Tällä hetkellä lämmitämme suoralla sähköllä, mutta kustannukset on nousseet niin suuriksi, että ajattelin vaihtaa järjestelmän. Sähköä kuluu noin 27000kwh, neliöitä on 150m2, ja ulkorakennuksessa pihasauna jossa vesijohto, jota pidetään sulana peruslämmöllä. Talo on 50-luvulla rakennettu puolitoistakerroksinen ja elintasosiipi on tehty 2006v. Kellarissa on tilaa, joko pellettikattilalle tai maalämpökompuralle, tonttia riittää maalämpöputkien asennukselle, että siitä ei ole homma kiinni, mutta perustamiskustannukset ovat noin 40% kovemmat kuin pelletti systeemissä. MaaJussin poikana en pelkää pellettilämmityksen työaikaa. (huolto, polttoaineen hommaaminen, tuhkanpoisto yms.) Kertokaa kokemuksia ensinnäkin perustamiskustannuksista ja käyttökuluista.
pelletti vai maalämpö
15
1227
Vastaukset
- 40% kovemmat
Esim ruotsalainen pumppu asennettuna luokkaa 8000€
Ja onhan maalämpö nyt nykyaikaa kuin papanoiden kanssa pelaaminen.
Asentelet vanhaan taloon siilot, ruuvit palosysteemit, kattilan, polttimen, piippu tai sen korjaus ym. ym. ja sit vielä nuohoot.
Pelletti on ohimennyttä aikaa ja kallistakin.- pellettipelle
Mitä sisältää tuo 8000€. kompuran, maaputkistot, nesteet ja asennuksen???
- Jepjepjep
pellettipelle kirjoitti:
Mitä sisältää tuo 8000€. kompuran, maaputkistot, nesteet ja asennuksen???
Jollet halua laatua, niin NIBEn saa tuohon hintaa ellei halvemmalla kun K-raudasta hakee.
8000 sis. pumppu, Asennus putket ja nesteet hintaa ja ite putken kaivuu.
Sis. aikalailla kaikki.
- juttu kannattaa
huomioitava jos maalämpöä ajattelet.Ensinnäkin talossa on ilmeisesti nyt vesikeskuslämmitypatterit? Maalämpökone pystyy kohtuuhyvällä hyötysuhteella nostamaan patteriverkon max 50 asteeseen,riittääkö kovilla pakkasilla.Maalämmölle paras lämmönsiirto olisi vesikiertoinen lattialämmitys,voi olla hankalaa asentaa saneerauskohteessa.Meille laitettiin maalämpö -98 ja toi on ainoa ongelma että jos ulkolämpö laskee -30 tienoille niin ei riitä enää patteriverkon lämmitysteho kun kiertovesi on 50 astetta.Onneksi aika harvoin tuollaisia pakkasia.Meillä on 175m2 talo ja alunperin yösähköllä varaava vesikeskuslämmitys.Sähköä paloi vuodessa n 24000kwh ja nyt maalämpökoneella vastaava vuosikulutus on 11000kwh ,nämä on sähkön kokonaiskulutukset.Laite opn Ekowell EPT400 4kw:n kompressorilla ja nyt 10 vuotta muuten toiminut ilman ongelmia.Että jos maalämpöön päädyt niin selvitä patterien mitoitus ettei tarvitse sähköä polttaa lisälämmityksenä huippupakkasilla.
- sähkölämmittäjä
Mulla on vähän isompi talo kuin sulla ja vuosikulutus 2000kWh enemmän kuin sulla sähkölämmityksen kanssa, eli joksenkin linjassa.
Mutta mulla kuluu taloussähkä aika tarkasti saman verran kuin sulla on kokonaiskulutus lämpöpumpun kanssa.
Ensin tuli mieleen että teidän telkkarikin toimii nyt maalämmöllä, mutta taitaa olla niin päin että meidän talo lämpiää telkkarilla. - telkkari vaan
sähkölämmittäjä kirjoitti:
Mulla on vähän isompi talo kuin sulla ja vuosikulutus 2000kWh enemmän kuin sulla sähkölämmityksen kanssa, eli joksenkin linjassa.
Mutta mulla kuluu taloussähkä aika tarkasti saman verran kuin sulla on kokonaiskulutus lämpöpumpun kanssa.
Ensin tuli mieleen että teidän telkkarikin toimii nyt maalämmöllä, mutta taitaa olla niin päin että meidän talo lämpiää telkkarilla.lämmin käyttövesi.Meillä kun maalämpö kehittää myös lämpimän käyttöveden.Jos teillä on erillilen sähkövaraaja ja sen kulutus menee taloussähköön niin voi johtua siitä.Keskiverto 4 henk. perheen taloussähkö on n 5000kwh/vuosi ja lämpimän käyttöveden kehittäminen erillisellä sähkövaraajalla kuluttaa 5000-6000kwh/v.
- pellettipelle
Olen tietoinen tästä ongelmasta, mutta kun olen yrittänyt kysellä asiaa tyypeiltä, joille on as. maalämpö vanhan talon patterijärjestelmään, sanovat aina lämpötehon riittävän. Vaikka eipä se juuri kuluja nosta jos muutamana päivänä vuodessa sähkövastus toimiikin.
