumiseen menee reilu vuorokausi. Tämä pyykin kuivatus nyt voisi olla yksi syy saada ilmaa lämpimmäksi, jolloin kosteus poistuisi. Nyt kellarissa on pari rättipatteria, joiden asentamista hieman ihmettelen, koska ovat näköjään. aina päällä, ei voi säätää, edes kesällä.
Sitten vielä, mitäpä jos tämän ilmalämpöpumun asentaa ikkunaan, joka jää tulevan rossipohjaisen kuistin alle... Voiko kuistin alla olevaa ilmaa käyttää (ei siellä ainakaan radonia pitäisi olla...), mutta muuten.
Mitäs olette mieltä?? Olkaa armollisia, minä en tiedä asiasta oikeastaan mitään :)
Kellariin lämpöä ILP:llä
3
4055
Vastaukset
- "säästäjä"
Sähköinen kondensiokuivaaja on muutaman sadan € luokkaa raikastaa ilman ja kuivaa pyykin oikein hyvin ja antaa kaiken lämmön kellaritilaan yksi litra poistettua vettä antaa lähes 1 kwh ilmaista lisälämpöä. Meillä on talousrakennuksessa ollut jo vuosia tälläinen kuivaaja pyykki kuivuu oikein hyvin päivässä, vaikka lämpötila on talvella 5-8 astetta ja kosteus pyyntö alle 50%.Kuivaajissa on säiliö, joka tyhjennetään sen täytyttyä tai putki viemäriin ei mitään huoltoa, vain pistoke rasiaan.
- mikä ettei
Enpä ole edes koskaan kuullut ettei kellaria saisi lämmittää, mutta havoin ihmiset kehataa estittää omakeksimiään idoita insinöörille :)
Miksi se ilmalämpöpumppu pitäisi asentaa ikkunaan? Seinäänhän tarvitaan vain reikä josta putket menee läpi.
Periaatteessa ulkoyksikkö voisi olla kuistin alla, mikäli sen alla ilma vaihtuu vapaasti. mitä haittaa kuvittelit radonista olevan? Eihän se puhalla ulkoa ilmaa sisälle. Mutta ulkoyksikkö kondensoi kosteutta, joten vuotovedet pitäisi saada vimäröityä vaikka sadevesikaivoon ja talvella sinne voi kertyä jäätä. Olisi hyvä jos ulkoyksikkö olisi näkösillä esimerkiksi kertyvän jään poistamiseksi.
Jos kellarin lämmittäminen on kallista kaukolämmöllä, niin on se suht kallista sitten ilmalämpöppumpullakin. Lämmityksen lisäksi olisi syytä lisätä ehkä ilmanvaihtoakin, jos pyykin kuivaamien on ollut hidasta. - eco t poltin
Minä miettisin vielä sen ilp,n hankkimista.
oletko laskenut kuinka kauan lämmität kauko lämmöllä jos vertaat ilp,n hankkimis kuluja ja lisäksi sen kuluttamaa sähkö määrää /vuosi.
Mainitsit kirjoituksessasi että kellarissa on tällä hetkellä ns rättipatterit ,näiden tilalle voisi laittaa kennopuhaltimen kellokytkin ohjauksella. Meillä ollut käytössä jo monta vuotta ja pyykit kuivaa, tietenkin riittävä ilmanvaihto on tärkeä eihän niitä sieniä ole mukava kasvatella sisätiloissa ainakaan omassa kellarissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809