- on erilaisia
pellettipelle kirjoitti:
Olen tietoinen tästä ongelmasta, mutta kun olen yrittänyt kysellä asiaa tyypeiltä, joille on as. maalämpö vanhan talon patterijärjestelmään, sanovat aina lämpötehon riittävän. Vaikka eipä se juuri kuluja nosta jos muutamana päivänä vuodessa sähkövastus toimiikin.
eli sellaisia jotka kehittää lämpimän käyttöveden (tulistuspiiri) ilman sähkövastusta ja sitten sellaisia joissa tulistinpiiriä ei ole vaan kaikki lämmin käyttövesi on kehitettävä sähkövastuksellä.Tämä vaikuttaa käyttökustannuksiin aikalailla,tuli yhtenä kesänä kokeilumielessä verrattua niin lämpimän käyttöveden kehittämiseen sähkövastuksella meni n 10kwh/vrk ja vastaavasti maalämpökoneella 5kwh/vrk.Että ennakkoon kannattaa tuotakin miettiä.
- höpö höpö
on erilaisia kirjoitti:
eli sellaisia jotka kehittää lämpimän käyttöveden (tulistuspiiri) ilman sähkövastusta ja sitten sellaisia joissa tulistinpiiriä ei ole vaan kaikki lämmin käyttövesi on kehitettävä sähkövastuksellä.Tämä vaikuttaa käyttökustannuksiin aikalailla,tuli yhtenä kesänä kokeilumielessä verrattua niin lämpimän käyttöveden kehittämiseen sähkövastuksella meni n 10kwh/vrk ja vastaavasti maalämpökoneella 5kwh/vrk.Että ennakkoon kannattaa tuotakin miettiä.
Kaikissa pumpuissa käyttövesi tehdään ensisijaisesti kompressorilla.
- Lämminvesi
telkkari vaan kirjoitti:
lämmin käyttövesi.Meillä kun maalämpö kehittää myös lämpimän käyttöveden.Jos teillä on erillilen sähkövaraaja ja sen kulutus menee taloussähköön niin voi johtua siitä.Keskiverto 4 henk. perheen taloussähkö on n 5000kwh/vuosi ja lämpimän käyttöveden kehittäminen erillisellä sähkövaraajalla kuluttaa 5000-6000kwh/v.
neljän hengen talous 130 m3 vettä vuodessa ja lämpimään veteen kuluu n. 3000 Kwh vuodessa.
- 13000kwh
Kannattaa tutkia mihin teillä menee sähköä,mikä on huonelämpötila? Meillä 160m2 vanha 1,5 kerroksinen omakotitalo joka rakennettu 1920,laajennus -50 luvulla.Meillä menee sähköä 13000kwh/vuosi. Puita poltetaan uuneissa ja pari ilppiä jauhaa loput lämmöt. Eteisessä ja saunatiloissa norm.lattialämmöt. Huonelämpötila meillä on 20-21 astetta. Sähkönkulutuksenne vastaa n.250-300m2 asunnon tarvetta.
- paleltaa..
Tähän päivään mennessä en ole käynyt sellaisessa sähkölämmitteisessä talossa jossa ei varpaita palelisi!
Tai sitten niissä taloissa on takka roihunnut joka päivä.
Kaikkea lämmitysenergiaa menee vähän, jos pidetään huoneistojen lämpötilat 18 asteisena.
Sitten ilmoitellaan kuinka lämpimät huoneistot onkaan, mutta pitäisi aina kysyä vierailta, oliko siellä lämmin.
Tietysti jos uunit ja takat on kuumana aamusta iltaan... - 13000kwh
paleltaa.. kirjoitti:
Tähän päivään mennessä en ole käynyt sellaisessa sähkölämmitteisessä talossa jossa ei varpaita palelisi!
Tai sitten niissä taloissa on takka roihunnut joka päivä.
Kaikkea lämmitysenergiaa menee vähän, jos pidetään huoneistojen lämpötilat 18 asteisena.
Sitten ilmoitellaan kuinka lämpimät huoneistot onkaan, mutta pitäisi aina kysyä vierailta, oliko siellä lämmin.
Tietysti jos uunit ja takat on kuumana aamusta iltaan...Mutta ei varpaita palele. Eihän vanhassa talossa kannata avojaloin kävellä 20 asteen pakkasessa,jos lattiat olis aukaistu ja eristetty uuden tyylin mukaan niin kuinkahan paljon vähemmän sähköä sitten menis??
Puita menee n.5m3 koivuklapia 40€/m3 eli 200€ sähkölaskun päälle.
- joulukuusta alkaen
Minä asensin pellettilämmityksen huusholliimme joulukuun alussa. Kattilaksi jäi vanha (11 v) Jämä 220S kaksoispesäkattila ja siihen laitoin Nova-pellettipolttimen uuden suuluukun kera.
Lisäksi tuli 500 L:n viikkosiilo ja siirtoruuvi.
Kustannukset jäivät selvästi alle 3000 euron, vaikka rakensin säkkien nostamiseen ja siirtämiseen tarkoitetun järjestelmänkin.
Lämmitettävää pinta-alaa meillä on 280 m2.
Poltin toiminut hyvin, ei mitään ongelmia tämän kuukauden aikana.
Tämä investointi maksaa itsensä takaisin 1,5 vuodessa näillä öljyn hinnoilla!
Työtä on sen verran, että kerran viikossa imuroin tuhkat pois (10 min) ja parin viikon välein isompi siivous (1 h). Aikaa kuluu siilon täyttämiseen 20 minuuttia kerrallaan, ei aina sitäkään.
Minä jos kuka epäilin systeemin toimivuutta helpon öljyllä lämmittämisen jälkeen. Mutta raha on hyvä mittari, 2000 litraa öljyä maksaa 1600 e, 4000 kg pellettiä 800 €.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 343986
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131899Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631364Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951296Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681185Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51041- 47941
Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti333914Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥26901En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?39892